dobermann bet ihjäl chihuahua
Läste nyss, på Aftonbladets hemsida, om att en dobermanntik i våras hoppade över staketet in till grannen och bet ihjäl en av grannens tre chihuahuor. Dobermannens ägare valde, av hänsyn till den drabbade familjen, att avliva sin hund, men rättsligt har jag egentligen ingen rätt om en annan hund biter ihjäl min hund. Hur ser ni på det? Vad skall man göra i ett sådant här fall? Jag tycker det känns konstigt att jag kan bli fälld om min hund biter en människa, men ingenting måste ske om den biter ihjäl ett djur.

Oj, stackars Chihuahua! Och stackars ägare till chihuahuan, och dobermannen så klart eftersom de fick avliva sin hund.. :(

biter din hund en annan så blir du ersättningskylldig vid vetrinärvärd, vet inte vad som gäller om hunden som blir biten dör. Även om en annan hund springer in på din gård och din hund biter den så blir du ersättningskylldig

#2 Fast enligt polisen är det svårt att se till att det efterföljs. Enligt artikeln i tidningen kan de ge ägaren koppel- eller munkorgtvång och i vissa fall beordra ägaren att gå utbildning med sin hund och följer inte hundägaren detta blir det böter - men detta är ingenting polisen kan hålla koll på så därför blir det sällan något av det.
Någon som vet hur försäkringsbolagen agerar i ett sådant här fall?
Borde man inte bli ersättningsskyldig om hunden biter ihjäl en annan hund?? Alltså betala motsvarande vad en ny hund kostar. För om vi ska vara krassa så räknas ju hunden som en vara, om någon annan gör min vara helt obrukbar ska den ju ersätta mig så jag kan skaffa en ny vara..

Ojsan , jag gjorde en till tråd om de , kolla på 10 tips, har klistrat in artikeln där, om någon vill se bilder

Hundarna har antagligen ett livvärde och de får ägaren till dobberman betala…

När min hund blev överfallen och biten av en soft så fick ägaren till hunden som bet betala räkningen från vet. Dom vart väll så rädd för min pappa så dom våga väll inte göra nått annat än att betala.