Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2097 ggr
SaraC
0

Vad har folk för fördomar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…mot din ras/hund?

Jag har en Japansk spets. Det jag oftast får höra är att de ska vara skälliga. Beror på vad man menar med skällig och en uppfostringsfråga, svarar jag.

Det är en vaktras och jag tycker därför den ska få varna vid "fara". Som här hemma får Eros skälla när det ringer/knackar på dörren, han ska dock vara tyst när jag säger det och det är han då.

Skällande i tid och otid däremot är en uppfostringsfråga. Jappen ska inte vara en hund som skäller för att den gillar ljudet av sin egen röst.

De som träffar Eros brukar säga "Vilken duktig spets du har som inte skäller!" Fniss.

Sen är jag nog ganska förskonad från folks fördomar, förutom att alla tror att jag ägnar hela dagarna åt att bada och borsta honom pga av hans päls. Sanningen är att jag borstar några ggr i månaden och badar vid behov (några gånger per år). Räcka ut tungan

Vad får ni höra??? Skrattande Och vad har ni för eventuella fördomar mot andra raser? Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Jag som har en blandis med pitbull/am.staff/dobber/lapphund får ofta höra att jag måste passa mej så hunden inte tvär snäpper och mer eller mindre biter ihjäl mej och inte allt för sällan får jag även veta att jag bara skaffade min hund för att verka tuff och gå å spänna mej på stan vilket absolut är allt annat än sant. Folk har alldeles för mkt fördommar mot sk kamphunds raser/blandisar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

jag har schäfer och har inte hört så mycket fördommar, men många är rädda för honom o tror han e farlig, annars är det väl d vanliga att folk frågar om hans höfter…

IdaJ
0

Har en schäfer och en bullmastiff. Många tror att min bullmastiff är farlig och en kamphund. Många tror också att schäfrar är farliga och elaka :(

lill-jarven
0

Inga direkta fördomar har jag väl fått höra.. eller jo endel folk har väl frågat hur jag törs ha min husky lös ^^ Brukar svara att jag alltid har haft henne lös och att hon aldrig har stuckit och lyssnar superbra.. och räcker inte det som svar lägger jag till att hon saknar jaktinstinkt (harar, renar & fåglar mm kan springa/flyga rakt framför henne utan att hon ens blinkar) :D Sen brukar dom flesta vara nöjda.

Annars är folk ibland rädda för dom.. *suck* barnen i min trappuppgång skrek varje gång dom såg mina hundar förut.. verkligen bra för min unghund som inte är van vid barn och inte träffar några andra. Men ungarna har verkligen lugnat ner sig nu och några vill klappa vovvarna ibland :) Men fortfarande frågar dom "bits dom?" ^^ (Deras föräldrar verkar vara rädda för hundar så det är inte så konstigt eg.)

Haha och en gång blev en liten pojke rädd för Indra..  "mamma mamma! hunden har 4 ögon!!!" Han fick nästan panik stackarn. Prickarna över ögonen var tydligen riktigt läskiga

gejsa
0

#4# Ha, ha så söt och så oskuldsfull. Hur kan man bli rädd för en sådan?

Dobben
0

Eftersom jag är tonåring med liten hund, som dessutom råkar vara skällig, verkar många tro att jag endast skaffat hund för att bära runt på, och att jag inte tränar honom någonting. Sanningen är att jag tränar honom varje dag, och går på kurser.

Om jag säger åt honom att sätta sig och han gör det kan man höra "men oj, han kan ju sitta! xO"
öhm, ja, han kan sitta ja O.o
Fast dom flesta blir rädda för honom, för att  han skäller.

#0 Precis, så är det ju! en vaktras måste ju få skälla lite, endel verkar tro att hundar inte ska skälla alls O.o
men får jag fråga hur du lyckas få din hund att sluta skälla? xo Har nämligen det problemet med min hund, han skäller väldigt mycket, och jag fick då rådet på hundkursen att "säga åt honom att han ska va tyst". Jaha, och det fattar ju han O.o Han skäller bara mer om jag skäller på honom :p Har du nåt tips? xo

lill-jarven
0

#5 Haha vadå, kallar du min mördarhund söt och oskuldsfull? ;P Nej hon är så supersnäll så man nästan blir lite ledsen när folk tror att hon är farlig.

SaraC
0

#6 Det här kommer bli lååångt.. =)

Min hund skällde ofta vid hundmöten förut. När jag såg att en mötande hund kom så låtsades jag som ingenting och när vi började närma oss sa jag bestämt men tyst "nu ska vi gå förbi fiiiiint".

Började belöna och berömma så fort han visade minsta tecken på att han inte tänkte bry sig om den andra hunden. I början hände det ju nästan aldrig att han inte brydde sig. Men det är viktigt att komma ihåg från början att belöna och berömma precis när hunden gör något rätt. Annars vet den ju inte vad du vill.

Om han började skälla satte jag mig lugnt ner framför honom, alltid mellan honom och den mötande hunden och alltid vänd bortifrån den andra hunden. La händerna på hans kinder och tvingade honom på det sättet att titta på mig. Och så föreläste jag för honom, ungefär "nej men hörrudu, vi ska ju inte skälla på andra hundar vad har vi sagt om det"… bla bla bla osv.. Tonläget är det som är viktigt, inte orden.

När han lugnat sig och slutat skälla tog jag bort händerna. Började han om tog jag nytt tag. Så höll vi på länge, länge. Men nu kan vi många gånger passera utan att han skäller. Skäller han ändå nån gång räcker det nästan alltid med bara en blick eller ett "nej" från mig, så är han tyst och hjälper inte det sätter jag mig ner med honom på samma sätt jag beskrev.

OBS! När jag säger att jag satte mig ner och tog tag och höll fast honom, så är det inte så illa som det kanske låter. Jag håller helt enkelt händerna på varsin sida om huvudet på honom, han är helt fri att komma lös när han vill. Så slappt ska greppet vara. Men varje gång han tog sig lös för att börja skälla igen, tog jag helt enkelt ett nytt tag. Om och om igen..

SaraC
0

Med "vaktskallet", alltså t.ex. när någon ringer/knackar på dörren, gjorde jag det till hans uppgift. Precis som det ska vara! =)

När det ringde på och han skällde, lät jag honom skälla några skall sedan sa jag tyst. Så fort han blev tyst på min tillsägelse skyndade jag att belöna/berömma. Tränade så ett tag.

Numera skäller han alltid 1-3 skall, sedan säger jag "kom hit!" och då kommer han till mig och får en klapp och beröm (i början fick han godis också, tills det var helt intränat) för han är en så duktig vakthund! Sen är han tyst.

Vet inte om någon av metoderna fungerar för dig, men du kan ju alltid prova! =) Lycka till! =)

Dobben
0

#8 Haha skriv så mycket du vill du, det är bara bra! xD Tack!

okej, jag ska testa det! Har endel ggr satt mig ner med honom när vi möter hundar, men känner mig så fånig så jag lixom inte gör det på allvar o då märker ju han det. Har inte vetat om man kan göra så heller, för han blir så oxtokig, men ja ska vara lite duktigare på att göra det nu xP
Tack! xD

Hur gör du om det tex. kommer någon/plingar på dörren för att han ska blir tyst? Vi har då två hundar som eggar varandra, så dom kan hålla på i en evighet O.o

AnneN
0

#10 hon skrev i inlägg #9 hur hon gjort med vaktskallet då det plingar/knackar på dörren

_**/Mvh Anne

Dobben
0

#11 ja jag såg det nu xD hann skicka innan inlägget uppdaterades ^^

AnneN
0

oki misstänkte det men påpekade ändå då det händer att man missar inlägg

_**/Mvh Anne

Dobben
0

#9 Ja, tack! xD det är ju bra att ha nånstans att börja ;) Jag är rätt dålig på att komma på Hur man ska träna sånt, endel har ju det naturligt xP men nu ska jag testa i allafall ;)

SaraC
0

#12 Hoppas du hittar något som funkar för er!

Kan rekommendera dig att läsa Problemhundar och hundproblem (eller om titeln var tvärtom dvs. Hundproblem och problemhundar) av Anders Hallgren. Tog min metod vid skällandet därifrån och det finns massor med andra bra tips på metoder och mer ingående förklaringar där! Kanonbra bok! =)

Dobben
0

#15 Okej, tack! xD jag ska titta efter den ^^

Hea_
0

Mot jämten: Att han är en skällig och otrevlig hund som drar i kopplet och är aggressiv och att han är en varg (?!), och att jag som är så liten inte ska ha en sån stor hund (Han är ovanligt stor), Många tror också att han är  "en sån där farlig husky som biter barn"

Mot schnauzern: Att han är en "äcklig golvmopp som har skägg", och en ouppfostrad "tanthund" som bara skäller och inte kan något alls.

Mot Nakenhunden: Att han är en äcklig hund som inte har någon päls, och att det är så synd för dom e så sönderavlade för att dom inte har riktigt med päls osv. (Faktum är ju att Kinesiska nakenhundar har funnits i några tusen år, men då i varmare länder),

och att jag är dum som har köpt en sån hund speciellt då vi bor i sverige för han fryser ju på vintern och då är det synd om honom, då brukar jag säga; ja men du själv är ju naken utan päls, vad gör du på vintern då det är kallt ute? och svaret är alltid; Jag tar på mig kläder. och då säger jag; Bra, det gör jag med min hund, Man känner själv att om man behöver nån extra tröja, ja då behöver hunden också det.

AnneN
0

Ska man inte skaffa vissa raser pga att dom kan frysa på vintern så får man nog börja tänka om lite då även labbar, schäfrar och andra hundar som har päls också fryser om det blir för kallt

_**/Mvh Anne

zeretki
0

Vissa tror att alla Terriers och speciellt hanar är livsfarliga. ;) Sen har ju Kerry Blue och vissa andra Terriers lite lekmorr som ej ska förväxlas med vanligt morr, och det skrämmer andra som inte är vana. Men det kan jag ju förstå. Jag blev själv vettskrämd första gången jag träffade två Kerrysar som lekte med varandra! *fniss*

AnneN
0

#19 det är inte bara terrier som har lekmorr, både labbar och schäfrar som jag haft har också haft det och man lär sig snabbt att höra/se skillnaden mellan lek och bråk

_**/Mvh Anne

KarolinaNowak
0

Har inte fått höra några egentliga fördomar om Kiwi, mer än att hon ser ut som en varg och att hon ser farlig ut.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Vattnadal
0

Raksha som är en golden är ju tråkig. Dessutom tror alla hemma att hon nog trots allt är lite farlig, eftersom hon vaktar tomten, trots att hon är golden. På jobbet tror alla kunder att hon är uråldrig och deprimerad, eftrersom hon är så lugn… Trist att golden har fått tråkstämpel, för det är en toppenras annars. Älskar att jobba, men kan ta det lugnt ändå. Visst är det troligen skillnader mellan linkjer, och det är oftast mer fart i jaktlinjer, men många vita utställningsgolden duger minsann till både jakt, lydnad, agility od de med!

Vidar är givetvis jättefarlig, eftersom han är stor. Att han är polarhund syns inte så bra, så han är nog bara farlig…

Huskyna med mer sibbestuk tror folk att är vargar, och att de är farliga. Inte en gnutta vakt i dem, och de är avlade för att kunna arbeta ihop med främmande hundar, så det stämmer inte så mycket…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Othello
0

Får OFTA höra om min sheltie "hur gammal e valpen" Hm jo d ska jag berätta han är 7 ÅR… & sen säger alla att sheltin e ju såå bjebbig & skenar bakom matte & e rädd de kan hända men inte min sheltie…

AnneN
0

Om den gula jaktlabbehanen jag hade fick jag ofta höra att jag hade en söt valp och hur gammal är han? Han va senast jag fick frågan 9½år men han vet inte om att han är gammal och är nu 10½ och fortfarande valpig

_**/Mvh Anne

L8sson
0

varför finns de så mkt fördommar om amstaff eller linande raser ?? de är ju vääärldens gisgaste ras och de beror ju på hu rman uppfostrar hunden vilken hund som hällst kan gör en skada liksom …..

AnneN
0

Jo men de e nog mkt för att dessa raser har använts/används som kampundar som folk får för sig att de är farliga

_**/Mvh Anne

lena1
0

Collien är ju jättenervös och kan ju hugga av rena osäkerheten etc etc…jag får ofta frågan "men är inte det här en orolig och nervös ras??" och jag replikerar alltid med att "tycker du att det ser ut så?", många lever ju kvar i vad jag kallar Lassie- syndromet då collien blev så sönderavlad i så många år…

Liss
0

jag har ju en amstaff.. så är ju bara att tänka sig vad jag får höra. dessutom ser han mera ut som sin andra ras dogo argentino, men folk som är okunniga fattar inte det. dogon är smalare och högre än amstaffen.. så därför tror många att han är en pitbull, eftersom dom med är smalare.. men inte tusan är dom så mycket högre.. dom tror ecko är en skit stor pitbull iaf. o jaa allt annat som hör till den rasen:(

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Wikstr_m
0

"Alaskan husky skäller ju bara och är aggressiva mot människor och andra hundar.. Sådana ska man inte ha om man inte bor i lägenhet, dom mår inte bra av det. man plågar hunden av att låta den bo i lägenhet"

Mina huskysar får redig motion minst 2-3 timmar om dagen, och då är inte rast-tiden inräknad. Motionen/aktiveringen varierar från dag till dag.. Och jag har då inte märkt att mina hundar mår dåligt av att bo i lägenhet, dom skäller inte och är inte aggressiva mot varken andra hundar eller människor. Jack kan väl morra och resa ragg om man möter andra hundar, men det är sådant som varar endast några sekunder. Nikita är bara nyfiken och ska busa med allt och alla. Även om det skulle ligga ett torkat grässtrå på marken.

KajsaM
0

Jag har väl inte hört några fördomar mot Viggo, jämthund. Typ bara att han bits/busar och att han vill fram till alla var glädjde. Vilka blickar man får ibland ^^

lill-jarven
0

#29 Visst är det sjukt att folk på allvar tror att huskyn är agressiv mot människor och andra hundar!!? Dom lever ju för tusan oftast i flock och ska kunna jobba med andra hundar *suck* agressiva mot människor.. ja eller hur? Visst kan endel vara lite reserverade men oftast blir dom ju tokglada när man är med dom. :)

Liss
0

måste iof säga att man kan få huskys till skithundar me.. en kille som bor vid mammsen har två stycken. han har ingen som helst pli på dom.. och hundarna tål inte ens varandra, eller mer den äldre tål inte den yngre.. så dom börjar slås allvarligt och han låter dom bara vara. När ecko kom fram till stängslet till hundgården så attackera dom stängslet och hurta upp ecko så han med vart galen. och så kom Lufsen och försvara ecko.. se de var rena kalabaliken. De enda husky ägaren gjorde var att skratta och säga att de var hans hundar som börja.. ehh! nehe!? jag fick slänga mig över ecko och mamma fick skrika i höga skyn till Lufsen.. för huskyna sluta ju inte helt enkelt.

man kan få koskit av de mesta..

Liss
0

och de där med lägenhet och husky kan jag hålla med om. MEN de beror också på ägaren.. huskyn behöver ju arbeta ordentligt eftersom dom har de i sig.. om man kan klara av det med att gå ut mycket och låter dom arbeta med hjärnan osv så är de klart lägenhet inte gör någon illa? men jaa.. som den här ägaren då.. de enda har gör är att släppa dom i hundgården två ggr per dag?

lill-jarven
0

Javisst finns det såna också, allt beror ju på ägaren. Min brorsa hade en husky som han hade noll pli på men den hunden var ändå toksnäll mot allt och alla. :)

Här i Kiruna finns det en husky bakom varje hörn typ :) Och de allra flesta är snälla hundar. Klart det finns elaka exemplar också men dom är förhållandevis få ändå. Men visst, då används ju de allra flesta inom drag och får göra det dom vill göra.

Min husky bor ju med mig i lägenhet och det har aldrig varit något problem alls, även om jag inte är den mest hurtiga människan i världen. ;) Alla hundar är ju olika och kräver olika mycket aktivering.

Din mammas granne verkar vara en riktig idiot! Det skulle antagligen kvitta vilken ras han har, hundarna skulle väl bli sådär ändå. Använder han dom till nånting eller sitter dom bara där? Då kan man ju förstå att dom slåss och dummar sig.. fy fan.

Liss
0

Joo jag håller med dig:) Mammas granne är rätt puckad! även som människa.. rätt omogen för sin ålder om man säger så. Som jag sa så låter han dom bara springa endel i hundgården som kanske är en tredjedel av en fotbollsplan.. sen går man bara runt huset. Han använder dom inte till något eller liknande. Som du säger spelar de väl ingen roll egentligen om man inte har pli på dom, dom kan vara snälla för de. Men han har nog helt enkelt förstört dom helt och hållet. Ger man inte sin hund kärlek kan man inte vänta sig något härligt tillbaka. Ger man inte hunden aktivitet kan man inte vänta sig en lugn fin hund heller..

lill-jarven
0

Exakt, man måste ta hand om hunden på det sätt som hunden kräver.

Jag är ju själv väldigt förtjust i huskys och känner ca 200st :D Varav typ 4 hundar är rent elaka och ca 15 inte går ihop med alla hundar. :)

Wikstr_m, hur är det bland hundarna i Poikki? Jag kan ju bara referera till de 3 kennlar där jag brukar vara.

Liss
0

jag är med väldigt förtjust i huskys, men vet att jag inte klarar av deras aktivitet.. Har alltid velat ha en husky:)

lill-jarven
0

Jo det kan vara ett riktigt tufft jobb, jag har haft tur som har fått tag på just Indra :D Min lilla soffpotatis ^^ Sen är hon ju förstås ingen typisk husky, kräver nästintill noll aktivering! Rastar man henne lite då och då så är hon nöjd.. därmed inte sagt att det är det enda jag gör! :P Men t.ex. om man ligger sjuk en vecka och inte orkar göra nånting så klarar både hon och Joxa av att ligga i sängen med mig hela tiden. Sjukt bra :D

Jag vet också med mig att jag inte klarar av en "riktig" huskys aktivitet, att gå lååånga promenader är inte min grej, jag tränar hellre en massa lydnad eller agility. :) Fast om jag hade bott här i Kiruna och haft möjlighet att ett eget spann så hade jag väl kunnat tänka mig nån husky såklart. :)

Wikstr_m
0

lill_jarven jodå, det går bara bra med hundarna där i poikki.

lis1 jo men det där med husky i lägenhet SKA gå bra sålänge hundarna får den aktivering dom kräver. visst är det ju så att alla huskys går inte att ha i lägenhet. men dom flesta gör det. och det gör mina plus många till som bor här i stan. din mors granne verkar ju inte alls ha någon koll på läget efter jag läser det du skrivit. att låta hundarna enbart vara i hundgård och inte aktivera dom så blir ju hundarna full av energi som dom behöver få ut.

Vattnadal
0

En husky behöver trötta ut sig fysiskt 3-4 gånger i veckan för att må bra. Det går snabbt i den här värmen vill jag lova!

I mitt samhälle fanns det 2 huskyhanar för en del år sedan. De fick inte ens gå runt ett helt villakvarter på sina promenader, utan satt ute i hundgård eller på lina hela dagarna. De fick ingas långa liv, utan fick problem med hjärta od, troligen pga redig övervikt…

Fast jag tror ändå att de hade ett bättre liv än en lägenhetshusky som oxå lever med endast korta promenader, de fick ju i alla fall vara ute och se saker hända.

Visst kan en husky bo i lägenhet, men jag skulle inte vilja bo i lägenhet med en husky!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lotta
0

Vet inte riktigt vart jag ska börja, många säger att dom är omöjliga att lära upp…andra säger att dom inte kan hoppa för att dom bryter benen. Vissa säger att det är ingen hund utan en bjäbbig råtta, andra säger att dom är bitiga, som sagt jag har mött många knäpp skallar som inte har en aning om vad dom pratar om =)

Prizma_o_Kristall
0

Jag har inte direkt hört några fördomar om mina shelties, Frankie visar direkt sin rätta personlighet. Han älskar allt och alla och är hur glad och snäll som helst:) Nu träffar ju inte han så många människor eftersom att vi bor på landet, men ingen han träffat har varit rädd för honom… Pyret är lite som shelties kan vara, osäker på främlingar… Det är väl mest det som är deras rykte, och att eftersom dem är vallhundar att dem kan försöka valla i tid och otid. Men det handlar ju mest om uppfostran.

Wikstr_m
0

Vattnadal, ja inte mår hundarna bra av att sitta på lina hela livet. Och husky kan boi lägenhet och må bra, det gör mina hundar och dom mår bra. För det syns på dom att dom mår bra och även främmande frågar om jag bor i hus där dom kan vara lösa och springa ute. Ger till svar att dom bor i lägenhet och får då lite chockade svar att hundarna ser verkligen ut att må bra.

SaraC
0

Så länge hundarna får den aktivitet de behöver och får vara ute mycket, så tror jag inte alls de lider av att bo i lägenhet =) De trivs garanterat bättre med livet än de som lis1 beskrev, som fick sitta ute i hundgård/lina hela dagarna och aldrig göra något annat.

marinelady
0

Träffade en Irländare som jag känner när jag skaffat salza rätt nyligen och han gav mig lite kuriosa info att tydligen var Kerry på Irland ena jäkla små kämpar och slogs utan problem med andra hundar och djur… Ena riktiga kämpar kallade han dom samt kamphundar…kul att få höra eller hur :) men så ser man min som inte ens leker ordentligt med andra hundar utan bara ignorerar på terriers vis…Då känner jag mig inte orolig.

Men där fick alla som hade staffar och bull hundar som kamphundar..se upp för den lilla blåa terriern med skägg:)

Cerrolyn
0

"Åh vad bra att du har en golden när du har barn, de är ju sååååå snälla."

Det är en standad kommentar. När jag sedan berättar att golden leder bitstatistiken och att det är en apporterande jakthund så står det helt chockade och tittar på mig. När ska folk lära sig att endast få raser är framavlade soffliggare? (Hmm nu blev jag osäker, är alla raser i gruppen sällskapshundar inte framavlade till att jobba?)

**MVH Cerrolyn

Bleenda
0

Vi har ju jakthundar. Och såna är ju inte dressyrmottagliga. Och står och skäller i hundgårdarna hela dagarna. Och man ska helst inte klappa dom får då jagar dom sämre för då blir dom bortskämda.

Det är gamla fördomar.Skrattande För dom är ju som vilken hund som helst. Ska helst ligga och gosa hela dagarna i sängen. Särskilt vid dåligt väder.

Ellenfyrkant
0

Det finns ionte så mkt fördomar om shelties faktiskt. Det enda jag kan komma på är att de är skälliga, och såklat att många som träffat ett fåtal eller kanske t.o.m. bara en tror att alla är som den som kanke är skygg och skällig. Okej Zigge är ganska skällig men det var en annan sak ^^

Mvh Ellenfyrkant

elinochsheela
0

har inte hört några fördomar om cavalierer faktiskt! :)

anaprincess
0

jag har ju en papillon och bara för att han e liten och söt så tror folk att dom kan komma fram och klappa hur som hellst och föräldrar slänger i princip sina barn över han och låter dom springa och klappa han utan att ens fråga! :/ Till saken hör att han inte vill bli klappad utav främlingar, och när man säger ifrån så blir folk sura :O  MKT irreterande kan jag säga.

Klump
0

Rolig tråd.

Jag har en korsning som livsfarlig.
Det är en stridsmaskin som inte fungerar i ett samhälle.

Eller ja, Egentligen är det en otroligt trevlig hund.
Men den älskar inte alla.

I landet lagom skall en hund viffta på svansen åt allt och alla. Och helt skall vem som helst kunna hämta hunden och promenera iväg med den.

Craz-y
0

Jag brukar få höra att min hund är ful. haha!

Freestylefreaks
0

Coton de tuléar har jag inte hört ngt om..
Schäfer däremot är oftast folk rädda för… vet inte varöfr do e ju så söta :)

Sara87
0

#52 Ful?? Supersöt ju ^^

Craz-y
0

#54, De är vad folk säger. Tack så mycket, nu blir han jäääätte glad! Skrattande

Craz-y
0

Våran collie/BC är många rädda för. Hon gillar inte främlingar alls..

Freestylefreaks
0

#52 din uhdn är jättesöt!
MIn lilla vita hund gillar inte heller folk så mkt ;/

Craz-y
0

#57, tack! inte?? Hon är ju hur söt som helst! Skrattande

ophelia
0

Jasssååå Jack Russell det är väl sånna där ettriga ,skälliga ,agressiva små terrier som äter katter VaLedsen

Hmmmmm bildbevisGladpå mysig gosig kattvänlig hund

[Inana]
0

Min bullterrier är 9 veckor och jag har nog redan tappat räkningen på hur många gånger folk sagt
"de är ju rent livsfarliga!"
jovisst säkert, och som vanligt är standard svaret att
"nej, det är inte hunden det är ägaren, det var många, många år sen man slutade avla dem till kamp osv."

det är faktiskt många som frågar vad hon är för ras också…

Molla
0

Det stannar minst en person varje dag och pratar med oss om hunden. Andra utbriste i förbifarten "Oj, vad stor han är", "hur mycket äter den där?", "tänk om han skulle vilja dra iväg med dig", "hur mycket väger han?", "titta ponnyn/kalven/tigern", "titta, titta barn. vilken stor hund". Endel byter sida på gatan när vi kommer gående. Andra står och klappar i evigheter.
Det är ju bara "lilla" Zeb, vår grandis!

Har nu i en vecka haft en omplacering, amstaff kille. Har faktiskt inte hört något än. Jo, folk undrar om det är en valp till den stora. =)

kalleankasmormor
0

Största fördomen är att alla Sankt bernhards är stora jättesnälla lugna björnar, som slänger dregelkorvar runt sig. Vilket i rättvisans namn till viss del är sant…Skrattande

[Vargnatt-]
0

Jag har faktiskt ingen aning om vad folk har för fördomar mot berner sennen? Har inte hört något om det, någon här som har någon fördom och kan säga? :P

kalleankasmormor
0

Har faktiskt aldrig hört något om just Berner Sennern - men den får väl räknas in till de stora hundarna och dem har ju en del fördomar mot!

Zvintos
0

Oj, säg vilka fördomar folk inte har om rottweilers!
De flesta är ju helt obefogade.
Folk tror att bara för att några rottweilers stått med i tidningen (bla aftonbladet) för ex attackerat barn osv, så måste alla rottweilers vara likadana.
Har hört folk som tycker/tror de är lömska, opålitliga, superfarliga, mördarhundar, dumma i huvudet etc etc.
En del funderar hur vi törs ha en rottweiler, speciellt eftersom jag har kaniner.
Detta kommer till 90% ifrån icke hundägare, och ca 9% ifrån hundägare (till småhundar).

En gång när jag och vovven var lite mindre och var ute & gick, så kom en gammal man fram till oss och frågade vad vovven var för ras.
När jag svarade rottweiler, började han genast fråga om de verkligen är så som media påstår osv.
Efteråt sade han att de rottisar som media talar om, tydligen inte är friska hundar, eftersom min lilla vovve var så supersnäll. =)

Alla rottisägare jag träffat och pratat med är alla överens, inklusive mig själv, om att de som tycker så om rottisar (som jag nämnt ovan) inte träffat någon i verkligheten.
Har de gjort det, så är det ingen frisk rottis (fysiskt/mentalt).
De rottweilers jag träffat på, vilka är måååånga, har alla haft samma mysiga temperament. =)

Sara87
0

#61 hihi såna kommentarer har jag med fått när jag varit ute med brorsans GD "va stor hon är", "kolla ponnyn" osv. Diva däremot blir bara mallig när hon hör att nån pratar om henne ^^

KindredCold
0

#65 Rottweiler är en av de underbaraste raserna jag träffat på och ägt.
Alla dåliga rottweilers ägs av dåliga människor..
Så ja, jag som f.d rottisägare håller också med dig :)

Freestylefreaks
0

#57 haha tack :D Men jag har inte kunnat va inne på datan varit i småland hämtat sötis vovve!

sighni
0

Jag har whippet och saluki och tidigare hade jag afghan. Mina hundar tillhör rasgruppen vinthundar. De är knäppa enligt folk, dressyrodugliga och fryser jämt.

Ack så fel man kan ha!

Anett Lindbom
0

Jag har en Whippet & min hund är inte så intressrad av att hälsa på folk, han har helt enkelt inte tid för det luktar ju så gott överallt där det har gått hundar, och han har inget intresse av att hälsa på alla.  Så det är dom som har trott han är rädd eller sur. Ja folk blir nästan sura för att min hund inte vill hälsa på dom.

Och sedan är det dom som har undrat om han får ngn mat för han är ju så mager, och speciellt nu när han börjar bli gammal & tappar hullet så får man ju ännu mer pikar.

Jo och sen är det folk som har frågat hur gammal min hund är, och säger jag då som det är att han är 10 år så ser dom ut som frågetecken för min hund är ju så liten så det måste ju vara en valp, folk tror oftast att Benji är en Greyhoundvalp, men sedan att han är väldigt grå om nosen och huvudet det ser dom inte, eller han är ju inte grå heller han är ju nästan vit numera min gammelhund…

Och sedan är det ju så att vinthundar är ju så dumma så dom går det inte att lära ngn ting, Men då säger jag som det är att vinthundar inte alls är dumma för det är jäkligt smarta hundar, dom löser oftast sina egna problem själva & dom fattar snabbt vad man menar. 

En vinthund behöver ingen ägare som hjälper dom att tänka eller för att tala om för dom vad dom får & inte får göra det fattar dom ändå.

sighni
0

#70 precis så är det.