Funderingar på nästa hund
Sitter och funderar lite inför framtiden och kommande hund. Känner att nu är det dags för något lite förigare, något att träna och tävla med. Inser dock mina egna begränsningar, och kommer aldrig ha tid att ta mig till eliten. De raser jag funderar på är:
Schäfer Vill dock inte köpa från exteriörlinjer och är rädd att en efter brukslinjer kanske blir för mycket i alla fall.
Kh och Lh Colie Tycker lh är fantastiskt vacker, men kh verkar passa mig bättre, dock är jag inte så säker på att jag gillar utseendet. Lite rädd för de mentala problem som finns i rasen.
Vit herdehund Är inte särskilt insatt i rasen, vet inte vad man ska se upp med riktigt.
Vad tror ni, hur skulle ni resonerat och vad är era intryck av de olika raserna?
Är inget colliefan alls.
Jag själv skulle ju utesluta alla colliehundar, av den enkla anledningen att de är något för energiska för mig :)
Tycker de är vackra, men inte min typ av hund.
Är mycket nyfiken på Vit herdehund och en aningen kär i schäfer.
Av de två skulle jag välja schäfer då det är den rasen jag är mest insatt i, men å andra sidan skulle jag ta mig tiden att lära mig om den vita herden och kanske luta mig mer åt den då som jag sa är en ras jag är mycket nyfiken på.
Jobbat med en, som tog mig med storm :)
*putt*
0,jag har haft långhårig collie sedan 91 både tränat tävlat vallat med dem, vill du kan jag berätta mera,det är bara att pm,a,annars kan du kolla in artiklarna eros har gjort, den om collie har jag skrivit och svarat på frågor i tråden;-),förstår dina betänkligheter angående korthåren, men du ska veta att tempramentet mellan dessa två hårlag skiljer sig mycket
1,har du ägt en collie någon gång?.
Det låter som att du är osäker.. Kanske du ska kolla runt på fler raser än dessa? Vad vill du göra med hunden ex ?
Det är ju för att öppna mina ögon för nya raser som jag frågar här. :-) Jag vill som sagt träna och tävla bruks, men inser själv att jag kommer inte ha tid eller ambition att ta mig till elitnivå.
#3 Tack, jag ska genast kolla den artikeln och återkommer säkerligen med frågor. :-)
6, välkommen :-)
Jo det förstår jag :) Klart att man ska få fråga sig fram om raser, annars hade ju ex. inte jag skrivit till dig :) Men sen i slutändan är det ditt beslut o känsla för vilken ras det blir :) Lycka Till!
#3 Nej, men jobbat med ett gäng och border finns i släkten så att säga. Inget fel på hundarna alls, gillar dem och ser inget fel så.
Det är bara det att de är lite väl energiska för min typ så att säga.
Skulle nog inte klara av att ge en collie det den behöver :)
Så det är inget fel alls på dem, men ja som jag sa..
3, du kan aldrig jämföra border med kort/långhårig collie,dom är helt olika,även om dom genuint har fina vallegenskaper, så jobbar dom rätt olika;-),även kort och långhår skiljer sig från varandra i temprament.en collie är bland det lättaste i hundväg man kan ha om man tar hand om rasens egenskaper på rätt sätt;-), det är därför jag har den rasen, passar mig ypperligt eftersom jag har en ryggskada som hindrar mig från att göra vissa saker:-),sedan är det stor skillnad på att äga en ras än att jobba med en….
#10 Precis, men nu var det bara border vi hade i familjen, sen jobbat med LH och KH collie :)
Men som du säger "en collie är bland det lättaste i hundväg man kan ha om man tar hand om rasens egenskaper på rätt sätt"
Jag skulle inte kunna ta hand om dem på rätt sätt :)
Nöjer mig med mina blandraser, dock blir dessa två mina sista.
Nästa blir en icke-collie, men väl en renrasig :)
Jo, visst, men jag jobbar ju med dem så att jag går ut med dem, leker och aktiverar och utfodrar dem så.. Ibland flera veckor i sträck, så något enorm skillnad ser jag inte i det vardagliga livet att ta hand om en på samma sätt i två veckor, än att ta hand om den på samma sätt ännu längre… ;)
Tänker inte ändra min syn på att collie inte är min typ av hund förrän jag ändrar livsstil och intresse av område för hunden :)
11, helt ok för mig och jag förstår vad du menar,;-) ville bara förtydliga om just collien som ofta får ta skit pgr av folks okunskap om rasen:-)