Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2773 ggr
SparklingTindra
0

Vaktar valpen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har upptäckt ett stort problem med min sheltie Tindra. Hon vaktar Enya (hennes valp som är 4 månader) nåt så infernaliskt! Och det verkar nästan bara vara mot andra shelties. Vi har ju nästan inte mött några shelties på promenaderna så jag har inte märkt detta förrän på utställningen förrförra helgen i gällivare. När vi kom till utställningen var Tindra överlycklig över alla hundar som var där och hon drog och slet för att hon ville hälsa på allihop.

När vi kom fram till sheltieringen så fick hon hälsa på några shelties. Hon var jätteglad och viftade på svansen åt dom. Men helt plötsligt så började hon att fräsa åt dom och dom fick inte komma i närheten. Så min mamma gick bort till ringen där dom skulle visa Aussies och jag stod kvar med Enya och tittade på shelties. Hos Aussierna hade hon tydligen varit sin vanliga glada jag.

Sen idag så mötte vi en av dom som hade ställt ut sin sheltie, en trefärgad jättefin hane. Tindra viftade på svansen och ville fram till dom. Men när dom sen skulle hälsa på varandra så var Tindra som förbytt. Hon var jätteotrevlig! Hon fräste mot hundarna och försökte som mota bort dom. Enya blev ju såklart livrädd och jag tyckte att det var jättepinsamt. Hon måste ju nästan undra vad jag har avlat på för knäpp hund..

Men allt detta måste ju nästan bero på att hon vaktar valpen, eller vad tror ni?

Varför vaktar hon mot just shelties?

Vad kan jag göra för att få bort detta vaktande?

AnneN
0

Det låter ju som att hon vaktar sin valp… varför just mot sheltie har jag ingen aning om men hon kanske känner att de av deras egen ras är större "hot" mot valpen än andra raser.

Hur gör du vid hundmötena då de ska få hälsa? Hälsar du på den främande hunden innan du låter hundarna hälsa?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SparklingTindra
0

Nej det brukar jag faktiskt inte göra. Hundarna är ju oftast framför mig så dom brukar hälsa först. Men jag pratar självklart med hundägaren innan..

AnneN
0

Du kan testa att hälsa på hunden före du låter hundarna hälsa, då kanske Tindra ser att matte har hälsat på hunden och släpper fram oss så då är den OK och behöver inte vaktas mot… (bara en teori)

_**/Mvh Anne

SparklingTindra
0

Ok, kanske man ska försöka låta valpen hälsa före Tindra också?

AnneN
0

kanske kan vara en idé att testa iaf

_**/Mvh Anne

Marylojs
0

Jag låter aldrig främmande hundar hälsa på varandra, det finns ingen mening med det och framförallt inte i koppel, det är som att be om trubbel.

SparklingTindra
0

Men jag vill att mina hundar ska kunna det

SparklingTindra
0

Fler tips eller idéer?

Klump
0

Sparkling_Tindra

Du tror inte det beror på att det var på en utställning?

Kleverin
0

Funderade du inte på förut om hon hade ont när hon var så otrevlig mot andra hundar… jo, hittade din tråd "vad kan det vara". har du alltså uteslutit smärta nu?? (blir lite nyfiken ju vad som är "fel")

SparklingTindra
0

#9 Men nu har hon ju reagerat så när det inte var utställning också. Och hon är van vid utställningar och agilitytävlingar med mycket folk och hundar och har alltid hanterat sånt jättebra och alltid fåt hälsa på hundar där.

#10 Hon har inte reagerat som om hon har ont sen den dagen så det verkar som att det bara var nåt tillfälligt.

Kleverin
0

#11 skönt det i alla fall!!!