Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1105 ggr
L8sson
0

fråga om utställning

hejhej!

jag och en annan person började snacka om utställning idag om min terrier.

han har underbett, är de någon idé då att ställa ut för jag tänkte mer att de skulle va kul att prova på att ställa ut =)

billyboy
0

i många raser är underbett diskvalificerande.

L8sson
0

#1 okey. inte så kul att ställa ut då.

finns de andra alternativ då ?

billyboy
0

lydnad, agility. Det är ju alternativ. Men kolla rasstandarden för din ras för där brukar det stå "Diskvalificerande fel". Om inte underbett står med där. Det brukar stå i avslutningen i rasstandarden Fel och diskvalificerande fel… osv..

Finns nog på rasklubbens hemsida, SKKs, eller så söker du på *"Rasnamnet" + rasstandard* på google.

L8sson
0

#3 jo ska träna agility men nu ville jag få reda på utställning ;) ska kolla upp de :) tack för hjälpen =)

spikes
0

4, visst kan du ställa ut ändå, om inte annat får du ju en bedömning av experter på rasen i så fall,och det kan ju vara kul att ha även om du vet att den har underbett;-),man har ju alltid samma älskade hund med sig hem som man hade när man kom;-)

L8sson
0

#5 jo jag vill ju bara se vad dom tycker om honom såklart har jag samma Bosse som jag komm med som när jag går med :D

spikes
0

6, javisst ta det som en rolig grej liksom;-)

L8sson
0

#7 aa :)

någon som ofta ställer ut?? jag har läst mycket eller aa enligt mej mkt om utställning men den som har ställt ut mkt har ju mer erfarenhet än texten jag läser.

har läst om 2 oliak grejer Inofficiella och officiella utställning berätta lite vad ska jag rikta mej mot ?

spikes
0

dom in officiella är lite roligare för där är det lite mera avslappnade sammanhang, så det är roligare att ställa ut där, dom officiella är lite tyngre tycker jag eftersom det finns så många stora utställare där med hundar som har vunnit massor med priser och så;-)

AnneN
0

Inofficiella utställningar då registreras inte resultaten utan de utställningarna ses mer som träning.

Officiella då registreras meriterna i SKK

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

tack anne hade glömt detCool

L8sson
0

okey tack för svar =) vad borde jag rikta mej mot ?

spikes
0

inoffociella till att börja med,skulle jag gjortGlad

L8sson
0

okey då till nästa fråga ^^

vart hittar jag inoffociella utställningarna??

AnneN
0

på rasklubbarnas hemsidor och ibland i tidnings annonser

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

L8sson
0

#15 okey taack :D

spikes
0

16. lycka till;-)

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 aa tack =D

Molla
0

Det är jättekul att ställa ut!! Jag tycker också att du ska börja med någon mindre, inofficiell, utställning!
Lycka till! =)

Selma (boxer) och jag--->

L8sson
0

#19 hehe aa =) tack !Fin boxer du har

ni som har tips elle rlikande är de bar att komma med :D

det är Bosse som jag visar på bilderna jag har tänkt att ställa ut, han importerades som valp hit till sverige för att bli avelshund. men när han bytte tände fick han underbett. så nu e han 2 år och jag köpte honom och dom släppte sin ögonsten med gråten i halsen.

och han e väldigt fin så då vill man ju prov att ställa ut fast han har ett stort fel..

komigen nu lite tips och sånt man ska tänka på

Molla
0

Några andra tips är att öva på att ställa hunden. Jag har godis i handen på förra bilden, så att hon ska fokusera och stå still. Jag tror att småhundar ställs på ett bord, kolla upp om det är så, och öva!!!

Domaren går runt och känner på hunden, så be alla dina kompisar att klämma igenom hunden när du håller den. Domaren kollar också på tänderna, be dina vänner göra det med!

På utställning springer man med hunden i en cirkel tillsammans med alla hundar i klassen. Försök hitta nån stans där du kan springa med din hund där det finns mycket distraherande saker. Man springer även en gång själv med hunden, antingen på rakt spår fram och tillbaka eller som i en triangen. Öva då på att hunden ska trava med dig hela tiden och följa dig i vändningen.

Lycka till!

L8sson
0

#21 tack för bra tips :D

L8sson
0

har hittat en inofficiell utställning i rättvik

http://www.nedansiljansbk.se/utst/inoff08.htm är de för tidigt hinnar jag inte och träna?? ska jag prova eller ska jag bara dit och kolla 1 gång :)??

Freestylefreaks
0

Freestyle :D

L8sson
0

#24 hehe jag gör lite lätt freestyle med min andra hund Berit =) men har provat lite slalom mellan benen med Bosse :)