Klicker?
Jag kör klicker med min hund. jag undrar när man kan ta bort godiset. Varje gång han gör rätt ger jag honom godis och klickar samtidigt. Så har jag hållt på i ca 2mån. Det ser ut som han reagerar rätt på klicker men vad tycker ni med att ta bort godiset? Ska jag bara minska godiset eller fortsätta ge godis varje gång jag klickar?
Minska godis/öka kraven innan "lönen" (godis) kommer. Det som han kan är lättare nu än vid inlärningen, dags att öka kraven lite. :)
jag ser det som , ett klick ska alltid betyda godis , miska klicken i stället så han försöker mer och när han gör bättre ifrån sig så klickar du , för efter klicket ska alltid godis komma , för annars kommer inte det där klicket lika specielt
Du ska ALDRIG ta bort belöningen (godis tex).
har du läst på om klickerträning?
Klick = belöning. Om du vill belöna med godis, lek eller något annat så visst. men efter ett klick ska det varje gång, till 100% komma en belöning. Varje gång. Jämt! Alltid, alltid. Varenda gång.
Att du sedan plockar bort klicken, ja. När du lärt in ett moment så klickar du inte längre för det, klicker används vid inlärning och finslipning av saker. Kan han ex "sitt" på kommando så tar du bort klicken. Klickern ersätter inte ett "bra" utan ger information om vad som ska göras. När han förstått det och lyckas utföra det på kommandot tar man som sagt bort klicken helt och klickar inte längre för det rätta beteendet. Då kan du berömma istället och belöna utan att klicka innan. Men ett klick följs alltid alltid alltid av belöning.
Råder dig att läsa på om klickerträning om du tänk klickerträna.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Instämmer helt med #3. Det verkar inte som att du greppat principen riktigt, föreslår att du läser på lite.
Det är ett ganska vanligt fel man gör om man inte vet vad klickerträning går ut på. Det är väldigt många som undrar när godiset ska bort.
Sedan är det också många som misstar klicket för beröm och tror att man klickar för att man inte orkar berömma hunden.
Jag trodde också för länge sen att man skulle ta bort godiset och att klicket skulle vara berömmet och det var allt hunden behövde efter ett tag. Men det är inte klickerträning.

#3, jasså, tack. Hoppas du har rätt så de inte är blandade meningar om hur man använder klicker. vad kan jag läsa om det?
Japp, även om man råkar klicka när hunden gör fel så ska man belöna.
Däremot så kan du börja öka kraven lite mer innan du klickar
#6 http://www.canis.se/ De är jätteduktiga inom klickerträningen.
Deras bibliotek med texter om bland annat klickerträning:

Tack tack!! 
#6: Nej, det finns inte blandade meningar. Klickerträning är alltid en och samma sak.
Det finns dom som klickertränar utan klicker, och även dom som använder klicker men inte klickertränar.
Jag skulle råda dig att köpa några bra böcker! Köp "skjut inte hunden", "110 frågor och svar om klickerträning", "klickerträning för din hund" osv.

#9, Tack så mycket!!
Träningen går himla bra med klicker!