COLLIE!

Är de bara jag som saknar deras gamla utseende?

Älskar Collie, är de inte lika vackra nu? Vi hade en jättevacker tik,saknar henne ofta.
hur ser dom ut nu då? :O

tkr vissa har fått mindre huvuden, tjockare päls, smalare ögon. Klart de finns vackra kvar men många har fått ett knubbigare utseende.
Folk kanske gillar det..

Tycker jag har sett det ansiktet många gånger på klubbarna (dock har collie blivit en sällsyntras tycker jag).
**MVH Cerrolyn

ja, det kanske kan stämma..
Så här ser "nya" collien ofta ut http://www.blocket.se/vi/15711153.htm?ca=11_s
dom är också fina
men ser mkt anurlundare ut.
oj vilken skillnad :S det var mkt finare förr då tycker jag iaf
Men jag har mer sett den "gamla" versionen på klubbarna. Kan det ha med utställnings och bruks linjer?
**MVH Cerrolyn
Vi hade ju en Collie som dog för 12år sedan, jag var alltså 3år, "vi" (mamma, moster + morfar) tävlade henne i lydnad och nådde nästan championtiteln, aldrig sett en vackrare hund i hela mitt liv! Vackert Sobelfärgad och helt underbar, jag och min kompis gick ut med henne utan koppel^^

#9 jag har faktis ingen aning.. de kanske är så.
någon annan som vet?
Den sorten du hittat där är en import från början från england, och där har dom börjat mer och mer med sådana, jag känner den uppfödaren en jättebra människa för övrigt, men det är inte många som avlar fram just den klumpiga sorten, men dom börjar gå mycket bra på utställning.
Angående bruks collies och vanliga collies som jag själv har,så avlar dom bruks collies utan att tänka så mycket på hårlag och utseende utan andra kriterier som dom tror ska slå igenom deras vallinstinkt.
den vanliga collien har visserligen många ggr mycket päls, men är lika snygga roliga kloka som förr;-),

okej, tack för informationen!
De kan ju vara kul med nya typer ibland men jag är så himla förälskad i den "vanliga" collien och vill inte att den ska försvinna. 
14 håller med dig jag köper alltid från uppfödare som vill bevara ursprunget och vad dom är ämnade för från början nämligen vallningen;-)

ja, alla vallhundar bör få arbeta och valla :)
En bekant till mig har en collie. ("brukscollie"). Och det är en utav de klokaste hundarna jag känner. Våran granne har collie kennel, och det är stor skillnad utseénde mässigt. Vår grannes collies ser mer ut som den "nya" collien (#7 länk). Personligen gillar jag de båda "typerna", men tror att jag föredrar "brukscollien".
Mvh Emelie 
Det är väl som sheltien, vissa får inte lika mycket päls, medan vissa får nästan överdrivet mycket päls. Det är oftast de mest välpälsade som går bäst på utställning. Min ena sheltie, Frankie, är inte så välpälsad. Han är ungefär som den "gamla" typen utav collie. Pyret är rätt välpälsad, även om det inte är som den "nya" collien. Jag föredrar de lite mindre pälsade, som tex min Frankie. Men det är väl att jag inte bryr mig om utställningar, varav han även har ståndöron som jag inte ville fortsätta försöka tynga ner bara för min skull… Vill han ska få vara naturlig:)

även fast jag inte är ett fan av blandisar så tycker jag den här killen var otroligt vacker :) LÄNK

jag är en stort fan av blandisar och tyckte den där killen va helt underbar! 
Håller oxå med om att det är synd att collien har gått åt lite fel håll. Såhär såg min underbara colliehane ut Länk

#24, ja visst är de. Vilken vacker hund!!! Där talar vi collie! 
#25 Tack, han var verkligen min ögonsten =)

26, de förstår jag