Hicka är sjuk..
Hicka har varit dålig i magen i en vecka & några dagar, satt henne på svält i 2 dagar. Blev inte bättre, fått ris & fil men det hjälper inte. Bajsade ljusbrunt vatten, men är förövrigt pigg och "normal". Hon busar, springer runt, gör sina försök att mörda dom andra hundarna. Trots att jag försöker få henne att ta det lugnt, men hur lätt är det för en 5månaders valp egentligen?
Ringde veterinären idag, hon bad mig komma in och jag for in imorse med hunden. Rejäl magsjuka sa dom på veterinärstationen, blev nästan tvingad att köpa Hill´s I/D Canine _"Ett foder med längre innehåll av fett och hög smältbarhet som innehåller probiotiska fiberkällor för en bättre matsmältnings och snabb lindring vid kräkning och diarré"
_Fick en smärre chock när jag fick veta vad en 5kgs säck kostade, 400:- kr för en liten säck! 20kgs säckarna jag köper till dom andra hundarna går på 300:-, så jag är inte direkt van vid sådana "hutlösa" priser. Men det var bara att se glad ut och hosta upp pengarna. 
Fick även med en GIGANTISK tub Diarsanyl, ett medel som ska binda ihop maten och allting i magen och stabilisera. Kostade 180:- för den, men fick med den gratis eftersom den tydligen går ut den här månaden. Dom hade inte Diarsanyl i "mellanstorlek" så jag fick den största som är för hundar som väger mellan 30 och 60kg.
Ska bara ge Hill´s en gång om dagen sa veterinären, är något 24timmars foder om jag fattade rätt. Gav henne det när jag kom hem, nu skiter hon inte ljusbrunt vatten. Nu skiter hon en segare konsistens av brunt, dvs det är lite "segare" om man nu säger så. Men det är långt ifrån fast avföring.
Läste runt lite på internet och det är tydligen "magsjuketider" hos hundar nu, flera län runt om i landet har knökafulla veterinärstationer med magsjuka hundar.
Jag håller tummarna att hon blir bättre snart, blir hon inte det inom 3 dagar så sa veterinären att jag skulle komma in med henne och då får hon genomgå en ordentlig och noggrann undersökning med prover och sådant.

Usch då, det lät inte bra. Har hon badat ute i sjön något? Tänkte på om hon druckit av vattnet och det kanske blommade. Inget annat du bytt i matväg?
Hoppas det fungerar med maten iaf.

#1 Ja vi har badat i älven och det berättade jag åt veterinären. Men hon sa att det är mest troligt magsjuka, dock tror jag att det är efter att hon badade för det är bara någon dag efteråt som hon började bli dålig. Dom andra hundarna är helt okey i magen och dom badade också, men eftersom hon är så liten så har hon ju känsligare mage än vad dom äldre har.
håller tummarna att allt går åt rätt håll, pussa på nosen från oss.

#3 Tack för stödet :)

En valp kanske dricker mer för att det är kul också när dom badar. Får hoppas att det går över iaf. :)

#5 Jo sen så försökte hon ju också att plocka upp pinnar och sådant från botten. Kan ju vara så att hon fick i sig tex alger då.
Men jag pratade med en kompis som också hade varit och badat där själv och hon började må jätte dåligt efter att hon badade. Vet inte om det kan vara något i marken/vattnet som gör att man mår dåligt. För där vart vi var har bygger dom alltid upp Icehotel på vintern, kanske är något medel eller så som satt sig i marken och vattnet.
Har ju varit och badat tidigare på andra sidan älven hos min mamma med Hicka, då har hon mått bra efteråt och inte dålig i magen efteråt.

Ja, det låter som du får låta bli att bada där något mer.

#7 Jodu, jag tänker inte sätta min fot där eller låta hundarna sätta tassarna där.
Hoppas hon kryar på sej :)