Vilken ålder för första dräktigheten?
Vilken ålder bör det vara på tiken för hennes första parning o dräktighet?

Jag har hört att det ska vara mellan 2-4 år (?)

Vi tänkte ta valpar på våran tik nämligen och hon blir 2 i augusti. Man vill ju inte va för tidig eller för sen.

Jag tror att det beror lite på hundens storlek också. Stora raser, som Leonberger t ex, blir inte fullvuxna innan de är uppemot 3 år.
2 år brukar vara rekommendationen, men som sagt det är från ras till ras,men ej före 2 år i alla fall.

Okej vad bra, då kan man ta på henne nästa vår då kanske. Det är en liten hundras, men inte den minsta.
5,lycka till ;-)

Då ser vi fram emot att få följa denna dräktighet, förhoppningsvis!

Ja det hoppas jag med =)
Ja, som så många redan sagt, två år minimum..
Hade en omplacering (rottweiler) som fick sin första kull vid första löpet, ca 9 månader.
Tjuvparning, men mycket illa.
Hon mådde inte alls bra efter det.

Veterinären sa att första parningen kan man ta efter 3;e löpet! Vet en som tog valpar på en 6 årig hund för första gången= Hon blev galen! Sedan vet man ju inte igentligen vad det berodde på men det var efter valparna iaf! hon hade alltid varit en bra hund före…Jag tänkte ta valpar på min Tiara nu i Juli för första gången…hon är 4 år denna månad! Är det för sent tro ni???
#10 Man ska inte ta första kullen när tiken är på sitt femte år. Så 4 år är nog ingen fara. Men vill du vara riktigt säker kan du göra en veterinär besiktning innan parningen.

På Chihuahua är det lag på att tiken måste vara minst 18 månader vid parning.
Vet inte hur det är med andra raser…

Att hundar paras före dom är ett år är ren misskötsel/djurplågeri Vetrinärer finst och dom kann avbryta i tid. Om vi jämnför med människor så är det att sml med att göra en flicka gravid vid 7-9 års ålder.
Där fins tabeller där hundålder kann sees i förhållande till människoålder. Roughly sejer man att 1 människoår är ca 7 hundår. Så en hund på 2 år tilsvarar en människa på 14 år. en 3årig tik tilsv 21 år. En människa reknar man är full fysiologiskt utveckla vid ca 25års ålder +- tilsvarande till hund är 2,5år
Som på människor är detta individuellt. människor kann menstruerer/löper kanske så tidigt som vid 10 års ålder, andra inte före 16 +-.
Senn har ras betydelse och levålder. Här vet man generelt att stora hundar kann bli upp mot 19 år mens många små inte als kann nå denna ålder. Ras med lång levålder skall inte paras för tidigt
Dom första månader i en valps liv är inte bara att växa i storlek, men tiken präglar sina valpar. Detta har stor betydelse för valparnas mentala utveckling oxå. En ung mamma har inte als mycket ärfarenhet till att prägla (individuellt)
Dettta gäller till mig.Man måst göra en totalvärdering först värdera ras (inklusivt hur många valpar är normalt i denna ras), efter det värdera hundens individuella utveckling innan sin ras fysiologiskt och mentalt.
Normalt tycker inte människor att det är normalt att 14åriga flickor föder barn. Det är inte normalt att hundar under två år får valpar. Händer det så är det ägarens sjuka behov eller reduserade värderingsförmåga och misskötsel. Om hundar får valpar före et år så är det misshandel och borde anmällas direkt.
Ett medel är ju abort i olycksfall och det är ägarens ansvar att se till att så sker. inte skulda på olycka
Om man väntar 6mnd eller ett år är hellre av det goda
Normalt borde inte hundar som har haft valpar paras efter 8 års ålder+-
Man kan ta kull på en tik som är 7 år och tidigare haft valpar. Men då måste hon veterinär besiktas. Men hon ska inte ha första kullen efter sitt femte år.
Om jag inte har fel så räknas första året på en hund, det dubbla. Så första året räknas som 14 människoår eftersom hunden utvecklas väldigt mycket första året. Men man ska deffenitivt inte ta någon kull.
Sen får man ju kolla upp hur mogen tiken verkar. Hon ska ju inte bara valpa. Hon ska även uppfostra dom tills dom ska flytta hemifrån.

Hur är det med hanar? när lir dom för gamla att para sin första tik första gången då'?
#15 i nya lagen som kom 1/5 står det att du inte får para en tik förrän tidigast vid andra löpet och hon får heller inte vara yngre än 18 månader.
Hanar är som karlar… så länge det finns liv i de små simmarna funkar det;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner