inkallning med två hundar
hej!
jag har två hundar, en blandras (Niunia) på 6 år (omplaceringshund som kom till oss helt tränat: inkallning osv på två språk - svenska och polska), sen förra året skaffade vi 8 veckors Tax - (Sherry) kunde inkallning bra. när hon blev ungefär 1 år slutade hon lyssna utan sprang med Niunia och lekte. När man har Niunia lös och Sherry med långlina (för att hon ska lära sig igen) så funkar detta. men har ni tips hur ska man göra så att de slutar jaga varandra och springa utan komma tillsammans när man kallar på de?
vi har inga hundrastgårdar i Eslöv så det svårt att träna utan långlinan..
Tack för tipser

ingen?

Träna dom en och en till en början, även den första hunden ni har. Sedan när inkallningen fungerar på vardera hund så provar du släppa lös dom tillsammans och fortsätter träna på så sätt. Se till att göra inkallningen till något roligt också.

träning, godis/uppmuntran, träning, godis/uppmuntran, träning uppmuntran..
tillslut sitter inkallning för båda…..
fungerar inkallningen på ena? borde ju den andra följa? eller läser jag helt fel? var det inte den äldre som lyssnade till inkallning?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

ja äldre lyssna när hon är själv lös och yngre på långlina. jag var idag ute med de och tränade inkallning med de fast yngre på långlinan igen
Håller med fettmedkevlar .
Träna dem en och en. Hundar har stort inflytande på varandra..
När båda är 100% så brukar problemen minska.
Lycka till.