Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6389 ggr
Silverfarans
0

Kamhunden förbjudas??

JA!! Jag hörde idag att 80% av Sveriges befolkning vill ha bort "alla" Kamphundar!!! Hur blir det då med alla blandras Kamphundar????

I Norge så finns ju förbudet! Där finns ju bara "renrasiga" Kamphundar kvar (det innebär) alla Kamhundar MED stamtavla!!! typ AM Staff, Eng Staff mm mm. Va jag har hört så måste man ha stamtavlan "upp till bevis" att hunden är äkta när man 'är ute o rastar den t om.

Oäkta är ju tyvärr Pitt Bullen o blandraserna.

Jag som AM Staff ägare med SÅ KALLAD Kamhund med stamtavla vågar ju nätt o jämt åka till Norge kan ju bli stoppad vid gränsen o oturs nog kan ju polisen avliva min hund om jag åker äver gränsen!!

Va tycker NI om det om lagen blir som i Norge??? Då lever de oäkta Kamphundarna farligt JA kanske de ÄKTA oxå!!!

Eller??

Berglund
0

Asså, jag vet väldigt många underbara Pittbulls. Så jag tycker det är tråkigt om dom blir utkastade eller avlivade. Men sånna hundar som attackerat en annan hund så den blivit allvarligt skadad eller så sånna hundar tar man bort eller så omplacerar man hundar som har haft fel ägare, finns ju dessvärre korkade personer som har sånna hundar.

SaraC
1

Jag tycker inte de behöver bli något förbud. Däremot kanske det vore bra med hårdare regler på uppfödare och ägare av dessa raser, så hundarna slutar hamna i fel händer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Silverfarans
0

Jo precis!!! TYVÄRR så är det många kamphundar som har FEL uppfödare o ägare.

Sedan är ju inte en liten valp född till en elak kamphund det beror ju på hur hunden uppfostras "ouppfostrad" eller typ hur föräldrarna är, hunden kan ha ont mm.

VARFÖR?? Måste de förstöra för "våra" SNÄLLA kamhundar vi har som vill ha våra hundar kvar!??

Min AM Stafftik är typ en förbjudenhund hon är köpt från Norge när förbudet kom där! Ägaren hade importerat henne från Danmark för avel men när förbudet kom så vågade hon inte ha henne kvar!! Men det är ju jag GLADSkrattandeför! För hon är en mkt UNDERBAR Kamphund!!

AnneN
1

Skulle det bli ett förbud mot vissa raser så får sverige nobben av mej, då drar jag utomlands

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

ja herregud! jag fattar bara inte:(

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaraC
0

Som det är nu kan ju vem som helst ta en valpkull. Det bidrar både till att dessa hundar säljs till höger och vänster, och alla dessa omplaceringar på Blocket.. Nej, skarpare regler kring uppfödning och hundhållning tycker jag..

AnneN
0

#6 jag håller med dej helt och hållet om det och det ska gälla exakt ALLA raser inte bara sk kamphundar

_**/Mvh Anne

Kittentotts
0

Är väl bättre de förbjuder annonsering av denna rasen utan stamtavlor, även blandraser av den. Man kan ju inte förbjuda allt, men man kan ju göra det svårt för dem som föder upp dem till fel ändamål. Kräv id märkning i öra vid vaccinationer tex, idag är ju detta fritt om man vill el chippa el märka dem. Jag har ju själv valt tatuering på min huskatt då hon får gå ute en del.Sen får man ju ett papper hem att skicka in t kennelklubben, många gör inte detta, låt veterinären ta detta direkt. Jag tror fler bra saker går göra för förhindra fler oseriösa kamphundsuppfödare. 

Har träffat undebara hundar med som har denna rasen i sig.Men jag kan förstå rädslan efter alla händelser man kan läsa.

Prizma_o_Kristall
0

#2 Håller helt med dig! Sätt större krav på uppfödarna och som i sin tur sätter krav i valpköparna… Istället för att förbjuda dessa hundar som visst kan vara helt underbara familjehundar!

Kramar//Carro

Zebben
0

Kamphundar får gärna förbjudas tycker jag. Det finns väl ingen seriös människa som anser att det ska finnas kamphundar överhuvudtaget?

AnneN
0

själva kampandet är ju förbjudet redan men jag ser ingen anledning till att förbjuda vissa raser

_**/Mvh Anne

Prizma_o_Kristall
0

#10 Nu för tiden används dessa hundar som tex amstaff och engelsk staffe som sällskapshundar. Men vissa idioter använder dem fortfarande som kamphundar. Detta förstör inte bara hundens rykte utan även hunden. Dem blir tvingade av människan att slåss oftast för pengars skull. Om dem förlorar händer det ofta at hunden dödas av sin ägare. Detta såg jag ett program om på animal planet… Det är hemskt! Hundarna har inte bett om detta, men pga att dem förr i tiden användes som kamphundar så är det tyvärr folk som skaffar dem för att skrämmas med eller ha till kamp. Men jag har träffat iaf en amstaff, renrasig som är hur bra familjehund som helst! Jag gillar inte namnet kamphund då det är flera raser som går under samma namn och har automatiskt ett dåligt rykte ända från födseln. Sedan är det människan som avgör - ska hunden bli en gosig familjehund eller gå till kamp och gå döden till mötes?

STOPPA DE FEGA MÄNNISKOR SOM ANVÄNDER SIG AV HUNDAR FÖR ATT VISA STYRKA OCH FÅ RESPEKT! dET ÄR ENDAST DEM SOM "TJÄNAR" PÅ DET, ALDRIG HUNDEN….

Zebben
0

#12 Jag pratar inte raser, jag pratar om kamphundar. Så jag antar att Du tycker som jag när jag säger att kamphundar ska förbjudas, men individer oavsett ras, som inte används till kamp får gärna vara kvar.

AnneN
0

Jo det är precis så jag menar också =)

Bara det att då en del människor säger kamphundar så menar dom alla raser som används till kamp

_**/Mvh Anne

Prizma_o_Kristall
0

#13 Ok, då fattade jag fel^^ Visst har vi samma åsikt då! hihi

Kramar//Carro

zeretki
0

Jag tror de flesta vet vad jag tycker. Jag har sagt det så många gånger MEN vill att folk ska sluta att kalla en ras för en kamphund.

I senaste nytt av Hem och Hyra (hyresgästförening) så skrev dom om kamphundar på ett bra sätt.

Dom citerade också ur Djurskyddsförordningen §19

"en hund, oavsett ras, kan kallas kamphund om den: 

• har extremt stor kamplust
  • är lättretad och biter
  • bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp
  • riktar sitt kampintresse mot människor eller andra hundar

Detta tycker jag överensstämmer med den bild jag har och önskar att alla förstod. Jag tycker inte ens man på skoj ska kalla en Pitbull för en kamphund, för det kan missförstås och då grundar man fördomarna ännu mer.

Jag förstår att folk inte menar det är man skojar, men tänk på att "folk" kanske inte VET att ni skojar!

SOm det är nu så tror de flesta, även vissa som "kan" hundar, att vissa raser helt enkelt är galna. Om dessa raser blir förbjudna så är det för att folk är rädda och rädsla kan göra att folk tappar allt omdöme.

Och problemet är att många har tränat just Pitbull och AMstaff och liknande raser till att attackera, därför associerar man till attack när man ser dessa hundar. Dom som har dessa raser vet att dessa hundar kan vara helt underbara. Men det vet inte andra.

Problemet är svårlöst anser jag. Tyvärr kan jag se att detta gör att folk i allmänhet blir mer och mer rädda för ALLA hundar…och vad det kan leda till, det vill jag inte tänka på.

Tänk bara om man skapar en lag som kräver att ALLA hundar som visar aggressivitet mot andra hundar avlivas??!! Då jävlar blir det inte många hundar kvar i samhället. Men det sätter större press på att uppfostring och avel.

Jag själv skulle ju bli tvingad att "lära" Axl att inte vara aggressiv mot hanhundar, hur fan det nu ska gå till. För frågan är om man verkligen kan lära bort ALLT biologiskt beteende…

Jaja, bara några tankar.

Faxlin
0

#16: Japp Sacko är en kamphund han med då. Han hatar andra hanhundar och så papillons så då är han alltså en kamphund. Idiotiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

myriis
0

Om pitbulls/amstaffs eller så skulle förbjudas skulle de ju ändå finnas kvar i landet, någon skulle ju bryta mot det. Sen skulle ju folk bara hitta andra raser att kampa med, ska vi förbjuda alla raser då eller? >.<

Ellinor_ludde
0

mm, tycker det är sjukt. Hunden är ju inte agressiv isig. Utan det är nog mer ägaren som inte har rätt kontroll & erfarenhet om den blir agressiv och uppsakar problem.

Ellinor_ludde
0

orsakar* (stavning?)

SaraC
0

#7 Absolut. Det ska gälla ALLA raser

zeretki
0

#19 Det är en bra fråga. Kan ägaren verkligen förhindra ALL aggressivitet? Axl är en bra hund men han har visst en viss aggressivitet i sig. Är det mitt fel eller är det i hans gener?

#17 Åsa, om din hund utan provokation kan attackera vilken hund el människa som helst, ska du verkligen ha den ute bland folk då? Jag tror inte din hund är på det sättet, då skulle du inte ha honom bland dina barn el. andra djur, alltså är han inte en "kamphund".

Jag tvivlar på att hanhunds-aggressivitet är detsamma som "kamphundsaggressivitet". Men frågan är om utvecklingen i samhället kan gå dit, om du förstår hur jag menar.

Frågan är som alltid, vad är ett normalt beteende, vad är ett acceptabelt beteende och vad är ett inlärt beteende?

SaraC
0

Zebben: Menar inte heller kamphundar i den bemärkelsen, utan de raser som oftast räknas dit..

SaraC
0

Man kan aldrig komma ifrån ursprunget. Först tog t.ex. pitbullen fram för tjurkamp och sedan började folk även använda dem till hundkamper. Detta blev förbjudet på 1930 talet oxh sen dess är aveln intriktad åt ett helt annat håll. Tyvärr finns det än idag korkade männískor som använder dessa raser till detta.. =( Eller ´så är vissa enbart korkade hundägare, tyvärr. De flesta hundarna är helt underbara, bara de hamnar i rätt händer

Sammie
0

Helt rätt. Citerar: "Man kan aldrig komma ifrån ursprunget." Men man kan stävja det. Genom att aktivera hunden med olika saker som inte innebär kamp. Min teori är att om man mentalt aktiverar hundar som har kamp, jakt och dyligt i sig och som inte ska användas till dessa saker, så får de utlopp för sin energi på ett positivt sätt.

Att däremot leka "jaktlekar" med en hund som ursprungligen har jakt i sig, (kasta boll m.m.)  eller att leka "kamplekar" (typ att hunden får dra i en trasa el. dyl.) med en hund som ursprungligen har kamp i sig, stimulerar till det oönskade beteéndet.

När en hund med jakt i sig, jagar, så innebär det att belöningen är bytet som den får tag i. Resultatet av bolleken kan bli att den jagar katter, små hundar, harar och annat småvilt.

När en hund med kamp i sig kampar så innebär belöningen att vinna striden. Ex.vis lek med trasan vill hunden vinna. Och det kan lätt gå överstyr.

Jag kanske har fel i mina funderingar. Men vad tror ni? Kan det finnas någon logik i det?

Naurligtvis ska de ha många promenader och annat som alla andra hundar också.

AnneN
0

På tal om urprung så innan man började använda pitbullen till tjurkamp så var den en familje/gårdshund!

_**/Mvh Anne

me_minie
0

Det är ju inte hundarna de är fel på utan ägarna som uppfostrat fel anser jag.. Jag sitter själv med en  am staff… Tycker de kan göras teori prov på ägaren ist… inte hundens fel

Liss
0

pitbull från första början är familje/gårds hund jaa. Och efter de användes dom till råttjakt! Efter det användes dom till att stressa kor, eftersom man trodde köttet blev mörare av stress. Och EFTER DET kom några dumma människor på hundkamp och använde sig av pitbull. De är lååångt tillbaka de där anlaget ligger, så tycker inte ens man kan skylla på en sån sak. En pitbull är jätte harig och gör helt enkelt vad den blir kuvad till. Om den hamnar i dåliga händer kan den formas till en riktigt elak hund. Om den hamnar i rätta händer kan de bli en av världens trevligaste hundar.
Men varför inte bara förstå att de är så med alla hundar? Jag skulle lätt få en Pudel till att bli kamplysten. Sluta skylla på en viss ras. De är enbart okunniga!

Amstaffen är utvecklad efter det.. Dom ville ha en fungerande familjehund igen. Amstaff har mest bullterrier i sig om jag inte mins fel.. så den är ännu mer avlägsen.

Styr uppfödningen ist. Kolla upp personer som köper ordentligt.

Liss
0

de var alltså inte menat till någon individ.. bara mina tankar över de hela

Lotta
0

#27 Håller med dig…fram för teoriprov på ägarna. Tänk att man börjar bli så j-la less på mobbingen av dessa hundar, undrar vilken ras som blir nästa syndabock Skrikandes

Malin-A
0

att förbjuda något hjälper aldrig, snarare motsatt effekt, d man inte får göra gör man…

AnneN
0

Skulle man förbjuda vissa raser så skulle dom ju bara bli reggade som blandisar ist

_**/Mvh Anne

Silverfarans
0

#32 Ja men att regga en blandras går ju inte i SKK en reggad blandras blir ju reggad i blandrasklubben o den stamtavlan gäller ju inte!!! Då är ju den Kamhunden blandras ändå!! Det är ju de hundarna de vill ta bort!!! Alltså alla blandraser med Kamhundar i o ev även de "äkta" AM Staffen!!

Det jag reagerar på är att den "äkta" AM Staffen med stamtavla har DE AVLAT BORT KAMPEN I sedan 1936 el. 39.

Jag har MH testat min tik o där enligt MH så testar de ju kamplusten på hunden o min tik hade INGEN kamp!!!

Kampen kan man ju få fram om man övar o tränar hunden i mkt kamp med trasa mm MEN det är det ingen som gjort på henne.

SaraC
0

Ni ansvarsfulla ägare till dessa hundar får fortsätta kämpa för att ändra folks negativa attityd! Det är ni som fått mig att inte ha samma uppfattning som vissa har.

En av mina kompisar skaffade en staff för några år sedan och jag vet ju att det är en underbar hund! Så jag vet att de som säger att alla dessa hundar är mördarhundar och allt vad det är, har fel.

#25 Precis. Jag tycker det är viktigt att känna till historian bakom vad man har i kopplet, oavsett vad det handlar om för ras. Skaffar man t.ex en retriver så bör man ju känna till att det är en fågelhund och då aktivera den med t.ex. dummies om man inte tänker jaga. Samma sak med vallhundar osv.

psyko
0

Det borde inte vara förbjud på "kamphundar" som t. ex pitbulls &  d.y. Man kan använda den energin man hade att försöka förbjuda de hundarna till att skaffa fram speciella vilkor att äga just den sortens hund. Att man kanske måste ha haft erfarenhet av hund i ett antal år, lr måste gå ett par speciella kurser innan osv…

eliden
0

Kamphundarna ska självklart få finnas i sammhället. MEN ! rätta personer ! Jag tycker att man måste få ett godkännade av polisen innan man skaffar sig en sådan hund. Att man får ett besvis att man är serriös. För det är ju nästan aldrig hundens fel att den blir så, utan ägarens. Men nu är de ju så att tuvär dom är avlade till att kampa. Så de är ju väldigt synd. Men om man får koll på en sån hund så är dom ju jättehärliga :)

Lindbygarden
0

Jag är för ett förbud då jag kommer ursprungleigen från förort till gbg och jag kan säga som så att de som har pitbulls och blandraser där KNAPPAST bryr sig om att ta ngt "hundkörkort"

80% av alla som har pittar har dem som penisförlängare… jag har ännu inte stött på ngn på brukshundsklubben…

ett spädbarn blev svårt biten av en pitt i Backa för ett par år sedan och en sån sak får bara inte lov att hända… Sen har det även varit tillbud med framförallt Rottweiler… inte staffar vad jag vet…

Det låter cyniskt men det är lättare att förbjuda vissa raser och blandningar än att kontrollera ägarna och kommer det till människor och framförallt barns säkerhet så är det för mig ett enkelt val…även om jag träffat trevliga pittar…

Varghybriden förbjöds rakt av och då vart det inga stora protester men när man ska förbjuda en "ras som är avlad för kamp och skärpa… då protesteras det??? Konstigt tycker jag…

För uppfödning av rottisar, amstaff, bullterrier… har jag glömt ngn som klassas som kamp?.. så ska särskilda tillstånd utfärdas till uppfödaren… har sen köparen inte en särskild licens ( krävs vid köp och handhavande av ras) så ska hunden omedelbart omhändertas… en utbildning skall man gå för att få licens.. inget tjafs överhuvudtaget utan bara för farbror blå att köra dem till uppsamlingsstallen… Så tycker man om ngn av raserna är man beredd att göra dessa steg och se till att ha licens… Rasföreningen skall mbesörja utfärdandet av tillstånd och oberoende organ ska betalas för utfärdandet av tester etc..

Pittbull och pittbulliknande korsningar ska förbjudas… nu är ju inte ens pitten godkänd så det blir ju hundar med  det utseendet som ryker på en gång…Aveln som idag bedirvs är inte kontrollerad och de har många gånger inte en aning om härstammning ärftliga defekter etc

Hårt jag vet men de som kampar med sina hundar och inte har en aning om hur hundar ska skötas köper oftast dessa pittliknade vovvar… En hund i fel händer kan bli livsfarlig och jag är inte ok med att folk och fä ska sväva i fara bara för att ngn enstaka bra hundförare köper en pitt när merparten är mkt okunninga hundförare/ägare…

zickan
0

borde det inte vara enklare att införskaffa "körkort" på hund?
varför går aldrig det förslaget igenom?

är ju fel ägare/avlare som gör hunden till kamphund. jag har mött elakare chihuahuer än rottweiler

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

bejtedejte
0

Jag tycker fortfarande att det bästa hade varit att godkänna pitbullen som ras för att få fram seriösa uppfödare och lyfta fram de uppfödare som finns och som är seriösa. Sedan tycker jag inte det ska finnas något förbud mot vissa raser, men däremot ett förbud mot att avla på blandningar med kamphundsraser i sig, för det är ofta där det går fel.

Det är mycket, mycket sällan det är en renrasig och registrerad pitbull som attackerar någon, det är blandraserna. Som exemplet jag gett tidigare: blanda en pitbulls instinkt att aldrig ge upp med dobermannens skärpa och förmåga att tända till på nolltid och du kan få en livsfarlig hund. ;)

kerstinjoh
0

Förbjud felaktiga hundägare och godkänn Pitbull som hundras!

En APBT är en stark och modig hund. Men trots dess rykte är den otroligt människoälskande och faktiskt förarvek. Faktum är att man inte över huvud taget accepterat aggressiva pitbulls inom den seriösa aveln.

Alla "kamphundar" är inte just kamphundar.

Håller helt med dig #39!

kerstinjoh
0

Kopierat från www.skk.se

Kamphund**

"Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet.

**"Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet.

I ordet kamphund kan man innefattaalla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slagskamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar.

Kamphund kan alltså betyda en hund som ihistoriskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund.

En aggressiv blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rättabemärkelse. Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.

Oftast är det blandningar mellan pitbullterrieroch diverse mastiffraser, brukshundar, herdehundar eller aggressiva jaktterrierraser. Korsningar företas oftast av i hundavel oerfarna och okunniga personer, som vanligen inte inser faran i att förena olika egenskaper, vilka i kombination kan bli mycket svårhanterliga och farliga."

[Jag är till salu!](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=kerstinjoh&&BinaryId=6043c1ee-a020-4816-8dda-b534e62a10c3', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))

kerstinjoh
0

[Bästa buskompisar.](javascript:void window.open('Slideshow.aspx?Login=kerstinjoh&&BinaryId=f52d1ab7-56dc-4ec0-a2b5-63902a652768', 'slideshow', 'width=750,height=550,menubar=0,resizable=1,scrollbars=1'))

Två sk. kamphundar!

Två hundar som lever bland andra hundar och barn mellan 1 år och 7 år.

Två sociala byrackor!

CarolineO
0

Bättre att förbjuda vissa människor att ha hund… Det e ju trots allt vårt fel när en hund blir knäpp!!! Låt folk ta ansvar för sina handlingar istället.

AnneN
0

Håller med CarolineO!

Det är inte hundarna och raserna/blandraserna det är fel på utan det är fel på de människor som avlar på hundar med dåligt psyke och på de ägare som uppfostrar hunden fel och/eller använder hunden som vapen!

_**/Mvh Anne

Persifone
0

Jag tycker att ALL hunduppfödning av såväl blandisar och renrasiga ska bli seriösare. Vad händer då om vi förbjuder sk (kamphundar)? jo, dessa idioter som använder hundar till kamp, skaffar fram en ny ras! Vilken hund som helst kan bli aggresiv i fel händer. Ska den också förbjudas då? Man kan inte hålla på att förbjuda sådana saker, folk måste inse att det är ÄGAREN det är fel på.

Jag tycker också att ett sk *hundkörkort* är en bra idee.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

kerstinjoh
0

Insändare dagens AB.

Mycket tänkvärt!

"Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till"

INTE FÖDD TILL KAMP Bimbo gör ett inlägg i kamphundsdebatten.

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
  Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
  Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
  Vi är av rasen terrier - det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
  Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
  Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
  Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld.
  En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
  Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det - makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
  Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
  Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
Bimbo
  amerikansk pitbullterrier

Sillen
0

#46 Läste precis den insändaren i tidningen du glömde här och rev ut den för att spara.
Vettiga och tänkvärda ord.

kerstinjoh
0

#47 Riva sönder min tidning???

Förgrömmade unge!!!Räcka ut tungan

Sillen
0

#48 Japp, du kan få en tia i brevlådan om du vill ;)

TinaH
0

jag tror nog att mor inte vill ha en tia….utan flera…är jag rädd för…hihi =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

#50 Typiskt snorisar. Sååååå snåla.

Ändå har jag bjudit på frukost. O ett tuggben till Quila.

Så gjorde vi ett intelligenstest. hihi, Tina, vem tror du vann???

Sillen
0

#51 Fnys, du vann bara med två ynka poäng. Och jag är bara 21, tänk hur intelligent jag är när jag kommit upp i din ålder, om sisådär 35 år ;)

Greatdogs
0

vadå oäkta är pitbullen ? nr 1?

Apbt =pitbull eller american pitbullterrier som namnet är är ej oäkta ras för det finns faktiskt Apbt:s med registrerad /stamtavla från ADBA,BFKC ELLER UKC från USA. ! det är ett bevis nog för att inte kallas "OÄKTA" !

äger en Apbt = Pitbull som dom även kallas som är "Registrerad med stamtavla från USA. så alla pitbulls är inte "OÄKTA"

tycker bara att man skulle förbjuda oseriösa/dåliga  personer att skaffa tex amstaffar,staffar eller Apbt:s eller de raser som kallas kamphundsraser ! inte förbjuda raserna !

Maliceangel
0

Silverfarans - Och vad är en kamphund för dej? Är det utvalda raser som det står om i tidningar? Sånna som dom har kampat med förr i tiden? Det är inte kamphundar. Det VAR kamphundar.

en kamphund är en hund man kampar med. Kampar man inte med den så är det ingen kamphund.

Rottweiler, pitbull, tosa, amstaff = kamphundar? För mej är dom tex brukshundar och helt underbara raser med hjälp av rätt ägare :)

Du läser för mycket tidningar, läser man noga märker man att dom inte ens har koll på raserna! En Collie tex blir en pitbull blandning om den hugger någon. Cocker spaniel, golden osv skriver dom inte ens om ifall den hugger någon. En bullmastiff blir stor pitbull blandning osv osv osv..

Pitbullen är det heta ämnet pga att så många tycker att dom är såååå coola, innan dom skaffar en har dom kanske aldrig träffat en hund. inte konstigt rasen blir knäpp & får dåligt rykte..

Noa-Nisse
0

alla hundar kan ju vara "kamphundar" en liten papillon kan vara lika mycket kamphund som en labrador, husky eller pitbull.. verkar som att många människor tror att Kamphunden är just pitbull och/eller liknande raser :S

För ett par år sedan så var ju Schäfern en hund som var såkallad farlig hund, en som biter barn och ogillar andra hundar.. nu har det varit pitbull, amstaff och andra bullhundar.. vad ska komma härnäst ? jo en annan hundras som media kan trycka ner med sina taskiga och förvrängda synpungter.. så tycker jag iaf

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

Jag gillar inte raserna pga ägarna. Häromrking är det så många ******* som har dem och inte alls uppfostrar på rätt sätt.
Och ägarna är inte sena med att visa detta.

Maliceangel
0

#56 Då är det ju inte raserna du ogillar utan ägarna… Du är lika (ursäkta ordvalet)  trångsynt som resten av alla "ras-rasister" pga alla rykten som går… som försövrigt beror på olämpliga ägare och knappast rasen. Det är bara otur att just vissa raser har en tendens till att hamna hos fel ägare bara för att dom ju är så "farliga & starka" eller vad det nu beror på…

Greatdogs
0

hundarna kan ej hjälpa att dom får idioter till ägare !

man ska ej dömma hundar oavsett ras  bara för att det finns vissa personer som ej skulle få ha hund som förstör för oss skötsamma hundägare. & dåliga hundägare som vill vara s.k. "coola" bara för att dom har en hund av ras som har fått dåligt rykte tack vare idioterna själva &  fostrar sina hundar på fel sätt så att deras hundar i sin tur mår dåligt & får ett dåligt beetende. jag säger bara: hunden blir vad man gör den till & det är dom  dåliga hundägarna som ska dömmas "inte hunden "!  jag & säkert fler till  är ej  dåliga hundägare  eller missbrukare bara för att vi valt att äga en stilig Apbt,amstaff eller staff eller annan massmedie dömd ras. alla dessa masmedie dömda raser är inga moster som attackerar vem som helst eller vad som helst utan anledning.

Karmatarerskanise
0

Känner folk som själva har pitbulls och de säger själv att rasen helt plötsligt en dag kan bli helt aggressiv. det kan självklart andra hundar med, men tydligen är det vanligare bland den rasen.

Eftersom de använts till fajter, tror jag alltid det kommer finnas kvar i deras lynne.

Och hur kan det vara trångsynt då jag ALDRIG träffat en trevlig amstaff elelr pitbull? ALLA som har den rasen kan ju inte vara idioter. Jag förstår att det finsn trevliga ngn stans också, men många är det ngt fel på. Det är min egen erfarenhet

kerstinjoh
0

# 59 Alfons Töntbull då?

Karmatarerskanise
0

#60 :) Honom har jag ju inte träffat :) Så honom har vet jag inte :) Men av vad jag kan läsa mig till verkar han snäll

Liss
0

"Eftersom de använts till fajter, tror jag alltid det kommer finnas kvar i deras lynne."

Bara de att de var långt tillbaka i tiden och bara för att förfäderna har LÄRTS upp till att slåss behöver inte hundarna i nuläget ha något sådant i sig. Dom är inte ens uppfödda för just kamp utan att stressa kor, som jag redan sagt hundra gånger. Bara för att några människor tillbaka i tiden fick för sig att testa kamp med dom ska väl inte hunden utsättas för deras dumhet?

Fortfarande är en Pitbull och amstaff väldigt hariga (mesig). Därav väldigt enkla att få dom till de man vill. Dem är jätte lätta att kuva till saker dem egentligen inte skulle vilja. Och så är många andra hundar också.. man kan alltid få en hund till kamp bara man vill! Och kanske är de enklare med en pitbull för att den är så förarvek, men de ger ingen tillåtelse att utnyttja den rasen!
En schäfer kan lätt bli en kamphund, en Pudel kan lätt bli en kamphund. Tycker de är så tråkigt att alla har fastnat i mediaklon! Att alla ska tro så mycket illa bara för att de råkade bli just den rasen som blev utsatt just nu!

Vänta ska ni se, om dom får som dom vill och utrotar Pitbull. Då kommer de komma inom några månader en ny ras som dom kan rasera med!

Och så måste jag ju säga ÄNNU en gång att amstaffen t om är uppavlad till en familjehund! Hör och häpna dem är specielt bra med barn!

Karmatarerskanise
0

lis1: Detta har inget med media att göra, det är MINA erfarenheter. Acceptera det.

kerstinjoh
0

Vad har du för erfarenheter av t.ex. Pitbull/Am.Staff?

Du säger att; "Känner folk som själva har pitbulls och de säger själv att rasen helt plötsligt en dag kan bli helt aggressiv"

Det är just sådana hundägare som gör sk. kamphundar farliga.

kerstinjoh
0

Hans Rosenberg
Presstalesman för Svenska Kennelklubben skriver;

Golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den. Vad jag med detta vill säga är att problemen inte är bundna till någon speciell ras utan ett hundägarproblem.

Karmatarerskanise
0

Nej, folk som dom gör inte hundarna farliga. De bara berättar hur det ligger till.

Karmatarerskanise
0

Och med tnke på hur många hundar som haft problem av dem jag träffat kommer jag aldrig lita på den rasen. Tyvärr.

Min hund kommer aldrig få hälsa på en pit bull.

SaraC
0

Sen är det en sak att säga att man träffat/känner folk med pitbulls. Inte många av dem som är renrasiga kan jag garantera… Och blandraser går inte att jämföra med rasen abpt, det är när okunniga börjar blanda pitbulls o staffar hit och dit som hundarna kan få problem med psyket.

Pitbulls var kamphundar förut ja, men det var meningen att de skulle slåss med andra hundar eller användas till tjurhetsning. Alla av hundarna som visade aggressitivitet mot människor avlivades. Ägarna var tvugna att kunna gå emellan sina hundar om det skulle behövas.

kerstinjoh
0

Jag tycker att det är tråkigt Hera att du generaliserar så.

Om du känner några Pitbullsägare och har fått denna negativa uppfattningen av dem, pga att deras hundar har en aggressiv tendens, så kan jag bara säga att de inte är rätt hundägare.

Liss
0

vadå acceptera de? Mitt inlägg var vänt till alla? Och alla får ta åt sig av de så mycket dom själva känner för de. Jag tog din komentar som ett exempel och skrev vad jag VET!
Lustigt att du slår ner på saker som är rätt orelevanta i den här saken.

Vadå de berätta bara hur de ligger till? Du har ingen som helst erfarenhet utav den rasen. De enda du har är annat folk som pratar. (jag fick höra av en vän som har en vän) De finns inget som påvisar att just Pitbull skulle bli agressiv över en dag. De gör ingen vettig hund öht. Om de slår till är de just för att dom uppfostrat den helt fel (till just de beteendet) eller att den faktist är psykiskt sjuk. Vilken kan hända vilken hund som helst.

jag tycker människor ska börja läsa vad folk som VET har att säga. Sluta slå ner på småsaker för att ha något och säga emot.

Pitbulls är förarveka och kan därför kuvas till mycket! De gör inte hunden till en lömsk meanmaschin som kommer få en helomvänding och döda dig nästa dag!
Man kan få alla hundar till kamphundar.. de är ingen ras de är ägaren som står för kamp!

kerstinjoh
0

http://www.pitbull.se för den som vill skaffa sig kunskap om rasen.

Lisette, vet du att dogon inte räknas som "kamphund"?

Liss
0

Japp, jag vet de:) men ändå är amstaff och dogo väldigt lika i lynet.. Men de är väl tur att inte folk har insett de och missbrukar även dogon. För den är ju mycket större och tuffare..

Karmatarerskanise
0

Men snälla Lis1: Personen jag pratar om KAN sin sak. Och alla andra pit bullar jag träffat är det främlingar som äger.

Jag struntar i vad du skriver, eftersom jag jag själv har sett ett stort antal hundar som varit aggressiva elelr kosntiga på annat sätt. Att påstå att alla dessa ägare har gjort fel är patetiskt.
Du har ju verkligen ingen aning om vilka dessa är.

Hade det varit ett par kan man skylla på okunnighet, men då det är många fler ligger det ngt annat bakom!

bejtedejte
0

Har träffat många trevliga pitbulls, främst i Malmö där Elsas bror bodde, Elsa har även lekt med en pitbulltik där som var hur trevlig som helst. (Hade jag varit hund och lekt med jobbiga Elsa hade jag lätt gett henne en omgång kan jag säga). ;)

Pitbulls är ju hundar som alltid vill vara till lags, därför kan du få dem att göra vad som helst. Det är det som är farligt. Sedan om du medvetet uppmuntrar dem att göra vissa saker eller om det är omedvetet spelar ju ingen större roll, precis som vilken hund som helst.  

Min uppfattning är att de seriösa pitbullägare som finns är bra mycket mer seriösa än många andra hundägare eftersom de är väl medvetna om vad som finns i andra änden av kopplet och de är måna om rasens rykte. De släpper inte sina hanilskna hanhundar vind för våg som många andra, för de vet att skadorna på den andra hundar (och på sin egen såklart) kan bli stora då en pitbull aldrig ger upp.

Undrar hur många registrerade pitbulls som är inblandade i bråk i någon form (med människor eller hundar). Inte många gissar jag på..

Hade renrasiga pitbulls dessutom varit tickande bomber hade de nog inte använts som terapihundar eller varmt rekommenderats för barnfamiljer i USA just pga deras låga skärpa.

kerstinjoh
0

# 75 så sant så sant.

Alfons är 50% Pitbull och en kille som älskar små barn. Blir väldigt glad när han överhuvudtaget ser barn. Är väldigt förtjust i barnbarnen, 1 år, 6 år och 7 år.

Han har lekt med dotterns Quila (Am.Staff/Rottis) sedan hon var liten valp. Han har stått ut med massor av tjuvhugg, funnit sig i Quilas våldsamma bitande i tassar, öron och mungipor. Men vad han älskar Quila.

Han leker och har skoj med "Nickis" schäferhane och han skulle med lädje leka med "Råttan" (Tax) om bara hon ville.

Han är en mycket social herre, som älskar när det kommer besök.

Låter det som en farlig Pitbull-blandning?

Man ska vara väldigt försiktig med att generalisera och i stället respektera oss ägare som tar ansvar. Jag är mån om min hund och jag vill inte att människor ska få belägg för sina förutfattade meningar.

Av den anledningen skulle jag aldrig ha Alfons koppellös i tätbebyggt område. Jag släpper honom (som bejtedejte skriver) aldrig fritt, som så många andra gör. Hur många hundar har vi inte mött som springer vind för våg.

Jag tar mitt ansvar och jag är väldigt medveten vad jag har i andra ändan av kopplet.

Som Pitbullägare (till 50%) är jag otroligt påläst om rasen. Jag skulle önska att även andra läste på lite för att minska sin okunnighet om rasen.

Malin-A
0

har inte så mycket mer at tilläga håller med Lis1 kerstin o bejte..

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, en tråd som kommer tillbaka med jämna mellanrum.

Men för min del stoppar jag här.

Karmatarerskanise
0

Det finns olika åsikter och olika rätt här. Jag har själv sett på TV om en doktor som studerade olika hundraser. Pit bullen var den som LÄTTAST kunde vända över en natt. Detta var en doktor på lunds universitet.

Minns inte vilka raser som var med.

Man är inte okunnig för att man inte litar på rasen. Kanske är svårt för er att förstå att det finns folk som aldrig mött en normal sådan ras. Jag kan hitta massor av sidor som visar på hur dåliga hundar dom är. Man pratar alltid gott om sin egen ras!

Ni får älska dem så som ni gör. Jag hoppas för er skull att dom inte vänder en dag och attakerar er eller er omgivning.

Jag litar inte på dem, inte ens efter att ha läst sidan om rasen. Jag tror mer på det jag ser.

Karmatarerskanise
0

Nu tackar jag för mig :)

kerstinjoh
0

Jag menade att du skulle koncentrera dig på FAKTA och inget annat! Man måste lära sig att sortera information man får. All information ÄR inte fakta.

Tråkigt att du aldrig har haft nöjet att träffa en NORMAL Pitbull. Med NORMALA ägare!

Lotta
0

Säger som Malin håller fullkomligt med dessa tre….jag tror till och med att det skulle gå att trissa Skorpan att bli farlig fortare ;) Faktum är att jag är så sanslös trött på detta ämne, jag tror nämligen inte på att det finns nån ras som är sämre en nån annan, vilken hund som helst kan bli ett monster om den tränas av idioter. Jag har träffat på "kamphundar" som är sånna knähundar så man knappt tar sig därifrån, dom är rätt tunga dom där =D Och när man läser om Kerstins och Lisettes grisar så är man ju totalt såld iaf jag. Visst skulle jag komma och gå ute och det kom en lös kutade mot mig så skulle jag nog bli rätt stel, men det skulle jag bli med vilken stor hund som helst =)

Karmatarerskanise
0

#81 Jag koncentrerar mig på fakta jag har fått. Och min vänninna ÄR NORMAL. Lika normal som du!

[Vargnatt-]
0

Många har säker sagt det i tråden förut, men jag säger iaf min åsikt nu:

Jag AVSKYR när man kallar en ras för kamphundar. När man stämplar en hel ras som monster. Enligt mig kan man få vilken hund som helst att bli en kamphund, har hunden fel ägare så går det lätt. Och det är inte hundens fel. Det är VI männískor som gör endel hundar till farliga. Ska man nu förbjuda något som verkligen är farligt, så borde människorna sedan länge vara förbjudna.

[Vargnatt-]
0

Många har säker sagt det i tråden förut, men jag säger iaf min åsikt nu:

Jag AVSKYR när man kallar en ras för kamphundar. När man stämplar en hel ras som monster bara för att några av hundarna har råkat ut för människor som inte bryr sig om sin hund. Enligt mig kan man få vilken hund som helst att bli en kamphund, har hunden fel ägare så går det lätt. Och det är inte hundens fel. Det är VI männískor som gör endel hundar till farliga. Ska man nu förbjuda något som verkligen är farligt, så borde människorna sedan länge vara förbjudna.

Malin-A
0

Hera jag kan förstå att du tycker som du tycker med tanke på vad du hört och sett, men  det är alltid så lätt att plocka fram negativa saker,  antar att du även ogillar rottweiler också? med tanke på att det under 90 talet var en "farlig" och "aggressiv" hund, och det gick många hemska rykten om den, vad hände me alla dom ryktena o alla dom människorna som vägrade gå fram o hälsa på en rottis, eller som vägrade släppa fram sin hund när dom såg en rottis komma gående? tycker det är så synd att klanka ner på en hundras som inte ens kan försvara sig.. en hund föds aldrig elak..

hoppas att du någon gång kommer att träffa en underbar pitbull som jag, jag ändrade uppfattning efter att jag träffat en i verkligheten, jag hatade dom innan, när jag bara hört om dom och sett dom på avstånd..

Karmatarerskanise
0

malin.a: Två rottwilers attackerade mammas hund och en annan bet mitt ex och en annan var aggressiv mot mig och min mamma ;) Bor kanske bara konstiga hundar var vi bor.

Malin-A
0

oj nä inte har du så bra erfarenheter av endel hundar hör ju jag.. tråkigt..  =/ men som sagt, jag kan förstå, möter man bara elaka norrmän så gillar man inte norrmän. som ex. =) och man har lätt för att dra alla över en kam, jag kan ibland ha lätt för d när d gäller andra saker, men försöker tänka mig för, alla är ju inte likadana,,

Liss
0

Militären använder hangarhundar för att skydda speciela militära bygnader. Och 90% av hangarhundar är schäfrar. Dom skaffar just schäfer för att dom kan bli ordentligt farliga och ingen annan än just dom som tränat dom kan gå in till dom.

Statistik säger att cocker spaniel har 2% mindre chans att klara av psyktest än en pitbull. ca81% av cocker klarar psyktest medans ca83% av pitbulls klarar av det.

Amstaff och Pitbull gör mer skada än labrador osv. pågrund av att dom har mer kilo per tand. Därför uppmärksammas dom skadorna mer än andra för att de blir så stor skillnad. De betyder inte att pitbullen går på fler än en annan ras.

Karmatarerskanise
0

"Militären använder hangarhundar för att skydda speciela militära bygnader. Och 90% av hangarhundar är schäfrar. Dom skaffar just schäfer för att dom kan bli ordentligt farliga och ingen annan än just dom som tränat dom kan gå in till dom."

Jag har fått lära mig att de användes till vakt just för att de är väldigt "vaktiga", inte för att de är farligare än andra hundar.
De hunarna kunde inte ens ägarna ha hand om då de vaktade mot alla.

SaraC
0

Min hund har blivit attackerad av en schäfer, likaså min kompis hund. Vet många som fått sina hundar attackerade av just schäfer. Men jag har inga fördomar mot de hundarna för det, är istället säker på att vissa som skaffar en schäfer inte vet tillräckligt om rasen o dess behov.

Karmatarerskanise
0

Eros: Ja alla är vi olika. Jag till skillnad från er tror inte att alla som har rottwiler, eller pit bull är dåliga ägare. Tror att det lättare går fel med dessa raser. Schäfer finns här inte många av, så dem vet jag inte mycket om mer än det jag läst.

Malin-A
0

och det finns ju alltid en anledning till att en hund hugger någon annan..

AnneN
0

Det behöver inte heller alltid vara dåliga människor för att hundarna ska bli farliga utan ibland kan det vara så enkelt som att dom har valt fel hund/ras och inte klarar just den hunden/rasen

_**/Mvh Anne

Maliceangel
0

#59 Att dom helt plötsligt kan bli agressiva kan bero mycket på dålig avel.

Hur många har du träffat ? Och har dom varit i samma område/umgängeskrets ? Det är fel att dra alla över en & samma kam..

#73 Faktist skulle jag lätt kunna påstå att dom ägarna har gjort fel. Pitbullen är jätte populär bland fel folk. Rasen har fått dragits med rykten i flera år pga dessa. Eftersom att ryktet finns över hela världen är det inte en liten skala fel ägare vi snackar om.. Måste tillägga att artiklarna i tidningarna sällan har någonting med renrasiga pitbulls att göra, oftast är det inte ens en liten % pitbull i raserna som tex aftonbladet & expressen skriver om..

Maliceangel
0

Det finns en film som förklarar hela situationen kring pitbullens rykte jag tycker att alla borde se. Alla har säkert redan sett den.. Jag hittar den inte, ska försöka leta vidare. Den ligger på internet.

Väldigt gripande

Maliceangel
0

Hittade filmen men den verkar inte funka längre http://www.pitbullproblem.tk/

Läs texten också (engelska)

Maliceangel
0

STRUNTA I FÖRRA INLÄGGET!

Jag hittade filmen på youtube… Sämre kvalité, ljud o allt det där men funkar iallafall :)

http://www.youtube.com/watch?v=KrYZ_J356Sk&mode=related&search=

kerstinjoh
0

Insändare AB 26/7-07. Lägger in den igen eftersom den säger så mycket.

Mycket tänkvärt!

"Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till"

INTE FÖDD TILL KAMP Bimbo gör ett inlägg i kamphundsdebatten.

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
  Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
  Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
  Vi är av rasen terrier - det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
  Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
  Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
  Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld.
  En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
  Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det - makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
  Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
  Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
Bimbo
  amerikansk pitbullterrier

Karmatarerskanise
0

#99 Jag är ganska trött på sådana filmer nu.
Fokus borde ligga på alla hundar som misshandlas, smugglas eller på hundar som inte ens har ägare.

Jag tycker inte synd om rasen, inte mer än andra.

zeretki
0

Själv tror jag det ligger något i att alla raser är olika. Vissa raser är framavlade till ett visst lynne och temperament. Det måste man vara medveten om. Och en Golden Retriever är knappast en ras som har mycket "hetta" i sig. Generellt sett kan man alltså säga att den rasen är snäll och vänlig, men att vissa individer kan slå snett och vara ilskna, pga uppfostran, sjukdomar och annat.

Det verkar vara svårt för folk att acceptera att just "deras" ras KAN bli otrevlig. Jag förstår inte varför? Jag vet själv att alla terriers KAN bli skarpa och otrevliga, i fel händer. Det betyder inte att jag tar åt mig, eftersom min hund är trevlig och snäll.

Kanske diskussionen blir lättare om ni slutar ta åt er personligt? Det är trots allt inte ERA hundar som attackerar och biter, utan någon annans hund…

Men att förneka vad som finns i rasen tror jag är farligt. Och så är det egentligen med alla hundar. En hund är en hund. Inte ett gosedjur. Alla hundar kan bli farliga, det är därför vi måste hålla koll på dom och ta ansvar för att dom beter sig korrekt i omgivningen.

Maliceangel
0

Jag har ingen pitbull, har heller aldrig haft så jag tar inte åt mej. Jag blir däremot förbannad när folk som inte ens har träffat fler än kanske 3 pitbulls och då haft oturen att träffa dom med sämre mentalitet samt bara läser tidningars skvaller blaskor börjar yttra sej om hur dåliga & farliga dom är!

"Min" ras vet knappt några vad det ens är och ändå börjar folk snacka skit så fort dom ser den. Vilken stor och farlig Pitbull det är! Det är inte ens en pitbull! Därför blir jag upprörd, pitbullen har ett hemskt orättvist rykte. Även min okända ras har ett dåligt rykte, trots att folk inte ens vet vad rasen har för syfte.

Klasson
0

Den här tråden har spårat ur totalt tycker jag…

ALLA HUNDAR KAN BLI FARLIGA,ALLA HUNDAR KAN BITAS!!!!! DÖM INTE ENBART RASEN!!!!!

Klasson
0

Den här tråden har spårat ur totalt tycker jag…

ALLA HUNDAR KAN BLI FARLIGA,ALLA HUNDAR KAN BITAS!!!!! DÖM INTE ENBART RASEN!!!!!

bejtedejte
0

Frågan är om det finns någon annan ras/grupp av hundar där så många individer är utsatta för denna misshandel. Det är synd om alla hundar som far illa, naturligtvis, men när en ras utsätts för en sådan extrem "mobbing" som pitbullen är det klart att fokus kommer på dem.

Inte många andra raser får kinderna avslitna och nosarna avbitna i kamper, för att sedan skickas in i "faran" för att kampa igen några veckor senare. Hundarna vet inget annat, och det är människorna bakom som lär dem detta beteende.

#103, blev nyfiken, vad har du för ras?

Persifone
0

Vilken hund som helst kan bli farlig med fel ägare.

Anser att ALL avel ska bli strängare, att man ska vara tvungen att gå kurs innan man avlar, ex. För att veta mer vad man får för hund, och att det ska bli svårare för de oseriösa att ta kullar. Det är ju lätta pengar och sk "kamphundar" säljs ju, utan att ägaren vet överhuvudtaget hur föräldrarna är i sättet.

Vi börjar med *hundägar-kort* eller något, alla som ska skaffa hund första gången bör veta en del också, och om folk gör detta vet man att det är seriöst och inget "impulsköp"

Frågan handlar inte om "kamphundar" utan om alla raser! Det hjälper inte att förbjuda en ras, förbjud fel människor att ha hundar ist!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Karmatarerskanise
0

#103 Aha o du vet hur många pit bulls man har träffat ;) Lugna ner dig.

Karmatarerskanise
0

Så varför använder man just denna ras till kamp?

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker att amstaff är roliga hundar. iaf dom jag har träffat och den vi har =) hon älskar folk och andra hundar (dock inte att äta som vissa verkar tro Flört)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maliceangel
0

#106 Det var därför jag skrev "min" ras i parantes.. =p Jag har inte fått hem den än. Jag har bokat en Dogo canario .. Och det är inte sällan folk slänger en elak komentar när man går ut med rasen. Jag har innan jag ens fått hem hunden vant mej vid okunniga & sura människor.

Jag har en rottweiler/bullmastiff blandning på 1 år som också enligt alla är en agressiv pitbull.. Snällare hund får man leta efter. Går bra ihop med alla djur och alla barn. Hur dom kan se honom som agressiv bara utifrån hans utseende har jag svårt att förstå. Det kommer bli värre när jag får hem min dogo canario då den rasen blir ännu kraftigare. Och jag ser hur folk blir totalt anti när man går ut med rasen. INNAN dom märker att hundarna inte alls är agressiva

Liss
0

haha.. Liiiite kraftigare. Canarion är ju inte precis liten:) Dom är sjukt fina iaf.. Har tittat en hel del på canarion. Har du kanske en bild på den väntade?:)

Maliceangel
0

#112 Nä, jag har ingen bild. Kullen är inte född än. Jag har bild på mamman. Jag har bokat en hane och blir det ingen hane i kullen får jag vänta ytterligare en tid. Men dom är värda att vänta på! Rasen är så jäkla charmig! Mer perfekt ras får man leta efter enligt mej ;) Min hund kommer komma ifrån en uppfödare i Norge. Deras hundar är helt underbara & uppfödarna är underbara dom me! Avlar på friska & mentalt bra hundar, vilket är svårt att hitta då dom flesta prioriterar utseende & utställning…

Funderar du på canario? :)  Har du träffat några? Om du inte har det så lovar jag att du kommer bli totalt förälskad när du träffar dom! Jag åkte på en canario träff en helg och fick träffa massor med hundar & valpar! Bo med hundarna osv. Träffade uppfödare, föll pladask för uppfödaren i Norge som jag har haft mejlkontakt med sen tidigare & vips så blev jag uppsatt på valplistan & väntar nu på min egna lilla valp! Skrattande

Så nu är det bara att hålla tummarna för att parningen tar & att det föds massa hanar i kullen Kyss Men väntan är lång . . . Fast tiden går som tur är :)

Eliin_
0

Jag har inte haft imot pitbill/amstaff fören ca två veckor tillbax. Läs hemsidan på Dagbok.

http://www.freewebs.com/aldo884/dagbok.htm

Klart jag inte klagar på alla pitbull/amstaff för det finns ju många som är snälla. Och det är ägaren det är fel på oftast!

Hallonbuske
0

Tycker helt klart att rasen ska förbjudas helt. Inte pga av hunden i sig utan på alla de oseriösa och okunniga ägare till rasen. Det är tyvärr dessa rötägg som gett rasen det dåliga rykte som den har.

ingann
0

Klart att inte pitbull eller blandningar med kamp ska förbjudas! Däremot tror jag på många rapporter jag läst om att de har ganska lätt att vända i psyket. (men då finns mycket troligt en händelse till grund, men de ändå en felavlad ras under lång tid och med väldigt stor kraft i käften)

Men med rätt ägare och uppfostran kan ALLA raser vara helt underbara!

*hoppas ingen missförstod vad jag menade nu*

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ninnii
0

Jag kan tycka så här att när vilken hund som helst hamnar i fel händer kan det bli farligt, men har man då en hundras som har ett naturlig fallenhet för kamp och den hamnar i fel händer, ja det säger sig ju självt. Det blir livs farligt. Men har man den kunskapen och kan läsa sin hund även andra hundar, ja då kan man få den här kamphunden till att bli en fin hund. Men jag tror det krävs mycket kunskap och förståelse för dessa hundar som har en natuligt beteende för kamp. Men när hangarerna fanns (vet ej om de finns kvar) så tog de de hundarna som var mest rädda och placerade där, de stärkte deras ego så de trodde de var oövervinerliga. Så man kan skapa mycket på hundars beteende både gott och ont.

Erla
0

Kommer i håg jag läste i Sydsvenskan i somras att 5 eller 6 kamphundar hade attackerat och tatt livet av en annan hund *av alla saker i Jesusparken. *slutet på juli , början av augusti??*

Jag undrar -är man klår i huvudet när man vandrar i parkarna med 5 -- FEM --- kamphundar?. Jag tycker det är svårt att bromsa en om den lägger i väg. Tänk om det var en bebis som låg på  däcke och sprillade. Tänk att få se vitögat till ägaren efteråt.

Kamphundar är drapsmaskinar

kerstinjoh
0

Läs gärna mitt inlägg # 100 En insändare från Aftonbladet 26/7-07. Den säger det mesta tycker jag.

[Vargnatt-]
0

#121 Håller med, den artikeln säger det mesta om hur det är.

Erla
0

#121 Menär det inte det jag sejer. Det är ägaren som är agressoren inte hundarna.

Hundar är  rovdjur och måste anpassas i "geledden". Ledaren måste veta gränsorna

Jag nämde inte ras, men är 80% säker på at det inte var pittbull- Hellre mastiff--  minnen är ju inte klårt så länge efter

Zebben
0

Fast man får inte glömma bort att dessa hundar är avlade för kamp med andra hundar. Jag har ändrat lite inställning till dessa hundar sen jag började gå för, i mina ögon, Sveriges bästa och kanske enda(?) instruktör som sedan 10 år tillbaka håller kurser och föredrag med/om just Pitbull, Amstaff, staff, bullis och minibullis.

Det är jättetrevliga raser, och jag har absolut inget emot dem alls. Men som sagt, de är avlade för att kampa med andra hundar och boskap och det sitter i mer eller mindre i alla individer av dess raser. De är kanske inte de som börjar ett bråk, men de är absolut inga hundar som backar om det skulle bli ett.

Så med dessa, likväl som med många andra raser så krävs det seriösa ägare, som vet vad de har i kopplet.

Erla
0

#124 nu sejer du ju att du är en "kamelon"

vem är denna Sveriges bästa instruktör som får dej att byta din åsikt.

Undrar vad Freud skulle seja om detta??????????????

Kanske det skulle bli bätre om vi införde licens till ägare av kamphundar.

kerstinjoh
0

Vem döljer sig bakom alias "Erla"? *funderar*

Erla
0

Och vem knackar på min dörr utan att presentera sig?

jag är inte så upptagen av att titta i dörrarna ei hellre släppa inn främmande .

Läste just vad som kan hända då på en annan sajt där gubben fick en överraskande telefon från en som berättade att han chattade med frugan.

Många kallar meg ma… så kann du ju gissa rästen.

Karmatarerskanise
0

#127 Vad har det där med frugan med dig att göra? Gör du något du inte ska så du kan avslöjas?

Erla
0

fråga 1. Jag uppfattar varningar och uppskattar att någon har mod att seja till, speciellt när en hel tråd handlar om det

Fråga 2 Under min rock är det nog inte så olikt andra människor. Att jag har gått i skolan har lön är gift barn osv. vem är så intresserad av det  

Ser inte at Kerstinjoh eller Hera hellre har lämnat namn adress ,telefon och email här på forumet, men det kommer nog eller?

Forumet handlar vel om saker och då egnar jag tiden til det.

Har haft ledigt ett par dagar nu så jag har fått syslat med lite mera saker som normalt hänger.

SaraC
0

Åter till trådens ämne nu!

kerstinjoh
0

Jag o Alfons "½-Pitbull" pustar och tycker att vi är bra som vi är. Skrattande

LinLin
0

Rätt intressant tråd att läsa.

Men jag förstår inte riktigt frågan. En hund är det man gör den till så varför förbjuda rasen när det är ägaren det är fel på?

Och ska vi börja prata aggressiva hundar, ta och kolla under knähöjd.. Jag är ofta ute med mina illrar och vi har aldrig blivit påhoppade av annat än småhundar! Amstaffar och pitbullar (och övriga stora hundar) går alla snällt förbi medan de ettriga småhundarna alltid försöker ta sig en mumsbit av illrarna (på egen risk dock).

Är det någon som skulle få för sig att säga att terriers och "knähundar" borde förbjudas för att de är aggressiva?? Nej, för där är det minsann ett ägarproblem.

(Och ni med småhundar, ta inte åt er! Som sagt, raserna är det inget fel, dock är det många som, uppenbarligen, borde gått en lydnadskurs. Eller fem.)

Zebben
0

Nja, en hund blir ju inte alltid vad man gör den till. Alla hundar föds med gener och dessa kan vi inte ändra. Men de vi kan göra, eller i alla fall seriösa och duktiga hundägare kan göra, är att styra detta så gott det går.

Men oavsett ras så är det alltid ett ägarproblem. En seriös hundägare utsätter inte sin hund för sånt de inte klarar av. En seriös hundägare ska kunna sina och sin hunds begränsningar och aldrig överstiga denna.

Alla friska hundar är trevliga med rätt bemötande och hantering.

LinLin
0

#133 I det påståendet utgår jag från friska hundar. En hund med sådana gener att den är medfött lynnig, aggressiv osv. anser jag inte vara en frisk hund.

Hallonbuske
0

Frågan är kanske hur man ska gå tillväga att få bort olämpliga hundägare/köpare. Införa något s.k körkort som det var tal om för en tid sedan eller vad?

Alexandra13
0

Vad kmr att hända med hundarna då? =S

Zebben
0

#133 En kamphund är absolut inte aggressiv. Det är det minsta dem är. Aggressiva individer av dessa raser avlivades. En hund som är aggressiv i hundkamp gör slut på alldeles för mycket energi som de istället måste lägga på kampandet. Så visst är dessa hundar friska, de har oftast en mkt bra mentalitet.

LinLin
0

#137 Måste bara få fråga, påstår jag någonstans att kamphundar skulle vara aggressiva?

Mona22
0

vad är en kamphund ? alla hundar kan bli det ju ..

håller med de som säger att det är ägarens fel. har man en lite "tuffare" ras så får man se till att uppfostra den med.

Karmatarerskanise
0

Ni missar ju att vissa raser har kamp i sig. Så alla hundar har inte lika lätt för att kampa.

[maffiapudeln]
0

har inte orkat läsa allas inlägg, men jag tycker inte att det finns raser man kallar för "kamphundar", snarare individer, inom ALLA raser. En liten jrt som gör utfall mot en annan hund ses som irriterande eller bara gullig, en schäfer, pbt eller amstaff som betéer sig likadant ses som en livsfarlig best. Här där jag bor finns det en tant (antagligen påverkad av alkohol eller liknande) med någon slags schäferblandning. Har aldrig sett ett koppel på den hunden, trots det att den springer fram till alla andra hundar och jag känner flera st som blivit attackerade.

Man ser liksom på hela hundens kroppsspråk att den mår dåligt. Och det är inte hundens fel utan ÄGARENS.  

Jag tycker det är helt fel hur folk behandlar sina hundar, och tycker att man borde införa något slags "körtkort för hund" innan valpköpet. Och visst som många jag diskuterat med sagt: "vem som helst kan skaffa barn.." Visst det är helt sant, men mår MÄNNISKOR dåligt görs något åt det, det görs sällan något när det handlar om djur tråkigt nog.

En hund som ständigt blir nertryckt på marken, bestraffas genom kraftiga koppelryck osv skulle lika gärna kunna hända människor, blev en unge nerslängd på marken eller att föräldern drog den i nacken så att den bara flög, skulle myndigheterna göra något åt det.. Med hundar uppmuntras hårda metoder i form av TV-program, böcker och liknande.

Har inte mkt med kamphundar att göra, men en kamphund är inte en pbt, rottweiler elelr liknande, en kamphund är en hund som blir tränad att uppföra sig aggressivt, alltså inte en hund som bara är olydig och inte fått lära sig hur man fungerar i samhället

Min uppfattning om det hela iaf..

Zebben
0

#138 Kanske missförstod Dig? Jag läste Ditt inlägg och trodde att Du ansåg att hundar med dessa gener (kamp bla) inte ansågs som friska. Men jag kanske läste slarvigt. Glad

LinLin
0

#142 Vet inte, kan inte se hur mitt inlägg skulle kunna läsas så, men man blir ju alltid insnöad när man skriver.
Jag menade iallafall att, förutsatt att hunden är frisk (oavsett ras då) så är det ägarens fel ifall den blir "knäpp". En aggressiv hund, där det inte är ägarens fel, är ju en sjuk hund.

Zebben
0

#143 Ja, det håller jag med om. En hund som är aggressiv är antingen sjuk eller har en ägare som gjort något fel omedvetet eller medvetet.

kerstinjoh
0

# 142 Jag hajjade också till när jag läste ditt inlägg, så jag fick läsa om det en gång till.

Tänk ändå vad lät det kan vara att missuppfatta någon!Glad

Zebben
0

#145 Ja, det är ju det. Så himla lätt att man missförstår någon. Sen underlättar det ju inte att man sätter sig vid datorn på kvällen och är seg i kolan efter en lång dag på jobbet. Fundersam

psyko
0

Tycker absolut att kamphundar ska förbjudas. Men kamphund är ju ingen specifik ras även om vissa tror det…

Zebben
0

Kamphund är en beteckning på olika hundraser, som har det gemensamt att de ursprungligen har avlats för bl.a organiserade hundslagsmål, hundhetsning. Så visst finns det kamphundar, även om de kanske aldrig har varit i kamp med en annan hund/djur.

Precis som det finns vallhundar, som aldrig vallat i hela sitt liv eller ens har intresset av att valla. Beteckningen vallhund på en border collie tas ju inte bort bara för att den aldrig vallat. En jakthund betecknas jakthund även om den aldrig jagat. osv

bastard
0

Men vad exakt ÄR en 'kamphund'? :)

Brurn-Brurn
0

Titta på länken och fundera själva:

Tror ni den här ägaren har tyngd nog tll att bromsa fem hundar som till sammans kanske väger 250 kg om dom sätter i väg

Jag tror det måste en lag till rätt och slätt fördi det fins potentielle ägare som inte är kompetenta till att värdera "villdjuret" i en hund om det kommer loss. âven om det heter Jesusparken så är två hundar för mycket

http://sydsvenskan.se/malmo/article254929.ece

angstorpet
0

Här kommer mitt inlägg i kamphundsdebatten, det är en uppsatts som jag skrev när jag läste Sv C.

Kamphundarnas vara eller icke vara

Vad är en kamphund för något?

En Pittbull terrier, en American Staffordshire bullterrier eller grannens galna "gatukorsning"?

Ja, det är en laddad fråga!

Kan man över huvudtaget säga vilken ras som är kamphund eller inte? eller är det så att alla ouppfostrade hundar som aldrig har fått lära sig sin plats i "flocken" är kamphundar?

För mig är ordet "kamphund" laddat med mycket negativ energi, men jag tycker inte att det är rasbundet. Jag anser att det till 99 % är ägarens fel när en hund har ett felaktigt beteende. Vi som är hundägare har ett strikt hundägaransvar och vi måste lära våra hundar hur de ska bete sig. En hund som inte vet sin plats i "flocken" blir en problemhund.

I begynnelsen var alla våra hundraser avlade för olika ändamål och därmed bär de på olika beteendemönster i sin arvsmassa det är viktigt att tänka på när man köper hund. Alla vet ju att en Golden Retriver älskar att bära och hämta föremål - det har sin grund i att de är en apporterande fågelhundras - vill man inte ha en hund som bär runt på allehanda saker så köper man inte en Golden Retriver. Köper man sig en American Staffordshire Bullterrier så får man också ett vist beteende på köpet - en hund som har en större tendens att ta till våld eftersom de från början är avlade för hundslagsmål.

Diskussionerna är ofta långa och hetsiga när man behandlar ämnet "kamphundar". Svensk Brukshundklubben har som policy att alla hundar är välkomna oavsett rastillhörighet. Nu har de lokala SBK-klubbarna börjat ifrågasätta policyn eftersom de helst inte vill ha in "kamphundar" på sina kurser eftersom instruktörerna inte anser sig vara kompetenta nog för att möta de här hundarna - och deras problem. Men återigen, vem ska bestämma vilka raser som är "kamphundar".

Eftersom jag själv är SBK-instruktör och nästan dagligen träffar hundar och deras ägare så kan jag säga att allt hänger på ägaren. Jag har träffat "kamphundar" som är aldelles otroligt lydiga och snälla och jag har nästan blivit "uppäten" av både Papillons och "korsningshundar". Är då en Papillon en kamphund?

Jag tror att vi måste angripa hundägarna i stället för att rikta in oss på några specifika raser (eller blandraser).

Inför ett obligatoriskt hundägarkörkort - där man måste ha genomgått en kurs i hundkunskap för att bli godkänd.

Med kunskap om hur hundar fungerar tror jag att vi på sikt kan stävja den här trenden med de unga "tuffa" killarna som använder sina hundar som vapen. Om vi förbjuder det som i dagligt tal benämns som "kamphundar" så kommer de här människorna som använder sina hundar på ett olämpligt sätt att leta sig till andra raser, och då står vi här igen, med samma problem men med andra hundraser.

För vad är en "kamphund"?????

Flört Malin S*Ängstorpets NFO

danino
0

vilka hundar är kamhundar då?alla som är agressiva?

då kommer mååånga hundar försvinna.har stött på många raser av den mindre sorten som är väldigt agressiv.mer än den större

hundförbud mot människor som inte kan sköta sin hund rätt är väl det ända rätta!!

så enkelt var det.

och om en hund biter ihjäl en annan hund ska den självklart avlivas så den inte får fler chanser.

Själv har jag en amstaff som jag litar 100% på men skulle ändå aldrig låta gå lös pga. alla rädda människor.

mvh/Lina

Karmatarerskanise
0

#152 En kamphund är ju de raser som innan användes till just kamp. Läs inlägg #148!

Mulla
0

Jag tycker att det ska bli hårdare krav på hundägarna istället. Varför förbjuda vissa raser/blandraser när man istället kan lägga ner mer energi till att sätta dit dom som inte sköter sina djur. eller sköter dom fel?!

Elcyion
0

Orkar inte läsa alla svaren. Men att förbjuda raser kommer bara att hjälpa ett litet tag. Sedan är det någon annan ras som får dåligt rykte. Det är inte hundarna det är fel på (generellt) utan ägarna. Finns inte den ena hundrasen, tar de en annan…. Till slut kommer man inte få lov att ha hund öht. På Irland har en politiker (kommer inte ihåg vem) uttalat sig om att ingen behöver hundar som är över 50 cm i mankhöjd. Han vill till att börja med förbjuda alla raser som är över 50 cm i staden. Får han igenom det, kommer det med största sannolikhet att sprida sig ut på landsbyggden med.

Alla vi här inne vet hur löjligt ett sådant uttalande är! Alla raser behövs för att man ska kunna hitta den som passar en själv!

Medarbetare på jack russel terrier

danino
0

kamphund kan vara vilken hundras som helst som man tränat till kamp!

Klump
0

Ett förbud mot "kamphundar" är inte möjligt att genomföra.

Man är idag inte överens om vad som klassas som kamphund.

SofiJ
0

Jag tycker inte man ska förbjuda det som kallas "kamphund" vad det nu är Fundersam. Däremot skulle jag vilja att det kanske fanns lite hårdare krav på hundägare. Det finns ju en lag att man inte får ha hunden lös inom bostadsområden och ställen där det finns någon typ av plan, alltså typ parkeringar, vägar, trottoarer och sådant. När någon bryter mot detta och man anmäler det så händer ju inget, för än det är försent.

Ser i artikeln ovan att hundägaren där hade tre hundar lösa och två kopplade och tydligen i en slags park. Hundar är flockdjur och en sätter fart mot ett "byte" så drar han ju med sig de andra och så är det kört.

Det verkar ju ofta vara så också att de som har den här typen av hundar är unga grabbar, som egentligen inget kan om rasen. En slag p…..förlängare Generad (ursäkta). Det är tufft helt enkelt och de har noll koll på hunden och släpper ofta dem lösa fast de inte har ett uns pli på dem.

Har någon annan än jag lägt märke till samma sak?

Erla
0

Igen ett klokt innlägg Jag vet inte om det är rätt att förbjuda. Om du tittar på skadestatistik så har jag fått veta att det är Labrador som gör flest skador på människor.

Jag tycker att det skulle vara obligatoriska kurs med examen som potentielle ägarar av "kamphundar" får kalra av. Det skal vara svårt att få tilstånd för att köpa en kamphund.

En Pitbull eller en mastiff skulle till exempel vara perfekta för dom som jagar vildsvin. Dom bord ju få tillstånd, men kraven till kompetens måst nås

Kleverin
0

#159: Nopp, inte labrador om man får tro expressen….. http://www.expressen.se/husdjur/1.1223163/radd-for-rottweilers-och-dobermannhundar

Själv har jag hört att det är Golden, men hittade inget för att styrka detta. I USA därimot liggger de högst på listan enligt det materiell jag har hittat.

Jag anser att det ska vara en allmän obligatorisk kurs för ALLA hundägare. kanske vi slapp de aggressiva småhundarna med en ointresserad tant i andra änden som säger "men den är ju så snäll…" Visst, den biter mig bara för att jag är så god…

Daisymink
0

usch blir tårögd av att tänka tanken till att människor skulle kunna förbjuda och därmed avliva min älskling. som några av er sa flyttar jag hellre från landet än låter dom göra det.. anser att om man skaffar sig denna ras så bör man ha läst på(menar så ska man ha läst på!), och har du en kamphund med mer "kamp" i sig, alltså visar agression m.m så håll den kopplad.. finns så mycket mer jag vill skriva men måste sova nu då jag både har ont i ryggen och är förkyld. (fortsättning följer..)

// Vanessa 

Erla
0

#160 Kleverin

Bra att du hittade den länken. Jag har inte hittad den listan jag läste, men i prinsip så frias såkallade kamphundar för att vara på topp i listan.

Mycket av hundens beteende görs av hur den får växa till/utvecklas . Det är ingen fara att tillåta en tvåring leka med en rottweiler, och hunden utstår mycket

Klistrar inn listan från #160's länk

Hela listan på hundar:

1. Taxar
2. Chihuahua
3.Jack Russell terrier
4. Akita
5. Australian cattle dog
6. Pit bull
7. Beagle
8. Engelsk springerspaniel
9. Border collie
10. Schäfer

Kamphndarna är inte bland topp i 10. Listan blir lite annorlunda om du sorterar på alvarliga skador

Klump
0

Roligt att du tar för givet att dina kompisars hundar bara har "råkat" flippa.

Det låter som att dina vänner inte kan hantera en Pitbull.
Så enkelt är det. Det är ALDRIG hundens fel.
Har du inte själv skrivit det i en tråd till och med?

Jag har haft flera Pitbulls, omplaveringar, egna kullar och egna importer.
Och ingen av mina hundar har "flippat"

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.