Betäckning
Har i dagarna varit och fått min Lillan Shäfer/Tervouren parad med en Tervouren, men dom hängde bara ihop 5-6 min varje gång, har det någon betydelse hur länge dom hänger ihop? har tidigarte varit med om hundar som varit ihop i ca 30-40 min.
Här ett foto på Lillan och hennes kille Basse
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag läste nånstans om att det kan bli valpar utan hängning. *letar*.. Här var det! http://www.aktivhund.se/forumwwf/forum_posts.asp?menuindex=2&TID=3026&KW
Sen kan du googla lite så hittar du fler svar på din fråga. =)

Hej Bebbe!
En del hundar hänger inte ihop någonting alls. Vi har brukat göra som så att tiken och hanen har fått para sig en gång om dagen tills tiken inte ställer upp sig mer. Har haft en tik som bara var mottaglig ca 4 timmar på ett löp. Hon var besvärlig. Lillan och Basse såg fina ut hoppas att det blir valpar. Anki

Japp som det skrivits tidigare, inte alla fastnar. Men det kan dimpa ner valpar ändå. Så fick jag mitt livs chock nämligen. När en tik jag inte visste var dräktig helt plötsligtvalpade. Sonene hade råkat släppt ihop dem, men då de inte fastnade tog han för givet att jag aldrig skulle få veta om hans miss.
Hmm, det dök upp fem små bevis på den missen. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oh vad glad jag blev, nu är det bara att vänta och hoppas.

Jag har fått valpar med en tik som inte satt fast, dock blev det bara en. Jag parar mina hundar två gånger med en dags mellan rum, blir parningarna lyckade dvs att dom sitter fast så ska det räcka. Man ska inte hålla på att para i tid och otid, det ökar infiktionsrisken ovh spermian lever ändå i upp till 48 timmar så varför para oftare !
Bebbe hoppas hon är dräktig =0)

är det vanligt att det bara blir tikar? hugin har nog inte så mycket testotron (stavningen?) för han blev pappa till 9 tikar….
han och snygge frida

Bör jag avmaska Lillan nu? eller det kanske inte är lämpligt om hon nu har blivit "på det viset"

Först nu när det endast är 3 veckor kvar till valpning har lillan börjat svälla, och det så det syns för varje dag, jag undrar om jag bör ge henne extra vitaminer och kalk,

Får man fråga varför ni parar henne? Har ni bra hem till ett gäng blandras-brukshundar? Elller ska hälften av valparna vara med i omplaceringskarusellen när de kommer i puberteten?
Lessen att jag låter grinig, men allt för många blandraser omplaceras då de hamnar hos folk som inte tänker sig för tillräckligt & med raser som dem kan det ju bli väldigt krävande hundar.
Har sett det allt för många gånger & tyvärr är väl detta inte sista gången heller… :(
Dessutom verkar du ju inte ha koll på när tiken ska avmaskas & vad för foder hon bör ha, eller om tillskott behövs. Är det lämpligt att ta valpar då?

Jag jobbade en gång i tiden hos en veterinär, och han sa att 80% av alla tikar som kommer in med canser i livmoder eller bröst är tikar som aldrig har fått valpar, han sa att dom behöver ha en kull för det har något med körtlarna att göra, dessutom är Lillan en av de mest lättlärda hundar jag har varit med om, och hon har underbart psyke, hon är Schäfer/tervouren och parad med en renrasig tervouren för att inte blanda in fler raser. Och jag kan tala om för dig att jag kommer att vara väldigt kräsen vad det gäller köpare. Men ok är det ingen som vill svara på min fråga har jag tydligen vänt mig till fel fotum.

De flesta vet idag att en kull valpar inte hjälper mot vare sig livmoderinflamation eller juvertumörer. Forskning har visat att det motverkas om tiken får en kull valpar på varje löp, vilket inte är försvarbart ur djurskyddssynpunkt!
Däremot så om man låter kastrera sin hund så försvinner all risk för livmoderinflamation & risken för juvertumörer exicterar knappt.
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Men det är ju något jag hade tagit reda på INNAN jag lät para min tik om jag inte visste säkert…

Nu är det så att jag vill ha en valp efter Lillan, och hade man kunnat beställa att det blev bara en hade jag gjot det, jag gör det absolut inte för att tjäna några pengar,
jag har också hört att hundar ska få valpar en gång för att slippa cancer.jag har också tänkt att para min hund eftersom vi vill ha en valp efter henne.jag skulle inte heller göra det för pengarna.

som sagt så är det en gammal skröna som härstammar från forskning då tikarna hade valpar på varje löp. En, två eller tre kullar gör ingen skillnad när det kommer till livmoderinflamation & juvertumörer. Vissa funderar tom på att det kan öka risken då så mycket hormoner kommer i omlopp, samt att det sliter på tiken att vara dräktig & ha hand om valparna.
Jag hade gärna oxå velat ta valpar på min tik. Hade varit så spännande att se vad det blev för nåt med tanke på hennes speciella teckning & färg, men för mig finns det redan på tok för många blandraser i vårt land & tycker att det är sorgligt att folk ser så lättvindigt på att ta valpar efter sina hundar. Tror nog att inom en snar framtid (10 år kanske) kommer vi ha samma groteska hundsituation som övriga europa med alla oönskade hundar som avlivas eller slängs ut på gatan. Nä mer ansvarskännande behövs!!
Min tik kastrerades innan första löpet för att risken med juvertumörer inte existerar då & livmoderinflamation kan man inte få utan livmoder!
jag har ingen blandras hund.sen ser man ju när man säljer vilka folk det är som köper och att man ska vara noga med till vem man säljer.och hur dom hamnar.man ska veta att djuren får det bra när man säljer dom

bebbe: Har du ingen erfaren uppfödare du kan fråga om allt du undrar över? För det är mycket som kan gå fel och jag har förstått det som att det är väldigt värdefullt när man planerar sin första kull, att man har någon kunnig som hjälp. Sedan är det väl klokt att gå en uppfödarkurs innan men det är ju för sent nu. :)
Men mitt tips är i alla fall att försöka få kontakt med en uppfödare och få hjälp där. Och även att endast sälja hundarna till hem som verkligen kommer syssla med bruks eller liknande med dem.
Det där med att det är bra för hundar att få en kull är bara en skröna, men att komma med förmaningar hjälper nog inte nu. ;)
Lycka till!

Hej!
Du kan avmaska din tik med Axilur vet. i förebyggande hos nyfödda valpar genom behandling av tiken under slutet av dräktigheten och början av diperioden. Det har ju kommit många nya avmaskningsmedel under dom senaste åren så rådfråga på apoteket vad som lämpar sig bäst för avmaskning på valparna och vilken ålder du ska börja med det.
Vet av egen erfarenhet att har man ett bra foder till sin hund behöver man inte ge annat vid sidan om utan man bara ökar på maten till det dubbla ungefär i slutet på dräktigheten. Man brukar få ge små givor men ofta. När valparna är ca 3 veckor ska du ha ökat upp maten till 3-4 ggr. så mycket som vanligt beroende av hur många valpar det blev.
När din tik valpar ska du låta henne äta upp max 2 efterbördar, det gynnar mjölkprokuktionen. Äter hon fler finns risk för diarre. Du kan koka ett risavkok på 6 dl vatten, 1 buljongtärning , 1 dl ris och låta det koka i 20 min. När det har svalnat av lägger du i en rå ägg gula och 2 msk fruktsocker. Det är det hon ska äta den första dagen så att magen får en mjukstart och kroppen får lite energi och salter tillsatta. Då brukar mjölken rinna till ordentligt.
Kalk är något du kan ge henne när valpningen är över, det gör så att livmodern drar ihop sig och eventuella rester stöts ut. Håll även koll på tikens temperatur dom första 3-4 dygnen. Den kan vara lite förhöjd men blir det feber tyder det på livmoderinflammation.
Hoppas du blev klokare.
Kram anki

Tack Anki för ett jättebra svar kul att någon bryr sig om att svara på en enkel fråga, Kram
Vad kul att det inte är bara "jag" som undrar saker. Vill gärna ha valpar på min hund, hon är en blandning mellan en Bison Frisse o Beson Havanes. Planerar valpar på en Havanes. Hon löper nu, upptäckte det i måndags. Men igår träffades de, (de träffas ofta o leker), hittade dem hängande ihop. Måste ha missat när hon började löpet, eller vad tror ni?
Jag förstår inte varför det är så dåligt med blandraser? Om man blandar två olika raser med de egenskaper du söker, varför skulle det vara något dåligt? Jag tycker dock att man ska hålla storlekarna på raserna jämt, inte te.x Tax m stor hund.
Smurfan_13 - Självklart får man se till att man säljer hundarna till bra människor, och är det jobbiga raser kanske helst till erfarna hundmänniskor. Sen är det väl sak samma om det är en blandras eller en renrasig svår hund?

Håller med.
Smurfan_13, skönt att någon vågar säga det du skrivit. Jag håller med om att det är en gammal gammal skröna det här med att tikar skulle få cancer och annat om dom inte får en valpkull. Trodde den var utdöd.
Men den lever nog mest kvar som ursäkt för dom som tar kullar helt oplanerat bara för att dom vill ha på sin gosiga hemmatik.
Och att man inte ska hålla på med blandrasavel. Eller avel överhuvudtaget om man inte har ett mål med det man gör. Att ta en kull för att man vill ha en valp efter sin tik är inte ett mål.
Några av er, har eller ska alltså enbart tagit en kull på sin tik (ren eller blandras) för att dom gillar henne så mycket. DET är en den sämsta orsaken som finns att ta en kull. Ska man avla ska man först och främst lära sig massor INNAN. Och man ska veta vad man håller på med.
Att få valpar på en tik är ett stort ansvar. Inte bara under tiden tiken går dräktig och dom veckor som valparna finns hemma. Ansvaret försvinner inte genom att dom säljs.
Ni alla nu som tar en kull bara för egen skull vet ni om att ni har ansvar i flera år efteråt? Att djur går under samma lagar som bilar, möbler och allt annat.
Vet att det är en gräns på 2 år, har också hört av en som föder upp att den ska utökas. Vet ni alla och kan ni alla regler och lagar angående det, innan ni säljer era valpar? Vet ni vad ny har för skyldigheter? Och hur länge?
Det innebär och det har även inträffat att om hunden sen tex tuggar upp en dyr matta (finns exempel) eller annat i hemmet, eller blir sjuk o behöver dyr veterinär vård. Så finns det en hel del exempel på då faktiskt uppfödaren får stå för alla kostnader, inkl rättegångskostnader om det går så långt. Det har blivit dyra kostnader.
Visst det kanske inte händer så ofta, med det blir faktiskt oftare och oftare sånt dras upp pga av regler om handel, ansvar m.m.
#21 du vet inte vad du får för egenskaper på hunden om du blandar 2 raser även om båda raserna har det du anser vara bra. Du har ingen aning om vad som kommer fram som kan ligga dolt. DET är en av anledningarna. Man kan ta många många fler.
Jag är emot korsningar inom alla djurslag. Så det är inte enbart hund. Raser är framavlade för det dom ska användas till sedan hur länge sen som helst. Och för att göra korsningar, för att få fram något specifikt (färg, storlek, försöka få bukt med någon genetisk sjukdom osv) så ska man vara väldigt duktig på genetik. Annars ska man helt enkelt inte ge sig in i att blanda.
När man handskas med levande varelser tänker man efter FÖRE. Det övergår mitt förstånd hur man ens kan tänka tanken på att föda upp valpar utan elementär baskunskap inom avel. Att sedan göra det ännu värre genom att föda upp brukshundar som inte går att användas inom brukset, det är galet.
#23 "du vet inte vad du får för egenskaper på hunden om du blandar 2 raser även om båda raserna har det du anser vara bra. Du har ingen aning om vad som kommer fram som kan ligga dolt. DET är en av anledningarna. Man kan ta många många fler." Nog tusan kan det ligga dolt hos renrasiga med.

#23 Det är 3 år som gäller nu, konsumentköplagen eller nått sånt….
#25 Det är nog lättare att olika saker dyker upp dom man absolut inte vet något om om man gör totalt utavel. Och då framför allt om man blandar gener från olika raser. Men visst kan vissa saker finnas dolda även hos renrasiga. Men jag personligen tror ju på linjeavel och en viss grad av inavel…. alltså minimalt med utavel just på grund av detta… att man håller sig till djur man vet är friska sunda djur. Och att man inte ska leka för mycket med gener och sätta ihop som man inte känner…
#24 det är väll egentligen hela grunden. Så man behöver inte ens prata längre än så….. man måste tänka efter FÖRE.
Detta forum låter lite som andra "rasforum" och klubbar…
Blandrashundar och hästar kan ibland klassas som mycket sämre även om många hundägare som haft både rasrena och blandisar säger att blandisarna många gånger är FRISKARE… Jag har bara själv haft blandisar men i min uppväxt har min pappa haft rasrena hundar. Någon har varit "knäpp" och någon väldigt vek. Sedan har han haft valpar dock inte "planerad avel" och det tycker jag är fel. Alla betäckningar/parningar borde vara planerade både med funderingar hur avkomman ska vara och dessutom planera in avmaskningar, vaccinationer mm.

Smurfan 13: Skönt att läsa från någon som kan! Håller med Dig i allt Du skriver. Trodde även jag att skönan, om att tiken slipper problem om de fått en kull valpar, var utdöd. Tragiskt att den finns kvar!

Det känns inte roligt alls att läsa om hur fel ni tycker blandrasavel är när jag har en blandras. Det känns som om ni menar att det skulle vara något fel på min hund.
Jag tänker inte ta upp någon diskussion för det känns helt enkelt inte värt det..

#9 Tiken ska äta bra och näringsrik mat redan innan hon är parad. Så att blivande valpar får bästa möjliga start.
Om man ska vara uppfödare, så bör man väl ta reda på allt som hör uppfödning till. Och som någon skrivit ovan så hoppas jag att Du vet att Du från dagen valparna föds och 3 år fram står ansvarig för vad som händer i deras liv. Du kan när som helst under dessa år få tillbaka både en valp och om Du har riktig otur 5 valpar. Du ska också som uppfödare kunna ge dina valpköpare råd och hjälp under hela valparnas liv. Har Du den kunskapen?
Har Du funderat på hur Du ska göra om Du helt plötsligt står där med 2-3 st ouppfostrade bruksblandnings hanar på 1½ år?
Lycka till med Dina små…hoppas det går bra för Dig. Det är mycket jobb med att föda upp hundvalpar.

#29 Tråkigt att de flesta blandras ägare alltid tolkar det som att det är deras hundar som individ det är fel på. Det finns många många fina och duktiga blandraser. Men det är tyvärr också blandrashundarna som toppar omplaceringsstatistiken och fyller ut de flesta boxarna på hundstallet i Stockholm.

Hera: Tyvärr är det inte alltid så lätt att sälja bruksblandraser. När tom de kennlar som säljer rena bruksraser har svårt att sälja sin valpar. Och ska man då vara väldigt kräsen (så klart) så är det ännu svårare att sälja. Man vill gärna att köparen är någon som vill jobba med hunden. Och utbudet på köpare minskar ännu mer när hunden inte går att tävla i annat än lydnad.
Tyvärr är det så.

Bebbe: Har Du tecknat en dolda fel försäkring innan Du planerade kullen?

#Zebben, Naturligtvis
okey

#29, blandrasavel tycker jag, och kommer alltid tycka, är fel. Jag ser helt enkelt ingen poäng i det, när det endast gäller att ta fram sällskapshundar eller hundar som liknar raser som redan finns, utan egenskaper som kanske är viktiga för arbete etc. Därmed absolut inte sagt att inte blandraser är trevliga. Har själv två egna rasrena hundar och en jourhund som är blandras. Hon är hur trevlig som helst, en jättego tjej! Men jag hade aldrig fått för mig att blanda raser själv, det finns så många trevliga raser, så jag förstår inte behovet av att blanda. Jag anser att man är ute efter något om man blandrasavlar. Antingen pengar eller så vill man bara ha en valp efter sin snälla Fido som inte duger till rasavel. Som uppfödare av rasrena hundar vill man alltid förbättra rasen på något sätt och bevara den och det är nästintill omöjligt att få någon sorts ekonomisk vinst.
Jag hade så gärna velat ha en valp efter min Old english sheepdog-hane, han är verkligen det snällaste man kan tänka sig, men att annonsera ut att jag söker en tik av vilken ras som helst eller para honom med en rasren OES-tik hade jag aldrig gjort, för han duger inte till det, och jag vet att parningen hade inte fört rasen framåt. Varje parning ska leda någon vart, ska förbättra rasen.
Förstår inte varför folk inte kan nöja sig med att de har världens underbaraste hund, utan att avla på dem och börja trixa med anlag man inte har nån aning om kan dyka upp hos ev. valpar.

vet att Du från dagen valparna föds och 3 år fram står ansvarig för vad som händer i deras liv. Du kan när som helst under dessa år få tillbaka både en valp och om Du har riktig otur 5 valpar. Du ska också som uppfödare kunna ge dina valpköpare råd och hjälp under hela valparnas liv. Har Du den kunskapen?
Var hittar man denna lag??

#37, konsumentköplagen antar jag att det är. Skulle en valp ha medfödda fel har köparen rätt att lämna tillbaka den.

#37 Valpar går under konsumentköpslagen, precis som #38 skriver.

Bebbe ett hett tips. Valpkullsförsäkra dina valpar. Det är mot dolda fel. Då är köparen skyldig att försäkra hunden.
Mvh Anki