Hovawart
Hovawart är en av de sämsta hundarna om man nu ska lyssna till båda mina föräldrar(vilket jag starkt rekommenderar) som är utbildade hundinstruktörer och mentalbeskrivare, samt att min pappa även har varit domare från apellklass till elit.
Hovawarten är så feg att den hugger i ryggen och sedan flyr. Mentaliteten är därmed alltså usel och extremt instabil. Det kanske finns någon här i Sverige som har en bra hovawart, men många är det i sådana fall verkligen inte.
Det finns en anledning till varför man brukar säga "hovva så he vart" om hovawarten. Det betyder alltså "Fy så det blev" eller "Usch så det blev".
Min mamma ryser så fort hon ser en sådan eller ens hörs talas om den, så dålig tycker hon att den är. Hon har ju mentalbeskrivit ett X antal sådana, liksom min pappa också har gjort, så de borde ju lätt veta.
Satsa på en annan hund. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag känner en som har flera hovawartar. Dom är duktiga i dressyr och hon har varit hundintstruktör. Har aldrig hört det du beskriver om denna ras. Bara för att kanske en hund har huggit så gör ju inte alla det. 
Mmm, så de hovawarter som mina föräldrar har mentalbeskrivit har helt plötsligt reducerats till en som har huggit? Jo tjena.. Som sagt, man brukar säga "Hovva så he vart" om en hovawart, och det är inte mina föräldrar som kom på det.
Vad har hon du känner sina hundar till? Tävlar hon med dem? Har de mentalbeskrivits? Hur beter de sig under stress och rädsla? Har du sett det? De har måhända kanske ordnat upp sig på senare tid genom bättre avel, det vet jag faktiskt inte. :) Jag vet däremot många som tror att deras hundar är jäääääääättefina, och så är de inte alls bra. Jag vet hundinstruktörer som inte kan lära upp sina egna hundar, så att vara hundinstruktör ser jag inte alls som en garanti. Är hon även utbildad mentalbeskrivare så viker jag mig, men är hon det?
Förlåt mina tvivel(allvarligt talat, förlåt, verkligen), men jag är uppvuxen med hundar, lydnad och bruks. Hundtävlingar, dåliga och bra hundar, och föräldrar som är mycket klara på vilken punkt hundar är bra och dåliga samt vilken fostran som passar vilken hund.
Säger mina föräldrar att hovawarten för det mesta är usel så har jag ingen anledning att tvivla med tanke på allt de har gjort tillsammans med hundar. Allt de har varit med om, sett, mentalbeskrivit och tävlat. Det här var ju några år sedan, så som sagt, hovawarten kan ju ha blivit tillavlad. Att den har blivit bättre alltså. Förr var det dock den absolut enda hund som figuranterna var rädda för. I övrigt var hovawarten trevlig och fin, men just när den blev rädd så högg den gärna i ryggen, och det var ALLA hovawarts. Inte bara en eller två, utan varenda en.
Hur beter sig din väns hovawarts när de blir rädda? När t ex "spökena" kommer eller under andra skrämselmoment? (Jag hoppas att du vet vad jag menar med spöken? :) )
Det dåliga kommer väl, som med mycket annat, genom uuuuuusel avel. Collies var riktigt dåliga förr (Lassie-galenskap) men det vet jag har börjat ordna upp sig.
Mvh,
Moa

Eldbarn:
Hm.. tack för dina råd! Eftersom jag egentligen inte har någon som helst erfarenhet av rasen får jag väl lita på dig. Dock tycker jag att du verkar gå på dem lite hårt? Nu försöker jag inte trotsa dina föräldrar, de har way much more erfarenhet än mig…
Men det finns ju alltid hundar som har "misslyckat" temperament.
Och om detta nu är för några år sedan så behöver det ju inte vara så idag, som du iofs medger. Och vad du menar med "förr" vet jag inte ens. Men ja, idag vet jag inte om jag ska tro på att ALLA hovawarts är som du beskriver.
Tack iallafall! :)
Elina:
Lita ALDRIG enbart på vad som skrivs på internet. Ta alltid själv reda på saker också genom att prata med hundfolk i telefon, prata med uppfödare av hovawart och fråga, fråga, fråga. :) Prata med mentalbeskrivare som har beskrivit hovawarts, läs (om du nu tänker skaffa en hovawart) de tilltänkta föräldrarnas resultat o s v. Jag vet att jag låter hård, men jag och säkerligen många andra tycker att det är ett allvarligt fel när en hund bits av rädsla. :) Jag kan liksom inte förminska något och säga att "den hundrasen är jättefin och helt underbar - förutom i trängda situationer, då hugger den otvivelaktigt." Förstår du hur knäppt det låter? Jag kan inte rekommendera en hund med ett sådant gravt fel. Dock inser jag ju att jag är FÖR hård för att det ska passa nuläget, men jag säger ju också det att jag inte vet säkert hur de är nu.
ALLA är säkerligen inte dåliga. :) Precis som du säger så medger jag ju att de kan ha blivit bättre, - och säkert även har det - precis som det är med collien. Jag tvivlar ju starkt på att en hundras med egenskapen att bitas i en viss situation fortsätts avlas på i någon längre utsträckning, så de har säkert försökt ordna till problemet och förhoppningsvis lyckats.
Ska du köpa hovawart, så ta defintivt reda på hur föräldrarna är, hur de går på prov och hur de beter sig i stressade och skrämda situationer. Sådant gäller naturligtvis alla raser, man vill ju inte ha en hund som bits då den blir rädd eller känner sig trängd. Dock så har ju rasen hovawart den bakgrund den har, så var extra noga där. Om föräldrarna är bra - alltså även i stressade situationer - så är chansen större att valparna också blir bra. Speciellt om flera generationer bakåt är bra.
Som sagt, förr, d v s i alla fall under min livstid (jag är bara sjutton. :P ) och under den tid jag faktiskt minns att jag var på brukshundsklubben(mitt minne är inte det bästa, så jag vågar inte säga hur många år sedan det var, haha. :P ), så var ALLA hovawarts dåliga i testerna. Alltså just i de tester där deras (obefintliga) mod sattes på prov. Annars var de trevliga. Förhoppningsvis så är de som sagt bättre nu. Ta reda på mer. :)
Varför är du intresserad av just en hovawart? Vad är det du vill göra med en hund? Och vad för sorts hund är du intresserad av?
Mvh,
Moa
Och just det ja, självklart är inte ALLA som jag beskriver. Det är som att säga att ALLA schäfrar har höftledsfel, trots att det inte är sant. :)
(Dock står jag fast vid att utställningsschäfrar inte ska avlas på. *muttra*) <-- Ingenting jag har nämnt här, så.. :P
Mvh,
Moa
Jag måste bara fråga, hovawart och liknar en annan ras jätte mycket, men jag kommer inte på namnet. Vet ni vilken jag tänker på?

Ja, dom är både mentaltestade och hon tävlar i dressyr med dom. Eller den, en är död nu. Jag har sett dom ja.
Men som jag sa undantag finns det alltid! 
Det är ju som du skrev som att säga att alla schäfrar har höftledsfel. Det stämmer ju inte heller. Fast många har det. Har själv haft schäfer så….

Givetvis köper man inte en valp utan att ha tittat på föräldrarna samt flera generationer bakåt för att se så att mentaliteten är bra. Jag fattar också att du såklart inte rekommenderar en ras där ALLA exemplar bits i trängda situationer, det gör väl ingen som har erfarenhet av hundar :)
Tack vare ditt inlägg här nu har jag börjat tveka, till positiv bemärkelse. Jag tvivlar inte på att du talar sanning, så det är bara bra att du ger mig en extra funderare.
Jag har inte planerat att ställa ut min hund, inte till en början iallafall. Jag är väldigt splittad i vad jag vill göra med hunden. Är väldigt sugen på agility men då ska man väl egentligen ha en lite mindre, smidigare hund, iaf för att lyckas bäst i tävlingar och så. Saken är den att jag inte vill ha en liten hund :P Bruks skulle också vara roligt. Äsch jag vet inte, något sånt blir det iaf.
Men alltså, är inte sådär inställd på att skaffa Hovawart, var/är bara nyfiken på dem :)
Gejsa: Jo, måååånga har det som sagt. Jag är uppvuxen med schäfrar, och de flesta har haft höftledsfel i någon grad. Han vi har nu har armbågsfel istället för höftledsfel. Det är synd att man sällan hittar någon utan något fel.. :/
Elina: Om du vill träna bruks och agility så finns det ju många fina hundar. Schäfer, Briard, Riesenschnauzer, Rottweiler o s v.. :) Om du även ska ställa ut så är schäfer ingen bra idé då utställningsschäfrar inte kan få något bra frånsprång och har många andra problem. Hunden fungerar inte ordentligt på grund av den sjuka standarden där hasorna i princip ska släpa i marken. *skakar på huvudet* Det är sjukt, men men..
Mvh,
Moa

Tror inte utställning är något för mig :) Om jag skaffar schäfer ska jag dock inte ha en med snedställd rygg. Det ska vara en långhårig av den gamla, raka typen! Finast tycker jag. Dock kan man väl inte ställa ut med dem?
En långhårig schäfer saknar underull och fryser därmed lättare än en "vanlig" schäfer. Sedan blir det säkert ett h-vete då det är blött och lerigt ute, haha. :P Men annars är de likadana som en vanlig schäfer. Jo, man kan ställa ut dem. Dock kommer man ju att få usla resultat. :)
Mvh,
Moa

Ja, många schäfrar har fel men dock inte alla. Min hade inte det.
Sådant är alltid trevligt. :) Var kommer han ifrån?
Mvh,
Moa

Jag är van vid långhåriga hundar :)

#7 Hera - du tänker nog på Berner Sennen 

Hovawart är en bra familjehund har själv haft en blandning av denna ras och har absolut inge ont att säga om den en hund som vaktar sin familj och helt otroligt snäll och foglig dessa hundar använde tror jag det var tyskapolisen som polishundar och även denna hund går under namnet `Gårdvar´ kommer ej ihåg vad det betyder men någoting angående vaktar tomten eller så. hade min hund hos mig i 13 år från det hon var valp och tills hon ej orkade mer Bara gott om denna ras helt underbar
Lise Lotte - Jaaa, de två raserna tycker jag är lika :)

#14# Pga att jag visste att schäfrar kan ha höfledsfel så köpte vi henne från en liten kennel. Hon kom från Västerås. Men är död sedan 1½ år sedan. Kenneln finns inte kvar heller.
Men hörde att en i kullen fick höfledsfel ändå. Tråkigt att det ska bli så. Men jag tänker köpa mig en schäfer igen.
Jag har haft Hovawart sedan 2006 och det var tur att jag inte läste smörjan i den här tråden förrän nu för jag är mer än nöjd!
Det är en fantastiskt trygg och lojal hund som jag kan ha med mig i alla situationer.
Jag kan helt enkelt inte tänka mig en bättre hund. Kontakta gärna någon uppfödare eller ägare för närmare bekantskap.
#20: tråden är från 2006.
#3: Moa:
Mellan 1996 och 2006 finns det dokumentation på 1329 st Hovawart som har mentalbeskrivits. Endast en av dessa har fått anmärkningen oacceptabelt beteende.
Ska jag tro på dina historier eller på den dokumentation som finns tillgänglig?
#22: Moa skrev sin kommentar för snart 15år sedan.
// Harley
#23: Än sen då? Tråden syns ju fortfarande och jag kan inte hjälpa att jag såg det först nu.
Om hon sprider uppgifter som inte går att verifiera så får man väl svara i tråden? Det är väl det ett forum är till för?
#24: Tagga ner lite.
Jag ville bara påpeka hur gammal och död tråden är ifall du förväntade dig respons från dem du svarar. Tråden har inte varit i ropet på närmare 15år tills du troligen hittade den via Google eller Sök-funktionen här på iFokus, med andra ord har den legat djupt begraven i arkivet.
// Harley