Vad betyder dessa utställningstermer?
Läste såhär om e hund, jag har aldrig ställt ut o undrar va det betyder?''
"_Utställd en gång fick då HP och BIR."
_
HP= hederspris
BIR= Bäst I Ras

Ok är det bra? det låter ju bra =)
Och utställningen var inofficiell för man kan inte bli BIR på "bara" ett HP på en officiell utställning.
Ja, det är bra resultat.
HP får man när man "går vidare" i utställningen till en final. För att bli BIR måste hunden vinna sin klass och sedan möta det motsatta könet. En tik och en hane springer mot varandra i ringen, den som vinner blir BIR och den som förlorar blir BIM (Bäst i Motsatt kön)

#4 Jag skulle nog välja att förklara HP som det låter…. Hederspris d.v.s. du har en låvande hund som följer rasstandarden tillräckligt bra för att förtjäna detta hederspris.
Mvh Ellenfyrkant
#5 Ok
Det är ett väldigt fint pris.

Ok… sen skrev hon att han inte kan ställas ut mer då ena kulan inte trillat ner?
är det ett skönhetsfel eller har den en funktion med?
Då är hanhunden mono eller kryptokid. Ena testikeln har fastnat på väg ner, så det finns bara en i "kulpåsen" Då får man inte ställa ut den igen. Det kan vara nedärvbart så det blir avelsförbud på hunden. Tyvärr.
I mina ögon så tycker jag att man ska få ställa ut och tävla med dessa hundar i alla fall. Man får ju inte starta dom någonstans knappt. Men jag tror det är ändringar på gång.
#8 Hur kunde den ställas ut och få pris när inte båda testiklarna var nere ? Eller har jag missat nåt i reglerna ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Är inte kulorna nere som de ska ska hunden inte kunna få HP och bli BIR. Kanske på en inoff men inte ens då, anser jag. det är ju ett allvarligt fel, som inte får finnas på någon ras.
Hunden ska absolut inte gå i avel, kan ställas ut, mken kommer aldrig att kunna gå bra då det är ett diskvalificerande fel.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tycker också det är konstigt. Det kanske var någon liten inoff utställning. Underligt är det. Det ska bli en nolla för sånt fel.
Kryptokida hanar kan få problem med att gå och markera innomhus ibland. Kissa alltså. Ibland är bästa lösningen att man kastrerar den istället.

jag har hört att ibland kan värmen kulan i buken utstätts för ställa till problem. Det kan bli så att den ständigt utsöndrar testosteron, och hunden blir halvknäpp. Det är tydligen heller inte ovanligt att det blir cancer i en kula i buken. Tyvärr är det inte lika lätt att kastrera då kulan ligger inne i buken. Det blir en större operation.
MVH Elin
Lite ämnesflykt men ändå:
Jag ställde Shakiro i Alfta i lördags och trots att han är kastrerad så fick han godkänt resultat.
Till saken hör dock att han haft båda kulorna nere men kastrerats pga att han hade det besvärligt vid alla tikars löp.
Vi har intyg på det som visades fram till sekreteraren.
Domarna har lite svårt för det ibland men det är helt ok om man har intyg.
Han ställdes enbart för att få lägst en 2:a så jag kan starta i viltspår i Norge där det krävs 2 officiella utställlningsresultat med lägst 2:a för att få anmäla.

Utställningar ska ju egentligen bedöma ett avelsresultat, inte bedöma djur som ska gå i avel. Egentligen ska det inte alls gå sämre för en kastrerad hund med intyg, om inte kastreringen gjort pälsen rasotypisk (de får ofta mjukare och tätare päls) eller hunden fet! 
MVH Elin
#14 Härligt att höra att dom börjar släppa på det här.
Vi råkade få en krypto en gång. När man köper hund så är det ju för att ha den i många år. Och den här killen köpte hunden och skulle både jaktprova den och gå viltspår. Men ack. Där var det stopp. Och hunden är jätte duktig.
Men nu läste jag att dom börjar ge med sej i alla fall.