Försäkra vuxen hund?
Måste man ha friskintyg för att få försäkra en femårig hund? Och när börjar försäkringen gälla?
Det jag mest funderar över är om hunden skulle skada sig/bli sjuk tätt inpå att man har tecknat försäkringen, inte kan man använda sig av försäkringen då?
Du behöver garanterat ett friskhets intyg innan du försäkrar din hund. Kolla upp med det försäkrings bolag som du tänker anlita. Djurförsäkringen i dag är en djungel. Jag tror inte att försäkringen gäller direkt, utan efter vissa dagar. Men det där får du reda på när du kontaktar dom.
ok, jag läste någonstans att intyget behövdes först vid 7år, men tyckte det lät lite konstigt. Ska kolla upp det. :)
Hoppas allt går bra
Jag skulle iaf skaffa ett friskintyg, då kan dom inte komma sen och säjja att den skadan eller sjukdomen är gammal å sen innan du teckna försäkringen.
Jag tror det tar ett tag innan den börja gälla för vissa sjukdomar. Men akuta olyckor bruka gälla från direkt.
Det lättaste är att fråga försäkringsbolaget. Kan tänka mig att det kan vara olika regler för olika försäkringsbolag och på så vis får du ju också ett säkert svar. För övrigt säger de säkert till om det när du tecknar försäkringen, om det behövs vill säga.
När jag tecknade min försäkring på Eros var han 7 år. Han hade varit försäkrad i ett annat bolag men när den tiden gick ut valde jag ett nytt. Då var jag tvungen att göra en veterinärbesiktning, men han var som sagt 7 år.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar