dietfoder?
hej
undrade vad ni tkr om att ge en liiite överviktig hund dietfoder ett tag?
Om inte hunden har fysiska problem så skulle jag inte byta foder utan öka motionen istället.

Öka motionen om den inte är sjukligt fet. En "lite" överviktig hund behöver motion precis som alla andra. (Är man inte villig att ge hunden den motion den behöver för att hålla formen så ska man kanske tänka över om man ska ha hund eller inte*säger bara allmänt*)
Är den sjukligt fet så behövs massor med motion och mindre mat.

det är en omplaceringshund.. antar att de förra ägarna gett henne både det ena och andra.. men får försöka med vanlig mat och mycket motion, känns bäst.

#3 Okey, men kör med mindre mat och en massa motion! Det ska nog göra susen.
Vad för foder ger ni åt tiken?
Du får gärna berätta här hur det går :)

Ge ett lightfoder istället för ett dietfoder. Det finns många hundar som trots långa promenader inte kan hålla bra vikt på vanliga vuxenfoder. Särskilt kastrerade hundar som ska minska energiintaget med 25-30% kan behöva äta ett lightfoder för att klara sig.
Jag ger hellere ett energisnålare foder och kan ge mer åt en hungrig hund, än att ge ett energitätare foder och ge lite. Om en hungrig hund bara får äta 2 gånger om dagen, så känns det bättre att de får bli mätta då.
Riktiga dietfoder som veterinären säljer är rätt dyra, men om man vill ha effektiva resultat är de toppen vid hundbantning. Ett annat bra foder för viktminskning är eukanubas exess weight.
Självklart kan inget dietfoder ersätta motionen, men det kan hjälpa till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#5 Fick köpa Hills för någon dag sen, snacka om att jag fick en chock när jag såg priset för 5kg hundmat.. 400 riksdaler för så lite mat.
Köper 20kgs säckarna för 300.

Ge EKANUBA EXCESS WEIGH! Min hund äter det, Han har gått ner 1kg redan och har aldrig mått bättre!

#6 Raksha som är allergiker käkade veterinärfoder ett tag. 10 Kg för 650 kr, detta är för nästanb 10 år sedan, så det har säkert ökat. Vi gick rätt snabbt över till hemlagat, mycket billigare!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter