Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3385 ggr
Soffe
0

Akut!

Snälla kan någon svara på detta? Jag var iväg till affären en snabbis hos min mamma som oxå var med.. När vi nu kom hem såg vi att han har ätit upp en hel mörk kexchoklad :O Jag har läst att dem får max äta 12-40 gram mörk choklad, förmodligen inget alls.. Iofs är det mesta kex, bara ytan som är choklad.. Men vad ska jag nu göra? Tänk om han nu blir akut sjuk? Den veterinär som har jouren på djursjukhuset är tydligen sjuk, så närmast jour är ca. 12 mil här ifrån.. Hoppas jag hittar någon som kan köra isåfall..

Soffe
0

Alltså den låg i en väska + en till, men den har han inte ätit upp.. Plasten måste han ha ätit oxå..

AnneN
0

håll koll… blir han dålig så åk direkt till veterinär, men en del hundar märker man inte av något (de blir inte sjuka)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Soffe
1

Ja jag ska hålla koll och om jag har tur så händer inget, tur att det inte var en hel chokladbit med bara mörk choklad..

AnneN
0

*håller tummarna*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Soffe
0

#4 Tack :)

Bleenda
0

Jag var på Strömsholm igår för en krånglig valpning. Den gick bra sen. Men när jag satt och snackade med veterinären, så kom vi att prata om just choklad förgiftning. Mörk choklad är värst. Ring och kolla med veterinär. Ju längre du har dit, ju viktigare är det att du ringer tidigt. Det behöver inte vara något farligt. Men då vet du det.

Soffe
0

Puh! Nu har jag pratat med jourveterinär och hon sa att det borde inte va någon fara med tanke på att han är mellanstor o väger ca. 25 kg.. Men däremot ät det värre med plasten.. Hoppas på att han bet sönder den så att det inte fastnar, då blir det operation..

Ledsen

Tezza
0

Håller tummar för att allt går bra. Och ang plasten så brukar det mesta gå igenom utan problem, men som sagt, håll koll. Min kompis golden valp åt upp två disktrasor på raken, sket ut dem dagen efter och hann då käka upp dem (samma) igen och skita ut igen………:)

Soffe
0

Tack va snälla ni är :) Jag hoppas verkligen att han skiter ut ALLT *S*

Liss
0

Ecko tugga i sig en hel daim med papper och allt. Och de gick jätte bra. Eftersom dem tuggar i sig allt borde pappret med bli i små bitar, förhoppningsvis. Så han bajsa ut de sen..

Håller tummen för att din voffsing också tugga ordentligt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Soffe
0

Ja jag hoppas det oxå.. Än så länge har det inte hänt något.. Tack igen för att ni bryr er :)

Soffe
0

Tänkte bara skriva igen att min vovve fortfarande är frisk, men guu va han sket nu imorse *S*

spikes
0

12 vad skönt att höra att det går åt rätt håll:-)), jag föreslår att du köper kolpulver eller koltabletter när sånt händer, och ger på en gång i förebyggande syfte, alltid bra att ha hemma i skåpet om olyckan skulle vara framme;-)

Soffe
0

#13 Okej.. Vet inte ens vad det är Fot i munnnen

spikes
0

ett natur medel som binder giftet i magen bland annat och ser till att det kommer ut, när jag var liten fick jag det alltid vid magsjuka, fråga på apoteket där det finns;-)

Soffe
0

#15 Okidoki.. Det ska jag göra :) Tack!

spikes
0

16 ingen orsak roligt att kunna hjälpa med lite tips ibland;-)

Soffe
0

#17 Visst är de det :)

kerstinjo
0

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Lite fakta från Giftinformationscentralen.http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=6840

Kerstin 

Soffe
0

Tack kerstinjo! Det var där jag läste :) Min stackars vovve är fortfarande frisk iaf..

Craz-y
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gång åt min hund upp en hel mjukost tub. INKLUSIVE tuben!

haha…han blev som tur va inte sjuk och den fastnade inte i magen! Skrattande 

Lycka till med din hund, Hoppas allt går bra!

Soffe
0

Tuben oxå! Å jisses.. Verkligen tur att den inte fastnade :)

Craz-y
0

#22, ja helt otroligt! :O haha :)