Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1484 ggr
SparklingTindra
0

Angående fodervärdsavtal på hane

Vad har ni för tankar om fodervärdsavtal på hane? Fördelar och nackdelar för överlåtaren? Vilka villkor finns? Är någon här inne fodervärd/överlåtare eller har varit nåt av det för just renrasig hanhund?

Skriv ALLA era tankar kring ämnet, tack! =)

SaraC
0

Om du ska använda dig av ett tycker jag du ska använda SKK:s, går att läsa mer om dem på hemsidan.

Fördelar är väl att man får en hund gratis, att man har större möjligheter till en närmare relation till uppfödaren och att lära mer om rasen och uppfödning. Nackdelar är allt annat. Du kan inte bestämma helt över hunden, får betala resor om du flyttar, måste uppfylla alla krav i avtalet om du ska få behålla hunden osv. Råkar du ut för en oseriös uppfödare kan du råka riktigt illa ut och kanske bli lurad.

Jag är fodervärd åt en renrasig hund någon månad till :) Om du vill veta mer personliga erfarenheter får du gärna PMa!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

#1 inte alla fodervärdshundar är gratis, men oftast så får man dem någon tusenlapp billigare eller till halva priset

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

#2 Brukar väl vara vid halvfodervärdsavtal man betalar hälften eller en annan summa?

Jag har då aldrig hört någon helfodervärd som betalat, men det kan säkert vara så.

SparklingTindra
0

Men om man som uppfödare säljer åt en person som i sin tur vill sätta den hunden på foder, vad har man för rättigheter? Vad kan man kolla och vad har man rätt att ställa för krav?

En person är nämligen intresserad att köpa en hanvalp av mig och sen sätta den på foder, för att personen har tikar hemma och vill bara ställa ut hanen och ev. använda den till avel.

SaraC
0

Beror väl på vad du vill? Om du inte vill att din valp hamnar hos en sådan person får du ju bara låta bli att sälja. Tycker du det är okej och säljer har ju inte du några fler rättigheter. Antar att personen är uppfödare eller planerar att bli..

SparklingTindra
0

Ja, personen är uppfödare. Jag är lite orolig att denna lilla valp ska bli en sån där hund som får flytta flera gånger och det vill jag inte för dessa valpar. Jag har varit med om att folk har varit fodervärd och sen inte velat vara det nåmer helt plötsligt och då måste hunden flytta igen. Och fodervärdar som haft hunden tills kontraktet är "slut" och dom ska få ta hunden och då helt plötsligt ändrat sig.

Om den kom till en familj som tog bra hand om den och inte bara letade efter en "billig/gratis" hund och att den sen fick åka på utställningar och sånt så hade det ju inte varit nåt problem.

Vi hade en hund hos oss som först hade vart fodervärdshund och den hade fått byta hem minst 4 gånger innan den kom till oss och den var alldeles förstörd psykiskt. Det vill jag inte ska hända nån av "mina" valpar.

Jag är väldigt noga med vem som ska få köpa dessa små krabater och därför vill jag ha så myckt information som möjligt.

SaraC
0

#6 Det är ju omöjligt att säga. Även om personen som sätter ut hunden på foder är seriös och vill hunden allt väl, så är det ju alltid omöjligt att veta om personen som tar hunden på foder är en sådan person du beskriver (tröttnar snabbt) eller inte.

Enligt mina erfarenheter är det vanligare att foderhundar får flytta mer. Det blir nog lite lockande med att få en gratis/billig hund och folk tänker inte efter lika mycket som vid ett köp. Min hund har t.ex. haft fyra hem före mig…

Ett alternativ är ju att du och den eventuella köparen letar upp en fodervärd tillsammans? Någon ni vet har erfarenhet av hundar och kanske rasen och som ni är säkra kommer göra sitt bästa för hunden. Då behöver du ju inte oroa dig lika mycket. Även om det aldrig finns garantier.

SparklingTindra
0

Ok. Jag får ta och fundera ett tag till på det här. Jag ska ta och prata med personen och fråga lite olika saker av henne.

Sen så undrar jag: Om det blir aktuellt att byta fodervärd, kan man ha som krav att personen måste prata med mig först innan hon sätter hunden på foder på ett nytt ställe? För jag tror att man kan ha som krav att en köpare ska prata med en innan om säljer vidare hunden iallafall.

AnneN
0

Du kanske kan fråga SKK om vad du har för rättigheter/skyldigheter och vad du kan ställa för krav?

_**/Mvh Anne

ingann
0

#8 säljer du en valp har du tyvärr inget att säja till om sen.. du kan ju be köparen att prata med dig om eventuella omplaceringar men den som köpt valpen äger den och har full beslutsamhetsrätt om vad som händer med den tyvärr (i vissa fall är det verkligen tyvärr då en del valpar far illa i omplaceringar)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elcyion
0

När syrran köpte sina två kavalierer, fick hon skriva på ett kontrakt där det stod att OM hundarna behövde omplaceras någon gång, skulle de tillbaka till uppfödaren. Vet inte hur giltigt ett sådant kontrakt är, och om det går att sätta upp ett sådant om du säljer hunden till uppfödaren. Ni har ingen möjlighet att samäga hunden, mot att hon får hela avelsrätten? Bara spånar lite.

Medarbetare på jack russel terrier

SaraC
0

#8 Du kan ju föreslå att du antingen skriver in det i köptekontraktet eller att hon skriver in det i fodervärdsavtalet.

SparklingTindra
0

Okej, tack för era råd. Jag måste verkligen kolla upp det här. Det är bara det att det är ett rent h**vete att ringa till skk och fråga om saker. =P

AnneN
0

SKK är betydligt enklare att få tag i och få svar av via mejlen

_**/Mvh Anne

nobsan
0

Hur mycket man än skriver in i avtalen,så kan nya ägaren/fodervärden göra vad den vill om den är tillräckligt oseriös. Det händer så mycket tråkigt inom hundvärlden. Min kompis tog tillbaka en tik som var under året. Och han upptäckte då att hon haft valpar. Ägaren och fodervärden var bekanta med varandra.

Lämna aldrig ut en hund på foder. Ett gott råd från mej. Det kan komma situationer som blir ohanterbara. Och man måste ta in SKK till hjälp. Dom har jurister som jobbar med massor av fall.

Det låter som om du är osäker. Följ det och sälj hellre valpen till en stadig ägare. Vill uppfödaren ha en parning sedan så kan den ju ta kontakt med den ägaren när det är aktuellt. Det är ju inte ens säkert att den blir godkänd till avel. Då blir det tyvärr så att dom tappar intresset för hunden. Nej, det är nog bättre med en riktig ägare.

SparklingTindra
0

Tack för ditt svar Nobsan. Som det kändes igår hade jag nog inte sålt åt personen i fråga. Men jag har nu fått veta lite mer om vem som ev. ska vara fodervärden (och den personen litar jag på), eller så har denna uppfödaren funderingar på att kanske ha den själv utan fodervärd om det skulle fungera och att ha den hos sin kompis (som jag också absolut litar på) under hennes tikars löptider. Efter att ha fått veta mer om vad hon har tänkt med denna lilla valp och vem som är planerad som fodervärd så känns det som att jag faktiskt kan sälja åt henne.

Jag har ju alltid kunnat lita på denna persons omdöme tidigare så jag tror nog att det kan bli bra. Sen så brukar denna person göra så att om hunden hon lämnat på foder inte passar till utställning samt avel så brukar fodervärden få hunden.

Det blir ju dessutom kul att få se denna lilla valps meriter längre fram i sitt liv. =) Om det nu blir några, men det tror jag absolut. =P Han kommer säkert att bli känd bland shelties bara för att han är så snygg. ;) Haha

ingann
0

Lycka till hur du än gör Skrattande Det viktigaste är ju att det känns bra för dig och att valpisarna får bra hem=)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SparklingTindra
0

#17 Tack! Jag tror nog att det kommer att gå bra med den här hanvalpen nu när jag har fått veta lite mer om fodervärden.

nobsan
0

Hoppas att allting löser sej till det bästa. Kan ju vara kul att på nära håll följa din valps utveckling också. Lycka till i framtidenSkrattande

SparklingTindra
0

Tack! =)

Millan1971
0

Jag har själv tänkt att bli fodervärd…För att jag själv inte har råd med en sådan ras som jag alltid velat ha samt att jag ej är intresserad av valpar själv…vill hellre ha på foder,då får man eftersom se hur allt går…om just den rasen passar en,hur den är till psyket mm…hellre det än att köpa en och så måste man omplacera den av någon anledning till nån dom ej känner!För då tar ju uppfödaren tillbaka hunden och i sin tur omplacerar den till ett bra hem…alla fodervärdar är inte knäppa!!!Som vissa uppfödare är även dom…man skall inte dra alla över en kam säger jag bara!!!!Jag skulle göra allt i min makt för att ta hand om hunden på bästa sätt!!!Går inte det iaf av någon anledning så har jag vetskapen av att uppfödaren tar tillbaka hunden och i det flesta fall så omplacera dom hunden till ett annat bra ställe!!!Kanon måste jag säga!!!

SaraC
0

#21 Om man är fodervärd är det meningen att man ska behålla hunden efter att fodertiden gått ut. Tror inte många uppfödare sätter ut hundar på foder och sen glatt tar tillbaka och omplacerar dem bara för att fodervärden tröttnar.

SparklingTindra
0

#21 Det är ju det jag inte vill ska hända valpen, att den kommer till en fodervärd som "ser hur allt går och ska kolla om rasen passar och om den inte gör det så lämnas den tillbaka till uppfödaren som omplacerar den". Tänk på hur hunden har det då. Först kommer den till ett ställe som präglar den och sen helt plötsligt får den byta hem för att fodervärden inte tyckte att rasen t.ex. inte passade. Det gillar inte jag. Det är just en sån fodervärd jag inte vill ha till valpen. Du och jag har helt olika åsikter om vad en bra fodervärd är.

Millan1971
0

#23 det var inte riktigt så jag menade nu;) Jag menade bara att OM det inte funkar av någon anledning så är det tryggt att veta att fodervärden tar tillbaka hunden utan att man måste omplacera hunden till ett okänt hem!!!Ni behöver inte tro det värsta på en gång o överreagera!!!Har haft hund sedan jag föddes för 37 år sen!!!!!Kolla på blocket bara!!!Hur många unghundar är det inte till salu????????????????????????????Hallo!!!????

SaraC
0

#24 Om du läser ditt inlägg igen själv, så ser du nog att det är lätt att tolka det som vi gjorde :)

Millan1971
0

#24 ok man kan skriva på olika vis så folk missförstår…ursäkta mig,det var inte alls så jag menade!!!!därför finns det ju telefon så människor inte missförstår saker o ting….ber om ursäkt men säger igen att jag tycker det bara är bra med fodervärdsavtal för hundens bästa och det är ju viktigaste eller hur!!!??

SaraC
0

#26 Ingenting att bli så upprörd över..

Millan1971
0

#27 nejdå…pms vet du;) är inte alls upprörd…bara galen…nejdå!!!Jag hoppas att alla hundar får bra ägare fodervärdshundar eller ej…ha en trevlig lördagkväll/natt!!!!

SaraC
0

#28 Bra. Detsamma!

nobsan
0

Vi är fodervärdar till 2 hundar. Vi har skrivit ett kontrakt med uppfödaren. När tiken fått sina 3 kullar tillfaller hunden oss. Vi kommer alltså att äga den. Förstår inte riktigt det här med omplaceringar? Vi betalar ingenting för tiken. Alla vet. kostnader foder vaccinationer utställningar jaktprov försäkringar mm betalar uppfödaren. men det kan ju vara olika. Fodervärds iden bygger väl på att fodervärden har hunden  och uppfödaren tar vissa kullar eller parningar på den och sedan äger man hunden.

SparklingTindra
0

#30 Jo, precis. Det är så det ska vara. Men det finns många som vill vara fodervärd bara för att dom "får" en gratis hund. Det är ju dessutom lättare att "bli av med" hunden om man är fodervärd eftersom att det bara är att lämna tillbaka hunden till överlåtaren. Då får ju överlåtaren placera hunden på nästa ställe.

Jag tror ju såklart inte att alla fodervärdar är så, ni är säkert seriösa fodervärdar men jag har så himla dåliga erfarenheter från olika fodervärdar. Jag har mött hundar som har fått psyket förstört pga. att dom fått flytta runt bland olika oseriösa och direkt olämpliga fodervärdar.

Därför har jag varit väldigt skeptisk till att sälja valpen till en person som sen ska sätta den på foder. Men nu när jag vet vem det är så ser situationen helt annorlunda ut.

nobsan
0

#31 Du gör rätt i att vara observant. Bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite och sedan få ångra sej.

Sewena
0

Jag som kattuppfödare fick rådet att i mina fodervärdsavtal, skriva med följade text:
**I och med att jag skriver under detta kontrakt erkänner jag villkoren o godkänner dessa.
****Jag erkänner också att detta kontrakt är bindande och att eventuell överträdelse kan leda till domstol. Om någon av punkterna bryts kommer kontraktet sättas i verkan enligt svensk lag.
**Ett vite på 10.000 kr kommer åläggas på den felande parten om annat inte nämns i punkten.

Detta ska gälla i domstol o det gör även muntligt avtal, men det är dock svårare att bevisa vad o vem som sagt vad…

I ett annat fall så ringde jag till SKK o frågade hur jag skulle göra när en uppfödare skrev dit att hon hade förtur att köpa tillbaka hunden vid omplacering.
SKK svarar att jag som köpare inte har skyldighet att sälja tillbaka hunden till uppfödaren, trots att det står skrivet in kontraktet. Detta var dock vid köp o inte vid fodervärdsavtal.
Uppfödare o köpare bör ha en så bra relation att det inte uppstår några situationer…men tider förändras o så även människor.

Jag är även fodervärd till en collie hane och har sedan tidigare haft en otroligt bra relation med hundens uppfödare. Nu är det dottern som tagit över men jag känner likadant mot henne.
När det gäller att ta en hund på foder måste man känna att man VILL följa kontraktet i tex. 5 år. Det är inte bara SKK avtal som gäller utan även om uppfödaren har andra krav eller villkor.

Hoppas att det löser sig med ev. foderhund och jag tycker inte att man är snål bara för att man vill vara fodervärd! Man blir ju vid gott samarbete, uppfödaren högra hand!!

Klump
0

TS

HUR man utformar ett fodervärdsavtal är helt upp till parterna.

Något som många glömmer och som inte finns med i SKK.s standardavtal är vite klaosulen.

Se till att ha med den, om du är köpare

Sewena
0

#34 Jag håller med om vite klaosulen…är ett skydd för både köpare o uppfödare. Jag har visserligen märkt att det sållar bort "oseriösa" köpare men det kan det vara värt..

Klump
0

Det är ju just det man vill göra med en vite klaousulen.

Sålla bort alla oseriösa.

Den som är rädd för ett vite har ju inte tänkt att följa avtalet….