vilken hund?
Hejsan,
Min stora förhoppning är att jag inom en viss framtid ska kunna skaffa en jycke.
Först ville jag ha en mops, men eftersom de kan ha andningsproblem så känns inte det som ett kul alternativ.
Jag undrar därför vad som kan tänkas stämma in i mina krav på ras.
Jag vill ha en liten hund, lågt sjukdomsregister och mycket hund med tanke på storleken om man säger. Och det är bara för sällskap.
Utseende eller färg spelar ingen roll, mer att den är liten så att säga.
Har ni några tips?
Vill hinna läsa in mig lite innan jag skaffar hund. :)
Mvh / Cecilia

Vad ska Du ha Din hund till?

sällskapshund, borde kanske skrivit dit. :)

Cainterrier, Westie, Pappilon, Fransk bulldog, bischon, Lancashire Heeler, ja det finns massor av hundar. Gå in på SKK och kolla sällskapshundar.
Lycka till!
finns ju en grupp som heter "sällskapshundar" (alltså, det finns vallhundar, stående fågelhundar osv osv, men det kanske du redan vet). Men en papillon? Fralla? (Fransk Bulldog). Shetland Sheepdog? Pudel? Cavlaier King charles spaniel?

de flesta av de hundarna du nämde känns liksom lite för fjönsiga för mig på något sätt.
fransk bulldog, har inte de också andningsproblem, som mopsar?

Fjönsiga…. tja, med sällskap så kommer det lite fjöns i hundarna. Vill Du ha mer hund, så kommer det mer jobb. Så då får Du utveckla Dig lite mer om hur Du kommer motionera och träna Din blivande hund.
#5 Hmm, får jag bara fråga vad du menar med fjönsiga hundar? Liten hund skulle det juh vara och om man uppfostrar hundarna och tar från "rätt ställe" så blir det stabila hundar med go i. Och ska man ha "mycket hund i liten storlek" så är det bara så att den kräver mer också.
Beroende på vad för typ av mentalitet du vill ha men kolla in vinthundsraserna.
≧◔◡◔≦
Heej:)
Kan man vara medlen i SKK även om man inte har hund?
#10 Ja, det kan du
okej TACK iallafall någon som svarar

en riktigt liten hund med en hiiimla massa go i är en yorkshire terrier, men även den kräver sin man för att få fason på ;-)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Fjönsiga hundar? *fnys* hundar blir vad man gör dem till.

pomeranian, malteser, engelsk bulldog

japanese chin?:P

pomeranian<3<3<3<3<3<3<3<3<3
Du kan också göra vilken ras testet på http://www.pedigree.se/WhatDog/SelectADog.htm
Jag skulle säga Jack Russel terrier. Vet dock inte hur det är med sjukdomar.
#18 Engelsk bulldog? Hon ville inte ha en mops eftersom dom har andningsproblem. Vad har då inte Engelsk Bulldog?

En amris,dvärgpincher,dvärgpudel,powder Puff…Absolut inte jack Russel om den bara är tänkt till sällskap! Kanske inte dp;n heller då den älskr agility,träna mentalt mm
Jag skulle nog säga en amris eller en powder Puff…

Bichon frisé
Bichon havanais
Bolognese
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel
Chihuahua, korthårig
Chihuahua, långhårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Dvärgpudel ( Se: Pudel, dvärg )
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
Kinesisk nakenhund ( Se: Chinese crested dog )
King charles spaniel
Kromfohrländer
Kungspudel ( Se: Pudel, stor )
Lhasa apso
Långhårig moskvadvärgterrier ( Nytt namn: Russkiy toy )
Löwchen
Malteser
Mellanpudel ( Se: Pudel, mellan )
Mops
Moskvadvärgterrier ( Nytt namn: Russkiy toy )
Papillon
Pekingese
Petit brabancon
Phalène
Powder puff ( Se: Chinese crested dog )
Prazský krysarík
Pudel ( Se: Pudel, stor )
Pudel, dvärg
Pudel, mellan
Pudel, stor
Pudel, toy
Russian toy terrier ( Se: Russkiy toy )
Russkaya tsvetnaya bolonka
Russkiy toy
Shih tzu
Storpudel ( Se: Pudel, stor )
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier
Toypudel ( Se: Pudel, toy )
Endast till sällskap… Alla hundar behöver aktiveras på nåt sätt, hur liten den än är. Alla hundar MÅSTE få god uppfostran, även om det är en liten Chihuahua. Vissa skaffar ju liten hund och sen tycker att man inte behöver uppfostra den. Det är ett stort fel, att ha en olydig hund är tragiskt hur liten den än är… Nu säger jag inte att DU inte tänk uppfostra din hund, bara kände jag måste skriva detta.
Jag kan tyvärr inte ge tips på någon ras, känner inte till hur alla är osv.. Jasmin_Chihuahua har skrivit en jättebra lista på olika raser, värt att kolla upp tror jag:) En ras som jag inte tror passar dig som någon annan tipsat om är sheltien. En sheltie behöver ofta aktiveras väldigt mycket, den älskar agility.
Hur som helst, lycka till med din framtida hund!
Kramar
Håller med Starfall, en sheltie behöver mer aktivering och motion än vad många tror.. Men så är det också med pudel.
Tibetansk terrier? en trevlig hund med gott psyke, fast jag har hört av en uppfödare för ungefär 3 år sedan att dom nästan håller på att avla sönder rasen uppe i norrland :O vet ännu inte riktigt om det e sannt..

skulle kunna rekommendera mina hundraser, kinesisk nakenhund,eller shitzu,lasapso.dom är jättemysiga bra i psyket och väldigt tåliga..

jag har tre coton e tuléar
Det finns bara ett svar: Tibetansk spaniel. En stor hund i en liten kropp. Lägst försäkringspremie pga att friskare hund finns inte enligt försäkringsbolaget. De är mkt visa. Lättlärda. Kan gå låååånga rundor lika bra som att ligga i soffan och slöa. De brukar vanligtvis bli mycket gamla. Är MYCKET sociala. Mina älskar allt och alla. Har haft många olika raser, både stora och små men aldrig en hund lika bra som tibben.