Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1541 ggr
CaithSith
0

En fästing..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag upptäckte vi att vår hund fått en fästing ovanför ögat och efter endel försök har vi plockat bort det äckliga djuret. Men vi är osäkra på om vi fick med huvudet. 

Jag tog en bild på den och hoppas att någon här kan svara..;

Molla
0

Ja, den är hel.

Men hade det varit så att huvudet hade fastnat kvar är inte det hela världen. Huvudet torkar ihop och stöts ut från kroppen.

CaithSith
0

Okej.. Då vet jag. Tack för ditt svar!

fettmedkevlar
0

#1 Ibland så kan huvudet stanna kvar en längre tid och orsaka infektion, det hände för vår gamla hund. Men med en pencillinkur så gick det bra.

#0 Nu försöker jag inte oroa dig i onödan, men håll koll nästa gång ifall huvudet stannar kvar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Klump
0

Huvudet är med

Klump
0

Oj, såg inte att du redan hade fått svar.

Molla
0

Fästingar är ju inga trevliga små kryp… de kan ju även bära på en massa sjukdomar. Men om man ser till hur många som sätter sig fast och av dem som då orsakar sjukdomar/infektioner är det ju inte så stor del, som tur är!!!

Idag var det galet många fästingar ute. Gick ca 30 min på en väg i skogen, hundarna var med och sprang lösa genom snåren. Jag överdriver inte, jag fick plocka bort 20 st som kröp på hundarna. UEK!!! Kan det bero på att det nu är fint väder efter allt regn??

CaithSith
0

Finns det inte bärnstenshalsband man kan köpa för att hindra fästingar? Tack för alla svar jag fått.

SofiJ
0

#7. Jo bärnstenshalsband finns. Det ska tydligen vara bra genom att det blir en slags statisk elektrisitet som fästingen inte gillar.

Själv är jag en fena på att ta bort dessa äckliga djur. Använder mig av naglarna och har hitills inte missat en enda gång Glad. Fast det är rätt äckligt.

[Mova]
0

#7 jag har och använder mig av ett bärnstenshalsband, men jag hurrar inte direkt för det, jag tycker att Himla får många fästingar endå, men visst halsbandet gör kanske så att 3 av 10 fästingar inte väljer att sätta sig fast. Men det är väldigt snyggt men inte vidare effektivt tycker jag. :D (kankse funkar bättre på dina hundar? skickar med en länk där man kan köpa såna halsband) www.texandterry.com  :D

Cerrolyn
0

Måste först säga. Vilken kanon bild (av ett mycket äckligt djur).

30% av alla fästingar bär på borellia eller elichias. Om man tar fästingen inom 1 timma så har man minskar risken för att få sjukdommen.

Borelliaviruset kommer från fästingens mage och detta stöter den upp och in i det atakerade djuret strax innan den släpper.

Antibiotikan till en goldenhane på 4,5 år kostar 325 kr och kuren är på 20 dagar. Antibiotikan räknas som doping och håller i sig i 7 dagar efter avslutad kur.

(Ceasar är klar med sin kur på tisdag)

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Jag gör som du…

**MVH Cerrolyn

Ascot
0

#9 Jag var inne o läste på hemsidan om bärnstenshalsbandet. Rekommenderas ej till långhåriga hundar typ min som är en havanais. Synd.