Svullen nos/nosrygg
Min samob väckte mig imorse och bad mig ta en titt på hur Nikita såg ut, jag trodde hon hade rullat sig i blomjord eller någonting. Men nepp, jag möttes av en hund vars hela nosen och nosryggen var/är tre gånger så tjock som vanligt.
Hon har haft detta en gång tidigare, gav henne då Betapred och det fick hon även idag. Jag misstänker att hon fått en allergisk reaktion när vi igår var och badade i älven, men eftersom hon fått samma "grej" redan förra året i vintras så är jag inte så säker.
Nikita har iallafall inga problem med andningen eller så, utan hon är helt normal och beter sig som hon brukar göra. Men jag är ändå fundersam över vad det kan vara. Och om någon här inne varit med om samma sak. Har tyvärr ingen bild att lägga upp.
Har skrivit samma sak på blandrashundar.ifokus.
Ett bett av något slag? Jag tycker det verkar läskigt att ge betapred om man inte vet vad det är hunden reagerat på, men om det funkat en gång tidigare så iofs…
Har du ringt en vet och rådfrågat?

Nej ett bett tror jag inte det kan vara eftersom det kommit under natten, och inga fönster har varit öppna.
Jag brukar ge BetaPred när hundarna fått allergiska reaktioner, tex när min hane fått ett getingstick och ena benet svullnade upp. Jo det har ju som sagt fungerat tidigare, första gången hon fick svullen nos och nosrygg så ringde jag vet och frågade. Hon bad mig använda betapred för om jag ändå hade kommit in med henne så hade även dom gett henne det.
Då så… jag har själv tagit betapred och fått slåss med min läkare för att få honom att skriva ut det, och min vet var skeptisk sist jag bad att få det för att ha hemma till hunden i fall av t ex ormbett.
Har hon ätit något hon inte brukar? Legat någonstans där hon inte brukar ligga? Något ovanligt helt enkelt?