Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5489 ggr
MiiaMaria
0

Äter allt

Egentligen är det inget konstigt att min snart 12 veckors valp vill upptäcka världen genom att smaka på allt som kommer i hennes väg, men nu börjar det bli lite jobbigt.

Så fort vi går utanför dörren stoppar hon munnen full med mossa, jord, sniglar, stenar, bajs, ja allt hon kan komma över. Ibland är hon duktig och spottar ut när jag säger "usch!", men ibland vägrar hon helt enkelt att släppa och jag får plocka ut det själv och ibland hinner hon äta upp det innan jag hinner få ut det, vilket såklart leder till att hon blir dålig i magen och mår illa. Har försökt leka så hon ska glömma att äta saker, har försökt byta ut det hon har i munnen mot någon leksak osv. Men det går ju inte så bra, varför jag undrar om det är någon som har något tips på hur jag kan få henne att äta lite mindre av alla de olämpliga saker som finns utanför dörren? Börjar dessutom bli rädd för att jag "sliter ut usch" eftersom jag måste säga det så pass många gånger då vi går ut…

kalleankasmormor
0

#1 När mitt första lejon var i in valps ålder så åt han också allt som gick at äta. Det gick över efter ett tag. Jag uschade bara det som var farligt. En och annan snigel slank ner - till grannens förtjusning. Min uppfödare sa åt mig att ett par sniglar om dagen var okej! Hoppas det går över!

[Vargnatt-]
1

Aramis var likadan när han var mindre, men det har gått över. En gång fick jag fiska upp en död mus ur käften på honom, det var inte mysigt och då hade han inte en glad matte kan jag lova :P

Soffe
0

Jaa jag har en 1 åring som är likadan.. Han går som en dammsugare när vi är ute, inte precis hela tiden..men han hittar en del och jag hinner se när han tar det i munnen så att jag kan plocka ut det.. Vad jag har hört så är det inget konstigt att hundar gör så eftersom dem är asätare, dem äter ju allt..

MiiaMaria
0

Ja, egentligen är det ju helt normalt att hon äter allt! brukar låta henne äta lite gräs, någon "fin" pinne eller så, det är allt det andra nämnda som gör mig lite småstressad… som gårdagens döda fågelunge till exempel, appropå döda möss….

Det enda och göra kanske då är att hålla ut och hoppas på att det blir bättre låter det som. Är bara lika nervös varje gång hon gåt okopplad, för i koppel har jag iaf lite större chans att hinna få tag på det olämpliga innan hon tuggat i sig för mycket…

Lina-Marie
0

hihi stackarn är ju hungrig ;)

Soffe
0

#5 Hundar är nog alltid hungriga, dem äter när som på dygnet ;)

MiiaMaria
0

Lustigt nog sa hennes uppfödaren att det var svårt att få i henne den dagliga ransonen, här försvinner dock maten nästan innan man hunnit ställa ner matskålen! ja, sen som sagt, slinker ju halva trädgården ner också…Räcka ut tungan

Soffe
0

#7 Ett litet matvrak då med andra ord ;)

gejsa
0

Men dom är ju små och måste upptäcka världen med munnen ju. Min gör likadant. Smakar på det mesta. Nu trivs hon i stallet för hon har går direkt ut till gödselhögen och smaskar medans jag mockar. ;)

Min förra schäfer åt stora råttor som hon slukade i två tuggor. Det var katterna som hade kommit hem med dom och lagt dom döda på tomten. Men skrek man nej så hulkade hon ut dom. Bläää och då var min schäfer vuxen. Hon satt även och väntade ibland vid kattlådan när katterna sket. Ännu mer bläää

Hoppas verkligen inte att det är typiskt schäfer och att min Bessie gör likadant sedan.

Min vuxna blandrastik ser jag äter bajset efter min Ludde. Är väl brist på något då antar jag? Men vad?

kalleankasmormor
0

#9 Bajsätarna är värst! Undrar om det är en schaffersida?:) Min första hund, som ju var en schaffertjej, brukade också ligga och vänta vid kattlådan på godsaker.Yeck! En gång var mina svärföräldrar på besök i vårt, på den tiden, pyttelilla hus och låg i vårt lilla vardagsrum - rätt nära kattlådan. På natten vaknade vår stora kisse och gick fram till lådan och lämnade en ordentlig hög. Så fort det var avklarat kom vår hund och fick sig ett rejält skrovmål! Allt detta hörde(och kände…) mina stackars svärföräldrar. De sov inte över på länge efter det. Verkar inte ha hämtat sig riktigt än, faktiskt och det är tjugo år sedan…

gejsa
0

#10# Ha ha kan tänka mig att svärföräldrarna hade svårt att pussa denna hund på morgonen. *fniss*

spikes
0

min hund käkade rönnbär som valp så han blev lite på lyset ett par minuter,vilket ordnade sig med flytande kol,efter det blev jag kanonsträng emot honom,oavsett om det var ofarligt eller ej så fick han inte äta något från backen alls, för jag tror att det blir dubbla budskap om man ena stunden får äta nått och andra inte, oavsett vad det är.testa med klicker eller kroppsspråk dvs handen, lär inomhus först loss med tex en boll i utbyte mot godis när den släppt, så får du säkert bort beteendet fortare, jag behövde bara lyfta ett finger till slut så spottade han ut vad han hade;-)

ingann
0

min kompis vavva/pekines äter barnes bajs *s* trots att hon försöker sätta upp blöjpåsen på tvättmaskinen lyckas Elsa ibland få ner den och komma släpandes på en blöja och är äcklig runt munnen haha

Min Åskar däremot sitter vid kattlådan och spanar.. när katterna gjort sitt kommer han med en kotte o lägger framför mig så jag ska göra rent lådan;p Mossa däremot verkar vara en stor favorit i "ätväg";)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

kalleankasmormor
0

#11 När jag tänker efter tror jag inte de har pussat på några av våra djur efter denna händelse…:)

gejsa
0

#14# Ha ha nej, det förstår jag. Vill ju knappt det själv.