Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1508 ggr
TopasPearl
0

Hjälp med Vacker tass

Min hund Bay-Lee är otroligt lättlärd och hon lyssnar på nästan allt jag säger.
Hon är 4,5månader och jag fick henne när hon var 13 veckor o 3 dagar gammal.

Hon kan bl.a: 

• sitt

• ligg

• kom hit

• apport (lägger bollen/leksaken i knäet eller i handen)

• tack(loss)

• stanna

• lugn (ifall hon springer så saktar hon ner o går eller lunkar istället)

• sov(hon gäspar o går och lägger sig)

• Boll (hämtar boll, leksak: hämtar nalle, sko, pinne osv)

• varsågod

När jag fick hem henne så försökte hon leka med katterna o jag sa "nej, inte leka med katterna" och då slutade hon direkt, efter det försökte hon inte leka med katterna igen. Samma sak är det med råttorna, de rör hon inte heller. Hon lyssnar på ALLT jag säger (dock är hon lite busig ute o jag försöker just nu lära av henne att inte hoppa på cyklister, bilar osv)

**Problemet är att hon totalvägrar lära sig "vacker tass". Jag har tagit hjälp av vår äldre hund, sickan, som är proffs på vacker tass. hon gör det när man säger hej, goddag, tjena. Hon kan t.o.m. göra "give me five". Men bay-lee bryr sig inte. Min systers hundvalp, som nu är 13 veckor kan vacker tass helt utmärkt och Bay-Lee och Charley träffar varandra nästan varje dag.
**

Jag har mutat, jag har försökt lura henne till att göra det, jag har tjatat, men hon totalvägrar, efter ett tag tröttnar hon o går iväg. 

Bay-Lee lider av växtvärk just nu också så jag vet inte om det kan påverka henne? Jag vill i alla fall jättegärna lära henne vacker tass.

Någon som kan hjälpa mig? 

Jetaime
0

Men man kan säga "vacker tass" och ta upp hennes tass sen berömmer man (och kanske ger godis, vet inte hur du tränar) så gör man så ett par gånger så bör det väl gå så såsmånigom ;)

Har tränat massa trix med vår hund när hon va lite yngre, hon va jätte trög i början men sen rätt som det va så bara kunde hon det^^

Zvintos
0

#1: Så gjorde jag med vår hund också. =)
Han fattade väldigt snabbt vad det var jag ville.

Velsan
0

antingen kan man lyfta tassen, eller så har man godis i handen och håller godiset framför hundens nos, och för den sedan åt sidan så hunden måste luta sig, och till sist tappar balansen och lyfter ena tassen lite från golvet. Då belönar man :)

TopasPearl
0

#3 har försökt det många gånger. Det var det jag menade med att lura henne. Försökte få henne att lyfta benet av nån annan anledning o ta i benet o berömma henne, men det var för gäves. Hon har inte ens försökt göra det en enda gång. Har även testat att klappa till henne på benet lite först sen ta upp tassen när jag har sagt vacker tass och sen berömt henne, men det funkade inte heller.

Velsan
0

då är det väl tålamod som gäller :P

TopasPearl
0

svårt att ha tålamod på en sak när hon lär sig allt annat på första försöket=P

Men ifall hon aldrig vill lära sig det så antar jag väl att det inte är så farligt. Vacker tass är ju inte precis det viktigaste i livet=)

Tina-A
0

Oliver lärde sig vacker tass när han var 9 veckor och det gick på en dag.

Jag kittlade honom lite under ena tassen. När den lättade från golvet så klick och belöning. Gick superfort. Efter bara några gånger var han så säker att jag la in kommandot "tassen", sa det tidigare och tidigare tills det utlöste beteendet. Placerade också min hand framför honom så han kunde lägga tassen i den.

Min hand har blivit en signal för honom så räcker man fram den lyfter han på tassen utan röstkommando. Men säger man röstkommandot lyfter han tassen utan handsignal.

Han är 14 veckor nu.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Millie
0

Tilda lärde sig genom att jag bara höll godiset framfor nosen och sen efter ett tag tog hon uåpp tassen för att försköka ta godiset o då fick hon den. Om du fattar vad jag menar, är inte så bra på att förklara.

Noa-Nisse
0

#7, pudlar är smarta ^^

jag kommer inte riktigt ihåg hur jag lärde timmie det, men tror det var något liknande #1

Medarbetare på Hundar.ifokus

Freestylefreaks
0

#1 så gjorde jag på två hundar :) Dom andra har tafit upp tassen själv.