Snabba svar! hon äter inte!?
Hejsan som alla vet har jag ju hämtat min hundvalp nu.. hon äter inte. har get henne torrfoder.. majsvälling men hon äter inte--- hon äter köttbullar men det kan hon väll inte leva på! jag kan ju inte sitta och ge henne köttbullar jämt..

Hoppas din hund ätit nu. Valpen är nog inte hungrig när den precis kommit till sitt nya hem. Det är alldeles för mycket nytt för att koncentrera sig på mat. Hör med uppfödaren vad valpen ätit tidigare. Muta den med köttbullar är nog inte att rekommendera. Varför ska den äta torrfoder senare när den kan få köttbullar? Om valpen är frisk kommer den att äta. Se bara till att den dricker. Verkar den dålig får du prata med vetr. Blir det svårt, ge den hellre valpfoder på burk, alltså hundmat till valpar på burk än köttbullar.
Lycka till!
Fortsätt servera mat enligt uppfödarens råd och bli inte orolig om hon inte äter så mycket, det ger sig. Se bara till att valpen dricker ordentligt och ring uppfödaren om du är orolig.

Instämmer med föregående talare! Ta det bara lugnt och avvakta. Min första leonberger behövde ha två dygn på sig innan han åt ordentligt. Han lapade bara pyttelite fil första dagen. Ju lugnare du är detso bättre mår hunden. Så länge den dricker och erkar pigg är det ingen fara. Fortsätter det så hör med uppfödaren. Lycka til och håll oss informerade om hur det går!
Viktigaste är nog att hon får vätska i sej. Men för säkerhets skulle kolla avföringen så att den inte är lös får då kan hon ha fått nån bakterie i sej.
Valpar kan dock vara lite känsliga för ombyte så att dom matstrejkar nån dag är inte ovanligt.

Har ni ingen annan hund hemma så finns det ju ingen som hetsar valpen att äta heller. Jag hade ju mina två vuxna hemma när min valp kom hem. Och gud vad fort Bessie åt för att hinna äta sin mat. Hon trodde att dom vuxna skulle komma och ta maten för henne.
Men ge henne bara sin mat och ta bort den efter kanske 5 min om hon inte vill ha just då. Hon äter när hon blir hungrig om hon bara får i sig vätska.
vatten har hon drukigt så det står härliga till busat och lekt har hon gjort.. hemmastad är hon..
hun är inte ätit ännu. men hon åt lite skinka :) kunde inte låta bli att ge henne det.. för att hon inte ätit nåå.. hund godis får hon oxå för att hon inte ska vara hungrig
Om du ger henne skinka, köttbullar och hundgodis så finns det stor risk att hon kommer att fortsätta sin matstrejk istället på grund av att hon lär sig att hon får annat än tråkigt hundfoder då.. =P

Hon kommer att börja äta sin mat när hon kommit till rätta i sitt nya hem, att ge henne en massa annat är bara dumt för då kan det bli så att hon fortsätter rata sin mat sedan…det är bättre att hon blir riktigt hungrig för då äter hon till slut :)
Lycka till med den lilla familjemedlemmen =)

Jag säger som många andra sagt här oxå, ge inte godis, köttbullar, skinka osv. Ha is i magen och ge den endast det som din uppfödare har rekommenderat och som valpen är van. Huvudsaken är vätskan! Hur länge har du haft din valp?
2 dagar typ..kom hem med henne på efter middagen så det går itne att räkna dagarna så bra men ska man räkna helt och strunta i efte middagen har jag haft henne 4 dagar
Som sagt. Sluta ge en massa annat, följ uppfödarens rekommendationer och är du orolig så ring uppfödaren och fråga om råd. Du gör inte din valp en tjänst genom att ge den köttbullar och skinka.
den kanske gillar köttbullar..

#12# Ja, det är klart den gillar köttbullar. Men det är ingen hundmat precis. I hundmaten ska det finnas allt som hunden behöver tex som mineraler och vitaminer, protein och fett osv. Köttbullar innehåller tex lök och det är inte bra att ge till hundar.
Ju mer köttbullar och hundgodis du ger desto mindre hundmat äter ju valpen.
det är inte lök i dom.. hon åt just pyte lite hund mat typ 3 gulor :(

Men är hon van det fodret från uppfödaren? Du ska inte byta foder utan fortsätta med samma iaf ett tag och sen om du vill byta ska det ske succesivt. Och att hon kanske gilllar köttbullar som du skrev, det är klart hon gör men inget en hund ska leva på och slutar du inte ge valpen dessa onyttigheter så kommer den inte äta foderet som är anpassat för den. Och även om köttbullar inte innehåller lök så inehåller de en hel del kryddor och annat som inte en hund ska äta. Känns lite som att det här är ett skämt………..
När Tjatte va valp åt han typ var tredje dag. Jag blev orolig å pratade med vet. som sa att det är helt normalt :)
Säger som tidigare talare: prata med uppfödaren. Du bör ha fått med en del av maten hon är van att äta å även tips, råd å anvisningar. Se till att hon får i sej vätska å ge henne inte en massa godis. Låt henne bli hungrig istället, å ställ fram torrfodret på bestäma tider i kanske 30 min åt gången, då kommer hon fatta att "aha, nu kommer maten fram, om jag inte äter snart så försvinner den igen" typ :)
Säger som uppfödaren till Turbo sa åt oss, äter han inte inom 10 min ta bort maten. Han äter nog sen. Låt honom inte tro att han kan få mat hursom helst och när som helst, ska vara bestämda mattider (precis som för oss människor..)

#15 Förlåt en dumskalle men vad är gulor? Äggulor? Royal Canine är bra hundmat, men precis som någon ovan i tråden har sagt så är det maten som din uppfödare gett som är det du skall servera i början. Ring den personen och fråga. Och som sagt; små matvägrare, som inte har en hundkompis som"hotar"maten, kan svälta sig ett bra tag för att få lite godsaker. Köttbullar till exempel;)
hahhah jag menar KULOR.. var faktiskt jävligt trätt när jag skrev heheh ursäkta mig..
nej jag har typ gett henne 3 köttbullar sen hon kom .. tror inte att jag skitter och matar henne med det helatiden..
hon får valp hund tyggben oxå

#14# Det är väl lök i alla köttbullar du köper. Eller gör du egna?

20 Då fattar jag!:) Jag tycker du skall strunta i att ge henne köttbullar tills hon äter av maten. fyra kulor av fodret låter ju inte mycket, men för varje köttbulle kan hon nog stå sig en halv dag eller så. En del voffisar kan vara väldigt luriga när det gäller att förbättra menyerna hemma! Och varför inte - själv äter jag hellre köttbullar än vita bönor… Troligen har du fått en smart tjej, som vet hur man fixar för sig i livet. Hon begriper onte att hon behlver äta - hon äter för att hon är hungrig och hungrig blir hon inte riktigt om hon fåt kött bullar och godis - även om jag förstår att du ger pyttelite av detta. Hoppas det löser sig!
nu äter hon så det står härliga till :) hihi :)

Vad bra att hon äter nu =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#23 Kanon, grattis! :)

va bra att de gick bra, haha

#23 Härligt! Nu har mi monstervalp börjat matvägra!!! Sådana är de små ligisterna, skall jag säga. Ja,ja vifår se hur länge det håller i sig. Han är pigg och ser ut och må bra, så det är nog bara ett sätt att försöka förbättra matstandarden. Men då har han valt fel matte…
hehe jaa du .. jag gjorde som ni sa--
och jag satte ned maten på golvet och åt hon inte på 20 minuter tog jag bor det sen får hon vänta 3 timmar innan hon får det igen..och så gör jag så nu helatiden.
ps har haft henne i 6 dagar och dom 3-4 dagarna lärde jag henne INGENTING ALLS
men 2-3 dagarna har hon lärt sej KOM / SITT / SITT FINT / LIGG / LOSS
Bra vilken husse hon har. hihi
#28 Kanon, fortsätt så! :)
haha Jaa :)