Skillnad på tik & hane
Har en liten fråga
Vad är det för skillnad på en tik & en hane? Tikar löper ju, det vet jag, men andra saker som t.e.x beteende..
Haft tre tikar och tre hanar.
(har en tik och en hane nu)
Min slutsats:
Hanar är trevligare som vuxna, tikar blir lömska.
Så jag föredrar hanar framför tikar.
Min tik jag har nu blir min sista, dels för att hon blir skendräktig och det är inte roligt, varken för oss eller för henne..
Hanar är enligt mig lättsamare och ser ofta snyggare ut, om man ska titta på det yttre, men även det inre är en hane bättre enligt mig..
Så kort sagt, en hane är lättsammare än en tik :)
tikar har ju så mycket mer hormoner och annat som spelar in i deras liv, så därför kan dom ju ofta ses som knepigare, ofta har dom mera temprament än en hane också,har haft två tikar i mitt liv men föredrar hanar för att dom är som sagt lugnare och man har mera koll på deras hormonella sinnen i deras liv;-),utseendet spelar inte mig någon roll finns så ljuvligt fina tikar också;-)

Fast hanar löper jämt och tikar bara två ggr per år. :)

Inte tycker jag att tikar är lömska, jag har en hanhund nu, varghunden som vi hade var också en hanhund och mina whippets som jag hade förr var tikar, och min nästa hund blir nog en tik. Jag tycker att dom är mer tillgivna på ett annat sätt en vad hanhundar är. Varghunden som vi hade var väldigt egotrippad och stökig, han hade ett jäkla humör när det var löptikar farten.
Och som gejsa säger så löper ju hanhundarna jämt medans tikar bara löper ett par gånger per år. Det märker man ju på min Benji, det är alltid ngn tik som löper så på så vis är det lättare med tikarna, det tycker i alla fall jag.
Jag tycker mig även se att tikar är renligare än vad hanhundar är, i alla fall så som jag har märkt av på mina hundar.
4 håller med dig i mycket sedan är det ju så olika från ras till ras vad det gäller hane och tik, även från individ till individ inom samm ras;-)
hannen har snopp :) ^^
6, logiskt:-))))))))))))))))))))))
#4 Pratade ur egen erfarenhet. Hundarna har alla vart olika raser, dock två var rottweilers, en hane och en tik, där tiken var lömsk och inte alls lika trevlig som hanen.
Ingen av mina hanar har vart dryga under löpet, och när rottishanen vart kastrerad så var det problemet helt ur världen..
Min hane jag har nu är okastrerad och han blir inte jobbig med löptikar. Han ska hålla på en massa, men inget man inte klarar av :)
Så jag kan säga att inom dessa raser är hanar trevligare.
Pudel, schäfer, rottweiler div. blandraser, dobermann, golden, labbe, flat, rhodesian ridgeback m.f.
Så jag satsar på hanar. Av alla tikar jag känner nu har de blivit lömska med åren, med barn och andra hundar, även fast de varken vart aggressiva eller "svåra" innan eller efter kastrering.. Så därifrån och mina egna tikar så tycker jag inte de är lika trevliga som hanarna är :)
8, ja man gör ju det, en collie tik jag hade blev så fruktansvärt hanilsk när hon löpte, men det gjorde ju inget eftersom hon inte skulle ha kullar ändå;-)
#9 Vår tik ska kastreras såfort vi har 4500:-
Hon blir så jobbig under löpet och efter under skendräktigheten så..
Sen slipper man ju allt jocks med livmoderinflammation och cancer och annat :)
10, ja just det ska dom ändå inte avlas på så spelar det ju ingen roll,men jag hade min på den tiden då sånt inte var så vanligt, med andra ord vääääldigt lääääänge sen:-))))

Jag har erfarenheter av både tik och hane. Vår tik var underbar och märkte inga humörsvängningar alls på henne måste jag säga. Det enda är väl att löpen är lite småjobbiga.
Med en tik är det svårare att planera in tävlingar, dels för att pälsen i perioder runt löpen kan vara i ganska dåligt skick sen kan de vara ganska tråkiga att ha åå göra med vid annat som agility, lydnad o.s.v. runt löpen för att de är hormoner som spökar och de blir lätt griniga och inte anstränger och koncentrerar sig fullt, så kan det vara observera det, är inte så nödvändigtvis ^^,
Hanen är ju lite jobbigt när tikar löper i närheten, tikar kan lätt som en plätt få de att tappa fokus :P Hanar prövar sina ägare mer än tikar, ser hur långt de kan gå innan det "smäller". Men det är ofta mer bekymmersamt om man har en större ras.
Sen att de skulle "pinkmarkera" överallt var någonting jag oroade mig lite för. Men nu har jag insett att det är bara en uppfostringsfråga. Hunden vet vart det är tillåtet och inte precis som allt annat, bara du lär honom ^^
Nästa hund jag skaffar kommer alldelles säkerligen vara under samma period jag har min nuvarande hund. Därför blir det troligen en till hane. Jag tkr det är jobbigt med en av varje och man kan släppa ihop ett tjugotal uhndar av "min" ras (sheltie) utan problem. Så två hanar ska inte vara problem ^^
Men om jag inte hade en hane nu hade jag lika gärna kunnat skaffa en tik som nästa. Så för min del skulle det inte spela någon roll.
Mvh Ellenfyrkant

#12 Ojojooj hjälp vad långt det blev! Hoppas du orkar läsa ^^,
Mvh Ellenfyrkant
#1 - är det en labbe ?

#14 Måste väl va en blandras? *se fundersam ut* Så ser juh inte en labb ut i färgerna :)
Mvh Ellenfyrkant
#12 Jodå, jag orkar läsa, hehe.
Jag förstår vad du menar. Men talar bara av egna erfarenheter.
Mina hanar har inte vägt under 50 Kg, de har vart stora hundar. Jag har inte haft problem med dem runt löptikar.. Alltså de okastrerade. Fösta hanen kastrerade vi aldrig, hanen jag har nu kanske ska kastreras, det visar sig.. Inget bestämt ännu :)
#14 Ja och nej. Han är 50% labrador och 25%+25% golden/flat
#15 Färgerna? Han är svart.. Det finns svarta labbar vet du ;)
Vart i ligger skillanden? :p

#16 _Observera att detta kan vara problem :) Inte nödvändigtvis som nämnt ^^,
_Zigge är hopplös vad gäller löptikar, nu äter han inte ordentligt heller tror det beror på det, har man han lös i skogen med en tik går han i baken på henne hela tiden :P *suck* ;P
#15 Haha ja det finns svarta labbar :D Men syftade på att han har en ljus fläck på snoppen ?
Mvh Ellenfyrkant

#8, Visst är det individuellt. Vi kastrerade våran varghund så han blev ju lite lugnare, för innan kastr. var han väldigt dryg, han flög på min whippet några gånger för att mucka och han högg mig en gång men sedan efter kastr. så försvann det värsta av hans hanhundsbeteende och han blev den snälla och goa varghund så som dom ska vara. Min whippet har fortfarande ett ärr över nosryggen efter varghunden.
Jag har ju haft funderingar på att kastrera Whippeten men han är 10 år nu så hans beteende är nu så inrotat så risken finns att han kommer att fortsätta med sina jobbiga översexuella stunder. Eller han är bara jobbig när det är tikar som löper, annars är han ju en snäll & go Benji.
#17 Haha, drygt ;)
Nää, det är bara tunn päls där så skinnet lyser igenom.
Han är helsvart utan fläckar :)

#19 Jaha ok :) Tänkte det kaqnske var en goldenfläck ^^,
Mvh Ellenfyrkant
#20 Nä, inget av de andra raserna syns på honom. Flat något på öronen, men annars ser man bara labben :)
Jag har en av var sort just nu och det som skiljt och skiljer dem åt (har ju bara erfarenhet av dessa två + en tidigare tik (Sheltie) så jag pratar utifrån det) är att:
Shakiro
varit vansinnigt hanhundsilsk (dock har vi kunnat jobba bort det)
mycket lugnare i sättet
pipigare vid pälsvård och kloklippning (typiskt karlar eller? *s*)
mer noggrann vid spårträning/tävling och övrig träning
coolare helt enkelt
Gosig och pussig och mer will to please
**Qvittra
**flamsig och mer hispig
egensinnig och går gärna sin egen väg
mer vaktig
surkärring när hon löper
skendräktighet har börjat visa sig
fullt ös medvetslös i alla lägen (inte så bra vid tävling kanske)
Gosigare och mer kontaktsökande
Min förra tik hade mycket av surkärring i sig gentemot andra tikar och skendräktigheten kunde upplevas jobbig med henne.
Summering är att jag vid nästa hund kommer välja en hane utifrån de erfarenheter jag har av mina hundar.