Träning av äldre hund
Hur lägger man bäst upp träningen av en äldre hund? Min hund är 9 år och i sommar har jag mycket tid över till henne och nu är det dags att verkligen komma igång igen. På grund av sjukdomar och operationer har vi verkligen inte kommit igång ordentligt sedan november 2007. Är det för mycket att gå två långa promenader om dagen? Varannan dag i alla fall. Ena promenaden på ca 1½ timme där hon får springa lös och den andra är på lite mer än 1 timme i koppel. Hon är inte trött efter promenaderna utan fortfarande pigg, men jag är lite rädd att det ändå längre fram ska bli för mycket för henne. Hur försiktig ska man vara med henne när hon ändå är 9 år?
Funderar på att bli medlem i brukshundsklubben här också och kanske träna lite på deras bana, agility och så. Bara låga hinder men så hon ändå får använda hjärnan mycket.
Hur skulle ni lagt upp det? Tilläggas ska att hon nog är 2 kgs överviktig också och detta ska givitvis bort nu, är det något som jag ska vara försiktig med så det inte blir mycket träning på grund av vikten?

När en hund blir gammal och tappar musklerna är det nästan omöjligt att bygga upp dem igen. Om en 9 åring är gammal hänger nog rätt mycket på rasen. 2 kg övervikt är ingen katastrof på en golden, medan det är riktigt illa på en kines.
Börja med promenader och öka på så länge hon orkar. Gå en timme om dagen först, och öka på med fler och längre promenader. Gå i skogen, dvs i terrängen, inte på vägar och stigar. Låt henne gå i högt gräs, ris, klättra över stockar, balansera på stenar, gå på en strand med stenar, lös sand, klättra i backarosv. Bygg muskler gemnom att använda alla muskler. Se till att hon använder alla gångarter. Att skritta i lös sand eller grunt vatten är nyttigt. Att trava och galoppera omväxlande samma sak.
För att använda hjärnan utan att överanstänga kroppen kan du köra sök och spårövningar. Göm godis, på marken och i träd, inomhus och utomhus.
Ta med små apporter (klipp sönder en gammal t-shirt och knyt små trasor av den) som du kastar ut på en sökruta och ber henne leta upp dem.
Har en 10 årig golden som jag försöker hålla igång själv. Hon får simma en stund varje dag vi jobbar. Sen blir det promenader, cykelturer i hennes tempo och lösgående i skogen. Sökövningar och spår älskar hon!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hon är en blandras, engelsk jaktlabrador och hamiltonstövare så det är kanske inte hysteriskt katastrofalt med 2 kg, men bort ska dom i alla fall. Men nu har hon fått sitt bantarfoder igen så det ska nog gå.
Jätteroliga tips! Ska träna på detta!
Hej! :)
Jag har en Labrador hane på 11 år..Och han hänger gärna med på en 5 timmars promenad utan problem..Men han var överviktig förut, han kunde inte ens gå 200 meter innan han vart annfådd! =/ Så han var tvungen att banta, så det vart promenader och lite mindre mat, och nu har han blivit smal! :) Och kan gå nästan hur mycket som helst! :)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Förresten, kollade i ditt FA (fotoalbum) och din hund ser nästan likadan ut som våran hund! :D
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.