Vilken ras skulle passa mig?
Jag undanber er att diskutera min ålder just nu. :P
Jag är bara nyfiken på vilken hund som skulle passa oss.
vi vill inte ha en långhårig, och inte allt för stor. vi känner också att vi inte är rätt hem för Schäfer, pitbull & "sådana" hundar - dom är säkert underbara, men vi vill gärna ha rätt slags hund som passar oss :).
* Inte långhårig.
* Inte för stor i manken.
Motion spelar inte så stor roll. Jag älskar att gå ut i regn & snö, så det är inga hinder för mig direkt. Jag kommer även gå på långpromenader med den ofta. :)
Högst typ någon som är lika stor som en labrador eller något sådant.
Jag har ju skolan, och hunden kommer ju få vara ensam några timmar om dagen, det blir väl sådär 6 timmar ungefär… men antagligen så kommer vi ha den på hunddagis eller något sådant, så den slipper vara ensam så mycket :).
Min syrra har även hon en schäfer/pudel blandras som den isåfall kommer leka med rätt ofta, även andra hundar såklart ^^' så hundkompisar kommer den ha. :)
På semestern förövrigt så kommer den kunna följa med :). Vi åker sällan någonstans så…
Mestadels sällskapshund. Men jag vill även köra agility och naturligtvis lydnad med den.
Jag är inne på en Labrador eller en Chihuahua. :P Men fler tips på hundraser?
Tror jag fick med det viktigaste nu iallafall!
//Wizy
Kanske en golden? Men jag har labrador och ska ALDRIG ha en korthårig hund, dom fäller sååååååååååååååå fruktansvärt mycket att man blir vannsinnig!! det ligger hår ÖVERALLT! Och enligt mig,m så¨fäller inte långhåriga hundar på samma sätt som korthåriga..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Åk till en hundutställning och kolla på olika hundraser där.

#2 - Redan vart på flera stycken.
Vill höra vad Ni tror iallafall.
Men tack för tipset. :)
#1 - Mjaha…? :) Jag har inga problem med att ha massa hår, det är väl bara att städa oftare. :P Jag har vart hundvakt åt golden många ggr och jag tyckte inte det var så jobbigt med pälsen ;). Men OK, tack för att du sa det. men jag vill fortfarande ha en korthårig. =)
//Wizy
#3. städa oftare, visst, det kanske man har lust till 1 vecka, men man måste damsuga minst 3-4 gånger PER. Dag! ;) i kanske 10-15 år! ;)

#4 - Men varför diskutera vad jag vill ha för hårtyp på min hund? Du ska inte städa lägenheten direkt. :/
Sedan är det la rätt olika individ till individ på alla djur så…
//Wizy
#4 Jag städar minsan 1 gång i veckan med Ecko, och de räcker bra de^^
Jack Russel kanske?
Men ta och se runt lite mer, läs om olika raser här inne och på deras ras sidor. Se vad som faller er i smaken med beteende och utseende. Tycker de är lite svårt att tipsa om en ras till en människa man inte känner:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#6, men nu tänker jag nog mest på retriever raserna, dom bruka fälla jätte mycket ,sen är vi ju ganska många i familjen,…6 stycken, det kanske ärl ite pga det också, men det mesta vi damsugar uppp, det är ju hundhår! :P
Jack Russel tror jag inte om den ska vara främst till sällskap. Det är en hund som bör arbeta för att må bra. Men funderade lite på Cavalier kanske? Eller är de för långhåriga för din smak? :P De brukar annars vara väldigt bra "sällskapshundar som får jobba" om man säger så. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#7 Joo visst. Men ecko fäller extremt mycket, han är ju korthårig. Som en dalmatiner.. Men jag kan leva med det:) Dem är så små så dem syns inte jätte väl. Men de blir hår direkt efter jag dammsugat, så tycker de räcker med en gång i veckan;)
Förlåt för ot.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#9…..okej! :) Men han är ju nästan bara vit och Rico är ju helt svart, förrutom några små grånosiga hår! :) så det är ju skillnad!

#6 - Haha. jag är rädd för Jack russels, eller ja, jag blir osäker av dom efter att vi råkade få köpa en agressiv nr jag var liten… tragisk historia, men den gick inte med barn & jag var liten, detta har ju satt sina spår i mig, så nej inte jack russel :) (jag vet att alla inte är sånna).
#8 - Jo, jag har med funderat på cavalier lite. :)
//Wizy

mer förslag? :p
//Wizy
Jag har en KORTHÅRIG labrador, visst fäller hon, men det är ju inte extremt. Jag har hellre hennes små svarta dammtussar som bara går att plocka upp och spola ner än tex. min farmors hundarnas (japanska spetsar) dammtussar som bokstavligen klistrar sig fast i mattor och annat.
Dammsugning varannan dag räcker gott och väl när det inte är fällperiod.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#13 - Jag vet, känner också hundar som är korthåriga och int efäller så mycket :)
Är labradorer bra på agility? :/ Alltså, lämpar dom sig till det?
Sedan, kan man ha labradorer lösa utan att dom jagar fåglar & sådant? Dom är väl gamla jakt hundar igentligen? :/
Jag försöker hitta bra sidor att läsa på om Labradorerna men det är svårt ^^
//Wizy
**Jag har tyvärr en oreggad JAKTlabrador.
Men jag gör tränar det mesta.
Just nu tävlar vi bara Agility, men ska väl starta lydnaden senare i år.
Vi tävlar i klass I (agility) med 1 pinne, 2:a officiella tävlingen hittills. Senaste halvåret har vi tävlat med oerhört bra resultat.
(www.fartfylld.2u.se > Ila > Tävlingsresultat)
Jag vet dock inte hur pass bra en utställningslabrador lämpar sig i agility.
Jag har min hund lös i princip överallt. Hon jagar inte, men det kan bero på att jag har haft tummen i ögat på henne ända sen hon var liten. Jag behöver aldrig oroa mig över att hon sticker någonstans, hon håller sig runt mig.
Labradorerna är apportörer och JAKTlabradorerna föds i huvudsak upp till jakt.
"Jaktlabrador" betyder inte att hunden jagar allt som dom ser, utan det betyder att dom har en kropp som lämpar sig för jakt.
Jag tränar även lite apportering med min hund, hon tycker att det är sjukt kul att ila (hahaha, min hund heter ila) runt i skogen och hämta in kaniner och fåglar.
Kolla min hemsida för mer info om Ila. www.fartfylld.2u.se
Du kan även adda min msn om du har msn ;)
Men börja grina då!

Ah, jo… jag förstog att den inte jagade allt. Men jag bor ju på landet imellanåt, hunden ska med isf och där finns de tju massa fåglar, hästar & rådjur.
Okej. Tack för alla tips!! =)
Så man kanske ska satsa på en jaktlabrador? Jag ska ju inte ställa ut den mer än kanske någon gång, det är inget jag har intresse för direkt. :P Jag kollar gärna på, men jag vill inte stå i "ringen" själv ritkigt - så jakt kanske är bättre för mig? :)
*kikar in på din hemsida*
Visst har jag msn. Kan adda dig så kan vi snacka mer om det :).
//Wizy
**Bra, lättare att ge tips där :) MadeleineLS@hotmail.com
Men börja grina då!

Varför inte en mellanpudel? Dom varken hårar och gillar att hoppa så du kan ha den i agility tex. Gillar långa promenader osv. Det är nog en perfekt hund åt er. Sällskapssjuk med, gillar att ligga i knä och är lagom liten.

Jo men i stort sätt har "vi" en pudelblandras redan, vore kul med något annat. :) Eller igentligen syrrans blandning, men jag är ju hundvakt ofta så vi kan väl kalla den för min också? =P *s*
Nu blev det ju bara tjat *s*
//Wizy

Jasså det har jag inte läst. Sorry! :)

Det är lungt, jag har inte skrivit det här :)
Annars är ju pudlar väldigt fina ^^
Jag får se, vill ta den ras som passar oss bäst - de ska ju ha hos i flera, flera år! :)
//Wizy
jag tycker faktist en dvärg eller mellan Pudel, lagom storlek inte så mycket pälsvård om man har hunden nerklippt
gå in på www.pudelklubbe.se för mer info om rasen
PUDELN ÄR EN RIKTIG ALLROUND HUND
Men börja grina då!

Jag har i stort sätt bestämt mig nu så ni kan låsa tråden.
//Wizy

Dansk svensk gårdshund ^^
#25 Kul! :) Tror jag kommer bli jättebra :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

http://www.blocket.se/vi/16735535.htm?ca=11_s vad tros om en sån.. en blandning mellan Pudel och papillon =)

#5 Måste säga att det var ganska bra sagt ^^
Jag själv har en sheltie, i hans värsta fällningsperioder - då är det illa!. Dammsuger jag 2 ggr i veckan :P
#4 Det kommer aldrig vara nödvändigt att dammsuga 4 ggr per dag vilken ras du än skaffar, tro mig ! ;)
Mvh Ellenfyrkant