Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3595 ggr
SaraC
0

Klövjeväska - vikter?

Nu har jag beställt en klövjeväska till Eros. Tanken är att han ska kunna bära med sig prylar vi behöver under promenader o dylikt. Och att han ska få utföra lite jobb! Så nu har jag lite frågor :)

Antar att man först bör låta honom ha dem på sig utan något som väger i, märker man själv när det går att tynga dem lite eller? Och hur bär man sig åt när man ökar tyngden? Alltså hur mycket tyngd kan man öka och efter vilken tid osv. Och ca hur mycket max kommer han att kunna bära?

Han är 40 cm hög och väger 10 kg. Fullvuxen och pigg o i bra form.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Brurn-Brurn
0

Beror på hur mycket hunden skall arbeta, över hur lång tid, hundens fysik och terrängen du rör dej i. OSV

Tummregel kann vara att en tränad hund kann bära upp till hälvten av sin kroppsvikt över långa promenader i moderat terräng.  Lite mera på korta sträck

Du måste värdera för din hund.

Vad för klövjeväska köper du

Vattnadal
0

Börja med att fylla väskorna med lätt tyg ed, för formen. Sen kanske det kan vara lagom att lägga en vanlig halvliters petflaska på varje sida, och sedan öka på vartefter han blir van och musklar på.
Billigaste skitväskorna håller dock inte för särskilt mycket. Har pajat ett par nu, de första när jag lät Vidar bära ved till korvgrillning. De andra när jag hade 3-4 flaskor på varje sida. Botten gick ur, och flaskorna trillade iväg. Nu har vi investerat i klövjor av kvalitet för att kunna packa på så att hundarna får jobba.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Tack för svaren! 

#1 Oj, halva kroppsvikten eller till och med mer lät mycket? Jag har köpt en ganska billig modell. Vill se hur det funkar först och inte slänga ut pengar i onödan om han inte alls trivs med den. Den här är det

http://www.bamsesbollar.se/webshop/visabild.asp?sida=pt-de-urbanadventure.jpg&sida1=753&sida2=http://www.bamsesbollar.se&sida3=21619

#2 När jag går över till flaskor, ska de vara fyllda då? Köper som sagt en billig modell nu och ser hur det går med att använda den. Går det bra och den skulle gå sönder blir det en dyrare modell nästa gång! Jag har mest tänkt att han ska bära bajspåsar, vatten, godis och lite sådant. Vad tror du om max vikten att lasta på honom?

Vattnadal
0

Kör vatten i flaskorna när du vill börja med lite tyngd. Vidar, som ju är liiite större, älskar när han får bära, och tungt ska det vara, så att det känns att han jobbar. Han får bära hem mjöl od från affären ibland.

MVH Elin

SaraC
0

Hoppas att Eros också kommer tycka det är kul! Men kan de verkligen bära hälften av kroppsvikten eller mer? Tycker det låter mycket på Eros med 5 kg!

Vattnadal
0

Bara de får träna upp ryggen sakta men säkert ska de kunna bära upp till halva kroppsvikten. Fast Vidar får inte bära SÅ tungt. Hans idealvikt ligger på 35 Kg! Han har väl bubbat runt på närmare 10 Kg nån gång, men dä är det inte så länge.

MVH Elin

SaraC
0

Okej. Tur att du finns att svara på dessa frågor! Ska bli så kul att prova, väntar o väntar på att den ska komma nu!

Erla
0

Nyfiken på hur detta blev?

blackangel
0

ska oxa införskaffa en sadan:)

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har köpt sådan Klövjeväska, men denna är så liten så vad ska jag lägga i den? han har bara fått gå runt med den utan nått i den.

dom e miniliten, finns de speciella vikter eller ska man hitt på nå själv? får ju inte plats med flaskor i ?

(förlåt att jag lånar inlägget)

Eva63
0

Hej Eros !

Jag har läst att vikten ska vara 10-20 % av hundens vikt, inte mer. Men börja med låga vikter, eller inga vikter alls i början, så hunden får lära sig att gå med väskan i helhet.

Jag har också betällt en klövjeväska……Skrattande

Vattnadal
0

En vältränad hund kan bära med än 10-20%, dock packar vi aldrig i mer än ca 1/3 av hundens vikt.

MVH Elin

SaraC
0

Eros fick en lite mindre klövjeväska och han bär bajspåsar, godis, vatten o liknande till sig själv. Och lite saker till matte ibland :) Det går så bra, han bryr sig inte om väskan övh.