Viltspår
Finns här någon som tränar Viltspår? Någon gång framåt skulle jag vilja prova det med min hund.. Vet inte vart det kan finnas kurser i det, förutom rasklubben, men där har jag inte sett något om det i år.. Kan ju maila o fråga om det kommer nästa år.. Bara det inte blir för långt att åka, risken finns ju..
Vart bor du? Privata instruktörer håller ofta sådana kurser.
Jag bor i Småland :D Jag ska höra med den instruktören som jag ska gå lydnad för..
#3 Tack! Jag ska goggla på Viltspår
#0 Vad har du för hund ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har en Engelsk Springer Spaniel.. En utmärkt hund för Viltspår :)
Det är jätte bra hjärngympa för hunden. Man kan cykla 2 mil med hunden, utan att den blir trött. Sen går man 600 meter på spår och den sover som en stock efteråt.
Jag undrar om det inte är uppehåll just nu. Men kolla med jakthund klubbar. Älghundklubbarna brukar ha spårkurser. Och taxklubbarna. Stövarklubbarna har inga spårkurser. Har du tur kan du få tag på nån som vill lägga spår åt dej. Det är bra att låta någon annan göra det, annars kan hunden spåra i dina spår i stället.
Min man gör just nu ett eftersök på vildsvin. Ganska farligt både för hund och hundförare, så jag hoppas det går bra.
Vad rekommenderar ni för längd på spåret i början?
Vi fick börja med 200 meter. Tycker det är väldigt långt för första gången? eller? Känner mer att kanske 50 meter hade varit en bättre start.

De gånger jag vart med på spårträning så har man med nybörjarna börjat med att lägga 25-50 meter bara för att hunden ska förstå vad den ska göra och inte bli uttråkad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hmm.. Jaa jag har hittat ett ställe ca. 9 mil härifrån som har diverse kurser.. Men det blir svårt för mig att ta mig dit då jag inte har körkort.. Men jag ska iaf fråga den instruktören om hon vet något närmre..
#9 Ja, för hades klarade bara några meter, sen hörde han ngt som var mer intressant. Så jag tycker verkligen 200 meter är för långt till en början.
Så vi får göra det själv med kortare :)
Man brukar lägga några meter bara första gångerna. Och raka. Dom ska vara enkla så hunden tycker det är kul. Mycket blod och mycket gott när man kommer fram. Men en del hundar kan reagera på blod och tycka att det är lite otäckt, så man ska ta det lite lugnt i början. Roligt ska det vara.
#12 Vi fick dra ett hjortben efter oss. Inget blod. Och 200 meter.
Hundtränaren tyckte att mindre än det och blod var att tro för lite om sin hund.
#13 Tycker det var ganska taskigt mot hunden faktiskt.

Jag kör viltspår med mina schäfrar. Suverän träning för dem. De tävlar i öppen klass båda två.
Första gången la jag 50 m rakt spår. Detta för att jag skulle få se hur de reagerade på blod och skank. När de förstod vad det gick ut på så lade jag direkt ett 250 m spår. Detta fick de gå och det utan problem. De är för sjutton hundar och ett blodat spår är ju som en motorväg i en hundnäsa. Så 200 m tycker jag gott och väl att man kan lägga som nybörjar spår, med vuxen hund.
Ganska snabbt kan man utöka längden.

Kan det inte vara lite "farligt" att lära en "vanlig" (och med vanlig menar jag en hund som inte är jakthund) hund gå på blodsspår. Jag menar om den sen kanske skulle få för sig att springa fram till ett skadat djur eller så… En tanke bara…?

Säker kan man ju inte vara, men å andra sidan är ju risken otroligt liten att ens hund får spår efter ett skadat rådjur. Jag har inte haft några problem alls sen jag började med viltspår.

#17: Det är kanske bara jag som är lite stingslig av mig då'rå.. :-P
Men Zebben vi använde inget blod. Bara drog ett tinat hjortben efter oss i ett snöre.

#19 Ok, men varför inget blod? Det är ju liksom halva grejen när man lägger blodspår. 
Men finns det inte både blodspår och viltspår för sig som man kan träna?

Blodspår kallas det när man tränar för aktiveringens skull. Viltspår är träningen som krävs för att Du ska kunna tävla.
Vad är det dom lägger när de går spår på brukhunds klubben?
När vi lägger spår på tävlingar läggs både blod och klöven dras. Sen blir det vinklar med bloduppehåll och till slut skjuter dom ett skott för att kolla hundens reaktion. Tror spåret är ca 600-800 meter och ska ligga över natten för att kolla hunden om den släpper spåret och går på ett nyare som korsar.

#23 på bruks så är det väl personspår man går?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, jag tror det. men hur lägger man det? Går en person bara ett spår, eller? Jag måste nog fråga nästa gång jag ser att dom håller på. Dom brukar hålla till en bit härifrån.
Måste man lägga blodspår? Måste man tävla för att lägga viltspår? Jag är inte intressarad av att tävla alls, så då är det väl bättre att gå någon kurs i att lägga vanligt spår, ex. från mig själv.. Jag är inte speciellt förtjust i blod
Men däremot ett rådjursklöver känns inte lika äckligt..
Zenneb jag har inte sagt att vi lagt blodspår ;) Bara viltspår. För det är väl det de heter när man drar en djurdel bakom sig.
#26 Pröva med en klöv bara några meter. Och lägg klöven vid spårslutet + lite godis, eller någon köttbulle.(Jag tycker också det är läbbigt med blod). Jag brukar gå spåren, men jag vill inte gärna lägga dom
. Eller varför inte dra en köttbulle en bit.
Kolla med brukshundsklubben du har i närheten om dom kan hjälpa dej.
Tack Bleenda!! Jag ska fråga o prova mig fram
Jag har ett annat problem när det gäller viltspår som jag inte vet riktigt hur jag ska komma över. Både jag och min hund tycker det är kul, men jag har blivit mer och mer rädd för ormar, och nu är det riktigt illa sedan jag höll på att trampa på en för några helger sedan. Vågar mig inte ut för att lägga eller gå spår längre. Hur ska man ta sig förbi det?
#30 Ledsen, men jag vet faktiskt inte. Ormar reagerar ju för vibrationer. När jag går där jag inte har riktig koll brukar jag trampa hårt i backen. Jag träffade på en huggis förra året på ett spår. men jag hann se den , så jag gav den tid att flytta på sej. Sen fortsatte vi. Jag är inte rädd för ormar. Men respekt har jag. Fast jag har all förståelse för dom som har ormfobi. De flesta jägare jag umgås med är skit rädda. Svårt att tro.
Finns det ingen i din hemkommun som hjälper människor med olika fobier? Jag själv är skiträdd för spindlar, och det finns det ju tyvärr några i skogen. Men jag brukar försöka titta på dom i lugn och ro. Fy, jag ryser nu
#27 Kan ju vara en av anledningarna till att din hund tappar motivationen om du inte använder blod. Personspår kanske skulle vara något?
Glöm inte att man måste regestrera sig hos jordbruksverket om ni använder blod…
Själv så siktar jag på att min vovve (bladning mellan schäfer/boxer), skall gå som eftersökshund till nästa älgjakt, då det är ett lag som är väldigt intresserad av det. Dom har sett honom spåra och tycker att han är väldigt spårsäker….
fniss, såg nu att jag skrev fel i mitt inlägg #27. Menade Zebben hahaha :P
#32 ja det kan vara så ja

Viltspår är både blod och klöv.
Jag har 3 golden och alla är de viltspårchampion. När jag börjat träna spår med dem har jag bara använt mig av blod under spåret och sen lagt något smaskigt i slutet så som en klöv eller märgben. Jag använder en ketchupflaska att droppa ut blodet med under spåret, på provet så stämplas blodet ner i marken med en käpp. Jag tränar aldrig med att dra klöven så när vi väl är på proven så blir det enklare än vad de är vana för där både stämplas det blod och dras en klöv. Ingen av mina har missat något prov utan de har fått 1a pris på alla starter så för oss har det här funkar. Hundar har grymma näsor:)
#32 Hade en boxer här på spårkurs en gång och så var det jakt hundar. Boxern var duktigast. Dom använde honom till flera lyckade eftersök på älg sedan.
#34 Grattis till duktiga hundar. Det är bra när det finns godkända eftersöks hundar till hands. Det är ju lag på det.
Det har "pratats" mycket om blodspår och eftersök här men vi får inte glömma att en bra eftersökshund även måste klara att spåra vilt utan en bloddroppe i spåret.
Kan också tillägga att vid eftersök på älg så föredrar jag en hund som, beroende på skadans art, kan släppas så att den ställer älgen. Men det håller ni säkert med om som har sysslat med eftersök på älg.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nobsarna som används på eftersök ställer älgen.