rasråd TACK!
En familj jag känner ska skaffa hund. Det är till en barnfamilj med både tonårsbarn och en liten dotter på ett halvår. De bor lantligt med hästar utanför fönstret och de har flera katter.
de söker en tik ung/valp…
- positiv social familjehund
- bra barnhund
- lättlärd och lydig
- sund hund utan problem (leder, ögon, öron, hud osv)
- användas till lätt agility, kunna gå lös och i koppel, joggingtur.
- ej arbetsam pälsvård
- mankhöjd 30-50 cm
- inte så aktiv som bordercollie
- inte så kaxig och ettrig som Jack Russel
- ej stark jaktinstinkt (finns mycket rådjur runtom)
- ej skällig
De har funderat på: Pudel, Dvärgschnauzer, Dansksvensk gårdshund, Nova Tollare, Keeshond, Isländsk fårhund, Soft Wheatern terrier, Kelpie, Amstaff osv
Råd mottages gärna via PM direkt till Kacka!!!!! Även råd om vilka raser man ska undvika då det gäller defekter osv
Gärna tips om uppfödare i göteborgsområdet som har valpar nu!
Är de skälliga? Jaktinstinkt? Är de bra med småbarn? Gillar de att hoppa (agility)?
Jag tycker nog att Dansk/svensk gårdshund låter som ett bra alternativ. Det första jag tänkte på när jag läste faktiskt..
Det är väldigt olika raser de har skrivit med, så då är det ju svårt att veta vad de verkligen är ute efter.. En kelpie är inte långt ifrån lika aktiv som en bordercollie, de behöver i alla fall daglig mental träning. En dag utan och man får väldigt mycket hund i huset…
Isländsk fårhund ska de också tänka på att de skäller väldigt mycket och det är i princip omöjligt att få bort. Men kan man leva med det kan det vara ett mycket bra rasval. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vad sägs om Tollare och Keeshond då????
De raserna har jag ingen vidare koll på, men kan inte Cavalier King Charles Spaniel vara något? De kräver inget speciellt (går under gruppen "sällskapshundar") men kan utan problem användas till agility och liknande. Det enda är att många har problem med hjärtat, men kollar man noga och hittar en seriös kennel där de inte använt hjärtsjuka hundar i aveln så ska det nog inte vara några större problem. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Dom blir som man gör dom,våran är väldigt alert,gillar att hoppa,hon har varit väldigt lätt att lära saker positiv till allt.Men jag har bara erfarenhet av en.Men hon är väldigt trevlig.Pudlar har jag haft några,mycket trevlig hundras,det enda negativa med dom är att man måste klippa dom,ser så ovårdade ut annars.Har haft mellan och dvärg.Lättlärda hundar.
Gå in på www.skk.se
där finns länkar till rasföreningar,lätt att hitta uppfödare.
Tack Anita, men jag har redan varit där och kollat… Det svåraste är ju att hitta "rätt" ras!
Är inte Västgötaspetsar skälliga och mycket vall/jakt i???
ok,det är jättesvårt med raser.Border collie är underbara,men en krävande ras,västgötarna är trevliga pudel likaså och så vidare.Brorsan har tibetansk terrier,mycket päls men väldigt trevlig.Golden suveräna hundar,det finns så mycket.Det bästa är nog att ta tid på sig,åka till uppfödare prata med hundägare gå på utställningar ring och prata med såna som har kurser och se om man kan få komma och titta.Det är jättesvårt men kul.Hoppas dom får tag i vad dom söker.
Vad sägs om Labrador, Borderterrier eller Pudel då?
#8 Våran skäller när hon är med min man,tiger med mig,ger skall ibland,speciellt när hon inte får tag i bc.n.Valla har hon börjat med för 2 år sedan,hon är 4 nu.Men hon lyder när man säger till henne att hon inte får.Pudlar är bra dom andra vet jag inget om.Nån annan kanske vet.
Alla ni andra… Vilka raser gilalr ni och varför? vilka raser gillar ni inte?

Vad jag vill ha är en irländsk varghund, men de passar nog inte riktigt in på deras önskemål :) Har haft collie, tibetansk terrier och schäfer, har även erfarenhet av kinesisk nakenhund. Collier kan ju lätt bli lite skälliga, de långhåriga behöver borstas rätt ofta. Tibetansk terrier är ju en riktig pälshund, och de kan vara rätt självständiga. Dvs de lär sig lätt, men det är inte alltid de lyssnar :) Schäfrar kan vara underbara, men de kräver ju sin ägare. De behöver ganska mycket aktivitet och vår hade en sjuhelvetes jaktinstinkt. Det är inte heller den friskaste rasen, bland annat höftproblem är vanligt. Kinesisk nakenhund skulle jag säga att passar in på det mesta de önskar. De är små, snälla, sociala, lättlärda… De har ju ingen päls, men behöver ett bad med ämna mellanrum. De behöver också kläder om det är kallt och såna grejer.
En lancashire heeler kanske skulle passa familjen?

Jag bara undrar om hunden måste vara renrasig ? Det finns ju faktiskt många trevliga blandraser också. Jga har själv både och tre blandisar och två renrasiga och mina blandisar har peppar peppar ta i trä aldrig varit sjuka, medans mina renrasiga varit titt som tätt hos vet.

Det kan ju ändå vara värt att fundera i genom vilka raser som är önskvärda. T.ex har familjen uteslutit border collie, då vore det dumt att skaffa en border collie-korsning som förmodligen har ärvt en del av energin och stimulanskraven.
Tips är att träffa olika raser för att se hur de är i verkligheten :)

Har haft Flatcoated retriver och Weimaraner. Båda två är trevliga raser…
#19: Dom är säkert jättetrevliga, men frågan är hur lämpliga dom är för den här familjen. Förutom att mankhöjden skulle vara 30-35 cm så ska det ju bara vara lite lätt motion. Citat: "till lätt agility, kunna gå lös och i koppel, joggingtur". Flattar och weimaraner ska så vitt jag vet aktiveras långt mycket mer för att må bra, det är arbetande raser och man bör låta dom få arbeta.
Alla jakthundar bör få jaga, då de kan må dåligt om de inte får den stimulansen. Därför valde vi ingen sådan. Hade velat ha en weimaran annars :)

#16 & #22: Har man krav på hur man vill ha hunden och kanske inte kan anpassa sig så mycket efter vad man får, utan vill veta innan så är en renras ett mycket bättre alternativ. Korsningar mellan olika raser vet man inte innan vilka anlag som slår igenom och det kan bli nåt helt annat än man tänkte sig. Visst, det finns undantag när det gäller renraser också, men det är ju väldigt ovanligt. Att ta en vuxen omplacering är en sak, för då vet man hur hunden är. Men ska man ha en valp skulle jag inte rekommendera blandras. I alla fall inte om man vill veta vad man får..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tycker Golden låter perfekt ^^
- positiv social familjehund - Ja
- lättlärd och lydig - Ja
- sund hund utan problem (leder, ögon, öron, hud osv) - Nej
- användas till lätt agility, kunna gå lös och i koppel, joggingtur. - Uppfostringsfråga, man kan träna alla hundar till agility
- ej arbetsam pälsvård - Inte speciellt
- mankhöjd 30-50 cm - Kanske i största laget, men tikarna ärju lite mindre
- inte så aktiv som bordercollie - Nej
- inte så kaxig och ettrig som Jack Russel - nej
- ej stark jaktinstinkt (finns mycket rådjur runtom) - nej, men de kommer bära runt på allt den hittar
- ej skällig - nej
Enligt beskrivningen låter som pudel tycker jag förrutom pälsen men den kan man ju klippa ner
Jag har själv två blandrashanar och tycker de är underbara… men de vill nog inte ha riktigt så aktiva (border/malle/labrador)…
Kan tala om att det blev en pudel…
Låter som ett bra val. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#26Låter utmärkt att det blev pudel ,föder själv upp pudel
lancashire heeler är väl liknade Västgötaspets????
http://www.lancashireheeler.se/
Läs och bilda dig en egen uppfattning. Har ingen större erfarenhet av någon av raserna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Den lilla pudeln busar glatt med både barn och katt i familjen… De är nöjda med sitt val.
Vill höra om någon pudelinsatt (kryddan?) känner till några speciella saker som man ska vara observant på då det gäller pudlar tex hud, höfter, leder, ögon osv?
Kacka: Vad är det för storlek på pudeln? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
tjenixen.. tycker att en staffordshire bullterrier later kanon för familjen.. eller vad säger ni??
pudlar (särskilt okastrerade tikar) har lätt att få diabetes… men det kommer ofta i senare ålder, och medför då nästan alltid blindhet….
Läs på www.pudelklubben.se
Det är lite olika beroende pån storlek.Trevliga hundar e´de.
#32 mellan tror jag… Det är inte minsta och inte största….

Berded Collie är otroligt lätta hundar - dock för deras päls men ska man inte ställa ut så kan man klippa dem.
Lycka till!
varför INTE en AM Staff de är otroliga barn hundar!!!! Gå in på AM Staff klubbens hemsida där finns det uppfödare som har barn o kan berätta hur underbara denna ras är. Nu kommer säker många säga att jag är en IDIOT. De är oerhört barnvänliga o suuuuuper trevliga!!!
Jo gå in på vårat FORUM o fråga lite om rasen o hur de är med barn då kommer du få många svar….. http://www.amstaffwebben.com/ Gå in under FORUM en mkt bra sida. 
en borderterrier hade vart perfekt till dej om du vill ha en aktiv hund som är VÄLDIGT lättlärd och älskar agillety, min borderterrier är en mycket duktig och pålitlig hund som gör allt för mej! men dom behöver mycket motion.

#38 Kan ge dej mitt svar till varför jag tyckte det var bra att denna familj inte skaffade sej en Am.staff utan valde en pudel i stället
Am.staffar är jätte människoälskare både mot små och stora, dom är lätt lärda och villiga till att arbeta på många olika sätt, dom har ingen direkt pälsvård. Det finns mycket positivt om dom (bara positivt om man frågar mej)
Dock är det vanligt att Am.staffar har "hudproblem", dom är känsliga i magen och det brukar ta tid innan man hittar ett bra foder som passar. (Säger inte alla men det är vanligt tyvärr) Det är en stark hund både fysiskt och psykiskt och det krävs både kunskap och styrka till att kunna uppfostra en sån här ras. Tanken är väl att alla i familjen ska kunna ta vovvsingen på en prommenad och med am.staffars styrka kan det vara svårt. Det är även en tung ras som lätt springer omkull den lilla bäbisen då den inte alltid har koll på hur stor den egentligen är precis som många andra stora raser. Själv skulle jag även sätta in am.staffen under dom raser som kräver aktivitering på hög nivå både för att tillfredsställa deras behov och för att dom ska må bra. Och det ville ju denna familj inte ha.
Men visst håller jag med om att man inte kan ha en bättre ras än en Am.staff =)
#14 måste verkligen hålla med dej om att tibbar verkligen lär sig lätt men att dom bara kan strunta fullständigt i en ibland XD
Jag skulle föreslå en Cavalier King Charles Spaniel 

schäfer
Man ska nog tänka på att alla har lite jakt i sej. Och alla hundar har olika egenskaper som tex vallning, apportering o jakt mm. Skaffar man en blandis blir det 2 egenskaper man ska tänka på.
Men ett bra förslag var det som en skrev. Försök att träffa några olika hundar och skaffa en egen uppfattning. Alla hundar är ju olika individet även inom samma ras. Lycka till.