Hur bra sitter skruven?
Köpte oss en sån där krok/skruv häromdagen, en sån som man skruvar ner i marken och fäster hundens lina i…
Men hur jag än gör så tycker jag att det känns som om den sitter halvlöst.
Med tanke på hur stark Quila är så vågar jag inte lämna henne i den för då lär hon väl sticka.
Men ska den sitta så löst?
Eller känns det bara så?

Hur den sitter beror på hur hårdpackad jorden där du placerat den är. Den sitter betydligt bättre om det inte är allt för lös jord.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Mm, ja det är ju klart. Kanske bara gräsmattan här ute som är kass, ska prova hemma någon dag o hoppas att det är bättre fäste där. Tack!

De är rätt värdelösa. Om hunden verkligen vill iväg så kommer de loss.
Brukar ha en sådan med långlina hemma hos mamma o pappa, vill inte ha honom lös eftersom det bor en tik hos varje granne :)
Tycker den sitter bra i deras gräsmatta iaf. Sen så har jag en ganska liten hund och han är ju aldrig ensam, så han skulle inte komma nånstans OM den nu skulle lossna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3 Ja har också alltid haft den uppfattningen, men kände ändå att vi skulle prova.
Men ska som sagt prova på gräsmattan hemma också, men jag tror att hon kommer dra iväg med den rätt fort.
Jag skulle aldrig lämna en hund i en sån även om skruven satt stenhårt. Trasslar hunden in sig i repet (vilket de ju kan göra rätt lätt i såna linor) och lyckas få det virat ett varv runt ett ben, och sen kanske får för sig att jaga en fågel eller springer av nån annan anledning… Så tar repet slut och stramar åt och stoppar hunden. Blir ju ett rätt otrevligt ryck i nacken i alla fall, och skulle repet sitta ett varv runt ett ben är det stor risk att det bryts.
Så ska man lämna hunden ensam är det nog bättre med en såndär löplina som sitter uppspänd och sen går det en lina ner till hundens halsband som virar upp sig själv (som ett flexikoppel). Då kan hunden inte trassla in sig. Men finns ju några regler när det gäller sån, själva "huvudlinan" måste vara 10 meter lång och sitta 2,5 meter över marken. Sen finns det väl säkert några till, men det är vad jag kommer på nu i alla fall. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi hade en sådan skruv på en utställning en gång, och då hade jag den största av collies jag haft någonsin, dessutom var han full av muskler pgr av träning, så den drog han av på mitten, en gång….sedan dess blev det ingen mera sådan, och den satt fast ordentligt.

Hade en sådan till Nickie, våran förra schäfer.
Funkade jättebra.
Men hon var ju heller inte så tokig som Quila, utan satt fint där *blink*
Vi hade en sån till Akila (min schäfer) funkade bra på henne också =)
#6 Såklart jag inte lämnar henne i den.
Men är skönt att ha henne i lina när man är ute i trädgården osv eftersom hon lätt kan få ett ryck och sticka och jaga en fjäril eller nåt :)
Hon har inte riktigt alla hästar i stallet än *L*

Att binda upp hund ute..
Binder du din hund utomhus så måste hunden vara kopplad till en löplina. Det ska också finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja.
Binder du din hund tillfälligt behöver du inte ordna med löplina och koja.
Har du alltid din hund i en rastgård eller uppbunden på en löplina så bör du rasta den på en annan plats varje dag. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändigt för alla hundar.
#6 Om man ska binda upp hunden i trädgården tex när man är och hälsar på någon så kan det kanske vara lite svårt att sätta upp en löplina.. 
Hihi nu tänkte jag ju inte binda upp hunden och åka hemifrån..;P Mer gå in och göra nåt.. För den stunden räcker ju för att det skulle hinna hända nåt, var mer så jag menade. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JAg litar inte på skruven till någon av mina större hundar (20 kg), däremot funkar den bra för de mindre (5 kg)
Hihi, en skruv till Alfons o Quila???
Tja, till andra sidan jordklotet då.

För mig har det aldrig varit några problem att använda dessa jordskruvar. De har alltid hållit för mina hundar (schäfrar).
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Den funkar bra för mig