Agility & Freestyle
Heejsan!
Som ni vet hämtar jag min lilla valp nästa måndag :)
Åker ner Måndag eftermiddagär framme på Tisdag morron sen åker jag hem tisdag kväll så jag är hemma på Onsdag eftermiddag :)
Men nu till frågan..
* Hur lär jag min hund Agility & Freestyle?
* Hur lär jag hunden att backa bakåt medan jag bakar bakåt åt andra hållet? Eller om jag går fram då bakar den sen när jag backar går den framåt?
Och allt annat man kan lära hunden!
Tacksam för svar :)
//Prova

Det finns agility- och freestyle kurser man kan gå, böcker att låna/köpa
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Agility måste väl hunden vara 1 år för att hålla på med?
Men det är klart att du kan börja smått med att lära hunden gå slalom, mellan dina ben tex (vilket du kan använda dig av i freestyle), så att hunden förstår själva grunden bakom slalom.
Att lära hunden hoppa över saker och kommandot hopp, eller vad du vill använda (som du också kan använda dig av i freestyle) kan du ju också lära den.
Sen kan du ju köpa hem lite "hinder", typ tunnlar, och träna hemma innan ni börjar köra det på riktigt.
* Hur lär jag hunden att backa bakåt medan jag bakar bakåt åt andra hållet? Eller om jag går fram då bakar den sen när jag backar går den framåt?
Först måste du lära hunden att backa. Det kan du göra på olika sätt. Tex kan du ta ett steg mot hunden och belöna när hunden rör någon tass bakåt. Underlättar säkerligen om du klickertränar din hund. Fortsätt så och fortsätt belöna för varje tassförflyttning bakåt. Se till att hunden backar fler och fler steg bakåt och lägg sedan på kommandot du valt att använda.
Vanligt är att man fastnar vid tex 5 steg! Se till att hunden alltid måste backa olika antal steg och att du inte alltid belönar vid ett visst antal. Du vill ju att hunden ska kunna backa till du ber den att sluta.
Eller så kan du göra så att du lägger en godis mellan dina fötter (inte för långt bak). Hunden går in och tar den, och vill antagligen backa tillbaka för att hamna framför dig igen för att se vad du har på gång här näst. Klicka när hunden börjar backa och belöna med en till godis mellan fötterna. När hunden åter backar för att se dig i ögonen, klicka och belöna. Fortsätt så och se till att hunden backar fler och fler steg innan den får sin belöning mellan dina fötter.
När hunden kan backa kan du börja ge kommandot samtidigt som du själv tar ett steg bakåt. Fortsätter hunden backa trots att du rört dig i motsatt riktning så belöna. Fortsätt sen så att ni kan backa åt olika håll och hunden fortsätter backa åt sitt håll.
För att få hunden att på avstånd gå mot dig medan du backar, och sedan på avstånd backa när du går mot den måste du träna in att lyda kommandon på avstånd. Positionen "framför" är ju den som används, men jag vet inte om jag kanske skulle använda ett annat kommando som jag alltid använder när hunden ska vara "framför" men någon meter bort. Kanske lättast med ett annat kommando för framför då.
Lycka till. Finns säkert hur många metoder som helst.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
okaay ska se om jag hittar nån bok då
#2 hur ska ajg belöna den om den är för långt bort då måste jg ju gå fram till den
#4: Antingen kan du kasta godis till honom, eller en boll, eller ha en skål med godis bakom honom som han får backa till och på kommando få belöningen (så han får en dragning bakåt istället för framåt mot dig). Har du en skål ståendes kan det vara bra med en medhjälpare som kan ta undan skålen - utebliven belöning, om han skulle misslyckas och direkt springa efter skålen istället.
Eller så kan du låta honom komma till dig och hämta belöningen. Sedan får han backa iväg igen och komma tillbaka - när du säger till - och hämta belöningen.
okaaay :)
putt
Det är bara att fråga om det är något speciellt du undrar
jag undarar allt :) hihi

Asså om du ska lära tex. backa.. Så lär du hunden att backa när du går mot den först men sen kan du stå still och säga bakca om hundan lärt sej tillslut kan man börja backa själv :) nått sånt iaf hihi,
hur lär man hunden att hoppa över mig?
#11: Vilken kroppsel?
Tex om du vill att den ska hoppa över ditt ben finns det flera metoder, som med allt :) Man får prova sig fram!
Man kan tex sätta benet mot en vägg, lågt, och uppmuntra hunden med lockande och/eller godis att ta sig/hoppa över. Så kan man fortsätta så tills hunden fortsått grejen och sedan lägga på ett kommando man tycker passar. Sedan kan du börja söka dig bort från väggen, ta ut benet i luften och locka över hunden så den förstår att det är samma sak. Sen kan du använda kommandot där.
Du kan höja benet allt eftersom.
Du kan göra samma sak om du vill att den ska hoppa över armen.
Du kan också sitta på golvet med benen utsträckta framåt och uppmuntra hunden att hoppa över, lära in kommandot, och gradvis ställa dig upp.
Vill du att hunden ska hoppa över din rygg när du tex står på alla fyra eller i "armhävningsställning", och din hund inte kan kommandot än (typ "hopp), så lägg dig på mage och be en kompis locka hunden över. Precis som jag skrivit ovan fortsätter du tills hunden hoppar självmant, lägger på kommandot, och gradvis intar positionen på alla 4 eller i armhävningsposition och säger kommandot så hunden hoppar över dig.
kroppsel? antar att du menar kroppsdel?
ryggen & andra delar
tack :)
#13: hehe, ja. Kroppdel ^^,
nu vart det fel igen.. försök att inte skriva så fort :)^^
K r o p p s d e l !
Nu måtte det bli rätt :D
haha japp
.
hur får jag hunden att gå lös? ska man aldrig ha koppel på den som valp då eller?
#20: För att kunna ha en hund lös måste du har bra grundlydnad på den. Hunden ska komma på inkallning 100%, kunna stanna när du ger kommandot och förstå "nej". Det viktigaste är väl inkallningen, men det finns ju vissa regler angående lösa hundar. Desto bättre lydnad, ju mer underlättar det. Det ultimata vore väl om hunden gick fot hela promenaden lös ;)
Jag har haft min valp lös nu i stort sett konstant i 1 månads tid, och jag tycker det är jättebra att träna så med valpar. Då lär den sig att följa dig istället för kopplet, vilket blir en förutsättning för framtiden och även för framtida koppelträning eftersom hunden kan följa dig.
Det är viktigt då att du lär hunden inkallning så fort som möjligt, och även arbetar mycket och tidigt med förbud! Det är inte okej om hunden springer fram till alla människor och alla hundar, då får man jobba mer med hunden så att man kan ha den lös.
Jag tränar även nu med min valp med att kliva upp på trottoaren på kommando. Aldrig haft problem med det, men man vet ju aldrig. Litar på min valp lös och har även haft den lös i stan. Dock är jag tveksam vid övergångställen eftersom jag inte litar 100% på att han stannar till, men då har jag alltid kallat in honom, för att sedan gå över, eller lyft upp honom om det är röd gubbe och vi måste vänta en stund.
En valps naturliga instinkt är att följa efter dig, men då måste du också ha något att erbjuda. Du måste vara påhittig, rolig och verkligen värd att följa! Ingen vill följa en tråkmåns som inte erbjuder några äventyr, då kan man lika gärna gå på egna äventyr!
Men eftersom en valp gärna följer dig är det en bra grund att börja på, och att visa valpen hur fruktansvärt roligt det är att gå med dig och hur gryyyymt kul det är att komma när du ropar - varje gång!
Min valp fick prova koppel första gången vid 11 veckor och tyckte självklart det var väldigt olyckligt att bli så fastbunden. Han har gått med koppel ("gått".. Vi går egentligen inte, men varit utomhus med koppel och strövat omkring) kanske 10 gånger nu dom senaste 2 veckorna (vi är ute ungefär 8-10 gånger om dagen, så alltså ca 10 gånger av 110-140 utomhusvistelser) och det börjar gå ganska bra. Han vill inte lyssna när han har koppel på sig, men jag har lärt in "kom igen", vilket betyder "nu går vi". Går relativt bra :)
min kompis förratjejs hund gick fint utan koppel. men med koppel, lyssnaden den inte nånting? varför ?
#22: Antagligen för att den inte var tillräckligt koppeltränad..?
Men många hundar går fint löst men i kopplet bara drar dom. Det kan väl bero på själva känslan av att känna sig fast och instängd, och att det kan vara hetsande vid möte av andra hundar tex. Hunden kan inte använda sig av sitt naturliga kroppsspråk eftersom den sitter fast, och det hela blir en jobbig situation för många.
Men då får man ju å andra sidan träna på att inte dra i koppel. Allting måste ju läras in. Koppel är inte naturligt på något sätt och måste läras in hur det ska användas av människan och hunden. Att vara lös är ju mycket mer naturligt.
okey