Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2985 ggr
SparklingTindra
0

Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår upptäckte jag att Tindra har ont någonstans. Hon har flera gånger under gårdagen skrikit till och tittat bakåt. Jag har kännt igenom henne och hon har inte reagerat nåt speciellt då (men sen så är hon ju också en otroligt hantervänlig hund som brukar stå kvar snällt vad jag än ska göra med henne.). Hon haltar inte och när hon springer ser hon ut som vanligt. Däremot så är hon sur mot andra hundar. Idag så fräste hon åt en schäfervalp på ca 5 månader som hon har träffat flera gånger förut och aldrig reagerat på och även åt en Colliehane som hon också träffat förut.

På utställningen förra helgen så var hon jätteglad och slet och drog för att hon ville hälsa på alla shelties men när hon väl fick hälsa på dom så fräste hon åt dom trots att dom inte var i baken på henne.. Det kanske var på grund av att hon hade ont? För hon har ALDRIG fräst åt shelties någonsin..

Sen så orkar hon inte ens lyssna på mig på promenaderna utan går omkring i sin egen lilla värld som om hon vore döv (vilket jag vet att hon inte är), kommer inte alls när jag ropar och tittar inte ens åt mitt håll..

När jag gömmer mig för att hon ska få leta upp mig så  bryr hon sig inte ens och hon brukar alltid komma som ett skott när jag gömmer mig. Vet inte om det har nånting med att hon har ont att göra men det har hon börjat med samtidigt.. 

Är det nån som har en aning om vad det kan vara för nåt?

ingann
0

kan det vara analsäckarna? mammas cavalier gjorde ungefär så när de behövde tömmas…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sara87
0

Hon har ju ont iaf va jag kan förstå utifrån din beskrivning. Sådär beter sej Tjatte när han är dålig, liksom går i sin egen värld å bryr sej inte liksom :/ I hans fall är det ju mestadels ryggen som spökar, men sist va det hela kroppen.
Kanske idé att kolla upp det hos veterinär?
Har du kollat om hon har feber, kollat om vitan runt ögonen är vit eller röd, skakar/darrar hon i nån del av kroppen?

Wiizy
0

Jag håller med Sara.
Kolla upp hos vetrinär.
//Wizy

gejsa
0

Kan vara som #1# skriver. Eller något som fastnat i analen som sticker till ibland.

SparklingTindra
0

Det verkar inte vara nåt sånt, men det kan hända att hon har nåt sår under pälsen från valpen som är som en kobra på henne. Cyklade med henne idag och hon sprang snabbare än hon brukar göra och sen har vi tränat agility och hon har varit mer taggad än hon brukar vara (och detta är en otroligt agilitytaggad hund), sprang som en komet. Så det verkar ju inte vara nåt sånt fel på henne heller.

Så jag gissar nog på att det är nåt sår. Ska söka igenom hunden sen och bena upp pälsen.

Maddepadde
0

Ehrlichios..?
Kanske inte det första man tänker på, men värt att ha i bakhuvudet.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

SparklingTindra
0

#6 Vad är det?

Sara87
0

#7 Tror hon tänker på fästingsjukdomen Erlichia eller va den nu heter, alla skriver olika ^^

Maddepadde
0

**Den uttalas "Erlischias" men stavas E-h-r-l-i-c-h-i-o-s_. _Det är en fästingburen sjukdom, se enligt hemsida. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1859

Har en bekant vars hund fick Erlichios. Ena sekunden var det hans vanliga hund, andra sekunden kunde hon stå med blottade tänder, rest ragg och morra åt honom. Hon blev också oerhört känslig för beröring, av och till. Man kunde nudda hennes öra och hon skrek som om man hade skurit av det. Har också för mig att hon fick synfel.
Ena sekunden var hon som hon var innan smittan, andra sekunden så var hon riktigt sjuk.

Men börja grina då!

SparklingTindra
0

Jag tror inte att det är det heller.. Jag bor i Gällivare och här är fästingar ganska sällsynta..

anaprincess
0

#10 även fast det är säll synt så finns det mer fästingar norrut nu än för 5 år sen. Så det ökar. Bor u s-vall och här var det också ovanligt med fästingar förut. Men hitta fästingar på min kompis katt förra sommaren och på en av hundarna. Så kan va värt att kolla upp.

Det kan ju också va nått med tänderna, en bekants hund vart helt plötsligt helt förändrad i humör och personlighet. Han vart folk ilsk och konstig mot andra hundar och det visade sig efter många vet undersökningr att han hade tandvärk, efter dom dragit tänderna som va dåliga så avrt han helt normal igen :)

AnnaKarin
0

Löpdax? Har två tikar här hemma som löper och den ena är riktigt vresig och sur om man tar på hennes bakdel eller om nån annan hund närmar sig och försöker nosa.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

SparklingTindra
0

Hon löpte senast i december och sen fick hon en valpkull. Enligt hennes uppfödare så skjuts nästa löp upp lite grann då också…

Maddepadde
0

**"Ganska sällsynta". Japp, men med tanke på att varannan fästing bär på smittan så är det inte helt omöjligt.
Det händer alla utom mig? :)

Men börja grina då!

SparklingTindra
0

#14 Haha jaa men under de sista 3 åren så har jag bara hört om en hund som har fått en fästing här. =P