Uppfostring
Jaa jag har ju en 1 åring här hemma som jag haft ca. 1 månad.. Han är född och uppvuxen på kenneln.. Alltså dem har inte lärt honom från början att inte hämta saker, bita sönder saker o liknande.. Idag hade jag vrit i affären o köpt bl.a hushållspapper som jag ställt så länge på köksbordet.. När jag sedan var iväg igen, kommer hem.. Då ligger allt på golvet, halvdana rullar, plastbitar på golvet o så fullt med pappersbitar.. Grrrrrr!!! Va irriterande!!! Jag har ju tränat honom att va hemma själv, men kanske jag är borta för länge? Konstigt att han tog just det från köksbordet och inget annat någon annanstans.. Men det fick han tag i, säkert då var han uppstressad när jag var borta.. Jaa jag vet inte vad ni tycker, men ni får gärna komma med synpunkter..

Mer ensamhetsträning och se till att hunden fått den mentala stimulering den behöver innan du lämnar den ensam.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja jag har ju bara haft honom 1 månad och det tar väl längre tid o lära en hund att vara ensam hemma antar jag.. Menar du att man ska stimulera den vartenda gång man går väg om det så bara är 10 eller 30 minuter, för längre var jag ju inte bort idag..

Kanske inte behövs om man bara ska ut med sopor eller i tvättstugan, men att ensamträna hunden underlättas om hunden är nyrastad och trött i huvudet då den ska lämnas mer än några få minuter
_**/Mvh Anne
Okej.. Jag förstår.. Jag får tänka till mer och göra något med honom innan jag lämnar honom..

Tänk då på att inte låta den "springa av sig" energin, då kommer den bara vara upp i varv ännu mera.. Utan att den måste jobba med huvudet för att bli trött :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#5 Ja jag förstår.. Men vad ska jag göra då när jag är ute o går med honom för att han ska bli trött i huvudet? Inte lätt o va förstagångs-hundägare.. Får nog ta o läsa hundböcker igen..

#6 träna trix, lydnad, spår, sök, mm allt som gör att hunden måste använda hjärnan
_**/Mvh Anne
Okej.. Tycker ändå att det verkar svårt o göra ex. spår o sök när vi är ute o går, då måste jag ju va på ett ställe där det inte finns så många andra hundar som kommer o går.. Jag ska iaf anmäla mig till en lydnadskurs nu i höst, får se om jag kommer med o hur det går.. Jag känner att det skulle va bra för oss båda!
Du kan träna nästan alla övningar i koppel.
Kasta ut massa godisar på en gräsmatta och promenera med hunden i koppel och "leta" efter alla godisar.
Eller göm andra saker som han/hon gillar.
Träna på alla saker som hunden inte kan.
Sitt, Ligg, rulla runt, tass, skall, morr, spela död.. Ja,precis vad som helst=)
Allt som hunden behöver koncentrera sig för att utföra funerar utmärkt.
En promenad med lite "fot" "stanna" "höger" "vänster" Ex
#9 Å Tackar för de tipsen.. Ibland behöver jag någon annan som tänker åt mig *S* Men det låter ju bra, det här ska jag prova..
Önskar dig lycka till!
#11 Tackar :)