Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 826 ggr
reverse
0

Terrierhjälp

Vi ska bli tillfälligt fosterhem åt en irländsk terrier inom en snar framtid. Det är en jättesnäll liten tik, som är väldigt vaken och lär sig lätt. Det är däremot lite sämre med lusten att faktiskt lyssna när man säger till. ;) Det är sällan man kommer någonvart utan muta. (Vilket ju säkert till viss del även beror på att vi inte hunnit bli ansedda som matte och husse än förstås!) Men hon ÄR envis på sant terriervis.

Vad jag främst undrar är om ni har något tips på hur man kan få henne att sluta springa fram till folk och hundar när hon är lös. Hon inbillar sig att alla sitter med godis till henne, särskilt sedan hon började en kurs i Sök, där folk ju gömmer sig i skogen med godsaker i första skedet……. Hon är visserligen lugn när hon springer fram till folk, inte hoppig och skällig eller något, utan går fram och kollar uppfordrande om de har något till henne. Men det vore ändå bäst om hon inte gjorde så utan att få tillåtelse först - alla är ju inte bekväma med att hundar kommer fram, även om de är små och lugna.

Vovven

//Lina

Vattnadal
0

Enklast kanske är att träna med lina ett tag. Eller så instuerar du folk att ignorera henne, och hoppas det går över…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

reverse
0

Jo, i lina uppför hon sig "tyvärr" exemplariskt. Räcka ut tungan

//Lina

marinelady
0

Haha välkommen till det irländska terrier problemet…sitter med en kerry madam som verkligen är proffs på dövhet när det inte passar henne… säger bara raka rör… det är vad en terrier går på. Börja träna in henne att gå fot utan koppel breved dig, sen att inkallning sitter till 99% ( den där 1% dyker upp när öronen är avkopplade och ögonen och nosen hittat något annat = terrier). Sätt det i vana att vad ni än säger är det det som gäller, allt från ett gå och lägg dig inomhus till ett fot eller en inkallning… För får dom en enda chans att hitta något som dom kan smita undan med och som är roligare än vad du är så kan du ana vad det slutar med… Min jagade måsar imorse, mm nu är alla fåglar lagligt byte helt plötsligt, men som sagt raka rör, en terrier ska alltid ha tydliga gränser ( gärna med 2 tums taggtråd och stora röda sirenerSkrattande).. Så efter tre promenader idag i mås och duvtäta områden har vi löst det här.. Min hund är inte dum bara tjurig precis som jag…