Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 917 ggr
SaraC
0

Fick höra något konstigt

Fick höra något väldigt konstigt häromdagen… Min moster och jag har den här sommaren användt två olika sorters giftfria fästinghalsband till våra hundar och katter. Jag har haft Kräuter till Eros och hon har haft Bio Band. Båda som sagt naturliga och giftfria.

Häromdagen när moster var på djuraffären för att köpa ett nytt halsband till en av katterna fick hon höra att det var sista dagen de sålde dessa giftfria halsband. De fick inte sälja dem längre pga av att de inte betalde någon avgift till giftcentralen.

Varför ska det betalas en avgift till giftcentralen när produkterna är giftfria? Förvånad 

De på affären tyckte också att det här inte var riktigt klokt och verkade inte förstå något de heller. Jag har inte varit in och kollat om halsbanden finns kvar, men kollade på internet och såg att de iaf finns att köpa fortfarande på ställen där.

Är det någon annan som hört något om det här? Själv fattar jag ingenting, det låter inte klokt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Låter ju lite skruvat

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Marylojs
0

Om jag har fattat det rätt handlar det om nya regler, och att dessa halsband inte är testade på korrekt vis (typ) men jag kan mycket väl ha fel.

Kleverin
0

Nej!!! *rusar iväg och köper på mig så många jag kan*

spikes
0

säkert eu regler igen:-(,helt knäppt ju

fettmedkevlar
0

Om det hade varit fästingar här uppe så hade jag nog tömt hela lagret på dessa.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SaraC
0

Eros har bara haft 2 fästingar på 3 somrar, om man räknar med den här som inte är slut än. Är inte så mkt fästingar här, men det finns på en del ställen. Köpte halsbandet mest som en säkerhetsåtgärd och för att prova, eftersom det var giftfritt och billigt.

Men fästingarna sprider ju sig hela tiden mer och mer och jag vill då kunna fortsätta använda giftfritt! Ska beställa hem ett lager från internet om de verkligen nu är slut i butiken. Undra bara hur länge de håller sig. (?)

fettmedkevlar
0

#6 Låter som en bra idé att beställa hem flera st, då har man ju ett tag. Fast jag vet inte om det är "bäst före" datum på sådana?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SaraC
0

#7 Nej, precis. Det undrar jag också..

Zvintos
0

Låter helkonstigt. Fundersam
Tur att Balders päls är som den är.
Han har väldigt tjock/tät päls för att vara rottis.
Så fästingarna vill inte sätta sig i pälsen, för det blir alldeles för tätt.
Möjligen i armvecken/ljumskarna och på öronen.
Men that´s it.
Har fästinghalsband, men skulle lika gärna kunna ta bort det. Räcka ut tungan

SofiJ
0

Det finns väl ett fästinghalsband gjort av någon slags bärnsten som ska vara bra.

Kleverin
0

#10 svårt när hunden tycker om att bada, pälsen måste vara torr för att det ska fungera.

[Mova]
0

#10 ett sånt halsband har jag köpt till himla, det är bärnsterna som sitter tre om tre på ett vajerband, med gummibitar runt vajern för att inte skava.. bärnstenshalsbandet ska funka genom att när stenarna gnids mot pälsen så ska det bildas som en lätt statisk elektricitet som gör att fästingarna inte vill sätta sig fast på hunden.. men detta halsband hjälper inte till hundra procent, men det hjälper ju till viss del.. Jag som går långpromenix i 60 cm högt gräs en timma om dagen så har himla bara "peppar peppar" lyckats få två äckliga fästingar.. man kan köpa bärnstenshalsbanden på intrenet www.texandterry.com   och om dom inte skulle fungera så iannatfall är dom ruskit fina! :D