Köpa hund 2009
Jag har kommit över den stora funderingen om att köpa hund. Ända sedan jag var 7 år har jag alltid velat ha en hund och nu känner jag (som 15 åring, 16 när köpet isf ska göras) att jag kan ta ansvaret. Noga har jag tänkt ut (och kommer tänka tills järnan går sönder) hur detta ska gå ihop med gymnasium, jobb, boende och dylikt och eftersom att mitt intresse för djur alltid funnits i mig så ska jag börja på djurgymnasium, då Säby Holms. Ett internat där hundar är tillåtna. Kommer jag inte in på Säby är mitt andra hands val spånga djurgymnasium och jag bor ju bara 5 min därifrån. Flytt/barn och jobb kommer inte påvärka hunden.
Den stora funderingen är då, vilken ras passar mig?
Och då har jag ett par krav som skall uppfyllas av rasen, den ska vara lätt att arbeta med, agility samt lydnad och långa promenader ska uppskattas helst i skog men även bland hus och bilar.
Jag söker en liten eller mellanstor hund, ej av terrier sorten. Så jag funderar skarpt på Shetland sheepdog och har läst på om det lite och tycker att rasen värkar underbar. (läste "rasspecial", den nya artickeln här även, underbar artickel!).
Jag ska även gå på World dog show och kolla på fler raser som skulle passa mig men behöver lite fler tipps på hundraser som skulle passa mig. Jag känner till de flesta raser, men lite jobbigt är det att läsa på om varenda en.
Hund köpet ska isåfall ske om nästan exakt ett år. När jag slutat nian och fått besked om vilket gymnasium jag ska in på. Så lång väntan och mycket funderingar har jag framför mig.
Mina stora drömraser har varit; flat coated retriever, chinese crested dog, stor Pudel, Collie samt Rohdiesian ridgeback (stavning?). Men jag kan ju fortsätta drömma (a)
Så vilken vovve skulle passa mig? visa gärna bilder och berätta kortfattat om rasen, skulle vara jätte tacksam om någon kunde länka till en upf. eller dylikt. Tack på förhand, MVH. Isabelle
[kerstinP, visste inte vilken kategori jag skulle lägga inlägget, flytta om det är lagt fel ;) ]
Jag har en Japansk spets. Mycket hund i behändigt format. Hänger med på allt och halkar inte efter större hundar :) Lättlärda, arbetsvilliga och glada.
Finns en artikel om dem med här
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1 tack för ditt svar! Denna hund har jag funderat på då min kompis har en jappe. Tik, 4 år och helt underbar! har känt hunden i nästan 3 år och dem är helt otroliga måste jag säga! ska läsa artickeln, absolut! Tackar så mycket :)

en flat låter ju bra :) även en kinesisk nakenhund eller shelti 

Jag vill tipsa om Papillon (så klart :P )
Pigg, glad, allert och arbetsvillig. Den blir vad du vill att den ska bli. Mkt duktiga i lydnad och passar utmärkt till agility! Dom hänger med på allt du hittar på:) Du kan gå långapromenader med den samtidigt som den är nöjd med att bara gå ut och få göra av sig lite. Otroligt allsidig hund ett stort + för att dom älskar att ligga i famnen och gosa i soffan på kvällarna ;)
Mys i soffan på bilden.

Om du vill kolla lite närmare på sheltie, så finns de ett sheltie.ifokus :)
ojoj, tack för alla tipps! Jag var på world dog show idag och ska även dit imorgon :) kl, 09.00 ställs sheltiesarna ut :) måste ju vara där och kolla ;)
btw, någon som funderat på att ta en hund från försvarsmakten? kanske ska starta en ny tråd om detta?
Vi har en sheltie och jag kan verkligen rekomendera rasen :)