Hundslagsmål
Min hund har kastat sig över en "oskyldig" hund och bitit den på flera ställen, trots att den tydligt visade att den gav sig, enligt den hundägarens version. Hennes hund gjorde ingenting, medan min hund högg och högg och inte kan läsa andra hundars signaler. Enligt mig slogs den hunden minst lika mycket, så tillvida att den morrade och högg, tills vi fick tag på hundarna och fick isär dem. Har inte hittat några bitmärken på min hund, men hon har å andra sidan mängder med skyddande päls. Kan den andra hundägaren framtvinga något mentaltest eller avlivning av min hund?
Skulden till slagsmålet är ju mitt, eftersom jag inte hade min hund ordentligt kopplad och den stack ifrån mig utan lyssna på mina kommandon. Så nu kommer jag inte att kunna ha min lös i fortsättningen. Tråkigt, men jag tänker inte ta några risker. Ev låter jag henne gå lös med hängande spårlina, så hon blir mer lättfångad. Fö har hennes hund rymt ur deras trädgård vid ett tillfälle och kastat sig över min hund när jag passerade utanför på gatan.

Tyvärr lutar det åt att det hela är ditt fel, för att din hund var okopplad och du har inte tillräckligt bra lydnad på din hund. Men du har nog skyldighet att betala veterinärkostnader. Om din hund är aggressiv/opålitlig så har du även skyldighet att hålla hunden kopplad(vet inte hur det är med att ha en hängade spårlina) under uppsikt hela tiden.
Om den andra ägaren anmäler så kan du få koppeltvång på hunden alt munkorgstvång och det gäller då resten av livet om jag har fattat rätt.
Jag är dock inte helt säker till 110%, men det finns säker någon mer erfaren här inne.
Hade hon också sin hund lös? Eftersom du skrev att det tog ett tag innan ni fick tag på dem och kunde sära på dem, menar jag?
Du är skyldig att betala hennes veterinärkostnader, hon är skyldig att betala dina veterinärkostnader (hur sjukt det än är).
Om någons lösa hund orsakat skador på min hund hade jag krävt dem på varenda öre och inte utnyttjat försäkringen. Jag hade också polisanmält givetvis. Viken av hundarna som gjort vad och kan läsa vems signaler osv är det ingen som bryr sig om för fem öre.

Håller med #3
Skulle inte heller utnyttja min försäkring, då man får en sämre bonus vid varje nyttjande.
Polisanmälan hade jag kanske inte gjort, beror helt på situation.
#3 Är man skyldig att betala vet. kostnader för den andra hunden om jag har min hund kopplad och det kommer en lös hund till oss och det blir bråk och min vovve skadar den?? I så fall e ju det verkligen sjukt….

#5 Ja, du är skyldig att betala den andra hundens skador, även om Din är kopplad. Enligt lagen ska man som ägare kunna hindra sin hund från att skada någon.
Sen är det lättast att göra så. Det finns ju sällan vittnet (som kan hund) som kan bevisa att den och den hunden började och det var den eller den hundens fel. Så då betalar man varandaras hundars skador.

Jodå, det är verkligen sjukt! Vi hundägare har totalt ansvar. Om din kopplade hund biter en lös hund som anfaller er, och de anmäler, så får du betala.
Man kan prova att gå till domstol om de verkligen brustit i ansvar, men enligt lag ska du stå för alla dumheter din hund ställer till med, oavsett anöedning.
Enda gångerna man kanske kan klara sig undan, är om en bilist oxå är inblandad. Den som kör en buil brukar alltid åka på allt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
* 7 Hjälper inte om en bil är inkopplad, Man har även fullt ansvar där, om hunden springer ut i vägen och orsakar trafikolycka eller andra grejer, blir man skyldig att stå till svars för allt, Jag var med om en incident med min förra hund, Vi var ute på promenad och så stod det en bil parkerad, däri var det två hundar som började skälla o verkligen levde rullan, Jag var inte beredd på det så jag skvatt som bara den och tappade koncentrationen på min hund som reagerade med att hoppa upp på den bilen, Ägaren kom farandes o gorma o skrek att min hund gjort repor, Jag fick betala det, genom min hemförsäkring, den bilen hade repor runt lite överallt, Är nog fler hundar som reagerat som min, Tycker det är oansvarig att ha hund i bilen om man vet att de skäller så fort någon går förbi, Inte bara hundar som reagerar utan även vi människor hoppar ju till. Hon försvarade sig med att de vaktade sitt revir, Men jag har för mig att trottoarer är allmän plats, Men det hjälper inte alltså, allt som ens hund ställer till med får man betala
Där har du fel.
I ett slagsmål mellan en kopplad hund och en lös hund är det den som har hunden lös som är skyldig att ersätta skadorna.
Just nu är det koppeltvång över lag. Från och med 1 mars till 21 augusti. Pga att det är rena BB avdelningen överallt. Även i stan. Det kan variera lite på tiderna.
har för mig att det är koppeltvång om man inte har absolut lydnad på sin hund,fanns nån tråd om detta tidigare…

#11 jepp man ska hunden under sådan kontroll som om den vore kopplad om man ska få ha den lös, men på vissa ställen så kan kommunen bestämma att hunden måste ha koppel oavsett lydnad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
parsley Du bör inte ha din hund lös ens med spårlina. Faktiskt.
"Koppeltvånget" enligt jaktlagen och jaktförordningen som gäller för att skydda vilt (mellan 1 mars till 20 augusti) och det är inte samma sak som ägaransvaret.
Ägaransvar, eller striktägaransvar är reglerat i lagen om tillsyn över hundar och katter.
Under paragref 6 hittar man följade (inte hela sycket)
"Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan.
Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande."
När det gäller lösspringande hundar är det egentligen bara "jaktlagen" som gäller.
Enligt paragraf 4
"Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd, skall i stället polismyndigheten i orten underrättas.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (1987:260)."
Så förutom jaktlagen är det egentligen bara paragraf 1 som behandlar UPPSYNEN av hund.
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Det är alltså inte lag på att hålla sin hund kopplad annat än mellan den 1 mars och 20 aug.Och då är det av hänsyn till vilt.
(om inte komunen har särskillda föreskrifter)
TS
Varför arbetar du inte med din hund och hennes anfall?
Att sätta henne i lina är ju bara en lat väg, och det behandlar inte problemet alls.

#9 Nej, oavsett vem som är lös eller inte så får den som biter betala den andres skador. Enda undantaget är om fallet dras till högsta domstol.

#15 Vad är det som säger att hon inte jobbar med problemmet?
En hund med problem behöver få springa av sig också. Och det är väl alldeles utmärkt om hunden kan bli av med lite energi i spårlina,när den nu inte kan gå lös. Problem blir inte lättare att hantera/träna bort med en överenergisk hund.
15,precis som zebben säger varför skulle hon inte göra det?,en spårlina är ett utmärkt verktyg om man inte kan ha sin hund lös,tänk så lätt det är att kasta ur sig vad man tycker utan att ens ta reda på vad folk gör med sina hundar på denna sajt??,ska man inte kunna få tips och råd härigenom utan att bli påhoppas av vissa på en gång,är inte detta ett forum?
**Dom gångerna jag har jobbat med hundar som har varit aggressiva rymmare, hundar som med andra ord sticker och hoppar på en annan hund, har jag använt mig av en spårlina för att kunna bryta det felaktiga beteendet just precis när det MÅSTE brytas.
I ett kort koppel har i alla fall inte jag fått samma reaktion från hundens sida som när hunden går 3 meter framför mig i lång lina.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Högsta domstol?!
Nä, det stämmer inte.
Tingsrätten kan döma i ett civilrättsligt mål, för det första.
Sen tar man hänsyn till händelsen.
Min hund bet en annan hund riktigt illa.
Men eftersom felet inte var mitt, så blev vi inte dömda att betala.
Jag menade absolut inte att hunden inte kan/får springa i lina.
Men det lät på TS som att det var så framtiden skulle se ut nu.
TS skrev inte någonting om att hon ville ha träningstips eller liknande för att kunna ha sin hund lös igen….
CITAT
"Skulden till slagsmålet är ju mitt, eftersom jag inte hade min hund ordentligt kopplad och den stack ifrån mig utan lyssna på mina kommandon. Så nu kommer jag inte att kunna ha min lös i fortsättningen. Tråkigt, men jag tänker inte ta några risker. Ev låter jag henne gå lös med hängande spårlina, så hon blir mer lättfångad." SLUT CITAT
Sedan skrev HERA CITAT "parsley Du bör inte ha din hund lös ens med spårlina. Faktiskt. " SLUT CITAT
Och därav mitt inlägg.
Grannens hund högg 3 av mina vovvar. Hon stog för hela kalaset med veterinär och mediciner. Det gick i hennes hemförsäkring. Hunden avlivades senare under dagen.
Hon skriver ju att hunden ska gå lös med hängande spårlina. Då är det ju samma sak som att gå lös annars. Bara det att det är lättare att få tag på repet? Det är väl inte bra?
Vet inte hur du använder spårlinor, men jag och alla andra jag träffat som använder spårlinor till sina hundar går så pass att det är lätt att stampa på spårlinan om något skulle hända.
Men börja grina då!
#24 Okey. Jag har inte min hund lös, ens med spår lina. SKa han vara lös får det bli när han verkligen kommer på inkallning, var gång.
#24 Precis. Hela poängen med lina är ju att hunden ska kunna få friheten att gå så gott som lös, med en nödbroms så att säga. Givetvis ser man till att hela tiden ha koll på linan.
#26 Ja, precis. Min tik är i spårlina på 18 meter så hon kan vara "lös"
Aldrig hänt någonting, nu ska man aldrig säg aldrig, men hon är bättre med hundar i löplina än om hon är kopplad.
Hon är ju inte elak eller så, men ska gärna fram vissa gånger.
Löplina är ett bra alternativ när hunden inte kan vara lös, givetvis ska man som du sa ha koll på linan och hunden hela tiden :)
Ja, alltså det är ju inte direkt så att man släpper sin hund vind för våg i skogen med en spårlina. Eller jag gör i varje fall inte det, ingen annan jag känner heller.
Spårlinan är en perfekt försäkring när man tränar sin hund i att gå lös.
Men börja grina då!