Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4572 ggr
Erla
0

Schäferhundens framgångar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var schäferhunden och så kann den bliva eller?

Craz-y
0

Den kan säkert se ut så där i framtiden. skulle inte förvåna mej.

Nikkis
0

Ja-a du, jag tror knappast att en schäfer kommer att bli en Perserkatt oavsett hur mkt man än avlar….

Craz-y
0

Nej en katt lär den väl inte blil hehe =)

Jag hoppas aveln behåller den vackra schäfern så mycket som möjligt!

gejsa
0

Haha nej, jag tror nog inte heller att schäfern helt plötsligt blir en katt.

Nikkis
0

Nej precis. Men jag förstår inte varför man ska göra sig till?

Visar bara Erla's okunnighet kring ämnet, eftersom h*n visar en bild på en perserkatt vars rygg är redigerad och frågar sig om det är Så framtidens schäferhundar kommer att se ut.

Ja du Erla, ledsen att göra dig besviken, men sanningen är närmare än du tror!

Men för att vara lite seriös nu, utan att gräva bland mina kattbilder och redigera ryggen på dem, så har jag några bilder på hundar som faktiskt Är helt åt helvete..

Nikkis
0

En till..

Räcker med dessa för att få igång en riktig diskussion Utan några katter iblandade.. *Himlar med ögonen*

Craz-y
0

#5,6  åh vilka ryggar…stackars hundar Ledsen

Craz-y
0

Jag blir så arg. Tycker någon människar att de är snyggt med såna ryggar på hundar?? Eller är de praktist på något vis?? =S

Nikkis
0

Ja, det är faktiskt helt åt helvete(ursäkta språket). Exteriör avel borde förbjudas, enbart människans fåfänga och vinstkåthet som kommer in i bild och får fram sådana här hundar.

Dom här hundarna följer inte ens rasstandarden! Vart är liksom den "lätt sluttande ryggen/länden UTAN synliga avbrott??"

Nikkis
0

Det där är en sk utställningsschäfrar, oftast exteriöravlade hundar. Vissa tycker att ju mer sluttande rygg ju snyggare hund. Men faktum är att en sådan där hund Inte kan röra sig på ett naturligt sätt, och än mindre utföra det arbete rasen från början är avlad för.

Men det är inte alla sk utställningsschäfrar som är så här extremavlade, och alla har inte heller några problem. 

Fast TACK och lov att vi har kvar våra hederliga bruksschäfer hundar, som är precis såsom en schäferhund Ska vara.

ingann
0

#5 tror inte det är Erla som satt ihop bilden… har sett den förut på nätet…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nikkis
0

Men varför använda den öht? Bara larvigt att hålla på så där.

Craz-y
0

#10, håller med dej! Bruksschäfrarna står jag för.

KindredCold
0

#12 Håller (som vanligt) med Nikkis.
Varför blanda in en kattbild i en artikel(?) om schäfern?
Bilderna som Nikkis visade är iaf på schäfrar, som dessutom är åt helvete Skrikandes

KindredCold
0

Bruksschäfer for the win!
Skulle inte våga ha något annat i schäferform.

Karmatarerskanise
0

Stackars djur :(

Zebben
0

Själv har jag bara schäfrar rent rätt och slätt. Går inte runt och säger om det är bruks eller utställningschäfer. Jag har hundar av rasen schäfer. Anser inte att man ska dela en ras, när man kan få både snygga och funktionellt bra hundar.

Det finns lika många hemska utställninsuppfödare som det finns bruksuppfödare. Själv väljer jag valp efter en uppfödare som har mentalt och fysiskt bra hundar, sen varifrån jag köper är mindre viktigt.

gejsa
0

Stackars hundar, den sista var ju värst. :(

Nikkis
0

Såklart ska inte rasen indelas i två grupper. Men det har dessvärre blivit så. Dom flesta jag känner som äger (bruks)schäfer är noga med att poängtera att det är just en bruksis dom har, även om det syns på långa vägar. Dom vill helt enkelt inte att (okunnigt?*dvs de som ej ser skillnad*) folk ska tro något annat, då dom skyr exteriöraveln och vill inte på något vis stötta den.

Men sen är det faktiskt så, att de schäfrar jag mött, både de utsl. avlade och de bruksavlade så är det en Markant skillnad på hund och hund-Det är Inget som går att förneka. Du kan fetglömma att få en ren exteriöravlad hund gå lika bra i tex skydd som en bruksavlad hund som är avlad på kamplust, dådkraft och skärpa.

Faktum är att de hundar jag mött av båda linjerna så är det stor skillnad i bara samarbetsviljan/arbetsglädjen. En bruksis är betydligt mer förig(kanske tillomed mer lättmotiverad) än vad en exteriöravlad hund är.
Jag kan bara jämföra med mina egna hundar, den äldsta har väldigt mkt bruks i sig, och den yngre har mindre bruks i sig-det är två helt skilda världar när jag arbetar med dem, även om det går för jäkla bra på plan med båda två och unghunden är min blivande tävlingshund. Men ändå, jag kan både se och känna skillnaden.

Gamlingen hade gått genom eld för sin boll, medans unghunden hade tyckt att vi kan gå och köpa en ny om det skulle bli så.

Nikkis
0

Tillägg: Sen kan jag tycka(detta enbart min personliga åsikt) att vill man ha en schäfer men har ingen större tanke på att göra ngt spc. med den annat än att lulla runt i skogen och köra lite vardagslydnad, så skulle jag rek. att man köper sig en utställnings(dock inte så extrem) avlad schäfer.

Tror inte att en vanlig svensson skulle klara av en redlig buksschäfer.

Erla
0

#11 Rätt det du skriver - jag har inte fotad men jag har gord montaget. Initiativet här och på sajten blandrashundar kom av en scäfer med långt utvecklad dysplasi och dens lidande jag jag mött. 

Detta plus uppgifter om hur stora problem schäferaveln har genererad kombinerad med alarmen som Grimsö forskningsstation har lämnat ut om defekter bland vargstammen i Sverige överraskade mej över hur snabbt en degenerering utvecklas .

Jag fösöker lämna information baserad på precise fakta.

20% H dysplasi  i snitt är siffror från Sverige inte hela världen. tyvärr inte bätre i världen. Kann nemna  i Tyskland är detta stort problem spec för schäfrar.  Här har även rashundorganisatonen för schäfrar sänkt kraven så man får avla på hundar klasifiserad ner till grad C när det gäller HD.

Just Schäferhunden är degenererad om du frågar mej. titta på den nikkis bilder och kolla mot dom två första i montaget-då speciellt på höfter så ser du själv hur höfterna är ändrat. Prova -Använd den nya sjäferen till att klövja med så får du själv se svackarna . Vargen är en travare som schäfern. Titta på den bifogade bilden (Grimsö) Man får ju anta att naturen själv har "designat" vargen optimalt funksjonelt mot rörelser den skall göra. 

Ursprungligen var schäfer en vall hund. Hur ofta ser du en schäfer göra arbete av detta slag?

Det mentale sejer jag inget om , men brister här med

Man får ha dom åsikter man vill, men en intressant prosjkt att titta på är inplanteringen av varg i Sverige. Seriöse forskare importerade vargen till Skåne djurpark tidigt på 70-talet och har jobbat med detta senn. I dag utförs arbetet av Grimsö forskningsanstalt. Här har man inte bare noterad vem som är mamma och  pappa, men tatt DNA-prov och utförd analyser. Totalt population ca 250 -300 vargar i Sverige i dag.

I år ropar man ALARM. Den Svenska vargstammen är degenererad, man har registrerad så många individ med defekter och nu vill man importera ryss vargar för att bevara stammen.

Kom i håg detta är forskare med intenst intressen av att få en bra stamm. Hur kann man tro att hundägare som amatör får utveckla en bra hund. Kolla kompetens på dom som är i ledande befatningar i rashunklubbar. Jag tror det är långt mellan dom som kann hund som profession.

Kom oxå i håg att vargforskningen har en population på 250-300 djur som dom kann forska på. I tillegg har dom nästan obegränsad med ressurser i form av kompetens, pengar, analyskapasite, materiell. man kann välja djur man vill titta på osv. Jag vet inte hur många miljoner budgeten är på men har hörd 20-30 millioner (troligen inkl skadeåtgärder?.)

Om vi tittar på en hundforskare så är han beroende av private ägares samarbete, lite pengar och ressurser i övrigt. (troligen begränsat antall individ att forska på) 

Blanding av raser är bra för utvecklingen av goda hundar. Men man måste veta vad man håller på med.

så får vi jobba lite oxå

Nikkis
0

Förlåt om jag säger detta, men det börjar bli lite uttjatat att du citerar samma sak flera gånger. Vart kommer vargen in i bilden? Våra hundar är tamdjur som lever med oss människor, bara för att schäfer likar varg till utseéndet så blir den inte mer varg för det…

Schäfrar används idag till bruksarbete-det dom är avlade för! Sen vad för typ av bruksarbete är helt upp till en själv och hund.

Och VART har du fått det ifrån att SSK har sänkt kraven på hd till grad C?  Det är A och B höfter som gäller för avel = Normal höftled.

Bilderna jag bifogade är på hundar som är väldigt extrema i sin exteriör-eftersom du uppenbarligen inte kunde hitta en bättre bild än på en redigerad perserkatt.. Då tog jag fram några av de bilderna jag har. 

Kan även bifoga en bild på mina egna hundar, unghunden har utsl. linjer i sig-satan i gatan vad han lutar, jag kan inte fatta att han kan springa helt obehindrat och jobba utan problem!!! *Ironisk*

Nikkis
0

Erla.

Kunde inte låta bli att själv kolla upp lite statestik på schäferhunden.

År 2006 röntgades det 51% schäferhundar i Sverige. Dvs 1449 av 2817. Så HD statestiken låg då på 26%.

Det var 'bara' 17 av dessa röntgade hundar som hade hd grad C, 7 st hd grad D och 2 st hd grad E. Resten hade godkända A och B höfter.

Erla
0

# 23

Fattar du inte att vargen är ett djur i släkt med tamhunden.

Fattar du inte att vargen rör sej mycket på samma sätt som en schäferhund

Fattar du inte dom ressurser som staten legger i forskningen.

Fattar du inte att forskarna är välutbildade och med erfarenhet om dessa djur

Fattar du inte att et genetiske är mycket det samma i varg och hund fattar du inte det när du känner till hybrider eller tcheckisk varghund

Fattar du inte att vargstammen är hotad av degenering troligen som följd av att populationen kanske sliter med inavl

fattar du inte att konklutioner från vargforskningen kan också gälla för hund

fattar du inte att en stor population med kanske 300 vargar i en relativt kontrollerad miljö är unik att forske på

Fattar du inte att när en art efter 5-7 generationer degenereres så är det mycket kunskap at lära av.

jag fattar inte att du inte fattar men jag fattar vad du egentligen vill CS

när så mycket som 26% av schäfern bärar gene som slår ut som HD så borde man lära från vargforskningen fattar du inte det. 

Inte någon hundorganisation har så stora ressurser till kontrollerad forskning. som en har skrivit . olika dommrar har olika syn på vad som är bra.

KindredCold
0

#24 Ingen ide att bli otrevlig.

Erla
0

Om du går til denna länk så vill du nog se vad detta handlar om

läs #104

http://blandrashundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=325011fc-fca5-4b68-a5ba-94929279dbe7

KindredCold
0

#26 Jag bryr mig inte vad det handlar om, tycker bara att du behöver inte ha den där otrevliga tonen som i #24

Erla
0

#27 nåh! jag tror jag vet  att det fins en Malmö nasist på i focus som spelar olika människor och professioner från jäger skogsarbeter till även polis, men att han skall vara djupt kristen och homohatare och vargkramare visste jag inte. Men ett troll, Ja.

Jag försöker i alla fall göra vad jag kann till att dom som läser uppfattar vad meddelandet skall berätta. Har inte fått en enda fråga på PM om något som inte är klårt.

Jag bifogar en bild av en renrasig hund som (du frågar efter) jag tror du skulle uppskatta när du får se den " live "

Kleverin
0

#28 du är ju go du.. ett troll verkar det som. bäst vi svälter ut dig då. För nummer 27 sa att hon tyckte du hade en otrevlig ton och vipps börjar du yra om troll, renrasiga hundar som hon frågat efter och anser att du är alldeles tydlig.. lilla vännen, har du funderat på om du är schitzofren???

Erla
0

Får jag fråga varifrån du har din psykiaterutbildning från som kan dra slutsatser om min person med ett lite attack påhopp

Kanske en ide at läsa alla trådarna så du ser helheten i kommunikationen + det du inte vet om mail och PM.

Kleverin
0

#29 det min lilla vän är för mig att veta och för dig att undra för alltid. så är det.
Läst alla trådar, dessutom läst alla inlägg i denna tråd. vill du ha en riktig utvärdering och inte en som grundar sig på ett vänlig påstående om att du nog kan vara lite trevligare och ditt extremt förvirrade svar??
om det är svar på pm, skulle det då inte kunna vara en ide att svara via pm och inte officiellt i tråden? Skulle bli så mycket lättare att följa dina tankar då…

Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag att du verkar ganska tråkig och extremt agressiv, så ärligt talat så kommer jag inte bekymmra mig om att svara dig mer.. Du får väl göra som du vill om du vill bevärdiga mig med ett svar eller inte..

Nikkis
0

Nej, jag raderar-orkar inte ens bry mig om dig längre, du går ju inte att snacka med.

Jag har aldrig någonsin, inte NÅNSTANS hoppat på dig som person, jag skrev på ett vänligt sätt att jag har svårt att förstå dig i skrift, för du skriver sämre än en etta-gluttare! 

Och för detta kallar du mig för troll, att jag njuter av att tracka på människor(oj förlåt-bara dig var det ju) och gud vet vad. Faktum är att jag är Inget av det!

Vad snackar du om för PM och mail? Jag har varken PM:at eller mailat dig!?!?

Vaddå Malmö-nasist?
Är du helt jävla pantad i hela skallen eller? Fan är det du sitter och säger människa??

Nej detta ska jag omedelbart rapportera! Jävla personangrepp DU sysslar med.

Cerrolyn
0

Hmm dags att sluta mata trollet nu tror jag…

**MVH Cerrolyn

KindredCold
0

#28 Du har fortfarande inte svarat på mitt PM
Du har fått det, det är till dig, och det ÄR skickat, så om du säger att du inte fått det vill jag påstå att du ljuger.

KindredCold
0

#28 Jag bifogar en bild av en renrasig hund som (du frågar efter) jag tror du skulle uppskatta när du får se den " live "

Är det mig du pratar med, och vad säger dig att jag skulle uppskatta denna hund? Ursäkta om jag missat något, men sedan när frågade jag efter en bild på en rottweiler eller beauceron(?)

(dålig kvalité på bilden)

Vad kommer nazisten in i det hela?
Vågar du påstå att Nikkis är denne människa?
Nu får du ge dig.

Lås tråden någon, eller ge människan någon form av vett!
Jisses!
Svårt att vara snäll i orden. Skrikandes

KindredCold
0

#28 EN sak till.
Vad skjutton gör hunden med huvudet?
Ser ut som någon drar uppåt i en kedja.
Tror mig även se denna kedja…

Sara87
0

Dags att låsa tråden nu kanske? Börjar bli väldigt otrevligt med påhopp hit å dit.

KindredCold
0

#37 Ja, gör det.
Allt är förutom det väldigt förvirrande och svårt att hänga med då det pratas om olika saker.

Gör alla en tjänst och lås tråden :)

SaraC
0

Nolltolerans på alla otrevligheter i trådarna så denna kommer låsas nu!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inlägget är låst för nya kommentarer