Dominant kroppspråk
hej
jag undrar lite allmänt sådär över vad som är ett dominant beteende och kroppsspråk. Kan ni rekomendera böcker som tar upp hundars kroppspråk på ett bra sätt får ni gärna rekomendera :)

Hundens språk och flockliv av Lars Fält
Den missuppfattade dominansen av Peter Jensen
Dominans och ledarskap - fakta eller fantasi av Barry Eaton
En sak som jag funderar lite över, som jag fått höra är dominant beteende:
Våran herre (10 mån), samt svärföräldrarnas två vovvar (2 resp 3 år) gillar alla att "trycka" sig emellan benen när man kommer hem.
Dvs de gör så medans de hälsar.
Och även ibland när de är uppspelta/glada.
Alla som jag talat om detta för, säger att det är dominansbeteende.
MEN, när dessa hundar gör såhär, så vill de bla visa att de är glada, samt bli kliade på rumpan (som de älskar).
Dessutom vet de exakt vilka som bestämmer och visar inga andra direkta tecken på att vilja dominera.
Säger vi åt dem att "nu räcker det", så slutar dem omgående.
Ursäkta om det blev lite trådkapning, men skulle vara intressant att veta hur ni tolkar detta beteende. =)
2, det är i mina ögon absolut inget dominans beteende utan var glad att dom är så sociala i stället;-),alla mina hundar har gjort samma sak genom åren,efter att dom har kommit så långt i uppfostran att dom slutat hoppa på när man kommer hem tex.
#3: Det är jag också. ^^
I mina ögon är det inget dominansbeteende.
Men andra jag pratat med, bla rottisfolk (vovvarna jag talar om är rottisar), har sagt det är ett typiskt dominansbeteende som man ska ta bort på en gång.
4, be dem då ta reda på fakta :-),strunta i att lyssna på dem det är det bästa och gläds åt din hund;-)

Det beteendet har inget med dominans att göra, så kela på Ni med Era hundar.