Flexikoppel till valpar
Är det lämpligt att ha en 4 månaders valp i ett flexikoppel? Såg en sådan idag, därför frågan.
jag ser det inte som ett problem iallafall, varför inte! 

Inget problem.
Jag kan inte påstå att jag är något fan av flexikoppel. Man har mindre koll på hunden (än med ett vanligt koppel). Jag röstar för att slänga alla flexikoppel i en soptunna istället ;)
Men ska du nu använda det ändå, så är det bättre med sele än halsband. Skulle då hunden se något och springer som en galning linan ut, blir det ett kraftigt ryck i halsen (om den har halsband). Bättre med en sele som fördelar trycket bättre då.
Medarbetare på jack russel terrier

Använder mycket sällan flexikoppel eftersom jag går med flera sammtidigt. Men ibland går jag med en och då kan jag vid tillfälle använda det. Hunden får ju mer frihet att röra sej fritt. Men det finns som du säger både för och nackdelar med det.
håller med 3#…tycker själv att det är jobbigt med Flexi koppel, spec. om man har en hund som drar mycket, man har mindre kontroll osv.
jag skulle aldrig använda ett flexikoppel på en sådan liten hund, den ska i så fall vara helt lydig och gå fot i alla lägen, halsbandet gör ju att den får ett hemskt ryck då snöret tar slut, och lika illa är det med sele i så fall, då gör dom ju illa sig i armhålorna och bröstet i stället om dom drar, då ska det vara ett bra utformat sele i så fall
Jag anser att flexikopple använder man när hunden funkar i koppel! En hund som drar och inte funkar som hund ännu kan lätt dra av linan och så har man så dålig koll på handtaget som är stort och klumpigt. Man tappar det lätt ifall de blir en snabb vändning eller liknande.
Så flexikoppel när hunden är såkallat lydig!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#7 Fast det där beror ju helt på person och hund. Jag använder nästan alltid flexi på min hund då han inte kan vara lös. Har gjort det sen han vara valp. Dra av linan kan han inte göra och jag har lika mycket koll på honom när han går i flexi som i vanligt. Gå fint i vanligt koppel och halsband kan ha också.
#8 Jag förstår inte vart du vill komma? Om du har koll på din hund i flexi och i vanligt är ju det bra och funkar jaa? Även om inte din hund kan dra av linan kan andra hundar det. Har varit med om det också. Att använda flexi till hunden för att få mera frihet är super bra, men jag tycker att de ska vara när hunden vet att man kommer när man säger till också osv. Annars kan de bli mycket problem med ett flexi, har även vart med om det.
Jag anser åtminstone att de är bättre och köra på ett stabilt koppel och lära upp hunden först.. när den vet hur den ska sköta sig och göra om man inkaller hunden så kan man använda flexi.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag gillar inte flexikoppel alls. Min gubbe tar alltid det när han går ut och går med våra hundar. Har ett till en hund och släpper lös den andre.
Att ha det till en valp tror jag inte alls är bra. Det blir ju ett rejält ryck när valpen springer tills den tar slut. Och det har ju konstaterats att det inte är bra för vuxna hundar att ha det om dom rycker och drar mycket. Och en valp går ju kanske inte fot än.
#9 Vart jag vill komma? Det enda jag ville säga var att det faktiskt går att använda flexi utan dom problem som du nämnde.
Jag tycker inte alls om flexikopplet, då hunden inte vet när det tar slut och det drar till både i hunden och människan. Även de hundar som är lydiga och kan fot osv kan dra till i de kopplen. Går man ut med hunden även den lydigaste och den blir jätte busig och drar till och hela kopplet åker ut då far man som en tallevante. Tycker det är lättare ha "koll" eller vad man ska säga i vanligt koppel.

Finns det inte flexikoppel anpassat till olika stora hundar? Det finns små smidiga att köpa. Själv har jag inte köpt på många år och det jag har är klumpigt. Men jag vet att det finns. Jag har inga som helst problem att använda mitt. Även på en 4-5 månaders. Beror på hur man hanterar det. Man får ju vara beredd att låsa det om det händer något så det inte snärtar. Men drar hunden mycket så blir den ju väldigt stark med ett långt koppel.

#13# Jo, det finns olika stora flexikoppel. Men likväl blir det ryck ändå. Det är ingen skillnad. Det är bara stabilare ju större hund att hålla i.
jag använder flexikoppel på åskar o har gjort sen jag köpte honom (han e snart 4 månader) helt utan problem… när han springer ropar jag bara på honom så han stannar till o tittar på mej innan det tar stopp o när vi tränar "fot" + att gå inne i samhället låser jag koppellängden… jag ser ingen skillnad i att ha ett låst flexi eller ett "vanligt" koppel.
en person sa till mig en gång att "ett flexi kan du aldrig få en hund att gå fot i på samma sätt som i ett vanligt". varför? vad är skillnaden på ett slakt läderkoppel och ett slakt flexi?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#15 En hund ska man kunna lära att gå fot även utan koppel så därför måste det juh gå att lära dom det i flexi också. =)
Jag skulle inte börja med flexikoppel. Jag tycker att hunden först ska lära sig att gå i vanligt koppel, annars finns det en risk att den drar mer om man skulle ha den i vanligt koppel nån gång sen. För den drar juh nästan hela tiden i ett flexi, det är juh lite motstånd när linan åker ut. Jag tycker att man kan använda flexi om man har sån koll på hunden att den lyder ens kommandon i flexit. Det är många som får dra in linan när det kommer andra hundar/mäniskor/cyklister m.m. och då tycker jag inte att man ska använda det.

Som cyklist så tycker jag flexikoppel ska slängas så långt bort dom bara kan…fan hur många ggr har man missat att hunden har en tunn lina mellan sig och ägaren och hållit på att döda både sig själv och hunden…
Den här killen jag såg har alltid kopplet så det rullar, låser det aldrig förrän man säger till honom, vid möte exvis. Tycker själv att ett vanligt koppel kanske är lämpligare i början innan hunden lärt sig komma vid inkallning.
Jag tillhör flexi-hatarna! Ser faktiskt inga fördelar med denna sorts koppel. Större frihet, pah! En ursäkt att inte lära sin hund vara lös är vad det är!
Visst, kanske kanske finns det tillfällen (löptik som inte kan vara lös av den anledningen, köpt vuxen hund som ännu inte kan vara lös…) när det kan fungera. Men då bara långt ifrån folk och andra hundar! Se t ex inlägget från cykilsten ovan! Jag vet en hund som blev påkörd och allvarligt skadad när den gick vid vägen i ett flexikoppel och plötsligt såg något intressant på andra sidan. Det var en 6-årig hund som aldrig gjort något liknande innan, så säker kan man aldrig vara!
Jag brukar säga till mina valpköpare att får jag se hunden med flexikoppel tar jag tillbaka den
.
#19 Fast alla hundar kan man inte lära att vara lösa. Tycker det är mycket mer oansvarigt att släppa sina hundar som folk inte har ordentlig koll på som sedan springer fram till varje hund dom möter. Och ang. cyklister och flexi så får väl både cyklisten och hundägaren vara uppmärksam så händer inga onödiga olyckor. Precis som att jag är uppmärksam så att jag inte snubblar över alla småhundar som tydligen får springa runt hur dom vill..
#17 Men jag tycker också att cyklister kan ta lite ansvar också och varna när dom kommer bakom en så att man kan ta in hunden, för även om den nu är lös så kan den juh helt plötsligt ändra riktning och på så sätt kan det hända en olycka ändå. Nu vet juh inte jag om hur du ör som cyklist när du kommer bakom folk, men jag har nästan aldrig varit med om en cyklist som plingat eller sagt ett ljud för att varna om att dom kommer bakom mig.
Jag använder flexi-koppel just nu på min tik eftersom att hon helt plötsligt är jättesur mot andra hundar för att hon är dräktig, så när jag ser att det kommer nån med hund så har jag henne kopplad även ett tag efter att vi har passerat hunden och då tycker jag att det är bra med flexi för att hon får liiiteliiite mer space att röra sig på än med ett vanligt koppel. Sen så brukar jag ha flexi när hon löper. Annars är hon nästan aldrig i koppel, men när jag har det så är det ett vanligt.
#16 precis.. det måste funka lika bra med ett flexi om man använder det på rätt sätt=)
största felet med flexikoppel tror jag sitter i handtagsänden;p (alltså den som håller i det). jag har alltid koll på var åskar är o kan ropa till honom om någon gående/cyklist kommer, men däremot har jag aldrig hört en cyklist använda det som kallas ringklocka när de kommer bakifrån oavsett om jag haft hund med mig eller inte… respekten bör komma både från hundägaren OCH cyklisten *tycker*
nåt som var kul härom dagen var faktiskt när en farbror kom o cyklade när vi var ute o gick (med flexi), han började cykla mer ut mot mitten av gatan när han såg att vi skulle gå över men när jag sa "gatan" åt åskar o han satte sig på trottoarkanten, stannade farbrorn o frågade hur många år det tar att träna sånt;) när jag talade om att åskar snart skulle bli 4 månader kom han fram o klappade på åskar trots att han sa att han var livrädd för hundar
/Ingalill
Jag gillar inte flexi på hundar, oavsett ålder på hunden. Jag använder vanligt koppel på promenader. Annars får han vara lös och kan han inte vara det av någon anledning tar jag långlinan (15 m.)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Då jag också har avrit hundägare så tycker jag att det är lustigt att det ska vara sånt problem för hundar med flexi koppel att gå på samma sida som sin ägare…Tänker ni ens på att ni spärrar hela vägen när hunden springer på den andra sidan? Håll hunden på samma sida som ni så får ni inga problem med cyklister eller andra trafikanter…För hur ska ni gör när en moped kommer förbi susande i fullfart och föraren inte ser linan? Det är er hund och är ni rädd om den så håll den på eran sida om vägen…
Jag har bara dåliga erfaranheter av flexi. För det första så började min hund dra så förbannat när min mormor och morfar använt flexi på honom några veckor. För det andra så sprang han från den ena sidan till den andra som en galning och en gång var mina bara knäveck ivägen för nylonsnöret. Oooh, där kan vi snacka smärta.
#24 En moped hör man när den kommer..
#24 Men alla beter sej ju inte som du beskriver (tex jag). Men jag kan hålla med, det är ju långt ifrån alla som kan hantera ett flexi och då bör man inte använda det. Men det gäller ju med det mesta. Endel kan ju inte hantera en hund i vanligt koppel heller utan låter dom springa kors och tvärs lika mycket.

Med Flexi så lär sig hunden att det är positivt att dra . Dra i kopplet= längre lina/mer frihet. Jag föredrar att lära valpen gå i vanligt koppel. På frågan om man inte kan lära hunden gå fot med flexikopppel…Det kanske man kan, men det går inte att korrigera hunden med att rycka i handtaget, och ta tag i linan, ja då skär man sig på händerna.
AO med en valp är ju att träna inkallning.Ibland hör man folk säga att de inte vågar prova att släppa valpen " Tänk om den springer bort". Men de måste få vara lösa ibland och lära sig komma på inkallning.
Jag kan förstå att det finns fördelar med flexi på en vuxen hund som har problem med att vara lös. men när det gäller en valp skulle jag fördera att träna med vanligt koppel och släppa hunden lös.
#28 det finns en låsknapp på flexi som du kan låsa i valfri längd *informerar* därför ser jag inte skillnaden med vanligt koppel. om hundföraren lär sig hantera flexit så är där inga problem.
min valp som alltid haft flexi går finare och drar mycket mindre än min kompis valp som har vanligt koppel trots att vi tränar dem tillsammans oftast…
vara lösa o komma på inkallning tränar jag oxå varje kväll då jag har en jättestor gräsplan i närheten av där vi bor så om "flexiägare" inte tränar sånt beror det snarare på ägaren o dess lathet än på kopplet. *min åsikt*
/Ingalill
#28 Det är helt onödigt att korrigera med ryck i kopplet tycker jag och ser därför inte meningen med det.

#29 Idiotförklara mig inte, jag vet hur flexi fungerar, men även med låsknappen är handtaget klumpigt o linan vass.
29, du har helt rätt i det du säger tycker jag, och det finns ju hundar som har gjort sig riktigt illa på linan också,därför använder jag ett sådant enbart då mina har lärt sig att gå fot i vanligt läder koppel.sedan känner ju inte jag behöv av flexi heller eftersom jag kan ha mina/mina lösa till största delen.
#31 jag har inte idiotförklarat dej… jag förstår bara inte ditt resonemang "Med Flexi så lär sig hunden att det är positivt att dra"? använder man låsknappen har du samma sak som ett "vanligt" koppel… förutom själva handtagsklumpen då, men den är för mig mycket bättre att hålla i med min nervskadade arm då jag skulle få lov att dubbla mina mediciner pga att jag får kramp o starkare värk av att hålla i tunna saker….
rycka i kopplet är inte heller nåt jag gör då jag får tillräcklig respons av min valp genom att använda rösten. jag måste faktiskt säja att min valp, i sitt flexi är mer lydig än många andra (vuxna) hundar jag möter ute som har vanligt koppel.
/Ingalill
#24, så svårt är det ju inte om det kommer en moped t.ex, då kan man ju bara kasta över kopplet till den sidan hunden är.

Min valp är 4,5 månader och hon hade flexikoppel. Fick det med henne när jag skaffade henne. Dock så har hon tagit sig ett intresse för allt med hjul (bilar, cyklar, rullator o.s.v.) och tycker att det är kul att försöka springa rätt på dem. Lite svårt att kontrollera henne när hon har flexi.
Fanns även ett tillfälle då hon snodde in sig själv i bakbenen med linan men fortsatte att dra, var så orolig att hon skulle bryta benen av sig. Flexi är ingenting för min hund i alla fall, men det är klart att alla hundar inte är så busig som min hund.
TS
Jag skulle aldrig ha ett Flexi på mina hundar.
Jag förstår inte varför man vill ha hunden 10 meter framför sig, och ändå behöva hålla i ett koppel.
Har man inte tillräcklig lydnad på sin hund att ha den lös, så ska man inte ha den i 10 meter koppel heller.
Saknar man kontroll när hunden är lös, så saknar man kontroll på hunden i en lina 10 meter framför sig också.
Men det skadar ju inte hunden. Så …

Jag använder Flexi till min hund eftersom att han inte alltid kan vara lös, speciellt om det är löptikar i farten.:)
Min hund är en omplacering som jag har jobbat mycket med just för att kunna ha honom lös, och ibland fungerar det och ibland inte. Han är min första hund som jag har haft problem med att kunna ha lös, jag har aldrig haft sådana problem med mina andra hundar.
Sedan bor jag nästan mitt i stan med en bit att gå till skogen, Men vi har en del naturområden inne i stan. Med Flexi så har min hund ändå en bit att röra sig på trots att han är kopplad. Och jag tycker nog att jag har en bra kontroll på honom fast han har Flexi.

Jag ratar Flexi så det bara ryker om det, varför?
Jo för att min hanhund höll på slita av bakbenen när min farmor gick med honom i flexikoppel. Nylonlinan skar in i bakbenen så senor och sådant låg blottade, när jag fick veta det(att hunden skadades och att hon använde flexi) så åkte flexikopplet i soptunnan och sa att "det finns ett läderkoppel som jag har köpt och det ska användas istället för ett latmansverktyg).
Efter det så kör hon på läderkoppel.

Klarar man inte av att gå med sin hund i Flexi så ska man ju inte göra det. Men det gäller ju att använda huvudet om man använder sig av Flexi, det är ju inte bara att tro att det ska fungera utav sig självt. Även en hund med flexi måste kunna gå i koppel, fixar man som ägare inte det så får man ju skylla sig själv om man råkar ut för olyckor.

#39 Menade du det till mig?

Nej rent allmänt,
Ser inget promed med det..
Vet en hund som är koppeltränad i flexi och han är en av de lydigare hundarna jag vet :)
Sen är det ju som några säger, kan man inte klara av hunden i ett flexi så ska man ju inte göra det..
Det är väl efter eget tycke I guess.
Om jag går med en hund, kan jag använda flexi, då jag tycker der ökar hundens rörelse förmåga. Den kan springa några steg extra åt sidan eller framåt. Men man ska ju ha koll på det.. Jag bor ju på landet och har egna vägar så det finns inte så mycket att springa i vägen för. men har jag en hund som inte går ordentligt i koppel i vanliga fall, så står jag nog över det.
Som #42 skriver. Det passar kanske inte alla, men en del.
Jag har lite svårt att förstå att hunden trasslar in sej. Snöret ska ju rulla in och ut allt efter att hunden rör sej. Trycker man på spärren därimot blir ju linan slak och då finns det genast en risk.
Jag kan ha missuppfattat också.

#41 Jasså, jag fick känslan av att det var riktat mot mig.. Men men
Jag ser inget fel på kopplet, däremot kan jag gärna titta kritiskt på människan.
Jag gillar faktiskt flexikoppel, blir man händig med den så kan man till och med klara av knycken rätt så bra. Dock finns det de som inte ska ha flexi.
Jag hade flexi på min ena hund när hon var valp och har det även ibland idag. Jag tror också att det är tack vare att hon har fått en hel del frihet som hon inte är så problematisk vid hundmöten och att ha lös.
Självklart får hon gå i vanligt koppel också.