Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 789 ggr
sophiia
0

halsband till 5 månaders valp

min valp eller unghund kanske det heter, drar något otroligt och är stark trots att hon baraär en liten hund blandning corgi/jackrussel. Först hade vi ett vanligt halsband och det funkade inte så bra med det så vi testade med ett halvstryp men det är samma sak, dock lite bättre. Jag undrar vad ni har för förslag, kanske en sele eller nått?

Vattnadal
0

Testa en sele, så att han slipper få lägga all beöastning på halsen, eller ett brett halsband som täcker 2 nackkotor. Detta för att begränska skador på hals/nacke.

För att sedan få honom att sluta dra, testa tex i första hand att aldrig ta ett enda steg när han drar. är kopplet spänt, stanna och vänta. Har du en kontaktbenägen hund, vänta till han tittar på dig (ibland tar det tid) och locka honom tillbaka till din sida, beröm, börja gå igen. När kopplet blir spänt (så att han känner det i halsbandet eller selen) stanna, börja om igen.

Är han mindre kontaktbenägen, kan det få räcka med att han bara slackar kopplet, fast det är lite svårare.
Båda varienterna kan förstärkas med att man byter riktining varje gång man stannat upp.

Det viktiga är att alla som går med hunden är 100% konsekventa. Man kan inte låta honom dra och gå med kopplet spänt en gång av 40 ens. Man måste stanna, vänta in hundens kontakt och tillbakagång, innan man går igen. En hund med lite innanför pannbenet lär sig snabbt att man kommer fortare framåt genom att gå med slakt koppel än om man försöker dra fram den som håller i kopplet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

fettmedkevlar
0

#0 Jag kör med nomehalsband på min 5 månaders valp. Det fungerar bra för mig och hunden.

Kör du också med nomehalsband och träna en jäkla massa kontaktövningar samt fotgående.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se