Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 685 ggr
Cilla89a
0

aggresiv mot andra hundar..

vår schäfer tik på 4 år, har börjat bli väldigt aggresiv mot andra hundar :O Vi flyttade ut på landet 2005, när hon var knappt 1 år. Och under dessa 3 åren har hon knappt träffat några hundar, då det inte finns några, utom en. En golden tik, som hon inte alls funkar tillsamman med (ligger inte hos vår hund), vår hund är rädd för henne.
Och för någon dag sedan skaffade grannen hundvalp (collieblandning), dem skulle hälsa idag, och vår hund flöög på den lilla hundvalpen, hon var riktigt aggresiv..
Jag har även märkt sedan vi flyttade till gård och jag haft med vår hund till ridskolan, att hon har svårt att komma överens med andra hundar..
Det är himmla synd, innan när vi bodde i stan, var vår hund en riktig mes med andra hundar..

Vad kan man göra? Jag kan tänka mig att hon saknar att träffa andra hundar och triggas av att sitta i soffan och bara kunna titta ut när dem andra hundarna går förbi vårt hus..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kalleankasmormor
0

Att en hund är både rädd och aggressiv är ju inte helt ovanligt. Om jag var som du skulle jag ta kontakt med någon som tränar hundar och få lite råd och kanske enskild undervisning. Det går säkert att hjälpa din hund ut ur rädslan om man tränar på rätt sätt.

Cilla89a
0

#1 fast numera är hon inte rädd utan aggresiv…

Medarbetare på Dressyr.ifokus

kalleankasmormor
0

#2 Jag tror inte det är helt ovanligt att det börjar som rädsla och övergår till aggressivitet. Tror att det är lite samma sak, fast olika sidor av myntet så att säga.

Zebben
0

En hund som tar till aggression har alltid rädsla i sig. En säker hund behöver inte bli aggresiv. Om Ni flyttade från stan när hon var 1 år så var hon ju bara valp/unghund när hon umgicks med andra hundar. Nu är hon ju vuxen och mer mogen. Så jag rekommenderar att Ni tar hjälp av någon på platsen så Ni kan få hjälp.