Hundfoder
Vad ger ni för mat till era hundar? Jag funderar främst över skillnaden mellan hundfoder som finns hos veterinärer och djurbutiker t.ex Royal Canin / matvaruaffärsfoder t.ex. Pedigree och Friskies o.s.v.
Vad anser ni om de olika hundfodren?

Jag gav min blandras(lab/schaffer/collie/border) matvaruaffärsmat tidigare. Testade lite olika. När han var 6 år började han bli trött och skruttig och som ett desperat försök att få honom att piggna till så testade jag Hills scienceplan från veterinärskliniken och gosse vilken skillnad. Det blev som en ny hund, så jag kommer aldrig mer att ge av den andra maten. Jag har testat orijen också, men tycker bäst om scienceplan på min hund.
jag tror hårt på att det alltid är inviduellt, från hund till hund.
Min vovve åt purina men hade lite problem så vi bytte till james wellbeloved (heter så tror jag..) och alla problemen som vi knöt an till fodret försvann. så detta foder passar henne perfekt.
samdigt så hade min vännina en hund som hon testade alla specialfoder som fanns på, inget fungerade utan retade upp hennes mage. så stod hon där endag på ica, tänkte att "tja, inga andra går ju heller, så köper väl det billiga ica fodret" och döm om hennes förvåning när hunden blir bra i magen på det.
min åsikt är att köp ett foder och testa. fungerar det så gör det, blir hunden dålig så byt. hjälper det inte att byta så gå till vetrinären och gör en ordentlig utredning.

#2 Det tycker jag är en bra idé!
Enligt mina erfarenheter så tycker inte de hundar jag har träffat om Hills, dock är RC helt OK. Matvaruaffärsmat har aldrig mina hundar ätit. På deras önskelista står Orijen och ProPlan

Mina tre äter även små stenar, så för DOM kvittar det fullständigt vad de får för fodret.
Av matvaruaffärsmat har jag prövat Best In Show, funkade helt okej. Av de dyrare foder Hill's har varit okej annars men två hundar har fått lite såsiga öron… James Wellbeloved gar massor av skit, och det gick åt mycket, jag gillade alltså inte det fast hunden åt det med bra matlust. Nutro Choise var suveränt, men nu har dom ju problem med leverans, så jag har prövat 1st Choice (inget vidare), och nu äter dallisar Eukanuba, vilket verkar fungera bra.
Jag ger mina hundar ANF och det funkar jättebra. Tindra fick Friskies ett tag eftersom att det var det enda foder hon åt hela portioner av (väldigt dålig på att äta) men då blev hon tjock, så jag bytte till ANF
när jag köpte åskar åt han doggy puppy men eftersom jag köper kvalitetsfoder från foderbilen till katterna köpte jag hills åt vovven efersom han gillade det när vi fick provpåse av vet vid vaccineringen. nu har han dock tröttnat på hills så jag får prova något annat nästa gång jag beställer.
nån som har något bra förlag? små bitar ska det vara;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har något tyskt foder som jag fick med från kenneln, men det är specialbeställt o jag vill ju helst kunna gå till djuraffären direkt o köpa utan att krångla med det.. Så nu innan den påsen tar slut behöver jag ju köpa ett nytt foder o blanda.. Jag blir mer o mer osäker när jag läser om alla dess märken..
Då vi hade kennel så gav vi våra Royal Canin :)

#8 prova dig fram. Köp inte de största påsarna som finns, du kommer allt hitta det som passar din hund bäst ska du se :)

Jag tycker det är viktigt med svenskt foder och gärna så naturligt som möjlig så här körs det framförallt med färskfoder.
#10 Okidoki.. Menar du att jag ska testa ett märke o köpa en ex. 5 kilos påse för o se om det fungerar bra? Blir det inte lätt obalans för hunden då med magen o så?
Han gick på royal canin giant först, men han växte dåligt och var jämt dålig i magen.
Sen vi bytte till Friskies har han växt jättebra och är mycket bättre i magen, samt att hans päls är mer glansig. ^^
http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11601.pdf, Här finns lite att läsa om olika foder, Amira får Royal Canin, men gillar det inte speciellt bra, ska försöka hitta nåt som passar henne mer i smaken, Det står också i testet att Royal med fler aviker från deklarerad vitamin halt än vad som står på påsen, det gäller fler av fodren

#12 Ja, har du tur så funkar det bra med första påsen du köper tänker jag hehe.
Royal Canin.

Orijen adult
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Orijen adult.
#15 Ja precis! :)
Någon här som testat, använder Pro Plan eller Nutro Choice? Jag har nu bestämt mig för att prova någon av dessa 2 märken..

När jag lärde känna Nagli så åt hon kokt potatis/ris med köttbullar/korv med lite ost och broccoli till och då var hennes päls inte den finaste och hon var smal. Sa till ägaren då att det kanske är bättre med torrfoder och då provade hon Best In Show. Det funkade sisådär, märkte inte så stort skillnad, men när jag fick henne bytte vi till Royal Canin och blev hennes päls blev mkt bättre och hon gick upp till en bra vikt, så RC gäller för min tös ;)
Royal Canin mini adult..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag tycker att det är onödigt att köpa foder som är tillverkade utomlands när det finns bra Svenska foder.
Min portis äter Robur Performance, Cavalieren äter Doggy Prima.
Jag blir förundrad över hur lättlurade hundägare är, säljs ett foder på tex ICA så är det ett dåligt foder, men säljs det på djuraffären så blir det automatiskt ett bra foder.
Gå inte på fodertillverkarnas reklam om att just deras foder är det bästa för din hund. Ta istället reda på vad fodret innehåller och vad din hund behöver.

#22# Jag håller med dig helt. Jag köpte ju en valp nyss och han gav Mera Dog. Köpte det till min valp men så fick jag höra att det var tyskt foder. Så jag kommer att gå över till Doggy. Det ger jag mina andra två hundar och det är väl svenskt har jag fått för mig iaf?
Känns mycket bättre att ge svenskt foder.
Min får Royal Canin Mini Adult. Han fick Royal Canin hos uppfödaren. Han mår bra av det.

#22 Det ju just att läsa på innehållsförteckningen som gör att jag väljer de dyrare fodren från djuraffären.
Inte en chans att våra huskyn skulle fungera under dragsäsong om de fick äta ett spannmålsbaserat foder. Jo, om vi gav ett färskfoder och bara gav torrfodret som utfyllnad som vi gjorde tidigare.
Läs innehållsförteckningen. Står det spannmål och spannmålsbiprodukter som första ingrediens, så vet man att det är mest av det i fodret. Står det kött, torkat kött eller köttmjöl först så är det i alla fall inte ett spannmålsbaserat foder.
Titta på hunden. Om den har fin blank päls, inget mjäll, klar blick, man kan tydligt känna ryggrad och revben, avföringen är fast och rätt liten och det inte blir stinkfisar, kan man gott fortsätta använda det foder man ger.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Roxie äter Bravo färskfoder, samt standart torrfoder
Vi kör med Royal Canin
Carrier Lamm & Ris. Ett svensktillverkat vetefritt foder med kött som största proteindelen. Bra foder till bra pris.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Carrier Active till tiken.
Hanen från varumat så att säga.
Han är kräsen, fast åt det andra hållet.. Han vägrar äta RC, Hill's tex, men ICA's och pedigree går ner :p
Utöver det får han rå mat.
Amira får Robur nu. Det gillar hon, skönt slippa krångla o må dåligt över att hon åt dåligt förut, då åt hon Royal, men jag måste säga att hon har kanonfin blank päls o bra i magen var hon också av Royal och är aven av Robur, Hoppas pälsen håller sig blank o fin av det bara
Eftersom Shakiro är glutenallergisk så ger jag honom (och Qvittra) färskfoder med tillskott av grönsaker, olja, vitaminer och andra nödvändiga tillsatser.
Nu mår han finfint och slipper medicineras mer än enstaka gånger då vi fuskat och gett hundgodis med vete i.