Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4923 ggr
ingann
0

Blandrasuppfödning

Sökte efter trådar om just blandrasuppfödning men hittade ingen.

Vad tycker ni om blandrasuppfödning? Nu menar jag inte valpfabriker eller dylikt utan normal uppfödning med 1-2 kullar/år som man får ha enligt Svensk lag.

Själv tycker jag att det är helt okej att para olika raser med varandra så länge de är friska, stabila och vetbesiktigade enligt de regler som finns för avel i respektive ras. Och givetvis att raserna passar ihop. (Det är ju inte speciellt lyckat att para en Tax med en schäfer tex Glad)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

LillMalin
0

Håller med!

SaraC
0

Jag är inte direkt någon som hejar på blandrasuppfödning, men jag hör heller inte till dem som fördömer det totalt.

All uppfödning ska ha ett mål, det är min åsikt. Oavsett om det är bland eller renras. Jag är urless på folk som så gärna vill ha en kull valpar efter sin hund eftersom den är så "söt" eller "snäll".

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bleenda
0

Jag tycker det är okey om man funderar seriöst på att avla fram en ny ras. Under kontrollerade former.   Och har ett sammarbete med folk som är insatta i rasens genetik.MM.

Ibland finns det raser som mår dåligt och då kan det vara bra att blanda in nytt blod. Men sen håller man sej till rätt ras igen. 

Annars har jag inte så mycket till övers för detta. Pga att det blandas med alla möjliga och omöjliga raser. Och att köparen inte alltid har koll på vad de igentligen köper. Och det blir tyvärr hemskt många som omplaceras.

Men hunden i sej är ju jätte go. Men det räcker inte att bara ha en söt och go vovve. Det ska fungera också.

Freke
0

#2 Håller med..

är inte för valpfabriker vare sig renras eller blandras.

gillar inte heller stängda stamböcker, för då finns det något att dölja eller mörka..

Kan man inte med schyssta metoder bedriva avel och få fram friska, sunda valpar ska man inte..

Är även emot in&linje avel, tycker det är fel att avla på extriörer, så som schäfers "räk"rygg eller engelsk bulldoggs trubbnos, eller hundar som inte kan föda normalt utan måste förlösas med snitt. Visst kan komplikationer inträffa och hunden måste snittas men tycker det är fel med hundar som inte har en chans att föda normalt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Mischa
0

Jag tycker man ska ha ett syfte/mål med sin avel.

Att få fram bra jakt/drag/brukshundar är för mig något som berättigar att man mixar raser, samt att man är insatt genetiskt och känner sitt avelsmaterial innan och utan.

Att föda upp rashundar kräver stor genetisk kunskap, att föda upp hundar av olika härstamning kräver desto mer.

≧◔◡◔≦

Millan1971
0

Är inte emot blandisavel om man försöker få fram en ras mera ifall man har tex 2 raser i hunden…tex syster vill ha fram boxern eller dalmantinen i hennes hund som e blandis av dessa 2 raser…Men börjar man avla fram hundar som har 7 olika raser i sig så säger jag absolut;NEJ!!!Är själv en uppfödare på perser o kommande uppfödare på amrisar(för hoppningsvis)men är för den sakens skulle ej helt emot blandrasaveln!!!!Någon skrev här att den som ville ha en valp efter sin snälla hund var hon trött på??jag vil gärna ha en valp efter min Tiara…nu är hon renrasig men förstår om någon vill ha valp efter sin Cocker/pudel hund så länge hon/han parar den med liknande ras..eller om man vill få fram tex cockern i henne…hoppas ni förstår vad jag menar…hehe…

SaraC
0

#6 Ja, jag. Jag skrev att jag är trött på folk som avlar på sina hundar ENBART för att de tycker den är söt/snäll. 99 % av alla hundar är snälla och söta, men alla passar inte att avla på för det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Skane-Maria
0

jag är HELT EMOT BLANDRASAVEL!

var påväg att avla på min hane utan stamtavla, men lämnade återbud.

Jag har bestämt mig FÖR ATT ALDRIG GYNNA BLANDRASAVEL!

Vad är poängen med bglandrasavel egentligen?

Jo, eftersom jag inte var emot blandrasavel för ca 6 månader sen, ska jag tala om: det handlar om folk som inte vet bättre, eller inte har råd med renras!

Dom är säkert helt oskyldiga vissa av dom, men när dom avlar på blandraser gynnar dom inte rasen, utan tvärtom.

För när en kennel kanske har kämpat för att få fram en fin avelslinje, bryter man den genom att avla på blandras.

varför avla på blandras när det finns renras?

HÄR ÄR EN BRA ANLEDNING TILL ATT INTE BÖRJA MED BLANDRASAVEL:

* SKK (svenskakennelklubben) har regler på att man får äga blandras, men inte avla fram blandras.

Det betyder, att skulle du vilja bli medlem i SKK, för att ställa ut, regga valpar, eller vara med i agilitytävling (som är ansluten Till skk), så får du inte det.

För om man håller på med blandrasavel kan man bli utesluten ur skk.

Gör din närmaste kennel en tjänst: avla inte på blandisarFlört

Mischa
0

#8 håller men på med blandrasavel är man nog inte intresserad av det som SKK håller på med då det är en organisation för rashundar.

Tävla i agility får du göra.

Jag är inte förtjust i blandrasavel utan syfte, men jag är ingen 100% motståndare som jag var förut, jag har insett vikten av genvariation.

≧◔◡◔≦

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite kluven gällande frågan…min mormor hade hundar o blandrasavel under ca 50 år…jakt o sällskap. Hon var alltid noga med vilka individer hon använde i avel o kollade alltid dem hos vet först, de blev gamla som gatan hundarna…en taxblandning blev 19 år…hon hade oxå låång kontakt med valpköparna o vissa hundar köpte hon tillbaks om det inte funka…(ett hundparadis för mig som barn…)

Men köper man en renras, vet man ju oftast vad man får o det ligger ju oxå mycket arbete bakom…

Jag har haft renrasiga hundar förut, men har en blandis nu, o vet inte ännu om det är en fördel el nackdel med detta…Fundersam Men än så länge är jag nöjd!!Glad

Freke
0

#8 Kan förstå dig till en viss del men det du åberopar med SKK är en förening som från början och fram till 2006 var för Inavel (med hög inavels grad)..

Hur man nu kan vara för det? men det beror väl på att det var en Inavlad sammanslutning av människor.. dom som startade SKK var svenska adeln och det är ju ett inavlat släkte, med nära släktband till varann..

Dom har för visso börjat tänka om och endast tillåter 6,25% idags läget..

Vidare får du Bruks tävla med blandisar.Räcka ut tungan

Hälsn. Freke

fettmedkevlar
0

#8 Så tex. för att jag äger 3 blandisar så har inte jag råd med en renrasig hund? Låter lite konstigt när du skriver så, jag menar.. Bara för att man har en blandras så betyder det inte att man har det så dåligt ekonomiskt ställt att man inte har råd med en renras.

Men du har ju även själv en blandis(ja jag säger blandras för att din hund inte har stamtavla), så jag tycker det låter lite dumt när du skriver att folk som har blandisar inte har råd att köpa renrasigt.

Kanske luddigt skrivet, men det är mitt i natten. Och är det några missförstånd läser jag det imorgon. Och ja, jag tog lite illa vid mig av det där.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

aase-andersson
0

jag är helt emot planerad blandras avel. blandraser är oftast INTE billigare än renrasiga. och man har mera garantier och fördelar med renrasiga. har själv haft blandraser. men att de skulle vara friskare än renrasiga hundar är bara något folk har fått för sig. en kompis jobbar med försäkringar så den statistiken är klar.. om man nu försäkrar sin blandras….. för man kan ju alltid köpa en ny om den dör…tyvärr tänker många så, dock inte alla som tur är. försäkring är ju inte bara till för hunden utan om den springer ut i vägen och orsakar en trafik olycka då är det bra med försäkring annars kan det blio väldigt dyrt om man ska stå för de skadorna på bilar och uttryckning.

Skane-Maria
0

Jag ska tillägga att det var min mamma som köpte  hunden, och jag tog över den, eftersom hon jobbar för mycket för att ha tid med honom.

skulle jag köpt en hund, skulle jag bara köpt med stamtavla!

Man vet aldrig vilka gener man för vidare när det gäller blnnadrasavel, har ju själv varit på väg att låna ut min hund till blandrasavcel, och dom som hadde tiken frågade inte ens var han kom ifrån, eller något sånt.

Och till fettmedkevlar : jag skrev …om: det handlar om folk som inte vet bättre, eller inte har råd med renras!

Dom är säkert helt oskyldiga vissa….

som du ser så skrev jag ELLER, jag sa inte attt alla som hadde blandras har det dåligt ekonomiskt ställt.

Craz-y
0

maaaaaaääähh

anaprincess
0

Jag gillar inte alls blandrasuppfödning, tycker det är totalt onödigt att blanda en massa när det redan finns så många fina hundraser.

Min papillons uppfödare har blandras uppfödning, hon har papillon tikar som hon blandar med sin han hund som är Chihuahua och tibetansk spaniel. Valparna blir väldigt ojämna ibland, en del blir stora och andra små, dom kan se ut hur som hellst. Anledningen till att hon håller på är pengar för små hundar säljer här uppe, finns inte så många uppfödare som föder upp små hundar.

Craz-y
0

Aldrig träffat en dålig blandras. Utseendet för mej har ingen betydlese alls.

Freke
0

Om man nu ska va riktigt krass och vara emot så mycket??

Varför startar ni då inte en JÄTTE AKTION mot alla hundar som Importeras till Sverige ifrån Irland, Spanien och alla andra länder?

Finns det inte tillräckligt med hemlösa hundar i Sverige som är i behov av snälla omtänksamma hussar och mattar..

Är värre än blandras avel om man ska vara riktigt krass…

Hur man än vrider och vänder på det så är det likväl en HUND med en nos, tänder fram svans där bak med ben och mer eller mindre päls..

Hälsn. Freke

lena1
0

lyfter återigen frågan i denna tråd, finns det inte en klubb/förening för blandras avel?,har man frågor om vilka som har bra blandisar måste man väl kunna vända sig dit?…någon som vet?

Freke
0

ja det finns…

Du kan kontakta Vivian Nilsson på blandis.se

där finns annonser, utställningsplaner, tävlingar och hundregister för blandisar och renrasigt.

Hälsn. Freke

lena1
0

20, men då är det ju bara att höra av sig dit, dom har ju säkert bra koll på seriösa blandis uppfödare, det skulle jag göra om jag bestämde mig för att köpa en sån;-)

Marylojs
0

#11 Nej, du får inte tävla bruks med blandisar.

ingann
0

#16 Var tror du alla raser härstammar från? Du tror väl inte alla raser fanns från början, att de helt plötsligt bara pluppade upp? De har ju faktiskt blandat raser i alla tider för att sedan få dem registrerade som en ras….

/Ingalill

fettmedkevlar
0

#14 Men jag förstår inte, varför är är man oklok eller fattig för att man har blandras?

Jag tänker inte ljuga och säga att jag är för planerad blandras avel med åsikten om att hunden är söt och snäll. om parningen är en tjuvparning så tycker inte jag att det är något fel. Och det är ju inte alla gånger som man upptäcker att tiken blivit tjuvparad, det är så mina 3 blandisar har kommit till.

Men, folk som kör drag/turister med Alaskan husky. Jag vet att dom avlar med vilja på polarhundar, jag tycker inte det är något fel i och med att det är draghundar. Min erfarenhet är att dom flesta Alaskan Husky har mer uthållighet, styrka och vilja än vad tex en renrasig Malamute har när det gäller turist och drag.

Men avlar man tex på en hund bara för att den är "söt och snäll" så tycker jag det är fel. Om man ska ha hunden till något speciellt såsom drag och turistkörning så tycker jag det är ok.

Att jag är för att avla på draghundar och emot för att avla på hundar för att dom är söta och snälla kanske låter kluvet, men det är så jag tycker. Mina tre huskys använder jag till drag, inte skaffade jag ju dom för att dom är söta och snälla.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Freke
0

#22 Nu får du allt ta och titta lite närmare på regelverket…

Det får du visst, blandisar får visst tävla i bruks.. Bara att ansöka om Tävlingslicens..

Hälsn. Freke

Marylojs
0

#25 Möjligt att de ändrat det sedan jag var aktiv för ett par år sedan. När skedde den ändringen?

Fija
0

Jag har absolut inget emot blandisar, har två underbara själv. Och tycker att blandisar oftast e finare. Om det är passande raser som e korsade såklart!

Men tycker det är synd med alla valpar som hamnar fel och alla som är ute på annons för omplacering. Är ju betydligt färre renrasiga med stamtavla då det oftast är mer genomtänkta köp.

Liss
0

Man har korsat olika hundar i sekler just för att få fram vissa "renraser". Så i grund och botten är alla blandraser om man nu ska se det så krasst.

Om man planerar och gör det med vissa mål för en bättre ras. Om de går seriöst till och all moral bistår- då ser jag inget som helst fel i att köra med blandras. De lär inte finnas alla raser som folket vill ha ännu, utan det kommer säkerligen komma fler nya raser med tiderna. Precis som förr!
Om man ser på Dogo Argentino t.ex. (som man ser som en renras) den har faktist mer än 9 raser i sig och är en relativt ny ras.

Men dem som parar hej villt med olika raser som inte alls pasar sig- det tycker jag bara är grymt. Men då är det heller inte ett mål bakom och ingen seriositet.

Tjuvparning, då kan man ju tycka att folk ska ha mer koll på sina hundar helt enkelt. För ibland kan det bli alldeles galet fel. Men ibland kan det gå väldigt bra. Men det är ju inget att direkt hejja på.  

Och att avla bara för pengars skull och bara för att hunden är söt, ja där brister ju moralen också tycker jag. Så i slutänden blir det ju samma sak. Moral, seriositet, och mål behövs för att de ska anses som en bra sak enligt mig.

Ecko är blandras mellan Dogo Argentino och Amstaff. Jag tycker det vart en lyckad blandning. En "jakt/spårhund" med energi och envishet. Raserna är väldigt lika i lynnet och väldigt lika i utseendet. Så där ser jag inget fel.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Craz-y
0

#28 skulle inte kunna säga de bättre själv :P

Tezza
0

Kopierat från skk:

Från 1 januari 2008 registrerar Svenska Kennelklubben tävlings- och provresultat även för oregistrerad hund. För att detta ska fungera måste hunden ha ett unikt licensnummer. Därför krävs tävlingslicens för alla oregistrerade hundar som ska delta i tävlingar och prov.

Resultaten kommer att visas på SKKs webbtjänst Hunddata. Oregistrerade hundar kan erhålla titlar i grenar som inte kräver exteriör merit, dock inte championat.

Precis som tidigare är det tävlingar och prov som inte är "rasspecifika", dvs lydnadsprov, agility, freestyle, grytprov, vallhundsprov, viltspårprov och tjänstehundsprov som är öppna för oregistrerade hundar.

Tuff
0

I första hand tycker jag nog att man ska lägga fokus på att få bort speciella rassjukdomar innan man försöker avla fram nya raser.

Freke
0

#31 Speciella ras sjukdomar?? Så som vad??

Ras sjukdomar är just pågrund av för hård linje och inavel, annars blir det knappast Ras sjukdomar..

Men se som Berner Sennen som utvecklat cancergener pga danskarnas hårda linje avel.. 

Helt sjukt..

Har hellre en frisk blandras än en sjuk renras…

Hälsn. Freke

Tuff
0

Jag menar att man kan försöka avla på de friska renrasiga hundarna för att försöka slippa de sjukdomar som är kopplade till för hård avel.

anaprincess
0

# 28 att blanda hundraser som är lika varandra tycker jag är mer som tex, shih tzu och lahasa apso. Men en del blandningar som man ser på blocket.se blir man direkt orolig för. Såg en blandning mellan rottis, pit bull och doberman :/ tycker inte det låter spec bra :/

Och en blandning som blivit mkt vanlig nu är jack russel och papillon, kan inte förstå varför man blandar två så energiska och hyperaktiva raser :/ har en JR och papillon och skulle då inte vilja ha en valp från dom två tillsammans :P

Marylojs
0

"Precis som tidigare är det tävlingar och prov som inte är "rasspecifika", dvs lydnadsprov, agility, freestyle, grytprov, vallhundsprov, viltspårprov och tjänstehundsprov som är öppna för oregistrerade hundar."

Alltså hade jag rätt, bruksgrenarna är inte tillåtna att tävla i med blandrashund. Jag tänkte väl det, hade blivit grymt besviken om de ändrat på det…

lena1
0

35, varför skulle du bli besviken över det?, jag tycker det är rent löjligt att det inte är så faktiskt, alla hundar oavsett ras/raser borde ha samma rätt till tävlingar i mina ögon,skillnaden är ju i så fall utställning för ren raser, skulle ju vara svårt att ställa en blandis i en sån, hoppas det finns utställning för dem på blandis klubben, måste ju vara kul det med i så fall.

Freke
0

#35 Läs om läs rätt och bli besviken…

"Precis som tidigare är det tävlingar och prov som INTE är rasspecifika, dvs Lydnad, Agility, Freestyle, Gryt, Vall, Vilt och Tjänstehunds prov som är öppna för Oregistrerade Hundar..

Ifrån SKK:

Då viss provformer, helt eller delvis, har sin orsak i SKKs samhällsansvar kan även hundar som inte är registrerade delta vid grundutbildningen samt dokumentera sin lämplighet genom deltagande inom något av följande verksamhetsområden:

Agility, Freestyle, Gryt, Lydnad, Vall och Viltspår samt tjänst.

Skit samma vilket… Det är HUNDAR…. spelar ingen roll vilket fack du stoppar in dom i…. Men det är för mig oförståerligt hur man kan som vissa Rasklubbarfrämja Inavel för att dom inte kan eller orkar/vill skaffa nytt blod utifrån??

SKK har fram till 2006 varit helt för detta?? SJUKT

Hälsn. Freke

Marylojs
0

Lydnad, Agility, Freestyle, Gryt, Vall, Vilt och Tjänstehundsprov är inte bruksgrenar.

Anledningen till att jag skulle bli besviken om de ändrat det är att jag anser att bruksproven är till för att utvärdera aveln av brukshundar, och det är svårt nog som det är för seriösa hundförare att komma med på prov.

Babbett
0

Jag är emot blandrasavel och tycker att det finns tillräckligt många raser för att de flesta borde kunna hitta "sin" ras.

Freke
0

Lustigt vad Blandras uppfödning upprör känslor hos folk??

För dryga hundra år sedan fanns det i runda tal 100 raser och idag runt 400… hur många finns det om hundra år??

Likt teorin om flygets utveckling… Om flyget utvecklats i samma hastighet som datorn så 3år efter bröderna Wright flög första gången skulle vi i teorin kunna flyga till månen..

Meningslöst vetande… Ja men dock ett vetande… och kunskap kan och ska spridas.. Även till Renrasiga..

Hälsn. Freke

[Mariaxx]
0

Jag kollade idag på blocket, blev upprörd….

En rottweiler hade parats med en annan blandrastik, inte alls lika varann för 5 öre i typ.

Jag blir rent ut sagt ledsen….att para en fint typad rottis med en tik med okänd bakrund, inte ens lik rottweilern i benstomme eller typ….fy 17.

Vad gör blandras avel för nytta? Menar, all sorts djur avel är väl till för att förädla rasen? eller att främja den?

Inte kan jag se någon nytta i att sitta och para olika raser med varann….

Sorry, jag vill inte göra någon upprörd, men NEJ TACK till blandras avel.

Freke
0

#41.. Vet du om det var planerad avel? eller om det var en tjyvbetäckning?

främja eller förädla?? Är det därför vissa frallor inte kan förlösas utan kjesarsnitt?? Det är förädling eller?? Att Schäfrar böjer på ryggen så att häcken släpar i backen det är att främja den eller??

Nä då är jag nog hellre för blandras avel…

Hälsn. Freke

[Mariaxx]
0

Ja just det: Pappan var visst blandis mellan rottis och nåt annat, mamma likaså, tvåvägskorsning. Ja, inte stod det om någon tjyvparning…..

#42 Jag gav min åsikt, du behöver inte vara så aggig. Jag föredrar renras avel, det är min åsikt.

Tezza
0

#42 Väldigt många blandraser är ej friska hundar,  det bara inte bokförs på samma vis, de bara avlivas. Så jag tror inte blandraser är friskare…..

Freke
0

#44 Har jag påstått det??

Sagt att Berner sennen har utvecklat en cancer-gen pga hård inavel. Hade en som blev tvungen att avlivas pga detta.. coh då kollade vi hur det igentligen stod till med Berner Stammen i Sverige/Danmark/Norge.. Och blev minst sagt …………

Och blandisar kommer aldrig att få samma inavelsgrad som renrasigt..

Hälsn. Freke

blackangel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm har sjalv bara haft o velat ha blandisar, mycket pga av att jag tycker de oftare e battre psykiskt o fysiskt (givetvis med vissa undantag)… De renrasiga e ju ofta sönderavlade som stackars scafern med baken i backen snacka om att skaffa problem med halsan dar (fattas en del knappar darav felstavning;) ). Sa lange man ej blandar hej vilt o kollar sa bada föraldrar ar friska o har bra temperament sa har jag inget emot blandras avel….

gejsa
0

Jag har ägt och äger 4 blandraser och 2 renrasiga. Och dom två renrasiga var väldigt sjuka. Båda hade mer än en sjukdom hela livet. Fick äta medicin tidigt och resten av livet.

Mina blandraser var friska hela livet tills cancer tog en och åldern den andra. Mina andra två blandraser är 6 år och dom har bara varit till vet när det varit dags för sprutor, idmärkning och kastrering.

Så tittar jag på mina egna hundar är blandraser mer friska.

[Mariaxx]
0

#47 Om du nu tycker blandisar är friskare, varför köper du då en renrasig schäfer?

Detta är enbart en fråga, alltid roligt o veta motivation.Glad

gejsa
0

#48# Eftersom jag vill ha en schäfer. Svårare än så är det inte. Man måste ju lita på kennelägaren att han föder upp friska hundar. 

Sedan är jag varken för eller emot blandrasuppfödning. Ville bara tala om att så var det i mitt fall.

Har ju själv två blandraser som är uppfödda hos oss pga tjuvparning. Men jag skulle inte para min tik med en annan blandras för att jag har lust och så.

gejsa
0

Sedan tycker jag att alla hundar är fina oavsett ras om dom är bra i lynnet. Alla har sin charm. :)

[Mariaxx]
0

Jag tror alla reggade uppfödare är medvetna om hur dom avlar, annars hade väl inte föreningen godkänt dom.

gejsa
0

#51# Säg inte det du. Det finns många hemmakennlar eller hur man ska beskriva dom som bara vill tjäna pengar och avlar på fel material.

Tezza
0

#45 nä och jag har inte skrivit att du påstått det heller;) Skrev det för att du drog upp några rasbundna sjukdomar….

Själv skulle jag aldrig köpa en blandras och gynna blandrasaveln, men däremot skulle jag kunna ha en blandras, men då en omplacering från ex ett djurhem. På djurhemen är det överfullt av hundar, de flesta blandraser….Jag har alltså inget emot blandrashundar men blandrasavel.

Ofelia66
0

Om man har rasrent och avlar enl konstens alla regler men håller sig ifrån SKK vad är man då?

Blandsrasuppfödare?

Bara en fundering…

AnneN
0

#54 om man avlar seriöst på rasrent så undrar jag varför man håller sig undan skk

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Klump
0

Blandras eller renras uppfödning kvittar.

Det viktiga i avel är resultatet. Och att man avlar sunt givetvis.

Den som är emot blandrasavel av anledningarna " blandraser är ofta sjuka och dom får problem med ditten och datten" eller ännu bättre "en uppfödare på blandraser avlar bara för pengarna" den har ALDRIG sett hur renrasaveln fungerar=)

ingann
0

#55 Alla kanske inte gillar SKK… borde finnas (tror inte det finns iaf) någon independentklubb inom hundvärlden oxå så som det finns inom kattvärlden…  där kan man ju få stamtavla oavsett om man tillhör sverak eller tex snrf…

/Ingalill

AnneN
0

#57 för en del raser tex jrt så finns det alternativa klubbar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ingann
0

#58 jo, men jag menar en som man kan registrera alla renrasiga hundar i utan att det är en speciell rasklubb…

/Ingalill

Mischa
0

#57 svenska hundklubben?

du får ju regga vilken org. du vill i princip, många svenska rashundar är stamboksförda i utländska register.

≧◔◡◔≦

kalleankasmormor
0

Intressant tråd! Väcker som vanoligt ganska starka känslor…

Jag måste göra alla renrasförespråkare besvikna genom att sälla mig till dem som förbättrar frisk-statistiken för blandisar!

Jag har haft 5 hundar i mitt liv. 4 av dem har varit/är renrasiga en schaffer, två leonberger och en sankt bernhard - samtliga hundar med MYCKET god stamtavla och avlade på HELT friska föräldrar. Två av dem blev sjuka och en förolyckades, men hade vissa problem med frambenen och var hyperaktiv, vilket jag tror ledde till olyckan. Den tredje hunden ST. B. är bebis fortfarande och jag hoppas verkligen att han håller sig frisk.

Sedan har jag en gammal blandis - 50% labb, 25% schaffer, 12,5% border och 12,5% collie. Han har aldrig varit sjuk. Är idag över 12 år och hur pigg som helst! Världens goaste, mest tillgivna hund, som alltid bara varit en underbar familjehund, trots att hans människofamilj ibland inte begripit vad han behövt(det är tur att man blir visare med åren). Så min egen erfarenhet är att blandraser är friskare. Sedan kan man ju naturligtvis inte dra alla blandisar över en kam heller.

Vän av ordning undrar säkert då varför jag valt att köpa renrasiga hundar när jag nu är så nöjd med blandisen. Jo för att jag gillar utseendet på bergshundarna - och deras temperament. Även om det skiljer från hund til hund, så är ju karaktären hos en så stor hund oftast likartad. Och ja, vi hade inte råd att köpa en renrasig när vi skaffade blandisen. Det är för övrigt ingenting jag tycker är det minsta pinsamt.

Klump
0

IDP reggar ju ändå bara renraser.
Sen är olika raser godkända i IDP och Sverak.
Men man kan ändå inte säga att det är blandraser IDP arbetar med.
Det är lite som med SKK.
SKK godkänner bara raser som är godkända av FCI.
Men en stammad hund som inte är godkänd av FCI kan ju inte tolkas som blandras för det?

Eller hur…

ingann
0

#62 självklart reggar bara även IDP renraser. Vad jag menar är att det borde finnas en IDP inom hunderiet oxå så de som inte gillar SKK kan få stamtavlor på sina renrasiga ej SKK-reggade hundar och ställa ut på IDP-utställningar etc… precis som i kattvärlden alltså… där behöver du inte vara med i sverak för att ha katteri med stammade avkommor utan du kan vara med i IDP och få lika giltig stamtavla. min skogis är reggad i sverak med stamtavla, medan persern jag hade för några år sedan hade sin stamtavla i snrf men bägge var godkända för utställning inom sina respektive föreningar…

på hundar finns bara (vad jag vet) SKK (om du tex vill ställa på en utställning där många raser är representerade) vilket jag ser som monopol…

/Ingalill

Mischa
0

#63 åter igen svenska hundklubben.

≧◔◡◔≦

ingann
0

#64 sorry… missade ditt förra inlägg;)

/Ingalill

Anett Lindbom
0

Min allra första egna hund var en blandras, han fick vi ta bort när han var bara 1½ år gammal, han blev så sjuk så min pappa åkte till vet och tog bort honom.

Nu i vuxen ålder har jag haft 4 Whippets, (har det fjärde nu) & en Irl.Varghund & alla har varit friska, det enda var att varghundens temperament kanske inte alltid var det bästa, han kunde hetta till ibland speciellt om det var löptikar i farten ute, han kastrerades vid 4 års ålder och levde sedan till 9 års ålder vilket är bra för en varghund.

Mina Whippets har aldrig varit sjuka, det enda är att min Whippet som jag har nu får stressmage när det är tikar i grannskapet som löper men annars har han aldrig varit sjuk.

Så att blandrashundar skulle vara friskare än renrasiga hundar tror jag inte på, det är nog mest slumpen och hur man avelsplanerar som avgör det.

Men sedan kan jag tänka mig att det finns hundraser som är mer sönderavlade än andra hundraser, vill man ha en renrasig hund av en speciell ras så gäller det att veta vilken uppf. man ska vända sig till så att man får en frisk hund. Men sedan så är det slumpen som avgör, hundar är ju levande varelser där allt kan hända oavsett om hunden har fina papper eller om den har en okänd bakgrund.

Klump
0

Oj, du har fortfarande inte koll hör jag=)

Jag hade inte koll för sex månader sedan skriver du, men det verkar inte som att du har mer koll nu.

SKK står för OSUND avel.

Det är en intresse organisation.

Vilka regler SKK har i sina stadgar kvittar,

Det är JORDBRUKSVERKET som ansvarar för djurhållningen i Sverige.

SKK gynnar inte rasaveln.

SKK är en organisation som har utställningar som främsta intresse.

Klump
0

Det var något av det dummaste jag har hört.

Och din "kompis" har nog inte helt koll på statestiken.

Blandrashundar är inte sjukare än renraser.

Därimot reggas det annorlunda.

'På renraser räknar man PER RAS och när man räknar statistik på blandraser räknar man alla blandraser i en klump.

Så det är klart at siffran för blandraser bli högre.

Men om du lägger ihop alla renraser och jämför det med "klumpen" blandras så ligger inte blandraserna högre.

Man får titta efter lite när det gäller sådan statistik.

Och att du tror att någon med blandras skiter i sin hund för att det är "billigt" ätt köpa en ny var nog det absolut dummaste jag har hört.

Klump
0

Jag håller med om att blandras avel kan vara oseriös.. när ex DU tänkte låna ut din hund till någon som inte hade ett intresse av att veta någonting om din hund.

Men så går inte majoriteten av blandrasaveln till, som tur är.

Vad är blandras för dig?

Alla raser som inte SKK erkänner?

Klump
0

Ahh,,, Och hur kom dem raserna till som finns idag tror du då?

Klump
0

Tävla med blandras i bruks har man fått göra länge.

Klump
0

Eller bulldoggen som inte kan föda normalt pga för hård avel.

Eller cockern som har stora problem med EP

Eller Schäfern som har HD AD problem , och räksvans

Eller Mastifferna som har stora problem med HD, AD och hjärtat

Eller Chines som har problm med tandlossning och huden

A. jag kan fortsätta hur länge som helst.

Den som tycker att SKK har gjort något bra för hundaveln i Sverige har inte öppnat ögonen

Klump
0

Blandras ägare är inte seriösa menar du?

Tänker du alls innan du postar ett inlägg?

Klump
0

Vet du vad kraven är för att regga en kennel i SKK?

Vilka kontroller görs på en uppfödare?

*ser fram emot ditt svar*

Klump
0

Klump
0

Klump
0

Det kan jag svara på.

Jag har gått ur SKK

Är du själv medlem i SKK?

Kan du ge mig EN anledning till varför en kennel som föder upp hundar skulle ansluta sig till SKK

Vad är SKK främst?

En intresse organisation…. ingenting annat.

Jag tog avstånd från SKK för att dom står bakom avel som skadar hundarna, och hela raser ibland.

SKK sätter "ribban" för vad som en fin hund.

Kolla på BIR 07 för Schäfern ex.

Ser det ut som en Schäfer enligt Schäferns rasstandard?

Klump
0

Ja, det stämmer. I Sverige finns bara SKK för renrasiga hundar.

Jag hade min La perm reggad i IDP, av den anledningen att Sverak inte godkände rasen när jag importerade min hane.

SKK godkänner bara raser som är godkända av FCI.

En klubb som inte var så tråndsynt skulle inte vara helt fel i Sverige.

SKK behöver konkurans.

Dom har helt ballat ur….

Tezza
0

#71 Från sbk hemsida:

Får man tävla i bruks med blandras?

Svar: Nej, det får man inte. Hunden måste vara registrerad i SKK och blandraser registreras inte.

Marylojs
0

#79 Tack, skönt när någon presenterar fakta istället för förvirrade lögner.

gejsa
0

#79# Men nu får man väl tävla p bruks med blandras. Det ändrades ju från 1 januari 2008. Man får köpa en tävlingslicens på ca 550 kr som gäller resten av livet.

Hunden kan ju aldrig få stora titlar men tävla får dom göra.

Klump
0

Organisation

Brukshundklubbens verksamhet är organiserad på tre nivåer, lokal, regional och central. Den lokala nivån utgörs av ca 290 lokalklubbar och den regionala nivån utgörs av 18 distrikt. Den centrala nivån utgörs av den övergripande ledningen av hela vår verksamhet. Dessutom tilkommer 16 rikstäckande rasklubbar.

Brukshundklubbens mål

* Grundläggande hundägarutbildning för alla

* Alla brukshundar skall mentaltestas och beskrivas

* Tjänstehundar för totalförsvarets behov

*Nya tävlingsformer

* Plats för alla som vill tävla

* Ungdomsverksamhet på alla lokalklubbar

*Minskad medlemsgenomströmning

*Fungerande intern kommunikation och snabbare beslutsvägar

KÄLLA:http://www.sbk.nu/templates/Page____753.aspx

-----------------------------------------------------------------

NYTT 2008:

Ang. anmälan till tävling för blandras/oregistrerad hund

OBS! Att blandras/oregistrerad hund fr o m 2008-01-01 ska ha tävlingslicens för att få delta på tävling. Denna licens utfärdas av Svenska Kennelklubben (SKK). Mer information om detta finns på www.skk.se

Vid anmälan till tävling ska licens nr. skrivas i där registrerings nr.

nu skrivs i.

Hundar utan tävlingslicens får inte delta.

https://kennet.skk.se/tavlingslicens/info.aspx?info=1

-----------------------------------------------------------------------------

Allmän information

Från och med 2008-01-01 krävs tävlingslicens för alla oregistrerade hundar som ska delta vid tävling eller prov inom SKK-organisationen. Med oregistrerad hund avses hund som inte har ett registreringsnummer hos SKK.Tävlingslicensen är förenad med en avgift som betalas online genom att följa anvisningarna i webbtjänsten.

För att en tävlingslicens ska utfärdas krävs att hunden är id-märkt och ägarregistrerad hos SKK.

Är din hund inte ägarregistrerad hos SKK har du möjlighet att göra detta i samband med ansökan genom att följa instruktionerna i webbtjänsten. Ägarregistreringen är förenad med en engångsavgift som betalas i samband med betalning av tävlingslicensen.Vid ägarregistreringen sparas dina personuppgifter i SKKs personregister. Personuppgifterna kan komma att användas för utskick av information/erbjudanden relaterade till SKK samt för marknadsföringsändamål. Detta kan avsägas genom att kontakta SKKs medlemsavdelning via e-post id@skk.se eller telefon 08-795 30 50.

Observera att du inte kan ansöka om tävlingslicens via denna webbtjänst om du har skyddade personuppgifter, om din hund har ett chipnummer som inte följer ISO-standard (till exempel hund som importerats från land utanför Europa) eller om du saknar svenskt personnummer. Ansökan görs i dessa fall genom att kontakta SKKs medlemsavdelning.

Har du frågor om tävlingslicenser eller stöter på problem med webbtjänsten är du välkommen att kontakta SKKs medlemsavdelning via e-post id@skk.se eller telefon 08-795 30 50 (vardagar kl. 10-12 och 13-15).

Källa:https://kennet.skk.se/tavlingslicens/info.aspx?info=1

Klump
0
Klump
0

Kan du länka till källan

Tezza
0

Och här finns mer info för er som fortfarande TROR att blandraser får delta på bruksprov: http://www.skk.se/tavlingslicens/tavlingslicens_info.htm

Kopierar en bit för er som ej orkar läsa allt: Precis som tidigare är det tävlingar och prov som inte är "rasspecifika", dvs lydnadsprov, agility, freestyle, grytprov, vallhundsprov, viltspårprov och tjänstehundsprov som är öppna för oregistrerade hundar.

Du får alltså INTE delta med en blandras på bruksprov så nu kan du lägga ner det där Rauija_fundersam

Tezza
0

#81 Nä de får dom inte, inte i bruks. Se ovan

Freke
0

Detta då? SBK

Hälsn. Freke

Tezza
0

#88 Det gäller ej brukstävlingarna, utan lydnad, agility osv….

I mitt inlägg ovan står det vad du får delta i med en blandras, det mesta men ej bruks:)

jen
0

Mina tikar är blandisar. 75%Pudel och 25%  Puli.

uppfödaren hade ett mål att föda upp allergivänliga vovvar och valde två liknande raser att korsa.

Jag har sett många av hennes hundar. de är friska,bra i psyket och får ett fint utseende.

Egentligen tycker jag inte om avel där man ej får registrera hundarna. För med registreringar så kan man kolla stammen om man vill avla tex.

med en blandis så har du inget "bevis" för vilka föräldrarna är.

Trots det så funderar jag själv på att ta en kull valpar på den ena tiken. Då kommer jag antingen välja Pudel el Puli som redan finns i dom…

Tezza
0

#90 Men om målet är att få fram allergivänliga vovvar så går väll Pudel bra, eller blir de mer allergivänliga om det finns 25% Puli med?

Klump
0

Vart kommer din information ifrån?

Hänvisa gärna till källa.

Jag har läst på SKK och SBK, och jag ser ingen information om att det bara skulle vara vissa tävlingar.

Jag har dessutom egen erfarenhet av att din information inte stämmer….

Frågor och Svar som du länkade till är inte datum märkta.. så det svaret kan vara flera år gammalt. Och det är troligen skrivet INNAN 2008.

*Väntar på källa*

jen
0

#91 jag et inte.Men jag et bara att just DEN uppfödaren tänker så

Tezza
0

#92 Jag har ju hänsvisat till adressen och där står det tom att från 2008 gäller……..Det är aktuell information från SKK. Och jag vet att det stämmer då jag själv är aktiv inom brukset och har varit i många år. Så läs igenom länken som jag hänvisade till i #86

gejsa
0

#89# Ja, du har rätt ang detta. Det är ju ändå ett steg närmare blandrasägare.

Tezza
0

#95 Ja men det är rätt märkligt att man ska få tävla allt med sin blandras men inte bruks. Får man delta i det andra så borde man får delta i brukset oxå. Jag tror det är jaktprov som man inte heller får delta i bla.

gejsa
0

#96# Jag är inte så insatt i detta. Men vi är ju iaf ett steg närmare renrasiga.

Marylojs
0

#96 Jag tycker inte det är ett dugg märkligt. Bruksresultaten ligger till grund för avelsutvärdering och det finns ingen anledning i världen att blandisar skulle få ta upp platser för renrasiga ekipage. Jag skulle bli grymt besviken om man öppnade upp brukset för blandisar.

Jag tycker egentligen det är fel att blandisar får gå kurser och tävla i andra grenar inom SBKs regi överhuvudtaget. Svenska Brukshundklubben är en specialklubb i SKK, som är en förening för renrasiga hundar.

Vill man ha blandis kan man väl hålla sig till blandis aktiviteter.

spikes
0

98,visste du att alla renraser egentligen är en hop blandisar från allra första början ;-),jag tycker det är synd att dom ska bli åsidosatta i tävlingar alls, finns så många bra ekipage med blandisar som skulle kunna gå långt,det där är i mina ögon bara en prestige fråga vad det gäller sbk skk

Anett Lindbom
0

Äsch då det är bara dom med renrasiga hundar som är rädda för konkurrens, tänk hur det skulle se ut om dom fick stryk av en blandis på brukshundsklubben..

Jag tycker att både blandisar & dom renrasiga borde få tävla på lika vilkor, det är ju hundar oavsett vad för ras eller blandras det är. Så tycker i alla fall jag. =)

Bleenda
0

Självklart ska väl alla som har hund få tävla. Renras som blandis. Huvudsaken är väl att man har kul. Hitta avels material gör man ju i alla fall om man är med i rasklubben eller går på utställningar.

Och att alla från början är blandisar vet man också. Sen att det ligger ett otroligt jobb bakom för att få fram en ras och många många år, det kanske inte alla vet. Det tar inte 5 år. Det kanske tar 15 år, minst. Sen ska man få den registrerad som en egen ras. Inte hur lätt som helst.

gejsa
0

#98# Nu tycker jag att du tar i så du spricker nästan. Hur kan du överhuvudtaget skriva som du gör?

För mig är alla raser lika mycket värda, ovasett om dom är blandraser eller renrasiga.

Men eftersom jag vill avla ev så köpte jag nu en renrasig schäfer. Men som du vet har jag även två blandraser. Och dom är för mig precis lika mycket värda och som jag vill tävla med osv.

Du klankar ju ner även på långhåriga schäfrar precis som om det vore en råtta i stället för en hund. Jag tycker långhåriga schäfrar är fina men vill ha en korthårig. Alla tycker ju inte om samma sorts hundar.

Marylojs
0

#102 Nu missförstår ni mig. Jag tycker inte illa om hundarna oavsett vad de råkar ha för raser i sig, min bror har t ex en blandis (omplacering) som jag älskar. Jag klankar inte heller ner på långhåriga schäfrar, jag menar bara att man inte bör sträva efter sådana då de faktiskt inte kan klara av det arbete de är ämnade för pga pälsen, hur vackra de än må vara. Det spelar ingen roll hur se ser ut, en hunds egenskaper måste få gå före utseendet. Givetvis är dina blandisar lika mycket värda för dig som en renrasig hund är! Anledningen till att jag inte tycker att blandisar borde få vara delaktiga inom SBK är just att det är en specialklubb inom SKK, som är en förening för renrasiga. SBK borde inte vara de enda som arrangerar tävlingar.

Tezza
0

#98 Fast jag menade inte så utan mer att jag tycker det är märkligt att man får tävla i vissa grenar och inte andra. Sen om jag tycker blandisar ska få tävla eller inte har jag inte uttalat mig om……..

Marylojs
0

#104 Ah, då är jag med. :-)

Klump
0

Marylojs har inte fattat att det är en hund även om den inte har ett nummer i SKK och ett papper med lite släktinformation på.

Marylojs tror att pappret gör hunden, det är därför hon tycker som hon gör. =)

Klump
0

Är det bara långhårig Schäfer du inte står bakom?

Att Schäfern numera är så sluttande att den går på hasorna är helt ok eller?

Freke
0

Jag tycker att vita hundar inte ska få tävla med brindel eller svarta…

det kan ju smitta…

OS bör delas upp i ett antal världsdels tävlingar.. Där Asiater för sig, Europeer för sig, Nord och Syd-amerika för sig, afrika vet jag inte hur man ska göra?? För syd och nord är ju två skilda delar fast det är afrika ändå…

Inser ni hur banalt det egentligen är?? Hundar som hundar…

Kan man ska man.. Eller så borde man..

Hälsn. Freke

Marylojs
0

#106,107 Du tycker inte att du gör dig lite dum nu? Jag har hela tiden talat om att hundens utseende måste komma efter egenskaperna. Hur du då får det till att jag stödjer exteriöraveln är för mig en gåta. Väx upp!

ingann
0

#108 haha den var bra;)

/Ingalill

spikes
0

108,helt rätt:-))

[alena]
0

Har inget emot blandras avel om det som sagt var, om det inte är heltokigt som tex Schäfer - Tax eller nå liknande knas. 

Skaffar man sig en blandras måste man läsa in sig på alla raser, så man vet vad det kan bli för något vad gäller sätt, storlek, egenskaper m.m, annars kan det bli tokigt. Tex en vallhundskorsning som inte får jobba och börjar nypa och valla barnen i familjen.

Min förra hund som var en korsning (Schabrador/Greyhound) var en toppen hund på alla sätt, och när vi gick valpkurs och lydnad, så kom det fram folk och sa att sånna där hundar borde avlas fram.

Självklart ska både blandras hundar och renrasiga få tävla…ALLA HUNDAR VILL JU AKTIVERAS och det är väl kul och nyttigt (både för hund och människa) att få visa upp det dom kan och få röra sig och umgås med andra hundar och människor i tex tävlings miljö.

Min Azlan tex. ser ut som Afghanerna gjorde för tex. 80 år sedan, med lite kortare päls på sidorna och det ju lite roligt att han ser ut som en rasren från förr.

Afghan och Saluki är ju så väldigt lika hundraser också.

Fördel med blandras hundar är att det blir inte inavel. Om hundarna själva får bestämma så tittar det inte bara på sin egen ras utan den partner som passar bäst, vilket resulterar i att starkaste individerna överlever. Det naturliga urvalet!

Anett Lindbom
0

Jo jag undrar lite om hur ni Schäferfolk tycker om vita schäfrar??

I allra början av Schäferns historia så var just dom hundarna vita för att dom skulle smälta in i fårskocken. Så jag tycker att det är konstigt att schäfern inte tillåts att vara vit nu när deras historia började som vit. Fast det är bra att dom vita schäfrarna(herdehunden) har blivit en egen ras numera tycker jag.

OBS; Det här inlägget skulle jag egentligen ha lagt i tråden "Hitta rätt schäfer", det blev lite fel här..=)

Klump
0

SÅ JÄLVA BRA INLÄGG!!!!!!!!!!

Klump
0

Fast nu får du väl ändå bestämma dig…

Står du bakom SKK och deras avel på Schäfern, eller gör du det inte?

Marylojs
0

#115 Som du väl vet så avlar inte SKK alls, det gör de anslutna uppfödarna. Jag ställer mig bakom alla uppfödare som avlar på sunda, exteriört korrekta, mentalt stabila hundar med för rasen önskvärda egenskaper. Vissa schäferuppfödare uppfyller detta, andra inte.

Klump
0

Ah.. nu menade inte jag att SKK är en kennel. Det förstod nog alla, eller nästan alla uppbarligen ..inte du.

Jag menar aveln som SKK står bakom, givetvis.

Är det inte konstigt att du bara står bakom ett fåtal utvalda uppfödare, om nu alla uppfödare anslutna till SKK ska avla efter samma standard?

Jag trodde att alla uppfödare anslutna till SKK var seriösa och avlade på sunda hundar och efter standard. *ironi*

Kan det vara så att SKK inte har några krav egentligen på sina anslutna uppfödare?

För hade dom haft det hade väl alla uppfödare anslutna till SKK avlat efter samma mål?

Och Schäfern, för att ta ett exempel borde ju vara en hund som fungerar som en arbetande hund. Och inte som nu, en hund som kryper på hasorna.

Står man bakom SKK så står man också bakom den aveln som bedrivs hos deras uppfödare. Det är samma avel som har tagit fram hundar som inte kan gå obehindrat och som inte kan föda naturligt.

Klump
0

P.s Lite OT

Den här texten hittar man under "Vad gör SKK"

CITAT:Svenska Kennelklubben bildades 1889 av en grupp adelsmän och jägare med syftet att ta vara på goda jakthundars egenskaper. Genom införande av stambok, hundutställningar och tävlingar ville man bevara och renodla rasernas specifika egenskaper.

Den uppgiften är ännu idag ryggraden i vår verksamhet, men från att ha varit en liten exklusiv förening främst för adliga jägare har vi vuxit till att bli en förening för alla hundägare. Med över trehundratusen medlemmar är vi numera en av Sveriges största fritidsorganisationer. Idag arbetar vi mycket för hundens plats i samhället och att informera om glädjen och nyttan med hund. SLUT CITAT

Det står faktiskt ingenting om att dom arbetar för att få fram sunda hundar. Utan bara att man vill bevara och renodla rasernas specifika egenskaper.

Marylojs
0

Raija_fundersam: Eftersom du vägrar ta till dig av det jag skriver och mest är intresserad av att vara rabiat och osaklig (alt. icke läskunnig) avslutar jag härmed den här diskussionen. Om någon annan har frågor till mig i denna frågan besvarar jag dem gladeligen. Att diskutera för diskussionens skull utan att ta in den andres argument är inte intressant.

Klump
0

Oj, nu har du helt missförstått mig

Jag är uppriktigt intresserad av hur du ser på SKK och aveln som bedrivs av deras anslutna kennlar.

Speciellt intressant är din syn på Schäfern

Jag hoppas att du vill ta dig tid att svara

Bleenda
0

Om jag får lägga in några ord här. Extriör domarna på utställningar har en enorm makt om hur de vill att en ras ska se ut. Och dom går ofta efter krav från ursprungs landet. Våra taxar bedöms exempelvis efter krav från tyskland.

Klump
0

Jo, men VEM anställer domarna?

Marylojs
0

#120 Se #116. Är du läskunnig borde du kunna förstå det som står.

Klump
0

Jag föstår att du inte vill svara.
Du har liskom målat in dig själv i ett litet hörn…=)

Marylojs
0

#124 Anser du, eftersom du uppenbarligen inte är läskunnig. För att underlätta för dig ska jag försöka förklara en gång till. Jag anser att skall man köpa hund, skall man köpa en renrasig. Detta för att chansen att då hitta en frisk och bra, sund hund med seriös uppfödare ökar. Givetvis är inte alla uppfödare inom ramen för SKK bra, precis som inte alla blandisuppfödare är idioter. Det finns nog inte särskilt många organisationer som är förunnade att endast ha perfekta medlemmar. Vad gäller schäfern och dess utveckling har jag redan svarat.

Craz-y
0

renrasiga behöver inte vara bättre?! Många är ju avel missbrukare och avlar sönder de stackars djuren.

spikes
0

126, stämmer bra det;-)

Bleenda
0

#126 Nu blev jag lite nyfiken. Vad menas med avels missbrukare?

Noa-Nisse
0

#126, håller med dig..

Medarbetare på Hundar.ifokus

spikes
0

128,bara en benämning man säger om det är en kennel som avlar på allt utan reson

Bleenda
0

Om man är ansluten till skk får man ta högst 5 kullar på en tik. Det är det jag tycker är bra med skk. Det finns lite regler att gå efter och det kan vara en trygghet när man som hundköpare är fundersam.

spikes
0

131 men det finns dom som struntar i den regeln också,allting kan ju inte skk kolla upp.

Klump
0

Det finns lagar som skyddar hunden.
SKK har bara rekomendeationer, som nästan ingen förljer ändå=)

spikes
0

133, nu tar du i igen visst finns det mååånga som följer dom,men man får inte glömma att många kringgår det också,precis som hos blandisarna.

Bleenda
0

Vi följer dom i alla fall. Och eftersom jag själv är uppfödare sedan många år så får man ett ganska stort kontaktnät inom hunderiet. Och dom flesta har väl koll på varandra, så att säga. Än så länge har då jag inte upptäckt något lurt utom en gång när det blev en tjuvparning hos en bekant.

Men det finns ett ordspråk som heter "Att man dömer andra efter sej själv"

spikes
0

135,precis, och jag skulle aldrig köpa en hund från någon uppfödare oavsett renras,blandras om jag misstänkte det, man kollar ju upp uppfödaren också, men vad jag vill trycka på är ju att det finns inom bägge områdena ändå;-)

Klump
0

"Jag är Medarbetare till en kennelverksamhet som föder upp 3 jakthunds raser.."

Uppfödare?

Klump
0

"Jag är Medarbetare till en kennelverksamhet som föder upp 3 jakthunds raser.."

Uppfödare?

Craz-y
0

#128,  jag menar inte antalet valpar. Jag syftar på kvaliten. Te.x schäfrar avlar dom fram extrema ryggar och te.x på katter har vi perser och siames som kan se helt "sönder avlade" ut. Där kommer mitt ord "avel missbruk"

Nu kanske folk kommer påstå att djuren kan må utmärkt trots dessa extrema saker. Visst, men detta är bara min uppfattning.

Noa-Nisse
0

#139 håller med dig fullständigt.

de visades ju ett program på tv om en basset hund som var så otroligt lång och hängig i huden och extremt korta ben, på utställning var den bland de bästa men sorligt nog kunde inte hunden springa. vad är det för hundliv? då är det kanske tillochmed bättre att para en basset med en golden ex. för då kan man ju nästan garantera att den kan iallafall springa.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Bleenda
0

#139 Då förstår jag hur du menarGlad

#140 Det är svårt att tänka sej att basseten har varit en jakthund.   Det är det här jag menar med att en exteriör domare har stor makt i ringarna. Uppfödarna går ju efter vad domaren dömmer. Dom vill ju ha priser. Det är sjukt.

#136 Det finns ju rötägg överallt tyvärr. Och man lär väl aldrig bli av med dom. Att jag tar upp skk så ofta är att dom har lite koll på vilka som är oseriösa inom olika raser. Och då kan man slippa gynna såna.

spikes
0

141, förstår hur du menar;-)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.