Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1271 ggr
Xiox
0

BC. Blandras med Labrador?

Undrar en sak, Om man korsar en Labrador med en BC (border collie) vilken hund kommer man få då? måste man ha den till vallning? vilken kroppsbyggnad kommer den få?

For när våran hund dör, så vill jag ha en blandis mellan Border collie och Labrador. Tror ni det är ett bra val ?

Xiox
0

Ingen som vet? =/

Xiox
0

Tror ni det blir en bra hund i det?* ( är kanske bättre att skriva)

AnneN
0

Om man blandra så vet man aldrig vad man får, man kan lika gärna få en hund som både apporterar och vallar. Jag rekomenderar att om man ska blanda så ska man ta hundar med liknande egenskaper

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Som ovan skriver. Man vet aldrig hur hunden blir eller vilka egenskaper från de inblandade raserna som kommer fram starkast.

Om man nu ska ha blandras så bör man välja en hund vars föräldrars eggenskaper är så lika som möjligt. Vallhund med vallhund osv.

Ellenfyrkant
0

Ja, fast man måste ju inte välja två hundar med samma egenskaper. Självklart är det så att du inte vet vad du får! Men du kanske både är intresserad av att valla och apportera så det inte spelar någon roll vad du får för hund ? Så kan man ju också tänka ;) Men det du måste tänka på är som sagt att du inte kan veta vad det blir för hund! Ofta märker man om en hund har mycket vall i sig som redan valp. Men det är viktigt att tänka på! Så du inte får fel och blir missnöjd. Men som sagt… Var beredd på att du kan få dig en liten apportör lika gärna som en luten vallhund :)

Mvh Ellenfyrkant

Jojjsa
0

dom ovanför har ju igentligen redan svarat på det menmen. min vovve är en mix av raserna labrador och border collie. just min vovve har nog fått en bit mer labrador i sig då hon gillar att sova, äta och bara ta det lungt medans syrran hennes är väldigt aktiv och ogillar att sitta still.

så det är nog väldigt olika.

KindredCold
0

Syrrans tik ser ut som en labrador, men är precis som en BC.
Som några redan sagt, man vet aldrig vad man får när man blandar..

zoolatri
0

Tycker som alla andra, men har ett tillägg:

även om hunden skulle få mest bc egenskaper tror jag inte att hunden skulle bli en bra vallhund. Den kanske får stor vallningslust och förstår eye-grejen men biter fåren/korna. Och då blir det synd om hunden eftersom det inte GÅR att valla med den och det kan i värsta fall sluta med en strressad hund. Själv skulle jag inte göra den korsningen. Vad är anledningen till att du faktiskt vill ha just en sådan blandning? De egenskaper du söker kanske finns hos någon renrasig hund istället för att hitta på en egen?