Knöl i armhålan
Upptäckte precis en knöl i armhålan på våran hund. Lite mindre än en femma i storlek och hon är röd på skinnet. Tror inte att det är någon tumör, då skulle den inte irritera sådär. Det sitter en torkad fästing på sidan av knölen som mamma ska försöka peta bort med en pincett. Gissar att den kan ha gett en inflammation? Hunden i fråga är precis som vanligt - jättepigg och reagerade inte speciellt när jag kände på knölen.
Har någon varit med om att det blivit en sådan knöl efter ett fästingbett? Kan tillägga att hundarna har fästinghalsband som inte verkar ha hjälpt ett dugg 

Mvh Stephanie 

Kan även tillägga att mamma nu fått bort hela fästingen i alla fall…

Mvh Stephanie 

Det kan inte vara så att hon är känslig för fästinghalsbandet? En del hundar är tyvärr det.
Fast skulle det hamna där i så fall? I armhålan? Vi har tvättat rent såret från fästingen nu.

Mvh Stephanie 

Ja det borde ju rimligen finnas runt halsen såklart!

Det kan inte vara en infektion som fästingen orsakat då?
Hm… om jag inte missminner mig så var hon faktiskt allergisk mot ett annat halsband förut… Ska prata med mamma om det.

Mvh Stephanie 

Det kan svullna då en fästing sitter kvar. Så jag tror det är ganska troligt. Man ska ju alltid hålla koll så det inte blir en inflamation.
Hades fick en liten svullnad där hans färsting satt.
#7 Men kan det svullna så mycket? Det är ju ändå en knöl, nästan som en femkrona? Eller har jag bara varit med om mes-svullnader tidigare? 

Mvh Stephanie 

Kan också tillägga att det med största sannolikhet inte är ett getingstick, ormbett eller liknande. Hade det varit något som gjort ont på det sättet hade hon kommit i full fart till nån av oss och tyckt synd om sig själv.

Mvh Stephanie 

Ja det tror jag. Men kolla upp det för säkerhets skull!
Svullnaden har gått ner till mer än hälften nu! 

Mvh Stephanie 

vad bra då! :)