Hitta rätt schäfer
Jag och min sambo går i schäfer tankar. Jag är väldigt säker på vilken sorts schäfer jag vill ha. Vill ha en långhårig lite grövre modell, ingen räkstjärt ska den ha! Vill ha en med klara färger alltså ingen stickelhårig och inte för mkt svart, utan vill ha en med gyllenbrun päls.
Men hittar ingen kennel med sånna hundar :O Bara räkstjärtar och spräckliga så längt ögat når.
Så är det nån här som vet av nån kennel med en sån schäfer som jag är ute efter? Tipsa gärna isf :)
Det här med hundens egenskaper då?

hade inte tänkt att tävla eller nått liknande utan mer ha en motions kompis och kanske gå nå kurser.
Förlåt om jag är brysk, men då tycker jag inte ni ska ha en schäfer faktiskt. Titta på sällskapsraserna istället.

Räkstjärt, haha! 

#3 Och varför skulle inte en schäfer kunna vara en sällskapshund? Min smabos familj hade en schäfer innan och den var familjehund, hans syrra ha en ockås och den är familjehund.
Och vi har redan 2 sällskapshundar.
#3 Det är klart att en schäfer kan vara en familjehund, men en AKTIV familjehund vars liv fylls av meningsfulla uppgifter. Visst kan man ha "tur" och få en orastypisk hund som klarar ett liv som sällskapshund, men det är inget man kan räkna med och verkligen ingen avel att uppmuntra. Vad är det som gör att ni ska ha just en schäfer?

#6 Min sambo är less på små hundarna och vill ha en schäfer igen och jag vill ha en aktiv hund att motionera och träna med.
Hunden behöver inte vara orastypisk bara för att den kan vara sällskapshund. Hans föräldrars hund var en mkt fin och prisad schäfer, lugn och harmonisk men allert, alltså en typisk schäfer.
#7 Finns ju stora familjehundar också, inte bara små bjäbbisar.

1) Vad för egenskaper vill ni att hunden ska ha?
2) Vad ska ni ha hunden till?
Edit: såg nu, då rek. jag en annan mindre krävande ras. Glöm inte att en schäfer ändå kräver en hel del.
3) Eftersom långhår är ett anlagsfel så är det avelsförbud på dessa hundar. Det kan däremot födas en långhår i en kull, även om det är fel-men detta enbart för att föräldra djuren är anlagsbärare för långhår. Alltså så är det inget man kan bestämma att man vill ha, för man vet aldrig när/om det föds långhår.
Skulle du nu hitta en uppfd. som enbart har långhårs hundar kan man ställa sig frågan hur seriös vederbörande är som bryter mot regler och avlar på felaktig päls.
//Nikkis - med två schäferhundar.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

bara en fråga till er andra, måste man tävla eller gå bruks för att hunden ska få tillräkligt med träning? ;) hon skriver ju att dom vill ha en tränings/motionerings kompis. sen vet väl inte ni hur mycket stimulans hunden kommer att få? ni kan ju inte dömma ut någon för att dom inte skriver exakt hur mycket träning/motion hunden kommer att få.

Bah, Bonniers hundbok kan du slänga.
Kolla upp den korrekta rasstandarden på schäferhunden (det finner du på SKK's hemsida)
Men jag hjälper dig, citerar:
Päls som är godkänd: "Den tyska schäferns korrekta päls skall bestå av stickelhår och underull. Täckhåret bör helst vara tjockt, rakt och hårt samt ligga slätt. Håret skall vara kort på huvudet, inklusive inre delen av örat, framsidan av benen, tassar och lår. Det skall vara något längre och tätare på halsen. Håret är längre på benens baksidor ner till hasleden och lårens baksida är rikligt hårbeklädda."
Diskfalicerande fel:
- Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande päls med underull, behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäng nertill).
- Långhår (långt, mjukt täckhår utan underull, oftast med mittbenai ryggen. Behäng vid öronen, på benen och svansen).
"Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse."
Kan även slänga in citat om färg: "Färgen skall vara svart med rödbruna, bruna, gula till ljusgrå tecken. Enfärgat svart eller grå, grå med mörkare skiftning. Svart sadel och mask. Obetydliga, små vita tecken på bröstet liksom mycket ljusa insidor på benen är tillåtet men ej önskvärt. Nostryffeln måste vara svart hos alla färgvarianter. Avsaknad av mask, ljus eller stickig ögonfärg liksom ljusa eller vitaktiga tecken på bröst och benens insidor, ljusa klor och röd svansspets skall bedömas som pigmentbrist. Underullen skall vara ljusgrå. Vit färg är inte tillåten."
Mer om Schäferhundens rasstandard, länk: http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI166.pdf
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/

Självklart måste man inte tävla med sin hund. men såklart ska hunden på daglig mental stimulans för att må bra! Det räcker inte med 'bara' motion i skog och mark. Schäferhunden8liksom andra bruksraser) behöver på tänka och jobba med Både knopp och kropp.
Sen kan jag tycka att det är lite synd att slösa på gott hundmaterial genom att 'bara' ha den som aktiv sällskapshund.

Blir långhårs schäfrar sämre fysiskt eller är de bara pga av utseendet regeln de är "fel" ?
#16 De klarar inte av att utföra det arbete de är avlade för eftersom inte pälsen skyddar mot väder och vind som den ska.
#15 ja, självklart. men hon har inte nånstans i sin text skrivit att hunden inte kommer att få någon mental stimulans :)

#17 jasså
#18 "motionskompis och kanske gå några kurser" är inte tillräckligt med stimulans för en rastypisk schäfer.

#14 Gud va fin! Är det din hund? :)
#15 Då finns det bra många hundslösare i sverige enligt dig då. Tycker du samma sak om hundägare som har dobermann och rottweiler som sällskap?
#20 nej, jag har inte sagt att det är tillräckligt heller. fortfarande så har hon inte skrivit någonstans att hon inte tänker ge hunden någon mental stimulans.
förlåt maliin_89 att jag lägger mig i. kände bara att det behövdes en påminnelse att inte dömma så fort efter en liten text :)
#22 Nej givetvis har hon inte skrivit det, men jag anser ändå att en schäfer kräver en rejäl arbetsuppgift, t ex spår, sök, skyddsarbete eller liknande. Läser man vad deras syfte med hundköpet är stämmer inte det. Jag själv avstår från schäfer, som är en ras jag gärna vill ha, just för att jag inte kan ge den vad den skulle behöva.

#23 det är ju jätte bra att verkligen ser till hundens bästa.

jag tränar inget särskilt med min schäfer, han får långa promenader, kör sök, spår och lydnad nån gång ibland, fast lydnad kör jag varje dag, men inget tävlings intresse bara skoj, trix och sånt kör vi med.
Och så följer han med mej iskolan och tränar där.
så han har ingen speciell arbetsuppgift och han mår utmärkt av det. han är en motions hund och sällskaps hund.
Han mår super av att vara de !

Beafer - Helt okej skönt att få lite back up ibland ;)
Nina_skurken - Otroligt fin hund du har :) Vart köpte du den? Är en sån hund vi vill ha :)

Tack ! jo han är super fin !
Vi köpte honom som omplaceringshund från ett hundpensionat urspruingligen så kommer han ifrån stommen´s kennel i trollhättan de har bara schäfrar, men vet ej om de har kenneln kvar.

#28 hittade deras kennel på en sida med schäfer kennlar men dom har ingen hemsida men deras nr fanns där:)

de är synd att de inte har hemsida :P
om nummret fanns där då kanske de har kvar kenneln :)
vill du se fler bilder på min vovve kan du gå in på hans hemsida
Jag vet en kennel som fick en långhår i sin sista kull. Kennlen är dock av extriörstyp men då du inte har några tävlingsambitioner så bör det ju gå bra.
**MVH Cerrolyn

24, måste bara få berömma din schäfers fina rygg!! så ska de se ut!
Han ser ut som en schäfer ska göra i mina ögon, kraftig och stark :)

33,

#33 Mycket fin kroppsbyggnad på hunden, det enda jag ser som ett minus är att han är ett långhår.

#31 när dom går efter extriör menar du då att dom har slutande ryggar.

Nej det är bara riktigt snyggt !
#35 Snyggt kanske, men opraktiskt och inte ändamålsenligt.

Jag måste få fråga er som klagar på långhåriga schäfrar? Det kanske är opraktiskt med långhår på schäfer, men handen på hjärtat hur många av er använder verkligen era schäfrar till det dom är skapta för ifrån första början, alltså att valla??
Ni tjatar om vad en rastypisk schäfer bör göra och vad den inte bör göra för att vara rastypisk, Vad är då typiskt för en schäfer, att få arbeta inom polisen eller tullen, att få ränna på brukshundsklubben flera timmar varje dag eller i veckan, att få valla eller att få vara en snäll & trevlig familjehund där den även får använda hjärnan till husbehov?
Jag vet dom som har & har haft långhåriga schäfrar och dom hundarna har varit precis lika glada & lyckliga som vilken välmående schäfer som helst. Och jag vet även dom som har sina schäfrar som gårds & vakthundar och även där mår hundarna bara bra..
Jag ser inte heller varför det klagas så mycket på långhår. Har dom ett sämre liv?
#40 När jag "klagar" på långhår menar jag inte individernas värde som hundar, problemet med pälsen är att hunden inte har tillräckligt skydd mot väder och vind för att kunna utföra det arbete hunden är avlad för. De kan givetvis vara jättetrevliga hundar på alla sätt och vis, och jag kan erkänna att jag tycker det är vackert med långhåriga schäfrar.
Men hur många av dom som har schäfer vallar med dem? Jag känner ingen.

#41 kan min papillon vara ute och jobba i regn och snö mm. så tror jag nog att en schäfer skulle klara det trotts att den har lång päls ist för kort.
#42 En modern schäfer används till mycket, mycket annat än vallning. Det är en bra arbetande ras jag anser att vi ska vara rädd om.
#43 Du inser väl själv att det är en fruktansvärd skillnad på att vara ute och träna lite med en pappis och de påfrestningar en brukshund utsätts för? Nu får du komma ut i verkligheten lite.

Vad är det som säger att en pappis inte klarar av att arbeta precis lika mycket som en brukshund, Det är kanske dax att brukshundsfolket tar av sig sina skyddslappar och ser att det finns så många fler hundar som kan arbeta på precis på samma sätt och villkor som vilken brukshund som helst.

Schäfer tillhör grupp nr 1, dvs Vall, boskaps och herdehundar. Schäfer är Ingen vallare *gah*. Dessutom så är rasen så pass utvecklad idag att det är inget annat än en ren Brukshund.
Ja jag tycker att det är slöseri med bra hundmaterial oavsett ras när dom inte får göra det dom är avlade till.
Ang långhårspäls. Precis som #17 skrev så måste hunden tåla All typ av (o)väder för att kunna arbeta obehindrat. En långhårs schäferhund saknar som sagt den skyddande underullen.
Nej, nu ska jag sova en stund, kom precis hem från Circuit utställningarna i Almare med min schäfer unghund som blev "Very Good" och 5 plac. Jag är mao en STOLT ägare till en korrekt schäferhund, hehe.

Tillåt mig; Bahahaha! Snälla du. Det finns trots allt begränsningar.
Men, Vi stämmer en träff, du med din pappis och jag med min brukshund så ska vi träna en hel dag på 'bruksvis'. Vi kör tävlingsmässig sök och spår för båda hundarna, likaså lydnad. Kankse ska vi ta skydd också när vi är igång? Så får vi se vem som kommer tuppa av först.

#46# Grattis! :)

#46, Men nu är det så att schäfern är en vallhund ifrån början att den sedan har ett brett användningsområde är väll bara bra för dom som är intresserad av sånt.
#47, Tyvärr så har jag ingen Papillon men hade jag haft en så hade jag gärna ställt upp, Jag vet en som hade en riktigt duktig brukshund i form av en Pomeranien för många år sedan så nog kan de små också bara dom får chansen att vara med "och leka" på bruks.. Men tyvärr är det så att hamnar man på en brukshundsklubb med ngt annat än en tradionell brukshund så blir man snabbt utmobbad, ngt som är så himla tråkigt..
Jo förresten visst ni att sveriges första lydnadschampion var en Papillon-tik..=)

#47 du och Marylojs är så äckligt trångsynta så det är fan synd om er! Det är sånna som er som får vanligt folk att inte vilja gå med i brukshundsklubbar och vara med och träna, för så länge man inte är med och tränar på blodigt allvar så blir man utfryst. Ni går där med nåsorna i vädret och fnyser åt allt som inte är "korrekt" eller "rasenligt" hoppas nån smäller ihop regelboken i ansiktet på er så så att ni kommer tillbaka till verkligheten.
#49 Lydnad är inte bruks, och nej, en pom eller pappis kan ALDRIG mäta sig med en brukshund i skarpt läge…
#50 Hoppsan, nu får du ta och sansa dig lite. Ditt inlägg visar bara att du saknar argument och inte gillar att vi överbevisat dig. Gör dig själv och din framtida hund en tjänst och börja fundera på en annan ras istället. Det är inte fel att se till hundarnas bästa, ibland måste man faktiskt sätta sin egna vilja åt sidan.
Lite tramsigt det här med korrekt schäfer hund.
Känns som det spelar roll om den är långhårig eller inte.
Känns som en långhårig klarar bruks precis lika bra som en korthårig. Vet dessutom att dom gör det eftersom svärmor tävlade mycket i bruks med sin långhåriga schäfer. Spår, sök och skydd.
Så ni kan lägga ner att dom inte klarar väder eller bruks.

#51, Jomen nu gjorde den här Dvärgspetsen det, han var bland dom "stora grabbarna & tjejerna" på brukshundklubbben & det gick till och med riktigt bra för den lilla hunden.
Jag kan inte se annat än att brukshundsfolk har ena väldiga fördomar mot småhundar. Det är på tiden att brukshundsfolket tar av sig sina skygglappar för att se att det finns andra hundar som är minst lika funktionsdugliga som era brukshundar.
Ja, vissa mer och vissa mindre. Vet inte om jag vill skriva ut kennlen här…
Få ja vara me?????? (skulle vara kul att se om Ceasar tar armen… (GRATTIS)
Är inte det gammalt groll, att icke bruksrasägare "inte hör hemma" på bruks för bruksfolket? På vår klubb är alla välkomna och jag (har ej bruksras) har haft mycket lätt att komma in. Nej det visste jag inte att den 1a SLCH var en papilon. Kul :D
Fast jag inte har någon bruksras så tar jag åt mig av ditt inlägg, det är som sagt mycket gammalt groll, så vit jag vet så är alla välkomna och om man VILL jobba (träna) sin hund (oavsett ras) så är man mycket mer än välkommen och har inga problem med att få hjälp av de "gamla rävarna".
maliin_89 - En fråga som du inte ha svarat på, jag hoppas att du gör detta (ska inte klaga jag lovar). Du skriver att du vill ha den som motionskompis (bra, de behöver motion) och att gå någon kurs. Men har du några planer på att ev. ge den något spår ibland eller någon annan form av aktivering. Svårt att tipsa om hundar när man inte få veta allt.
**MVH Cerrolyn

#54 Kan säga att alla är inte vällkommna på bruksklubbarna, jag fick inte va med och träna med min jackrussel fast han var i stort behov av hårdareträning pga rastlöshet. Pga av att jag inte ville tävla så fick jag inte gå vidare till lydnadskurs 1 och vi fick inte vara med på agilitykursen eftersom han inte var 100% på inkallning. Så nej alla är inte välkommna, fick vända mig till en annan klubb som inte var en SBK klubb.
Svar till din andra fråga, med kurs så menar jag spår kurs och lydnad. Sen brukar dom ha roliga kurser på den klubben som jag var på med JR där man har 3 dagars i skogen och gör annorlunda aktiveringar med hundarna som bygger på spår och sök. Och det hade jag tänkt gå isf.
#55 Men det är väl inget fel eller konstigt med det? Att du inte fick gå lydnadskurs 1 är klart om det inte fanns plats över, då prioriterar man givetvis de ekipage som vill ge sig ut och tävla. Jag tror inte det handlade om motvilja mot dig eller din hund alls. Och självklart kan ni inte träna agility om inkallningen inte funkar, hunden måste ju kunna vara lös bland andra hundar, annars stör ni ju de andras träning + att planen oftast inte är inhägnad.

#54, Förr när jag hade mina andra whippets för en sisådär 20 år sedan då var det folk som suckade & rynkade på näsan dom gånger som vi var upp till Brukshundsklubben, Vi var med på bla valpkurser & sånt och till och med inom dom små grupperna så var det folk som suckade, pikade & dummade sig mot mina hundar. Men det kanske är bättre nu för tiden för jag har inte gärna velat sätta min fot där på klubben sedan dess.

#56 Det fanns plats, och jag tycker inte man ska necka betalande medlemmar som behöver hjälp bara för att jag inte var intresserad av att tävla.
Ingen hund är alltid 100% på inkallningen. Och det var ju inte så att han sprang iväg när han behagade, och han måste ju få en chans att lära sig? När man bor i en stad så finns det inga ställen där det är lagligt att ha hunden lös förutom på just hundklubbar så vart ska man få lära sig om inte där när det finns instruktörer? Tycker det är oerhört dålig stil. Det är inte bara just jag som blivit nekad, mammas jobbar kompis som har en franskbulldog blev också nekad att vara med fast hon behövde hjälp för dte var hennes första hund.
Jag har själv tagit upp det med ordförande i klubben men får bara svävande bortförklaringar och falska lovanden om att nästa år får ni vara med, och det var 7 år sen nu.
Mamma har också sett dåliga reaktioner från bruks ägare då det kommer någon med "fel" ras. Och detta är bara 5 år sedan.
**Skitsnack att man inte skulle vara välkommen om man inte har brukshund. Vet inte vad det är för brukshundsklubb som du varit medlem på, men antingen så var det väldigt länge sedan eller så var det du som uppförde dig fel. Om man går in med fel attityd så blir man spottad på, oavsett vad man har för hund.
Jag har labrador, oregistrerad, folk vet om det på klubben, ingen ser ner på mig för det. Min kompis har Njuffe, ingen ser ner på henne för det. En annan kompis har Fransk Bulldog, ingen ser ner på henne för det.
Vakna.
Och angående Schäfer, komigen, en rätt avlad Schäfer behöver lite mer än några promenader om dagen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Kan ju berätta när jag flyttade från min hundklubb till bruks. Jag hade då min första schäfer. Jag gick över till bruks för att min hundklubb hade en stege som alla hundar måste klara att gå över men pinnar. Min schäfer vägrade att gå över pinnarna hon ramlade bara ner då och jag var rädd att hon skulle bryta någon tass. Tung som hon var också. Så för att klara KlassI gick jag över till bruks.
Jag blev emottagen väl eftersom jag hade en schäfer. Sedan fick jag problem på hösten efter att ha tävlat ute officiellt i klassI. I en inkallning kom en annan hund på bruks och hoppade på min schäfer. Det var höst och mörkt ute. Så efter det vågade hon inte komma så där fint som förr. Man fick ropa flera ggr. Hon var helt enkelt rädd att komma till mig för hon kom ihåg hur obehagligt det var vid påhoppet.
Tror ni att jag fick någon hjälp på bruks? Icke sa, nicke. Dom bara tissla om att jag hade SLAGIT min hund. Att hon var rädd för mig. Fast dom såg och visste vad som hände. Så jag slutade faktist att gå dit. Och jag hörde ju hur dom snackade om blandraser osv. Så visst finns det konstigt folk på bruks.
Numera är jag på min första hundklubb som jag har varit med i nu i över 3 år. Där är jag med i styrelsen och sköter hemsidan och det är så mysigt där. Vi har sommarfester och julfester och alla är välkomna dit oavsett vilken hund dom har.

#60 Jag hade abslout ingen fel attityd eller gjorde nått fel när jag började där, kom ditt med ett öppetsinne och ville lära mig. Efter jag gått klart min grundkurs så vart det tvät stopp. Vart gjorde jag fel isf? Mkt sant att det kan vara från klubb till klubb, och här är man inte välkommen om man inte har schäffer, BC, rottis eller dobber. Så enkelt är det. Har tom hört när vissa medlemmar undertävlingar snackat skit om andra hundägare som har raser som inte är dugliga enligt dom.
Min egna åsikt är att alla ska vara välkommna så länge man vill lära sig och ha kul med sin hund.

#60, Och vad skulle jag ha för anledning att bete mig illa när jag kom till brukshundsklubben med min första egna hund i vuxen ålder. Snarare så är man ju ödmjuk och försöker lära sig allt man kan samtidigt som man tar del av andras kunskap. Det är snarare bruksfolket som många gånger behöver lära sig lite folkvett & kanske behöva gå en & annan charmkurs och samtidigt försöka vidga sina vyer en aning. Jag gick mina kurser som jag betalde för sedan fick det vara, sedan dess har jag tränat mina hundar själv.
Och vem har sagt att en schäfer endast bara behöver några promenader om dagen för att må bra. Jag vet mycket väl vad en schäfer behöver & därför har jag ingen sån hund. Men vill vanligt folk ha schäfer så ska dom väll få ha det, det är ju upp till dom själva att få bestämma en sån sak. Jag vet flera som har & har haft sina schäfrar som vanliga gårds/vakt/familje-hundar och det utan några problem,,
**Vet inte om det är så att du har läst fel, men mitt inlägg var inte riktat till dig. Det var riktat till inlägg #49.
EN enda person har fnyst åt min hund på klubben, han gjorde det aldrig mer efter att jag noga talade om för honom att man faktiskt inte uppför sig på det sättet mot klubbkamrater, bad honom dessutom följa med ut och kolla när den lilla flamsiga, oregistrerade labradoren körde ett klockrent sök.
Sen beror det på vad man som person går in med för attityd till dom andras hundar. Om man går in med attityden "det är bara brukshundar som passar här bla bla bla" så är det klart att det inte blir så kul på brukshundsklubben.
Men börja grina då!
**Det jag skrev om schäfern var inte riktat till dig, sorry om jag var otydlig.
Men börja grina då!
#60 Vem har skrivit att schäfrar bara behöver några promenade om dagen undrar då jag? Ingen så vitt jag kan se och jag har läst alla inlägg i tråden.
Sen måste väl du förstå att det inte är som på din klubb överallt i Sverige? Att din klubb är bra gör inte våra erfarenheter bättre.

#66 du läste mina tankar Hera :P

Har faktiskt inte läst igenom alla inlägg, men vill skriva min åsikt.
En långhårig schäfer har sin päls emot sig i bruksarbetet. Det blir snöklumpar på vintern och övrig tid fastnar det grenar, kvistar m.m i pälsen som gör att den hindras från att jobba ordenligt i skog och mark.
I ett inlägg jag läste om att en pappis klarar av samma arbete som vilken brukshund som helst. Nja, det får man väl ta med en nypa salt. Det finns säkert någon pappis individ som klarar en heldag med arbete, men de är nog få.
Det är nog också få pappisar som kan ligga i snökyla i 30-60 min i väntan på jobb. De har inte de fysiska möjligheterna att klara det. Varför ska de klara en sån sak? Vi har raser som är avlade för att jobba och låt dessa göra detta. Vill man inte ha en sådan ras så köper man inte en sån.
Var glad över Er hundras och gör vad Ni anser den må bra av. Jag har schäfrar och vet vad de är kapabla till. Den dag jag inte vill ägna flera timmars träning om dagen så väljer jag en annan ras.
#68 Som sagt fungerade det bra med långhår i skogen. Dom tävlade och allt.
Så det är inget som hindrar en från att kunna göra llt det man man med dne korthåriga.
**Ja, jag uppfattade några av inläggen som att vissa tycker att en Schäfer nöjer sig med endast motion.
Naturligtvis är det inte som på min klubb överallt i Sverige.
Men börja grina då!
Kan du visa ett av de inläggen?
"#2 hade inte tänkt att tävla eller nått liknande utan mer ha en motions kompis och kanske gå nå kurser."
Kanske gå nå kurser.
För mig låter det inte som om hon kommer träna sin hund aktivt.
"#5 _Och varför skulle inte en schäfer kunna vara en sällskapshund? Min smabos familj hade en schäfer innan och den var familjehund, hans syrra ha en ockås och den är familjehund.
Och vi har redan 2 sällskapshundar."
_Får mig att ännu mindre tro att hon tänker träna aktivt med sin hund.
Men detta är vad JAG har utläst ur inläggen.
Men börja grina då!
#72 Om du sedan läser längre ner skriver hon mer utförligt vad det är hon vill göra.
Och man märker själv hur mkt man behöver göra med sin hund så att den mår bra.
Ingen här inne bör tala om för någon annan om den kan köpa rasen eller inte. Eller om man klarar av den eller inte.
Tycker vissa är fasligt snabba med det :)
**Jag vet inte om du har tänkt på det, men det här är ett forum, ett forum är till för att diskuteras i.
Dom skriver vad dom tror och tycker, jag skriver vad jag tror och tycker.
Men börja grina då!
Okey, jag ändrar till ingen bör ;)

vadå måste man gå kuser för att träna aktivt?
jag har gått 2 kurser med min hund, och jag tränar hellre hemma !

#72 där använde du det jag skrivit i hellt fel sammanhang. Det jag skrev där var exempel på schäfrar som funkat bra som familje hundar, eller dte var väll rättare sagt bevis på att en schäfer kan funka bra och må bra av att vara familjehund! Och vad jag vet om kurser så går man väll dom för att lära sig att aktivera och träna sin hund rätt, eller tycker du att det är fel?

Och i vilket hemska väder utsätter ni era schäfrar för när ni "arbetar" med dom som gör att dom INTE klara ha en långhårs päls?
Jag är bara nyfiken.

Och hur arbetar ni med era schäfrar? För hundens/skojs skull eller i ett riktigt arbete inom tjänster?
**Jag skrev vad jag läste det som. Inte som du menade det.
Men jag tackar för mig i den här tråden, går ju för tusan inte att diskutera på ett normalt sätt.
Men börja grina då!
Mycket tråkigt att du fick det dåliga mottagandet på din BK… Men jag tycker att det låter som att du tänker aktivera din schäfer (vilket har varit ett av de stora ämnena i denna tråd) mycket kul.
Säger samma sak till dig, tråkigt att det blev så, men jag tror att det var mer så förr, tyvärr.
Jag tar åt mig där me, tyvärr så vet jag att det är så, och det är sååå himla synd då alla som vill träna hund eller vill lära sig mer har samma syfte.
**MVH Cerrolyn

Måste bara säga detta var bland det löjligaste jag någonsin har hört. Den eller dom som säger att schäfrar inte kan vara sällskapshundar och det är en arbetande ras är totalt förvirrade, jag´har schäferm har alltid haft schäfer, är uppvuxen med schäfrar och dom har varit sällskapshundar. Den långhårige sällskaps schäfern vi har nu är en för mig rastypisk schäfer han lider av svårartad damp, han är lomhörd, han är egensinnig och han är en ögontjänare. Han är också en av dom vänligaste hundar jag har mött, han älskar alla barn, han älskar katter, han älskar alla pinnar, pipleksaker och all mat han kan hitta. Jag kan bara säga till er alla som funderar på en schäfer som sällskap det är det bästa val ni kan göra en helt perfekt familjehund OCH vi ska alla komma ihåg att schäfern är en väldigt intelligent hund och den är snabblärd. Länge leve långhåriga dampare

#82 Han var jätte fin din hund :)

Jag tror faktist de tillför en schäfer mer att springa och leka med ett barn och jaga leksaker, brottas, leka kurra gömma, bada m.m än att stå på en träningbana men en arg tant som kastar apport bockar! 
Självklart tycker jag att ingen hund ska leva ett "slappt" familjeliv.
fin hund #82!!

Gejsa & Cerrolyn: Tack så mycket!
Har inte hunnit läsa alla inläggen, men svarar på de jag läst.
#84 : Vaddå arg tant med apportbock? Vad är det för typer du mött på? Träning går ut på så mkt mer än att kasta apporter och vara på en plan och få hunden att lyda. Det är ett enormt samspel man måste ha med sin hund, tilliten och samarbetsviljan, och framförallt det ska vara Kul att träna!
Vart har du fått det ifrån att man ska vara på en träningsbana hela tiden? Tror du att det Bara är lydnad som gäller? Vad hände med de övriga grenarna i skog och mark? Där man även behöver vara fler människor och man hjälps åt? Du har ju helt klart fått Allt om bakfoten gällande träning.
#78 #79 Jag tränar i all typ av väder, det är inget som sätter stopp för mina planer. Hundarna behöver få komma ut och få sin dagliga aktivering-både knopp och kropp, oavsett väderlek. Orkar man inte med sådant ska man helt klart ha en annan ras-det är ett faktum!
Jag tränar hund för att det är kul och givande-för alla parter, samt att jag tävlar.

#82 Okey, så bara för att du haft schäfer hela ditt liv så är du en expert? Det låter då inte som det av ditt inlägg att döma. Om du haft flera hundar av rasen så borde du vara medveten om att en schäferhund-oavsett linjer mår bäst av att få jobba, behöver inte alls vara för tävling om man inte vill det-men helt klart bör den få daglig aktivering och stimulans.
Och för din vetsskapsskull så är hundens mentalitet INGET som sitter i pälsen! Din hund hade säkert varit lika trevlig som du säger att den är även om den nu vore helt naken.
Nikkis Det var så lite så (vad det nu var du tackade för
)
Jag tränar också i alla väder då jag är en tävlingsidiot
. Och tyvärr så kan man inte beställa väder inför en tävling.
**MVH Cerrolyn

#85, menade inget illa, tycker de bara är intressant att höra vad folk tränar med sina hundar..tycker de är spänande med tjänstehundar. Själv kör jag freestyle/lydnad agility men är intreserad av mera bruks och även spår! 
Intressant de där med långhårspäls…Har en BC blandis som jag tränar med. Hon har tunn halvlånghårs päls. Klarar hon inte heller alla väder då?
bara frågar av ren nyfikenhet.
De där med sur tant med apportbock är ett skämt, då jag sett många sura tanter som inte gör något vettigt alls med sina schäfrar.
Måste säja att "jag" (familjen) haft flertalet schäfrar under min uppväxt och de har varit lyckliga, underbara sällskapshundar utan all den träning en del här säjer att de måste ha… lite kurser på sbk, någon utställning och vardagsträning är det vi kört:)
anledningen till att jag gick ur sbk är samma som flera här upplevt… när jag gick kurs med ena schäfern var allt hur bra som helst men när jag kom med min cocker blev jag mer eller mindre ignorerad. det är nog den största anledningen till att jag avstår medlemskap i sbk även nu…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Min hund (schäfer) träanr jag lite agility.. och freestyle och så går vi i skogen inte mkt mer.. vi badar mkt. Men självklart går det att ha dom som sällskapshundar man kan ju faktist åka till en äng och släppa dom/den så dom/den kan springa fritt jaga boll eller nåt!

#89, förstår känslan…gick en kurs med min blandras. Blev helt ignorerad. Fick knappt hjälpt när jag frågade. hon sa ngt om "alla mina djur är renrasiga med FINA stamtavlor"
#91 precis… o det är nog ganska utbrett över landet… man måste nog ha en väldig tur för att hitta en klubb där inte folket är fanatiska över stamtavlor och vilka hundar som är "brukshundar";)
maliin_89: hoppas du hittar din drömschäfer:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Svar till Nikkis; Jag är absolut inte någon schäferexpert, men du tycks tro att du är självutnämns besserwisser i schäferdebatten. Som min trettonåriga dottter precis sa ett gäng wanna-bee hundexperter, och det är precis så det är om någon nu vill ha en långhårig schäfer så kan väl alla vi andra hålla mun och acceptera. Och för den delen alla mina schäfrar och mina föräldrars schäfrar och min morfars schäfrar och min farmors schäfrar har alla "jobbat" med att bara vara så trevliga familjehundar som schäfrar kan vara med pinn,barn och badlekar.. Ha en trevlig schäfersommar

#92 Tack :)

*dubbel post*

Jag vågar nog allt påstå att jag är rätt insatt min egen ras, men långt ifrån proffs och fullärd. Jag behöver inte vara ngn wannabe, jag vet precis vad jag kan och vet och vad jag inte vet eller kan, men jag lär mig alltid ngt nytt varje dag.
Jag upplyste bara om att en schäfer bör få lite(!!!) mer aktivering än att bara gå som sällskaps hund. Vad hjälper det att man går till skogen och släpper hunden lös och kastar boll? Hunden behöver få jobba med hjärnan, den behöver trötta ut sig Mentalt för att må bra.
Lägg ett kortare spår ist. än att lalla runt i skogen, det ger så mkt mer ska du/ni veta.
Likaså att långhårsschäfer ÄR ett anlagsfel, man ska INTE avla på dessa hundar för det ÄR avelsförbud på dem, det är inget jag hittar på, kolla upp fakta själv. Därmed kan det vara svårt att hitta en långhårshund när man aldrig vet när/om det föds en långhår i en kull, men när det väl gör det så kan man köpa den om man vill. Sedan kan man ställa sig fråga hur seriöst det är om en uppfödare avlar specifikt på långhår.
Tycker det är himla märkligt det här, man blir alltid kallad för en bessewisser, wannabe, självutnämnd hundexpert osv när man bara säger som det är, avråder eller helt enkelt inte delar årsikt med någon… Ska man hålla på med den attityden kan jag lika gärna säga att jag tycker att ni resten är en hög okunniga, oseriösa och rent av blåögda typer som vill hävda sin rätt, när dom inte ens vet ett smack.
Kul det kändes va?
Nikkis; hur länge har det varit avelsförbud på långhår?
TS
Ingen som föder upp Schäfer vill ha en långhårig valp.
Långhårig Schäfer är inte godkänd, tyvärr.
Jag skulle vilja rekomendera dig att titta på en Ovtjarka istället.
Där har du en Grov och Långhårig hund, med lite drag av Schäfern.
Mer vakt och lite mer styrka, men om du har tidigare erfarenhet av hundar så rekomenderar jag verkligen Ovtjarkan.
Ovtjarkan har inte räkstjärt och faktiskt kan gå.
Det gäller väl inte bara Schäfer?
ALLA hundar behöver få arbeta.
Sällskapshund är väl inte samma sak som soffpotatis?
När man köper hund skall det alltid vara för att man har ett intresse av att arbeta med sin hund.
vill man bara ha sällskap kan man köpa en guldfisk eller vandrande pinne..

Herregud vad alla är gulliga mot varandra i alla trådar nu för tiden.

#46# Sitter och tittar på resultatet på utställningen. Ser att min uppfödare fick också very good och blev 2:a i en klass och 1:a i en annan. Inte illa va?!
istället på att fundera över att schäfrar med lång päls skulle ha ett anlagsfel så kanske folk borde börja fundera på om det är så bra att hundarna går med hasorna i backen och ser ut som räkor??? känns som ett det är viktigare att hunden inte har konstant ont i höfter och leder en om det fastnar pinnar i pälsen!

Är du allvarlig!?!?! En Ovtjarka? Herregud det är en utpräglad vakthund! Dom har extremt mkt skärpa i sig, skulle aldrig i livet rek. en KO annat än till en ensam bonde som bor mitt ute i ödeskogen och behöver en självständig hund som håller folk och fä borta från ägorna och skyddar djuren på gården. Det är där en Ovtjarka passar-och ingen annanstans, än mindre som en sällis.
Såklart alla hundar behöver aktivering, men nu är det väl ändå schäfer vi talar om??

Finns räkor som är helt hd/ad fria också ska du veta.
Sedan har vi ju bruksschäfrar som är friska och av god exteriör-men en sådan ska TS knappast ha, det är en allt för driftig hund som Inte ska gå som sällskap. Fast å andra sidan så skulle ingen seriös uppfödare någonsin sälja en bruksavlad schäfer till sällskap.

#99. Här håller jag med dig. Jag själv har väldigt svårt att förstå pratet om att man inte ska ha en brukshund som sällskap. Vad menas med sällskapshund? Är det en hund som ligger på soffan och som man bär omkring som en handväska?
Alla hundar bör väl ändå aktiveras, oavsett ras. Finns massor med folk som har brukshundar och aldrig vistas på brukshundklubbar, tävlar eller sådana saker, men aktiverar sina hundar ändå. Går hur bra som helst.
#104 ja, men såg ursprungs-schäfrarna ut så från början?

Hallå Nikkis jag skrev ju till dig! Såg du inte det? :(
Ovtjarkan är definitivt ingen sällskaps hund. En läskigt skarp vakt hund som ska gå tillsammans med fårflocken eller andra flockdjur och vakta dessa mot rovdjur. Har en bekant som har ett par. Jag går INTE in på deras gård utan att ägarna kommer och möter mej.

#99 och 102, exakt min åsikt 
Så nu slipper jag skriva, bara läsa dessa inlägg! =)

#98 värkar vara delade meningar om Ovtjarkan med, om den är farlig eller inte. Hitta den här diskutionen på zoonen. LÄNK

Gejsa: Självklart ser jag dina inlägg, men jag är hemma hos min mor(har bott här under utställningarna) och sitter på hennes bärbara som lever ett eget liv, har försökt svara till dig 2 gånger redan men den stänger av(likaså med mina andra senaste inlägg), så jag fått börja om-därför har jag gett upp och valt att vänta tills jag är hemma igen och sitter på min egna dator som fungerar, haha!
Men nu när det nästan rekord här, så jag kan nog svara dig nu trots allt
Gud vad roligt att det gått bra för din uppfödare! Fina resultat.
Nero fick som sagt Very Good och 5e oplacering på CC, WDS så fick han bara Good, men det var katastrof alltså, jag höll på missa min klass. Slängde mig in i ringen när dom redan börjat
. Nero var helt slut men kämpade på så jäkla bra-min tappre prins! Han fick hur som helst väldigt god kritik båda dagarna och jag är himla nöjd med honom. Har haft så otroligt roligt, shoppat loss och träffat en massa trevliga (och mindre trevliga) människor. Helt klart en upplevelse jag sent kommer glömma(dvs aldrig).
Sorry för OT.
Passar på att svara resten också, nu när datorn verkar fungera.
#106 Nej schäfrarna såg inte ut såsom dagens utställningsschäfrar gör. Men återigen, vi har kvar den gamla typen också-kolla bara på bruksavalde schäferhundar så ska du få se en riktig schäfer.
Vågar ej öppna länken(datorn hänger upp sig dirrekt). Men jag vet av egen erfarenhet att en KO är ingen sällskapshund, den är som sagt en utpräglad vakthund med mkt skärpa i sig. Min morfar hade sådana hundar på sin gård i Polen-och det är inget att leka med. En dumstridig kvinna genade över ägorna trots varningsskyltar. Det krävdes 4 man att få bort hunden innan den slet henne i stycken. Och detta är något varje KO har i sig, oavsett vad man vill tycka och tro om rasen, men sanningen är sådan. Alltså INGEN ras att rek.
Bra skrivet.
Det är faktist j*vligt underligt att SKK och deras "anhängare" bekymrar sig över lång päls och fel färg, när hundarna har problem med höfter, andning, eksem, tandlossning, och räkstjärt.
Hahaha, "läskig" ?!
Ovtjarkan är en vakthund, helt rätt. Men det är den inte ensam om=)
Jag vet av egen erfarenhet att Ovtjarkan är en jätte bra familjehund.
Vi har våran med oss inne i stan, på tåg och på olika aktiviter och det går hur bra som helst.
Du vet.. Ovtjarkan är faktiskt en hund, inget monster som inte går att kontrollera.
Att man måste ta hänsyn till hundens egenskaper gäller alla raser.
ALLA hundar kan vara farliga.
Ovtjarkan är inget undantag.
Ja, jag menar alvar.
Varför skulle jag inte göra det?
Ovtjarkan har vakt i sig ja, blandannat.
Men vänta nu..betyder det att man inte kan ha en Ovtjarka om man inte bor ensligt i skogen?
Jag har en Ovtjarka hane på 4 år.
Vi har med honom på tåget, inne i stan, hemma hos vänner och på alla aktiviter som vi har med våra andra hundar på.
Det är absolut inga problem.
Du vet väl att Rottweiler, Doberman, Schäfer och massa andra raser oxå är vakthundar?
Måste man bo på månen för att äga en sådan med?
Hur många Ovtjarkor har du träffat? Är du en sån som tror att Pitbull är en blodtörstig mördare oxå?

#111# Haha ok! Trodde att du inte såg mitt inlägg.
Ja, det var kul att det gick så bra. Verkligen! Du har inga egna foton därifrån?

Rauja_fundersam! Kan du inte tagga ner nu? Du är ju med och tjaffsar i varenda tråd. Du beter dig som om du visste och kunde allt oavsett vad folk skriver. Jag är förvånad att du överhuvudtaget orkar hålla på som du gör. Gå ut i skogen med dina hundar och upplev naturen och sommaren i stället för att leva ut dina aggressioner på en sajt som ska vara trevlig.
#118 Håller med dej till 100 %.

Hahahaha, kan inte utföra sitt arbete för att pälsen inte skyddar som den ska? Vilket arbete menar du då?
A, fan.. avliva alla hundar som inte ser ut som det står på papper att dom skall göra.
SKK säger korthår.. då ska det vara korthår med.
Eller?
Som vanligt…helt naturligt så blir vissa långhåriga.
Men naturen har såklart fel, och människan har rätt?
Idioti.
A men vist.
Att pälsen är kort är verkligen mycket viktigare än att den mår bra och faktiskt är byggd som den skall.
Eller?!
Om du vill mig nått finns det en PM funktion

Det är ju samma med boxern. Den vita boxern är ju inte godkänd enligt standarden, som kommer från Tyskland. Förut var det vanligt att vita valpar avlivades, nu sparas de oftare vilket jag är glad för. De är fullt friska hundar precis som de andra. De är heller inte döva, blinda och allt vad som hittas på för att rättfärdiga avlivning. Det kan hända, men väldigt sällan.
Det lustiga är att den vita boxern registreras som boxer i SKK, men får inte ställas ut då den inte är godkänd?????? Man kan t o m avla på den, finns inga förbud mot det, fast det rekommenderas att man inte gör det. Gör man ändå det så registreras valparna som boxer ändå och får tävla precis som vilken boxer som helst, om de är färgade vill säga. Tar man en helt färgad boxer och parar med sin vita så blir valparna färgade och alltså helt godkända.
Köper du en vit boxer så har du en hund registrerad som boxer och ändå har den samma villkor som en blandras……….förklara det den som kan.

Raujia: Som gejsa skrev, tagga ner lite va. Jag har sett ovtjarkor i sitt rätta elemente, jag hade inget emot min morfars ovtjarkor, dom gjorde sitt 'jobb' på hans ägor. Likaså många andra människor som har rasen i både Polen och ryssland-där hundarna användts till det dom ska. Där lallar dom inte runt och säger att en Ovtjarka är en familjehund.
Du vet nog inte skillnaden på vakthund och vakthund. En Riktigt vakthund är en hund som går in för att skydda sitt, en självständig hund som är oförig och fattar egna beslut-den har det i sig av naturen. Medans en rottis, dobbis, schäfer osv inte är avlade på samma sätt, här får Du lära hunden vad den ska göra, och ändå så blir det inte samma sak-dom bjäffar lite och kanske biter om dom blir trängda. En riktig vakthund är Ingen familjehund-end of story. Man kan jämföra en riktig vakthund med en hangarhund-om du nu ens vet vad det är.
Såklart alla hundar kan vara farliga, om dom blir trängda eller dyl.
Dom flesta av dagens hundar skulle stå på avstångd och skälla om du blev överfallen av en buse på kvällen, kanske gå in med ett bett-men får dom sig en spark eller åker på stryk kan du fet räkna med att många hundar skulle sticka med svansen mellan benen och du får klara dig bäst du vill. Men här skulle jag nog allt vilja påstå att din ovtjarka skulle stå på sig oavsett vad som hände, just för att det är en sådan hund.

Gejsa: Jag har Massvis med egna bilder från utställningarna, men jag vet inte vart jag ska lägga upp dem.. Kanske i ngn WDS tråd här på forumet…?

#125 tror nog att hon kan sin egen ras bättre än dig, precis som du tycker att du kan din bättre än mig…

Hahaha, bästa inlägget i tråden.
Så man får bara kunna sin egen ras menar du eller?
Förstår du inte vad jag skriver, min familj har haft flera hundar av den rasen, så nog vågar jag nog allt säga att jag vet hurdan dom är. Likaså har jag varit i Ryssland och träffat på en hel del hundar av rasen i sitt rätta element. Där finner du inte en enda ovtjarka som är en sällskaps/familjehund. Ryssarna (och polackerna mfl) skulle garva dig rätt upp i ansiktet om du kom med samma påstående som Rauija.
#127 Man behöver inte äga en ras för att vara bra på den.
Jag har aldrig ägt en renrasig schäfer, ändå är det rasen jag kan mest om.. Jag är duktig på att ta hand om en schäfer, fast jag bara jobbat med dem.
Att du ägt tex 50 rottisar gör dig inte automatiskt duktigare än en som haft bara tre..
Kunskap och erfarenhet är olika saker, tillsammans är de såklart bäst. Men en med mycket kunskap kanske är duktigare än en med mycket erfarenhet. :)
Ville bara säga det. Finns folk som aldrig ägt en rottis, men kan mer än mig, och jag har ägt två.. Jobbar med tre.

#128 Så bara för att du träffat flera och din familj haft flera så kan inte hennes hund vara en bra familjehund? Du kastar ju sten i glashuset nu lilla du. Du tyckte ju att jag inte ska ha en schäfer bla bla även fast det finns/funnits schäfrar i min familj hela livet. Och jag anser mig kunna rasen. Och nu sitter du och säger exakt samma sak mot Rauija! Tänk på hur du behandlar andra på det här forumet om du vill bli bra bemött.

#123# Jag vill inte ha fler PM från dig. Vill nämligen inte ha en massa skit från dig. Jag skrev att du skulle tagga ner och sluta vara aggressiv vilket du blev ännu mer.

#126# Skriv en ny tråd och visa några fina bilder bara vet jag. :)
Om du inte vill skicka PM så är det helt upp till dig.
Men jag fattar inte varför du tar diskussioner om mig och med mig i öpna trådar.
Det är inte bara OT, det är rätt ointressant med.

#133# Nej, jag har märkt att du har haft svårt att fatta. :) Du ger dig ju aldrig när du diskuterar med folk. Du har inte rätt jämt vilket du verkar tro.
På tal om att inte ge sig… har inte jag bett dig innan att inte ta presonliga diskussioner med mig i almänna trådar.
Finns det ingen modd här som rensar bort inlägg som är OT?
Jag är inte intresserad av att veta vad du tycker om mig.
Men om du absolut känner att du måste tala om det för mig så kan du väl göra det i PM?
Eftersom jag inte det minsta intresserad av att veta vad du tycker om mig, och jag har svårt att tro att någon annan har det.
Den här tråden handlar om "hitta rätt Schäfer" så du är väldigt OT

#135# Och jag är den enda som varit personlig här på trådarna? Tillåt mig att småle. Har suttit och läst dina inlägg till flera personer och du är def inte snäll om du tycker det.
Hmmm *kollar stamtavlan på min hane*
Jodå, det står faktiskt att det är en Ovtjarka

Och ändå går han bra inne istan, han anfaller inte oprovocerat..
Va fan, undra vad som är fel?
HAHHAHA

Jag har inte alls läst hela tråden men varför är det så fel att ha en schäfer som sällskapshund om man hittar rätt individ?
Kanske inte helt fel att titta på en vuxen hund så vet man ju vad man får?

Jag tycker inte att en schäfer är lämplig sällskapshund, Jag tycker inte att man ska rek. en ovtjarka till någon som söker en sällskaps/familje hund, just pga den erfarenhet jag har av rasen där jag sett vad de går för-och hade du eller någon annan också gjort det så hade ni hållit med mig. Ovtjarkan ÄR en Utpräglad vakthund-är det så förbannat svårt att förstå?
Jag är ingen elak eller ond människa som ni verkar tro. Många rek. gladerligen sina raser till allt och alla såfort någon nämner att de vill ha en hund. Men jag är inte sådan, så av din tråd att döma så tycker jag Inte att en schäfer uppfyller dessa kriterier, och därmed avråder Dig från att ha den rasen, likaså en Ovtjarka. Jag kommer fortsätta att avråda om fler olämpliga raser rekomenderas. När det gäller hundköp så måste man vara kritisk tills det verkligen klickar rätt. Men du verkar ju inte vera en sådan människa-vilket är helt och hållet ditt eget val.
Rauija - Då kanske du har fått dig ett måndagsexemplar av en ovtjarka, tur för dig. *Retas*
Du skriver att din hund inte anfaller oprovocerat? Det visar ju bara din kunskap om rasen, en ovtjarka ska Inte gå till försvar såvida den inte anser att någon gör intrång i dens 'revir' och utgör något hot för sig själv alt sina 'ägor'-och jag tror knappast att en hund på stan ser stan, tåg osv som sitt eget!?
En Riktig ovtjarka är en enmanshund, det är med näppe den kanske accepterar andra. Av ditt resonemang att döma så verkar du iaf ha lagt märke till detta eller hur, eftersom du skriver att din hund inte går till anfall oprovocerat, mao att du märkt att den har mkt vakt i sig och reservation till andra?
Gejsa: Ska starta en tråd med bilder, ska bara redigera bilderna och välja ut dem bästa, hihi. (Vi tog över 1000 bilder nämligen
)

Ska man promt ha en schäfer till sällskap så kan man se sig om efter en riktigt utställningsavlad schäferhund. För dom har ju ändå inget vettigt i skallen och passar utmärkt till att lufsa runt i skogen och 'tränas' lite i vardagslydnad… *asg*
Han är inte min första Ovtjarka.
Han är inget måndags ex, men han är hanterad på ett bra sätt.
Du skriver "en riktig" ovtjarka hit och dit.
Det är en RIKTIG Ovtjarka jag har….
Självklart är jag medveten om vakten i honom. Han är hårt socialiserad, och fostrad, av just den anledningen att han skall fungera att ha med sig.
Han är en enmanshund, men det betyder inte att han inte går att ha med bland folk.
Vi har honom med på fester och i stan. Och det går jätte bra.
Han accepterar andra.
Han uppskattar inte att bli "gosad" med.
Men det är inte så extremt som du verkar tro.
EN Ovtjarka som växer upp på en stor gård där den strosar fritt och sällan träffar folk blir givetvis svårare att hantera.
Han har lärt sig att inte reagera på random saker.
Men givetvis skulle du inte överleva att anfalla mig eller någon i min familj, eller ta dig in på min tomt.
p.s Med oproverat menar jag att han inte är aggresiv.
Ska försöka vara lite tydligare=)
Problemet är att dom inte kan gå=)
P.s jag har en mix med Fila och Ovtjarka med…
Och tänk att han oxå fungerar bra bland folk=)

#140 Därför menade jag att man kan titta efter en äldre hund för då ser man ju hur mkt just den individen kräver.
Men jag har sett vissa schäferhundar som knappt orkat med lite vanlig träning så nog finns dom men då måste man leta efter rätt hund.
Jag säger varken bu eller bä utan jag tycker man ska titta på individen

Rauija_Fundersam har du ingen bild att lägga upp på din Ovtjarka? Kanske starta en ny tråd med bara bilder :)

Exakt! Så du erkänner att en Ovtjarka Inte är lämpad som en sällskaps/familjehund? För alla är inte lika kunniga och noga med att socialisera och träna en Ovtjarka på samma sätt som du beskriver att du gjort med din hund, och det är då det kan gå illa, väldigt illa. Right?
Jag vet, jag var smått ironisk med mitt inlägg. För vill man ha en schäfer så får man välja antigen det ena eller det andra, dvs antigen en riktig schäfer(en bruksavlad sådan) som har väldigt mkt drift i sig och behöver få jobba istort sett dagligen för att må bra=Ingen sällskapshund.. Eller en utställningsavalad hund som har extrem exteriör men kräver inte mkt då man avlat bort istort sett all arbetslust hos hunden, vilket ofta även leder till kass mentalitet med mkt rädslor, vekhet osv.

Fila??

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ingen hund mår bra av att bli "fel" fostrad.
Ovtjarkan är en underbar hund, om den behandlas riktigt fungerar den bra som sälskapshund.
Jag tycker inte man skall köpa en toypudel som sällskapshund heller, om man inte har nog kunskap om rasen.
Fila Brasileiro
Tack.
Jag har massa bilder.
Kan lägga upp bild i mitt album om du vill se.

#151 Ja det hade varit fint :)
En dum fråga 
Är det Ovtjarkan som även brukar kallas för rysk bergsschäfer?
OBS. Jag kan INGENTING om den rasen.
Nikkis: JAg håller med, jag skulle inte rekomendera en golden till vem som helst heller. Och som någon skrev, alla raser kräver sitt.
**MVH Cerrolyn
#153 Ja, det är den som felaktigt kallas bergsschäfer :)
Ingen fråga är för dum egentligen, man måste fråga för att få veta, ellerhur? :)
Nu har jag inte läst tråden.
Men är man intresserad av att skaffa schäfer så borde man nog hellre fokusera på bruksegenskaper och hälsa inom närmsta släkten än vad för utseende man vill ha.
≧◔◡◔≦
Både ja och nej.
Rysk bergsschäfer har dels blivit ett "smeknamn" på blandningen mellan Ovtjarka och Schäfer.
Och sen är det vissa som kallar den renrasiga Ovtjarkan för bergsschäfer.
Men det finns ingen ras som heter "bergsschäfer"
Tack
Som jag skrev så vet jag inget om den rasen, och jag vet att det inte finns någon ras som heter så och därför använde jag orden "brukar kallas för".
**MVH Cerrolyn

#128. Ovan fanns ju länkar till sidor angående rasen och där var det en vars mammas syssling bodde i Ryssland och har två sådana hundar. Bägge var ju keliga och hur goa som helst, så alla ryssar garvar nog inte läppen av sig om man säger att de är sällskapliga. Det står att läsa en hel del om rasen ute på olika länkar och det verkar som om de flesta är eniga om att det är en vakthund, men en sällskaplig sådan.

Nu blir jag förbannad, vem är du Nikkis att ens påstå att dom schäfrar som passar som familjehundar är korkade?????? Jag kan säga till er alla att min långhåriga schäfer är klokare än till exempel Nikkis, och om man har en huns som sällskap/familjehund så ingår den väl i familjen?? Och i vanliga fan´miljer blir väl alla aktiverade eller? Om du Nikkis ¨hade haft det minsta sunt förnuft hade varit tyst och låtit människor själv bestämma, så jag tycker att maliin89 visst kan eller vill köpa en långhårig german shepard dog om hon nu önskar sig det… Många kramar till alla schäferälskare
#159 Har du träffat Nikkis hund?
En schäfer kräver mycket aktivering, och en bruksschäfer kräver kanske ännu mer än en utställningsschäfer.
Har man en familj med små barn kanske man inte har tid att aktivera den på det sättet man behöver. Visst klarar man av det, men är det inte lättare att ta en hund som passar sin livsstil än ta en som verkar bra?
Nu får maliin89 välja vilken hund hon vill, men du påstår att din hund är smartare än Nikkis, och det vet du för att…?
Bra inlägg
Jag orkar aldtig leta upp information. Skönt att någon gör det för mig=)

Hahaha men lilla vän, du har Ingenting att bli förbannad över, mina ord måste verkligen ha trampat på några ömma tår hos dig, då du reagerar som du gör och hoppar på mig som person och mina hundar-som du aldrig ens träffat, det är riktigt lågt. Hur kan du ens uttala dig om mina hundars intelligens? Kan du snälla förklara det för mig?
Jag skrev ingenstans att schäfer är korkad, jag skrev att utställningsavlade schäferhundar inte är avlade på arbetslust, kamplust, förighet, dådkraft osv osv såsom en Riktig schäfer är, dvs en bruksavlad hund. Därmed kräver en utsl. avlad schäfer mindre än en bruksavlad då dom inte har det i sig! Läs mellan raderna människa!
Du är även mer än välkommen hit till mig så kan du få prova på att köra mina båda schäfrar inom vilken diciplin du vill, så ska vi se hur du klarar av att reda ut dem. *ASG*
Kanske ska ta och filma det också så att andra på HIF får se den showen och få sig ett gott skratt, så kan du själv sedan uttala dig om mina hundar. *ler*

Förresten, är det verkligen en renrasig (långhårs)schäfer du har? Ser nämligen mer ut som en blandras, eller så är den verkligen orastypisk din hund. Vad heter hunden i stamtavlan alt. reg.nr om jag får fråga?

Men fy vad elaka ni är.

Vem är elak? Inte jag hoppas jag. Bjuder bara över någon så att hän får prova på riktiga hundar och sedan uttala sig om deras intelligens!
Nikkis nu går du till överdrift. Börjar kännas som mobbing.

Iko hälsar alla varmt välkommna att få prova på honom! *Moa hahaha*
Jag håller med Nikkis och tycker verkligen inte att hon är den som varit värst i den här tråden. Tvärtom, jag tror att hon troligen är den av oss alla som är bäst lämpad att prata om schäfern och vad man bör erbjuda den för slags liv.

#160 Vet inte om det var riktat mot mig, men jag svarar ändå för att klar göra saker och ting. jag min sambo har inga barn. Och vi har definitivt tid :) Jag jobbar ca 3 dagar i veckan och då 4 timmar åt gången och jag jobbar när han är ledig och sen tvärt om. Han jobbar skift så han kan jobba 5 dagar sen är han ledig 5 dagar osv. Så vi har mkt tid att jobba med hundarna. Så det blir ju aldrig så att hundarna får ligga i hallen ensama hela dagarna.
#168 Kan intyga att Nikkis är sjukt bra med schäfer. Visste ni hela historien om Iko skulle ni nog ta er en funderare..
Sen att påstå att "min hund är smartare än din" lät bara omoget..
"Min pappa är starkare än din" -stuket?
Ja, nu kommer jag få skit, men man får ju inte annat än det på forumet här. Har alla inte samma åsikter blir det en disskussion.. så är det bara!
#169 Det var inte riktat till dig, men kan säga att ni kommer nog bli bra schäferägare vilken sort ni nu än väljer.
#170 Tack, som jag misstänkte då. F ö tycker jag det är lite låg nivå här, om man inte håller med om allt och tycker alla är gulligast i världen som är man taskig och elak. Jag tycker man måste kunna sätta ner foten och ta saker för vad det är. En rastypisk schäfer förtjänar ett bättre liv än som renodlad sällskapshund, t ex, men säger man det så får man hör att det gör minsann alla hundar och en pappis är lika bra som en schäfer i brukset… *suckar* Känns som att många här har mycket att lära (även jag).

Hera, vaddå överdrift? Du om någon vet väl hur det är om någon lekman börjar gå till personangrepp och skriver en massa ordbajseri om mig och mina hundar, klart som tusan att jag går till försvar-vilket du också skulle ha gjort(rättare sagt-du har gjort i andra trådar).
Jag har varit vänlig hela tiden och enbart talat ut om vad jag Vet, kan och tycker om raserna som rekomenderats till TS, vilket jag även förklarat i tidigare inlägg!
Jag sysslar inte med mobbing, hade jag gjort det så skulle jag vara mkt mer grov i mina inlägg.
#172 Tror man får läsa lite mellan raderna också. Folk antar så mycket här.
Delar man inte en åsikt med något blir man missförstodd och får orden lagda i munnen.. Ja, se bara på Nikkis, någon som trodde att hon sa att schäfer (sällskap) var en korkad en.. Fast så var inte alls fallet..
Jag tycker alla bör ta ett djupt andetag och tänka en extra gång innan ni skickar nästa inlägg. Det är mycket i tråden som låter otrevligt. Vissa kanske pga av heta känslor och andra kanske utan att det ens är meningen. Jag vet inte. Men jag vet att allt blir så mycket trevligare och diskussionerna mer givande om man tar det lugnt, sansat och i trevlig ton.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack så hemskt mkt för ditt väldigt kloka inlägg!
Men du har rätt, såfort man inte delar åsikt eller om ens erfarenhet är annan än andras så är man en mobbare, elak, en besserwisser och gud vet vad.
Om jag får säga det själv så tycker jag att jag hållit god ton i den här tråden, där jag helt ekelt avrådigt folk från att köpa sig en ras som inte uppfyller de kriterier man vill ha, samt det som är bäst för rasen.
Tack du med, du vet ju hur mina hundar är. Jäkla dagis att ens uttala sig om mina hundars (hur dom nu kom in i bilden från första början??) intelligens, när man inte ens träffat dem och än mindre inte vet ett smack om dem!?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
måste bara lägga mig i lite.
Att jag TROR att en schäfer passar alldeles utmärkt som motionskompis och familje hund. man har sett allt för många schäferhundar som uppför sig alldeles utmärkt ute i skog och mark, spår och sök, lydnad osv osv, men i hemmiljö kan de inte uppföra sig alls bra.
jag undrar också om alla ni som klagar över att man måste använda en schäfer till något specifikt, om ni använder era schäferhundar till att agera herde i en fårflock, eftersom att schäfer inte är en vallhund utan en herdehund..
och alla ni som har labrador använder ni er hund till att rädda människor från att drunkna, så den rasen faktiskt är avlad till det. och ni som har boxer, använder ni er hund att att jaga tjurar? ja man kan ju fortsätta hur länge som helst,
jag tror att du gör rätt i att skaffa en schäfer malin!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#174 Detta kan man ju tolka så;
"Ska man promt ha en schäfer till sällskap så kan man se sig om efter en riktigt utställningsavlad schäferhund. För dom har ju ändå inget vettigt i skallen och passar utmärkt till att lufsa runt i skogen och 'tränas' lite i vardagslydnad… *asg*"
Kan faktiskt inte tolka det på ngt annat sätt?
#178 Min schäferblandis är vakthund. Schäfer används ofta som vakthund i många sammanhang, ja skydd, spår och annat kul.
Ingen av mina hundar har "bara varit", de har haft ett litet jobb mer eller mindre, änom det bara är vakt eller sök/spår :)
Sen tror jag inte många raser gör det de var avlade till från allra första början heller, så det blir en helt annan diskussion.

#178 sedan när är labben avlad till livräddning? Det är en apporterande fågelhund
_**/Mvh Anne

Man behöver inte använda en hund i det den ursprungligen är avlad till, aveln är så mkt mer utvecklad i dag.
Jag tycker däremot att en schäfer bör få regelbunden mental stimulans. Det räcker inte med att 'bara' gå i skog och mark och låta dem få springa av sig och köra lite vardags lydnad då och då.
Vad blir en hund mer tröttare av, att få springa lös i skogen i 2 h eller att tex få gå ett längre spår på säg en ½-1 km? OM ens det, en otränad hund blir bra utmattad av att bara gå ett 50 m - 200m spår.
Varför? Jo för att spåra så jobbar hunden hela tiden aktivt med både knopp och knopp, den måste vara fullt koncenterad på spåret hela tiden för att komma till mål. Det är väldigt krävande och utmattande för hunden, men ack så roligt!
Och det är det som jag försöker poängtera, att det Räcker inte med att ha en såpass aktiv ras som Älskar(och behöver) att få jobba och känna sig duglig att få lufsa runt i skogen och ha lättare träning då och då.
Men nu när jag läst Malin's senaste inlägg så verkar det som att hon är redo att ge hunden den typ av aktivering som den behöver, och det blir jag glad för och kan isåfall ändra mig och säga att en schäfer kanske visst passar hennes liv trots allt, samt att jag tillomed kan hjälpa henne finna en lämplig kombination på hund om hon så vill.
#181, om man går tillbaka och läser på om rasen så står det något liknande.. folk ville ha en mindre och mer smidig hund än en Newfoundlandshund (stavning?) för livräddning, så skapades labradoren. den har simhund mellan tårna och har samma sorts päls som en Newfoundlandshund bara längden på pälsen som skilljer. alltså för att utföra samma jobb som som Newfoundlandshunden fast i mindre variant.
Medarbetare på Hundar.ifokus

#179 Då missade du mitt inlägg #146 där jag skrev till #142 att jag var Ironisk med det där inlägget!
##184 Jo, läsa kan jag, men det är inte alltid så lätt att hänga med i trådar där en massa strunt skrivs också ;) Blir så många inlägg i minuten då 'Fniss*

Nej det klart, tråden tog nu en jäkla fart att jag själv knappt hinner med i svängarna, haha.
Nikkis men nu är det ju lugnare så nu hinner jag med :P

#182 tack :)
Får jag 
Labben är inget annat än en appoterande fågelhund, dvs har inget med räddning att göra (det är nuffen som gör det). Att de har simhud mellan tåna har inget med det att göra (har även golden) utan det är för att de ska kunna hämta fåglarna som hamnat till sjöss.
**MVH Cerrolyn
Ps
Jag vet ett jätte bra forum för schäfer intresserade, PMa mig så får ni en länk.
Nikkis du vet vilken 
**MVH Cerrolyn

Jaså vad är det för ngt om schäferforum??

Svar till Nikkis även kallad Schäferexperten. Ja min hund Rex är rasren en alldels äkta schäfer och det är ju lite lustigt att inte en av sveriges främsta experter på schäfrar kan se det tycker jag.. Vad min har för regnr är absolut inget du behöver bry dej om, MEN han kommer från en av sveriges äldsta schäferkennlar och är helbror med en av ordningsmaktens bästa hundar Rocco kanske har experten hört talas om honom? Och du får gärna svara MEN jag tänker ägna mig åt något bättre just nu och det är att "sällskapa" med min ÄKTA LÅNGHÅRIGE SCHÄFER FAMILJE HUND REX. Go sommar på er alla inklusive experten…

Du verkar ju ha seriösa problem! Sluta lägga ord i mun på mig och börja bete dig som den 50 åriga kvinna du är.
Underligt att du inte kunde svara på min fråga om hur du vet att din hund är klokare än mina? Samt om du tackar ja till mitt erbjudande om att komma hit så får du testa på att köra mina hundar…
Helbror till Ordningmaktens bästa hundar? Vad tusan är det, Hahahah. Jag ska för din egen skull inte ens börja rabbla upp stammen på min(inte för att jag tror att du skulle fatta hälften av det men ändå).
Lägg ner din kassa attityd, du gör dig bara själv till åtlöje, du kan ju läsa mina senaste svar till TS istället, eller har du tappat bort läsglasögonen?
Svara gärna på mina frågor, för jag tycker det är riktigt duktigt av någon att uttala sig om hundar de varken mött eller vet något om, så om någon borde vara expert så är det DU-som vet alla dessa saker!

Ta och dra in taggarna nu och lugna er lite, tänk innan ni talar inte tvärt om
_**/Mvh Anne

Måste bara göra ett liiitet tillägg, hur kan du säga Äkta långhårsschäfer, när långhår är en defekt (ett anlagsfel)??
Anne_N: Jag drar in mina taggar när vederbörande svarar på mina frågor och själv lägger ner sin kassa attityd gentemot mig.
Just de ja, du vet också…
Ja, det stämmer.
**MVH Cerrolyn
Jag blir förvånad över folks okunskap. En schäfer är ingen sällskapshund! Det är en brukshund som kräver en aktiv ägare som är införstådd vad hunden behöver.
Du gör bara dig själv och den ev. blivande hunden en stor otjänst om du köper en schäfer. Med tanke på vad du vill ha hunden till.
Men shit… Slåss ni om vem som har den smartaste hunden?!
Och vem som har finast stamtavla?
Oj shit. Det va det fånigaste=)
#199 Är ganska löjligt att över huvudtaget säga "Min hund är smartare än din"
Takes me back.. - Dagis "Min pappa har mycket finare bil än din"
Well, tillbaka till tråden.
Maliin_89
-Hur går det med letandet?
Vet ju att du är sugen på shiloh, men hur blir det med det? :)

Bah, Ingen slåss, behövs inte-för jag vet mycket väl vad mina hundar har i sig och är därför allt annat än korkade!
Tycker bara det är så jäkla fånigt av Thea att ens vräka ur sig nåt sånt från första början!
Okey att hon ger sig på Mig som person, men börja snacka skit om mina hundar gör ingen ostraffat-det ska ni alla ha j*****t klart för er.
Men mitt erbjudande står kvar-hon är mer än välkommen hit för att få prova på en riktig hund, Iko kommer ge henne en redlig match. *Flin*

#201 Jag tar gäääärna hem Iko ett år eller så ;) Bytes mot Hicka.
HAHAHA.
Men jag då
Jag sa ju att jag ville prova.
Skulle vara kul att se dig med Flams å Trams
*lol*
**MVH Cerrolyn

#198 läs hela tråden innan du börjar vräka ur dig saker som du inte är införstådd i!
#200 Det ligger lite på is just nu. Vi diskuterar och planerar. Det blir nog en hund nästa vår ist :) känns bäst så, för vi funderar på att flytta och det är inte rätt mot en valp att behöva flytta under sitt första år.

BYTT-rakt av!

Vart ska vi mötas?
Det är bara att komma hit, hihi.
Vi kan ju köra en heldag som vi alla byter hundar med varann, jag testar gärna din Flams och Trams, så kan du välja och vraka bland mina monster; Iko-honom finner jag inga ord för, Nero a lá slyngel eller varför inte Gobbi Prinsessan in da house som har förighet = 0!
Iiihh

Rauija: Ja? Vill du något eller?
Tror du att jag inte vågar?
Skulle faktiskt vara kul att göra det. Man lär sig så mycket med olika individer och sedan kan det vara kul att se hur sin egna hund gör med en annan förare.
Och de som funderar på en ras få ju träffa rasen oc få på så sätt lättare för att bestämma sig.
**MVH Cerrolyn
Ha?
(Om du muckar med mig nu och kommer med en *snackar du skit om min morsa* så skrattar jag ihjäl mig=)

Nej nej, menade inte så-utan det skulle vara roligt om vi faktiskt gjorde det
Jo men visst är det så, jag vet hur Iko är(blir) med andra förare, hehe-bara en hittills utom mig och sambo som klarat av att föra honom-men sen är han ju liiite speciell också.
Nero är mkt lättare att föra, men honom får man däremot jobba på ett helt annat sätt med, i jämförelse till Iko tex! Ja så svårt att förklara. Men det är ändå kul att se hur andra jobbar och löser ut diverse 'knutar' som uppstår med ens egen hund, hihi. Vi kanske skulle ta och ordna en tränings träff, hihi.

Ja, jag fattar inte vad du menar/vill med ditt "Hahaha" inlägg?
Du behöver inte oroa dig, jag muckar inte gräl och än mindre kommer med personangrepp-det vinner jag inget på. Och ja, jag blir riktigt arg när folk och fä ska börja snacka skit om mina djur(hundar)-isynnerlighet när vederbörande varken träffat eller vet ett jota om dem. Det är som om jag skulle börja snacka skit om era barn-hur jävla lågt är inte det?
Mig får ni däremot försöka tjafsa bäst ni vill med-det rör mig inte i ryggen. Det är himla lätt för er att mucka bakom en dator skärm och vara kaxiga. Knappast troligt att ni skulle vräka ur er sånt ordbajseri IRL som ni gör här, jag hoppas då iaf. inte det för er egen skull. Så fruktansvärt larvigt att det finns bara inte.
Jag menade ingenting med mitt "hahaha" inlägg mer än att jag tycker att du är fånig.
Jag har inte föropå mlämpat dina hundar på något sätt, och jag skulle aldrig få för mig att göra det heller.
Som ett liet p.s JAG muckar inte med dig.
Och sen så är jag nog bra mycket "kaxigare" IRl än vad jag är på internet=)
Försök att lugna ner dig lite nu, och håll dig till ämnet.

Fånig är jag för att?
Jag har inte påstått att Du är den som muckat eller förolämpat mig/mina hundar, jag syftade på TheaG då det är hon som drog in mina hundars intelligens i tråden från första början-vilket stör mig då dom inte har något med saken att göra, och människan inte ens vet ett smack om vad hon talar om!
Men jag undrade varför du la dig i och var så näsvis för? Annat än jag vet att du gillar att tjafsa…?
Jag är lugn, så du behöver inte säga åt mig att vara det. Ang om hur kaxig Du är IRL eller ej intresserar inte mig nämnvärt faktiskt. Tycker bara det är så fånigt när folk ska börja muppa sig i brist på ngt bättre att komma med, därför är det så roligt att 'diskutera' med sådana också, då man själv har alltid något vettigt i bakfickan att lägga fram
Ja, det skulle faktiskt vara riktigt roligt.
**MVH Cerrolyn

Men Nikkis, du kör Hicka klart för IPO och hela kittet så kämpar jag med att föra Iko? Vi kan mötas i Umeå beroende på vart du bor, bor du längre bort än det så får du minsann komma mer än halvvägs!
NIKKIS!
Vi kan byta hundar för en dag :D
Vet att jag kommer ha svårt med Iko ;)
Men du å andra sidan kommer ha svårt med Rinoa så ;)
Vart ska vi ses? :D
Jag tönkte bara att fall du inte viste hur töntig du låter så ville jag tala om det för dig.
Eller.. er båda faktiskt.

Du behöver inte tala om något för mig om vad du tycker, du är inte värd mer än en fjärt i rymden för mig, och då ska vi inte ens börja tala om vad jag tycker och tänker om dig, lilla du.
Sluta skriva till mig nu.

Bor i sthlm, så jag klarar nog av att ta mig till Umeå. Ja men det låter som en bra deal tycker jag, när ska vi ses och byta hund?
Kinder: Ja men lätt, vi bor ju rätt nära varann så nog skulle vi kunna ordna en träff eller så nån gång
.
Jag testar gärna på Rinoa, tänk vad coolt om hon efter en dags träning kunde gå att ha lös.
#220 Jag bor ju också i Stockholm, får man haka på om det blir någon träff?? :-)

Gör du? Vart då någonstans?? Du kan PM:a om du inte vill skriva det här. Vad roligt.
Klart du får hänga med-skulle inte acceptera ngt annat heller.
Stockholm är gräns fall lite långt, men, men ska väl till svärfar ibland också 
**MVH Cerrolyn

#223 Vi kan byta vovve ist för det är ju ngt närmare ;)
#220 Haha. lyckas du med det, ska jag börja dyrka dig som min gud ;)
Jag måste ju dock erkänna att det blir väldigt lite sådan träning, men ändå :)
#205 Låter som en bra plan. Hoppas du hittar din hund/schäfer och önskar er lycka till :D
Ber er för andra och sista gången att tänka på hur ni uttrycker er. Kommer det mer otrevliga inlägg, tjafs eller liknande låser jag tråden.
226 gör det det! är ju synd att en hel tråd ska förstöras på detta viset, sanslöst barnsligt i vissa inlägg….

Ja den har verkligen spårat ur… Synd för några av oss hade ju bra tips och föslag

Som sagt det är bäst om småtöser som Nikkis fortsätter att leva i sitt lalaland och låter oss vuxna sköta det som bör sig skötas, och nej jag har inte förlagt mina läsglasögon dom sitter precis där dom ska. Och långt långt innan du ens var påtänkt så hade jag mina första hundar, OCH det är möjligt att du är jättebra med schäfrar och då framförallt med dina egna schäfrar och då kanske du kunde låta andra få göra sina egna val och inte försöka fostra annat folk utan fostra du dina hundar istället. Och nej tack jag vill inte "köra" med din hund det räcker så bra med lille myssällskapshunden här hemma han är nog för mig och jag behöver inte bevisa mig själv varken genom mina hundar, hästar, katter eller ngt annat jag är jag och det min lilla lilla vän är inget man skojar med. GAMMAL ÄR ÄLDST GLÖM ALDRIG DET lilla fröken oödmjuk………..

#23 Rätt schäfrar är redan upptagna. Sorry Kerstin. Men vill Du klappa dem så kom förbi Du så lovar jag bjuda på kaffe och kaka. Men inte nu, för de sover. 

#230 Jag säger som Zebben, ta en tripp upp till Kiruna så får du se riktiga schäfrar.
Tråden låses eftersom vissa tyvärr tydligen inte kan låta bli att tjafsa.

Snacka om att tappa bort stackars maliin_89, hon som bara ville ha en snygg långhårig schäfer…skäms på er!
Och maliin_89 du och jag vi vill ha långhåriga schäfrar båda två =) stå på dig vännen dom är lika smarta som korthåriga och vi är nog lite mer ödmjuka och inte lika gåpåig som vissa så läs och njut. När du skaffat din goding kom gärna ut och visa mig lite bilder ;)
Det är som vanligt här ställer en tjej en liten enkel fråga, sedan haglar det en massa om vad hon ska ha hunden till och varför just en sån och blablabla….snacka om urpårning, är ni tankeläsare så ni vet hur hon kommer att sköta sin hund eller????? Det räcker med att hövligt svara det man vet, själv vet jag att det kan födas någon valp som är långhårig i någon kull ibland….
Så Maliin ring olika uppfödare och be dom ringa dig om dom skulle få någon i kull snart med en långhårig då kan du ju åka och titta om ni passar varann =)