Träna spår eller inte?
Hej! Jag har ett problem.. jag har en jackrussel kille som älskar att spåra, när vi är ute och går sniffar han oavbrutet och får han upp ett spår han har flera gånger dragit iväg ut i skogen. Han har hittills alltid kommit tillbaka men det är inte så kul.. Jag tränar agility med honom två-tre dagar i veckan men skulle gärna vilja träna/tävla i nåt mer. Jag skulle vilha köra lydnad men han är skotträdd, så platsliggning med skott skulle aldrig funka. Jag har funderat på att prova spår eller eftersök eftersom han har så mycket jakt i sig, MEN frågan är: Vågar jag träna honom att spåra? Blir han värre så att man aldrig kan ha honom lös mer då och han spårar allting? Eller blir han lugnare om han får utlopp för spårbehovet och lär sig att han måste lyssna på mig även när han spårar?
Jag har ingen aning, någon som har nån idè?

Det är inget skott i lydnaden så det kan Du mycket väl köra med Din J.R.
Och spårning tycker jag absolut att Du ska börja med om han tycker det är så kul! Om han får utlopp för sina behov tillsammans med Dig så behöver han ju inte dra iväg på egna äventyr. Då stillas hans spår- och jaktintresse om Du tränar regelbundet.

#1 är det inte!? Jo, det är det väl? På våran klubb har de skott i samband med platsliggningen? Jag trodde det var lydnad de tävlade i då, men vad är det då?
Jag tror också att han skulle bli lugnare om han fick "nosa av sig", men fick höra att han bara skulle bli värre om man väckte jaktinstinkten…

Du kan väl köra personspår och inte viltspår, så triggas jaktlusten mindre.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jo, det kanske jag kan göra, ska fundera på det…
Skott i lydnaden är det väl bara i högre klasser, är inte säker på exakt vilka, men elit är det väl, eventuellt klass 3 också? Men klass 1 och 2 är jag rätt säker på att det inte är skott med i alla fall. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag tycker absolut att du ska börja träna/tävla lydnad. Det förekommer inga skott i lydnadsproven. Den enda störningen under platsliggning är under eliten då en person går slalom mellan ekipagen. I brukslydnaden ingår dock skott.
Jag tror inte att han kommer bli med "jaktig" av att spåra. Jag tror att de flesta hundar mår väldigt bra av att få gå spår, Spår under ditt kommando och i hans speciella sele är något helt annat än att dra hemifrån på egna dumheter. Han får inte dra iväg själv, och det måste han lära sig.

Jag tror att det din hund behöver eftersom den spårar på egen hand, är just att få spåra! Det är en aktiv ras som behöver få jobba med nosen och huvudet.
Jag har hört att viltspår KAN göra så att hundarna får större tendens till att spåra vilt, men då kan man ju köra andra spåra än det. Vi går vårt spår och så lägger vi en leksak i slutet, fungerar kanoners. :)

#6 Han drar inte iväg hemifrån, han sticker i väg en bit in i skogen när man är ute och går, men vänder alltid när han inser att han är själv. Han är för feg för att sticka i väg själv… Tror också att han skulle bli lugnare av att få söka…
Lydnadsklass 1 tror jag han klarar, han kan fot, plats, inkallning och hopp. Inte appotering helt än men det kommer nog. Han hämtar men släppar föremålet ungefär 1 meter framför mig..
Du kan ju alltid gå en tävlingskurs i lydnadsklass 1. :)
Angående spåret tror jag som de flesta andra, att det inte är någon fara, utan bara positivt. Viltspår vet jag inte hur det är med, men människospår lär knappast öka jaktlusten. Lätt är det ju också, bara att ta dig ut i skogen, gå ett litet spår i skogen, vänta en timme och sen låta hunden följa det.. Så det krävs ju ingen direkt planering eller så, utan nåt man kan göra varje dag om man vill, bara för att aktivera hunden, även om man inte vill tävla i det eller så. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lägger man godis i slutet då eller vad får de för belöning?
DET ska jag prova imorrn! Låter skitkul! Hur långt ska man spåra i början och hur lång tid efter att man lagt spår ska man låta hunden spåra?

hej
Du kan tävla ända upp till LynasKlass 3 utan skoot.
Det kommer i Eliten i lydnaden.
Det finns spåkursen på brukshundsklubbarna.
mvh
Tysons matte

Jag hittar inget om skott i något moment i SKK's regelverk för Elitklass? Vilket moment är det?

platsliggning tror jag de har skott, åtminstonde tränar de så på klubben, men jag vet faktiskt inte….
Ett tips om du vill träna spår är att läsa någon bok som tar upp det, det är ändå en del saker att tänka på när man gör det första gången, och jag vet inte om jag orkar skriva allt.. Och även om jag gör det vet jag inte om du kommer förstå..
Enligt folk är jag inte så bra på att förklara saker..
Eller också så går du en spårkurs på brukshundsklubben, om någon i närheten av dig har såna kurser. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vid spårprov (blodspår) är det skottprov i slutet av spåret och belöningen är ett t ex en rådjursklöv. Många jack russel, parson russels o s v är duktiga spårhundar och man tävla om man vill plus att hunden, om den är renrasig och regad i SKK kan bli spårchampion. En kul tävlingsform och skotträdsla går att övervinna!
Jag bugar mig till er som har Jack russel. Jag kan inte ens tänka mig hur den rasen är som valp och i tråtsåldern :) Starkt jobbat

#15 Vi fick honom som unghund 1,5 år gammal. Hans förra ägare är jägare och de jagar med hans mamma. Tydligen hade de bestämt att han också skulle bli jakthund, dragit ut honom i skogen och börjat skjuta. Elvis hade fått världens panik, kissat på sig, skakat osv. Han är en väldigt feg och känslig hund ändå och jag tror inte den upplevelsen hjälpte. Som det är nu gömmer han sig under soffan om man skramlar med besticken tillräckligt högt. Jag skulle prova hur ljudkänslig han var än gång och släppte därför en osthyvel på bordet från typ 15 cm höjd. Han sjönk ihop på än gång och kröp in under soffan. Han är lite "problemhund", ibland är han jätteljudkänslig och ibland är han inte rädd även om det smäller precis i rumpan på han, det beror på…
Han får väldigt lätt att få för sej att vissa grejer är farliga. Han tränar som jag sagt agility och på våran klubb låter gungbrädan väldigt mycket när den tippar över. Han blev så rädd för den, inte rörelsen utan skramlet att vi i ett halv år inte kunde ha gungbrädan i närheten när vi tränade agility. Vi var i ett ridhus och tränade och vi var tvungna att bära ut gungbrädan annars ville inte han vara där inne. Nu har han efter MYCKET träning kommit så långt att han kan gå upp på gungbrädan, äta godis och gå ner igen. Men det har tagit ca 2 år… Han har blivit bättre, men jag är så rädd att göra något som ska förvärra allting igen att jag tar allting väldigt lugnt och försiktigt nu för tiden..

Therese
om din lilla sötnos, är skott rädd.
Du har inte försökt och leta upp någoon skjutbana i närheten?
och ta hunden dit och vara där typ kanske 700 meter i från och bara kela och gosa och läsa en bra bok så hunden får bygga upp sin rädsla till att det inte farligt.
Sedan ju starkare den har blivigt, så går ni längre och längre fram, så ni till slut kan sitta på skjutbanan och bara vara passiva.
ok en träning som tar tid, men ack så hjälpsam!
Tänk på en sak.
Att raketer och skott-rädsla är inte samma sak.
En hund som är raket rädd behöver inte vara skotträdd, och tvärt om.
Det är inte smällen i raketen hunden är rädd för, utan tjutande t för öronen, det blir för högt och intensivt för dem.
Kom tänka på en sak…det finns ju grythunds sök….har du haft den tanken? 
Det var bara en parantes! 

är det inte skott i lyndnaden i bruks?
Kopierar från mitt inlägg #6
Det förekommer inga skott i lydnadsproven. Den enda störningen under platsliggning är under eliten då en person går slalom mellan ekipagen. I brukslydnaden ingår dock skott.

#18 han är inte bara skotträdd, han är rädd för ALLA höga, och ännu värre, plötsliga ljud…Vi bor faktiskt inte så långt från en skjutbana så skotten går bra ibland, och sen vissa dagar får han försej att han ska vara livrädd igen
Konstig hund…