Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4027 ggr
paronskrutten
0

Sår i trampdynan

Är hundvakt nu, och vovven har fått ett sår i trampdynan. Har tvättat med koksaltlösning och sedan smörjt med xylocain och lindat med gasbinda. Något mer jag kan göra? Han haltar ibland och vill ogärna stödja på tassen.

Helena

preya
0

Ta det lugnt med honom och se hur det läker. Det brukar läka utan problem men håll koll!

AnneN
0

Hur stort/djupt är såret? På vilken trampdyna är det?

Sätt en plastpåse på tassen då ni ska gå ut med hunden så att det inte blir blött/smutsigt på gasbindan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

paronskrutten
0

#1 Jag håller koll, torkar och tvättar försiktigt då och då, vill inte hålla på för mycket dock. Ska tvätta och smörja sen inför natten, tänkte ta honom på en kvällspromenad lite senare.

#2 Det är ett ganska djupt jack, centimeterdjupt kanske, lite svårt att se hur djupt det är. Spelar det någon roll vilken trampdyna det är?

Jag satte torra våtservetter runt sist när vi gick ut, som extra skydd, bra idé med plastpåsen :)

Helena

AnneN
0

#3 jag tänkte om det är den trampdyna som ligger högre upp på benet så belastas den inte så mkt som de som är under tassen.

_**/Mvh Anne

paronskrutten
0

Jaha, nej, det är den han trampar på, tyvärr.
Nu sover han i princip hela tiden i min säng, förutom när jag kolla tassen eller gosar lite med honom.

Tycker synd om honom :(

Helena

AnneN
0

Om såret är mycket djupt och brett så kan det eventuellt behöva sys.

_**/Mvh Anne

paronskrutten
0

Det är inte brett.. ska kika lite senare, smörjde in med relativt mycket zylocain nu så jag kanske får ta lite mer i det, han rycker åt sig tassen när jag tar runt såret  :(

Satte på en strumpa nu, vi ska gå ut snart.

Helena

Klump
0

TS

Vad fick han såret för?

Det finns inget glas eller grus i såret?

paronskrutten
0

Jag vet inte hur han fick såret, jag fick honom efter att han hade fått det.

Jag ser inget smuts eller glas i såret, nej.

Helena

Klump
0

OK, tvätta rent och håll koll på det.

Om trampdynan blir väldigt varm eller om det varar så kontakta en veterinär för rådgivning.

Molla
0

Håll ögonen öppna i fall han får symtom på infektion i såret, ex feber, slöhet, värme i tassen, svullnad.

paronskrutten
0

Såg igår kbäll efter en noggranare titt att det var inte så djupt som jag hade förmodat iaf.

Han är inte varm, men lite slö. Ingen svullnad eller nåt sånt, såret ser fint ut.

Helena

Klump
0

Hur menar du med att han är slö?
Mer än vanligt?

Annars är han helt som vanligt?

Fick han såret innan han kom till dig?

paronskrutten
0

Han sover/vilar helst, men det gör jag också i det här vädret (väldigt mulet och regn).
Han brukar vara lugn inne.

Han är ju inte helt seg liksom, han säger ju till när jag fixar med tassen och så, och han är vaken, och travar gärna ute (får han inte egentligen, men ett par travsteg då och då blir det).

Ja, han fick det innan han kom hit.

Helena

Klump
0

Ok.. håll lite koll bara.

Det är så jätte svårt att ge råd när man inte ser hunden.

Men det låter inte som att det skulle var någon fara.
Du kan inte kolla med ägaren då?